cortex
Forumsvar skapade
-
Aha, ok. Men den togs inte in i Sverige via de vanliga kanalerna iaf. Troligtvis släpptes väl Aero’n på hösten -01 ungefär som att V4’an går att få tag i redan nu (i litet antal) trots att det är en ”-04”.
I så fall har jag ärligt talat ingen aning om det är någon skillnad mellan Aero -01 och -02.Så jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen.

/Kaj(Tech)
-
Aero kom 2002 och är en helt ok kite. Inget fel på denna, kan dock vara lite sölig i de större storlekarna (som 99% av alla kites från 2002). Kvalitetsmässigt var det inga större problem med dem förutom att bom-ändarna var gjorda i ett gummimateriel som torkade ut och sprack i solen. Såg iofs inte snyggt ut men påverkade inte själva lin-infästningen alls. Bara att linda in med lite Gaffa och köra.

Aero II kom 2003 och var faktiskt ett rejält lyft på alla plan; tar höjd bättre, hoppar högre och har större depower-range.
Skillnaderna är med andra ord samma som för nästan alla andra 2002->2003-kites.
Så om du får tag i en billig Aero i schysst skick som är 16 eller mindre så är det bara att slå till. Förvänta dig dock inte X3-prestanda.

Perfekt kite att börja med och du växer inte ur den i första taget.Får du tag i en Aero II till bra pris (eller över huvudtaget) så KÖP! Helt klart en av 2003’s skönaste kite’ar. Den är dessutom grym i de större storlekarna också, snabb och lättstyrd som f-n. Den här kiten funkar från nybörjare till proffs.
BTW, om du köper en Aero 2002 med orginal-bom så är det en god idé att komplettera säkerhets-systemet lite grann. Det saknas safety-release på chickenloopen… (vilket kom på alla Naish-kites 2003).
/Kaj(Tech)
-
Aj fanken. Krya på dig!
/Kaj
-
Ok, ok… vi fattar ändå. 🙂
Urban: Jodå, jag var i Sundsvall idag (shysst maraton-körning på 64 mil för att öppna en dörr :-)). Hade med mig Titan 15.5, Stubbie och Pyro. Bara ett litet problem: det blåser mer i mitt vardagsrum när jag har köksfläkten på. Alltså allvarligt, tror knappt jag sett något så vindstilla innan. Skorstensrök steg ju 100 meter upp helt spikrakt. Jeez.
Joa: Håller med dig angående storlek på kite i Stockholmstrakten. Det jag körde mest på i vintras var utan tvekan en Psycho 12.5. Så i år blir det nog mycket Titan 15.5.

Testade iofs en gång att köra Psycho 12,5 och hockeyrör i ca 4 m/s. Det funkade inte alls… jag var tok-överriggad. Så ska man köra med skrillor så är det helt klart mindre kite som gäller.Men som sagt, Stockholmstrakten är ju värsta vaccum-hålet verkar det ju som (förutom Sundsvall idag då
).Freddan: Aha, då fattar jag hur du startar om G-ARC’en också. Det var som sagt inget påhopp, var bara nyfiken. Och jag håller med om att G-ARC’en är fantastiskt stabil! Den verkar ju nästan vara fylld med vätgas.

/Kaj(Tech)
-
Jepp, Voodoo’n blir nog grym. En sak bara… troligtvis blir det lite fler bridle-linor på den än på bilderna ovan. Den är ju inte klar ännu och så vitt jag vet pysslar man en hel del med att hitta den optimala bridle’ingen just nu. Men visst blir det garanterat en halvering av antalet bridles (bra, framförallt med tanke på luftmotståndet) i förhållande till nuvarande kites.
Vad det gäller bridles i största allmännhet så är det ju bra ju färre linor det är, däremot har jag aldrig upptäckt att de ska vara ”ett helvete”. Som jag skrev tidigare så handlar det mest om att vara lite diciplinerad när man packar ihop kiten.
Om inte annat så lär man ju få diciplinen efter att man slarvat ordentligt en gång och sedan står där och svär när man ska packa upp den.
/Kaj
-
Freddan, bara en snabb fråga (eftersom jag är nyfiken); Hur gör du för att ”vända rätt” G-ARC’en på ett glatt underlag (is/snö)? För man vänder väl s.a.s ut och in på G-ARC’en när man ska ha upp den från LE och sätter den sedan i vattnet och ”flippar” över den igen så att den blir rättvänd? Hur gör man detta på ett halt underlag (kiten kommer ju då att glida på underlaget och inte välta över, precis som en LEI)? Eller finns det någon bättre metod att få upp en G-ARC från LE’n (gör det säkert)?
Jo just det en annan sak, Flysurfer Titan ger inte mycket drag i safety-linan när du lägger ner den. Dessutom så har den en ”kill-switch” som man kan använda när det blåser mycket. Denna gör att kiten lägger sig med vinden och leker ”flagga” precis som G-ARC’en gör = lätt att hålla i draken i landat läge med en hand även om det blåser p*ng.
/Kaj(Tech)
-
Vad det gäller Flysurferkitesen så är nog en Titan 9.5 ganska optimal i storlek på vintern om du kör uppe på fjäll och liknande. Om man som jag bor i Uppsala där det blåser *lite* så får man fler dagar med en ännu större kite. BTW, det är inte ”1000” bridle-linor på en FS-kite.

Visst är det en del bridles men sålänge man bara ser till att packa ihop kiten på ett vettigt sätt (och inte tjonga bommen genom bridle-linorna) så är det lugnt.Tänk på att depower-rangen på Psycho och Titan är *mycket* större än på Warrior och Maniac = du kan använda dem i ännu större vindområde.
/Kaj(Tech)
-
Tro mig, du märker inte av att Stubbien (127) väger lite mer än andra brädor med ungefär samma längd. Den är väldigt lätthanterlig så snart du har den på fötterna… Fanken, vad är ni för klenpellar som inte ens orkar lyfta en liten bräda? 🙂
Testa den iaf, det är den klart värd. Sedan är det ju mer eller mindre omöjligt att få tag i en ny så här års… hårda bud. 🙂
BTW, Stubbie 115 är väldigt smidig och lätt så där kan ni väl knappast gnälla på vikten?
/Kaj
-
Kör med straps. Bindningar är ett h-e att komma i och ur. Dessutom sitter man fast så det räcker med straps och det är lätt att få av och på brädan.
/Kaj
-
Högt AR (dvs långsmal vinge) är inte *alltid* aerodynamiskt effektivare… Högt AR är bara effektivare så länge vinbelastningen är låg. Direkt vingbelastningen blir för hög så stallar vingen, detta sker tidigare på en vinge med högt AR. Dock genererar en vinge med högt AR inte alls lika mycket luftmotstånd som en vinge med lågt AR så länge som inte vingbelastningen är för hög vilket gör den snabbare och ger den mer lyftkraft.
Om vi skippar detaljerna så innebär det helt enkelt att en vinge med högt AR funkar kass om flödet runt den är för dåligt i förhållande till massan den försöker lyfta. Dvs kites med högt AR funkar inte särskilt bra när det blåser lite.
Jämför hur vingarna ser ut på ett segelflygplan och på ett motorflygplan… att de är uppbyggda så olika beror på ”principen” jag försökt beskriva ovan.
/Kaj
-
Jag hävdar ju fortfarande att en FS Titan 15.5 är den optimala lättvindskiten. Du kan börja köra innan snubben med en Rhino II 18 och dessutom hålla den i 10 m/s. Den är busenkel att få upp ur vattnet om man tabbar sig; även i i väldigt lätt vind. Den är dessutom väldigt snabb för sin storlek och hoppar bra.
Om man vill kunna köra i ännu lättare vind så finns ju Titan 18,5 och 21,5… fast då ryker ju möjligheten att hålla den i 10 m/s. 😉/Kaj
-
Vilket jävla mörka hål? Finns väl inte särskilt många på det här forumet som inte vet att det jag som står bakom KajTech. Mobilnummret har jag haft i 3-4 år och det är *inte* ett kontantkort utan ett helt vanligt Vodafone-nummer. Du kan kolla vem som äger domänen kajtech.nu… Just precis, det är jag. Företaget KajTech är en PRV-registrerad firma med säte i Uppsala som du mycket enkelt kan kolla upp. Det finns inga anmärkningar på företaget heller för den delen.
Jag hoppas att jag inte har några missnöjda kunder, iaf är det ingen kund som har talat om för mig att de är missnöjda.
Eftersom jag primärt säljer till medlemmar i Stockholm Kiteboard och 99% av alla där vet vem jag är så känns det inte som om jag har behövt en mer exakt presentation av mig själv på websidan.
Dessutom är jag lite försiktig med vad jag lägger ut för information om mig själv på nätet eftersom webspindlar snabbt hittar adresser och liknande…
Så websidan är mest som information, de som vill ha information/köpa något räknar jag med kontaktar mig via telefon/mail/real-life.
Mvh
/Kaj Kjellgren
-
Tackar, tackar. 🙂
Dessvärre har jag samma problem som alla andra… det går inte att få tag i fler Stubbies just nu (eller några andra Naish-prylar heller för den delen) eftersom sverigeimportören inte insett att den *riktiga* säsongen är nu. Nästa shipment kommer inte förrän i mars (med lite tur kommer en liten i November). De har lovat att ta hem betydligt mer prylar till nästa år så att inte lagret tar slut med en gång. Klen tröst just nu dock.
Håller däremot med om att Stubbie 127 är fetkul. Kör enbart på Stubbien numera, den är ju hur skoj som helst. 🙂/Kaj
-
Precis, det är stor skillnad på Mastair och Titan. Ungefär som skillnaden mellan en Naish AR5 och en X3/AeroII. Jämförelsen stämmer ju ungefär i tidsperspektiv också. Dock är det lite annorlunda känsla i en modern foil jämfört med en inflato. Inget negativt i det, kul att allt inte är samma. Det känns mer som om man sitter fast i mitten av foilen när man flyger den, dvs den svänger mer omkring sin centrumpunkt än vad en LEI gör. På det sättet tycker iaf jag att foilen känns mer ”direkt”. Med en LEI får man mer känslan av att man ”bräcker” den över ena wingtippen när man svänger den (vilket ju stämmer) istället för att flyga runt den. Säger inte att det ena är bättre än det andra, bara annorlunda.
Däremot kan en van inflatoanvändare utan vidare sticka ut och köra på en Titan utan problem, och tvärt om.Kör med det ni gillar, och låt andra köra med vad de gillar. Enkelt va?

BTW, japp det är väldigt smidigt att köra foil på vintern jämfört med LEI. På sommaren växlar jag mellan foil och LEI, på vinter kör jag bara foil.
/Kaj
-
Jahapp, ännu en som inte testat en modern foil som uttalar sig. Gr8!
Antar att du tycker att F-22’an också flyger som en tunna skit (apropå att uttala sig om saker man inte testat)?
Jag kör själv både foil (Flysurfer Psycho och Titan) samt inflato (Naish Aero II och X3) och trivs alldeles utmärkt med bägge sorterna. Det är många som kör foil i Stockholmsklubben och gillar det. Moderna foilar har en del fördelar vad det gäller att kunna launcha och landa dem själv samt att det är busenkelt att få upp dem ur vattnet när man kraschat dem.
Min personliga åsikt är att Flysurfer leder utveckligen av foils, deras Titan (och Psycho) är riktigt schysst. Kör själv till 90% på en Titan 15.5. Titta på http://www.flysurfer.de för mer information.
En annan foil som är populär och mycket bra är Peter Lynn Guerilla (G-ARC). Den är otroligt stabil och snäll vad jag har sett/hört.Kan ju nämna att jag är ÅF för Flysurfer också, inte för att försöka kränga kites till dig men för att slippa påhopp om detta senare. Vill dock påpeka att jag ÅF:ar Flysurfer för att jag gillar att köra på dem själv och inte tvärt om (dvs att jag kör på FS för att jag säljer dem).
/Kaj