Forumsvar skapade

Sida 112 av 114
  • cortex

Medlem
    18 september, 2003 vid 10:27 som svar på: Vinter Kite?

Aerodynamiken ska jag inte argumentera med dig om, den har du helt rätt angående. En sak som jag däremot inte fattar är varför en tube skulle vara mer okänslig för snö och regn än en foil? I synnerhet som en motsvarande inflato alltid har en större flat-area än en foil. Jag har kört mina Flysurfers i både regn och snö utan några problem. Har aldrig upplevt att jag skulle fått isbildning på vingframkanten eller liknande. Tror dessutom att is har svårare att bygga på en foils LE än på en inflato’s LE p.g.a att LE’n på en foil rör sig mer = svårare för is att fastna ordentligt och bygga lager på lager.

Säg nu som det är, det är bara för att Avance har börjat tillverka inflatos istället för foils som du gillar inflatos bättre. smile.gif smile.gif smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    17 september, 2003 vid 20:31 som svar på: Hallå Stockholmers!

Rullsand i Gävle… iofs en bit att åka men helt klart schysst spot.

/Kaj

• cortex

Medlem
    17 september, 2003 vid 19:13 som svar på: Användandet av schakel……

Dock spelar det ju ingen roll om du kortar Chickenloop-linan nere i Chickenloop-änden eller i ”övre” änden. Resultatet blir ju detsamma. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    11 september, 2003 vid 12:38 som svar på: Användandet av schakel……

Kör med stålring till Wichard också. Det hjälper garanterat till när man behöver komma loss. Dessutom så kan man ju öka sin depower-range en del eftersom du får bommen närmare dig (chickenloop-öglan är ju rätt stor i standardutförande) och kan förlänga chickenloop-tampen.
    Funkar kanonbra för min del eftersom jag har rätt korta armar. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    9 september, 2003 vid 18:03 som svar på: Vilket schakel?

Med risk för att få fan för att jag gör reklam:
    Wichard *fungerar*. Pistong-schakel fungerar inte.
    Det finns ju inget som tvingar dig att köpa Wichard-schaklet hos mig heller…
    Att det inte snurrar när du roterar är inte konstigt eftersom vridkraften från linan är mycket låg. Dock är det enkelt att snurra rätt det manuellt efter rotationen.

Köp ett riktigt schakel, de jag känner till är Wichard och Tulaska. Wichard används garanterat av flest kitesurfare världen över.

/Kaj

• cortex

Medlem
    9 september, 2003 vid 12:57 som svar på: Lite ljuva bilder från Norrland

Då är det precis som jag trott hela tiden; det finns schyssta kitespots överallt i Sverige *FÖRUTOM* i Uppsala/Sthm-trakten. smile.gif
    Jag hör av mig om jag är på väg norrut någon dag, hade varit kul att testa spotsen i Sundsvall.

/Kaj

• cortex

Medlem
    9 september, 2003 vid 07:55 som svar på: Lite ljuva bilder från Norrland

Rullsand i Gävle är väl hyffsat iaf… Lite närmare än Ume också. 🙂
    Sedan en annan sak, jag flög upp till Sundsvall i förra veckan och såg under inflygningen ett helt brutalt bra område med massa sandrev som stack upp ur vattnet. Var tvungen att ta ett extra varv över stränderna för att kolla om jag verkligen sett rätt. smile.gif
    Stranden/stränderna låg en liten bit syd-ost om flygplatsen, dvs nästan rakt öster ut från Sundsvall.
    Någon som varit där och kört? Borde funka i massa olika vindriktningar och ge grymt plattvatten…

/Kaj

• cortex

Medlem
    8 september, 2003 vid 14:51 som svar på: Varför hängsele tamp på bommen??

…dvs den fasta loopen. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    6 september, 2003 vid 17:37 som svar på: Schakle Typ Wichard Quickrelease?

Precis som skrevs tidigare så är Wichard ett märke. Wichard tillverkar en sjuhelsikes massa båtpryttlar, bl.a en massa olika sorters schakel. Det schakel som är på bilden ovan är dock inte ett quick-release schakel. KajTech säljer endast quick-release varianten…

Vad det gäller rotationer så får man ta och vrida rätt det hela ”manuellt” vid behov, detta eftersom man hänger med hela kroppsvikten i schaklet när man roterar vilket gör att det troligtivs inte kommer att snurra självmant just då. Iofs hjälper det lite om man smort upp schaklet med olja eller konsistensfett, tyvärr inte så mycket att vridkraften i chickenloopen övervinner friktionen i schaklet (vridkraften blir ju inte stor alls).

