cortex
Forumsvar skapade
-
LF i Uppsala vägrade att försäkra mina prylar överhuvudtaget. Även som båtförsäkring. Grrrr!

Tror vi måste hitta en ”riktig” lösning på vårt problem och ha en skräddarsydd kitesurfing-försäkring.
Jag ska försöka få över lite tid i helgen till att skicka in en ansökan om en ny gruppförsäkring. Vem vet, det kanske funkar….
/Kaj(Tech)
-
Om du är ute efter bottendrag så är Flysurfer Titan 21.5 regerande världsmästare (motsvarar ca 30 kvm inflato). Den ger ett grymt bottendrag (från typ 2.5 m/s).
Skulle iofs hellre satsa på en 18.5 eftersom den är bra mycket snabbare och roligare.
För egen del kör jag Titan 15.5 från 4 m/s till 10 m/s och har skoj.Så som vanligt gäller det att bestämma sig för vad man är ute efter;
extremt bottendrag eller en kite som man kan använda allround. 🙂Det finns hur mycket olika kites som helst att välja på om du vill köra i runt 6 m/s, så länge du håller dig till ett känt märke (Naish, Cabrinha, Slingshot, Flysurfer, ARC, Takoon, North, osv…) är det svårt att misslyckas.
/Kaj(Tech)
-
Alltså… inte för att strö salt i såren men…. alltså… *BILDER*!!!

Lycka till, det är inte helt skoj när man tänker på den ekonomiska aspekten av det hela.
Fast jag måste erkänna att jag nästan trillade av stolen av garv när jag läste den här tråden.

/Kaj(Tech)
-
Jepp, jag körde till 90% med en Flysurfer Psycho 12.5 förra vintern. Bra ös på snön även när det blåser lite (vilket det oftast gör i Uppsala).
I år blir det troligtvis FS Titan 15.5 som får leka lättvindskite och FS Voodoo 7 som får vara med när det blåser lite mer.
Annars lär ju Voodoo 14 vara ett bra val i lätta vindar också… fast man kan ju inte skaffa hur många kites som helst.
Förra vintern klarade jag i stort sett alla vindar med en Psycho 6.5 och 12.5.
/Kaj(Tech)
-
KajTech har precis fått in Maui Magic dry gloves. Har hemma M, L och XL på lager. Har inte hunnit lägga upp dem på hemsidan ännu dock.
/Kaj
-
Läs specen på båten igen:
Propulsion System
3 x DDC TF50 gas Turbines +
2 x Cummins 370Med dieslarna igång (dvs 2 * 370 hp) så gör båten bara 9 knop…
Det är när du fyrar igång turbinerna (3 * 5600 hk = 16 800 hk) som det börjar röra på sig ordentligt!!!Vill ha! Fast inte soppa-räkningen (även om JET A1 är rätt billigt).

/Kaj(Tech)
-
Kan iofs inte utala mig om Eskape alls, har inte ens sett en sådan.

/Kaj
-
Bara att hävda att man är ett sjöflyplan i så fall, har du bara 5 km sikt så får du köra i 140 knop enligt VFR-reglerna.

(Iofs måste du då flyga på minst 500 fot (dvs 150 meter) fast det är väl bara att ladda på ordentligt i hoppen)./Kajsomärförtröttförattvaraseriösikväll
-
Beror på det… gamla foils hoppar inte lika högt (typ de flesta äldre än -03). Moderna foils hoppar lika bra som vanliga tubes. Tittar man på extrema inflatos (typ Naish X3 osv) så hoppar de lite högre än vanliga foilar, fast det kräver att den som använder dem verkligen kan hantera dem. Å andra sidan har du ju Flysurfer Psycho som hoppar extremt högt; fast då krävs det verkligen en skicklig pilot bakom bommen.
För egen del har jag insett att det går att hoppa mer än tillräckligt högt med vanliga foilar och vanliga inflatos (dvs medium AR) för att skrämma skiten ur mig. 🙂En annan sak är ju att du inte *vill* hoppa så jäkla högt på vintern, oavsett om du kör foil eller inflato. Snö/is är fanken så mycket hårdare än vatten. 🙂
(Tänk dig att få ett linbrott på 20 meters höjd över en sjöis, då är det nog geklippt)./Kaj(Tech)
-
cortex
Medlem24 oktober, 2003 vid 13:52 som svar på: Sista minuten inbjudan till årets kitefest i SthlmGrrr, mummel… man kan vara ute på både hal och tunn is trots att man bor i varmare delar av Sverige…
Cykla och vält!
/Avdelningen förtäckta hot 🙂 🙂
-
cortex
Medlem24 oktober, 2003 vid 13:43 som svar på: Sista minuten inbjudan till årets kitefest i SthlmI’ll be there and I’ll bring som DVD’s!!! 🙂
/Kaj(Tech)
-
Jo, men tomatskämtet missar ju oftast de 3 tomater som stod vid sidan av och såg den första som blev överkörd… de blev passerade.

Dessutom stod det en grupp med lingon en bit bort och tyckte det hela var så sorgligt att de blev rårörda.
(Ska lägga av nu…)
/Kaj(Tech)
-
X10 är inte ny, den har funnits ett bra tag… togs däremot aldrig in till Sverige. Den ska tydligen vara *grym* om man kan hantera den, vilket det inte är många som kan i detta land (definitivt inte jag).
Någon här på forumet som har kört den och kan komma med en liten review?
Vilken som är ”bästa” kiten beror ju på så många olika faktorer att det är omöjligt att säga. Alla de du har nämnt är bra, på olika sätt.
Jag diggar ju Naish, därmed inte sagt att de andra är dåliga.

/Kaj(Tech)
-
Aero/AeroII/V4 har alla släppts i slutet på året (typ november) och ARX/X2/X3 har släppts mer i mitten av säsongerna (typ maj/juni). Så det verkar som om Naish uppgraderar en modell i taget. Dvs de släpper sina ”normala” kites på hösten/vintern och sina hög-AR kites på våren/sommaren. Så troligtvis kommer X4:an (eller vad den kommer att heta) att släppas någongång maj/juni 2004. Iaf om det ska följa mönstret från tidigare år.
En sak som kommit redan nu är att alla X3 och V4 leveraras med UDS-systemet i USA.
En sak som däremot är irriterande är att det historiskt har tagit lååång tid innan de nya kitearna kommit till Sverige efter deras lansering i USA. Vi har i bästa fall legat 2-3 månader efter… hoppas detta ändras från och med 2004. Just nu är det sagt att första stora lasset med 2004’or ska komma till Sverige i mars.
Angående Boxer så är det lite oklart om den kommer att tas in i Sverige. Lite synd eftersom bl.a jag tror starkt på denna kite om den får ett vettigt pris.
/Kaj(Tech)
-
Aeron har aldrig varit tvålinors, den var en av de första medium-aspect kitearna som designades till att vara fyralinors från grunden… men det är rätt som du skriver att Aero’n var ”lillebrorsan” till ARX’en.
Hade själv en Aero 12:a, klart trevlig kite.
Syns imorgon på mötet alla Tokholmare!

/Kaj(Tech)