Problemet med att få ett schkel att rotera är att det i så fall krävs ett nållager eller liknande. Nållager + sand och saltvatten är ingen bra kombination. wink.gif
    Däremot så är idén snarare att man inte ska få trassel på sin leash eller chickenloop genom att man efter rotationer vrider upp det hela manuellt.

Angående storleken så är det schakel som KajTech säljer det som används mest på marknaden, det är ”lagom” stort och pallar med över ett tons belastning utan att kärva vid release.

/Kaj

• cortex

Medlem
    6 september, 2003 vid 10:21 som svar på: 3 deaths in australia in a short period of time

Nja, jag säljer gärna schaklen men vad det gäller modifieringarna ser jag helst att folk gör dem själv. Det kostar under 100-lappen att köpa in tampstump, boll, kardborreband, wirelås och mini-skruvschakel på en vanlig båtaffär och man snickrar definitivt ihop det på en timme.
    Känns inte som om det är värt att sitta och mecka ihop dem här hemma och sälja dem ”färdiga” när det är så enkelt att fixa själv.

Dessutom så kan man ju då bygga ihop schaklet precis så man vill ha det. Bilderna visar bara ett sätt som jag vet funkar och den som vill göra likadant fixar det enkelt med hjälp av bilderna.

Känns lite dumt om jag byggde ihop något som folk betalade extra för och sedan inte visade sig hålla. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 13:05 som svar på: 3 deaths in australia in a short period of time

Kolla på min sida för Wichard, har lagt upp bilder på ett sätt att modda Wichard som iaf jag tycker funkar bra:

http://www.kajtech.nu/wichard_accessories.html

/Kaj

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 11:12 som svar på: 3 deaths in australia in a short period of time

Känns som om vi har haft den här diskussionen ett antal gånger förut… dödsfallen i Aus. är tragiska, tänk på att även om utövaren kanske inte hade koll på det han gjorde och därigenom s.a.s ”får skylla sig själv” så fundera lite över hur hans omgivning påverkas; den ena killen vet jag efterlämnade fru och två barn. Fundera lite på hur de mår just nu…
    Sedan kan man inte säga att alla dödsfall i år orsakats av slarv eller okunskap, materialfel och oförutsägbara väderomslag har också dödat folk.
    En annan sak är den klassiska ”det händer inte mig”-attityden som jag tycker lyser igenom på en del argument här. Det är just den inställningen som garanterar att det kommer att hända förr eller senare. Visst är detta en extremsport och man får räkna med att det är farligt… MEN då är det ju tamejfan ännu viktigare att vi jobbar hårt på att få det säkrare för alla inblandade så att vi kan njuta av fördelarna med sporten. Den som kitesurfar *bara* för att det är farlig och ”det är tufft att vara dum” kan enlig mig dra åt helvete. Dessa personer kan med fördel gå och hoppa från höga, ensliga byggnader utan fallskärm istället för att förstöra för oss andra genom att få vår sport bannlyst.

Visst dör det folk i andra extremsporter såsom fallskärmshoppning men det finns en stor skillnad… chansen att någon ”oskyldig” skadas är minimal. Dvs det drabbar utövaren och inte någon oskyldig strandflanör. Dessutom utövas vår sport väldigt synligt för allmännheten. Det är ytterst sällan som allmännheten *ser* en splattad fallskärmshoppare, detta gör att folk inte reagerar lika stark med ”det kunde hänt mig”-känslan. Sätt en kite i skallen på solbadare så kan alla genast identifiera sig med den drabbade = we are toast.

Så om vi vill kunna fortsätta att surfa på allmänna stränder så får vi nog se till att vara *väldigt* försiktiga och hjälpa folk som behöver hjälp samt säga ifrån när någon håller på att göra något dumt.

Annars gillar jag också idén med stränder som är avlysta för just kitesurfing/windsurfing. Det underlättar en hel del att inte behöva oroa sig så mycket över badare och annat ”löst” folk. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:48 som svar på: 9 kvm Drake

Funkar ju alldeles utmärkt i lite hårdare vindar åt dig med.
    Desutom blir den nog kanon att köra med på snö när det blåser runt 7 m/s.

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 08:43 som svar på: När kommer 04’a kitsen???

Schyrre, men jag kan inte skaffa mig fler kites privat nu (sambon får spader :-))…. Så jag väntar nog tills de börjar komma intrillandes på lager till våren. smile.gif

Men tack iaf!

/Kaj

• cortex

Medlem
    5 september, 2003 vid 07:39 som svar på: När kommer 04’a kitsen???

Naish -04 har redan börjat komma ut på marknaden i övriga världen (då främst V4 + alla nya brädor). Dessvärre kommer inte grejerna till Sverige förrän i mars… lite surt. Men den som väntar på något gott. smile.gif

/Kaj

Sida 112 av 114
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications