Forumsvar skapade

Sida 113 av 114
  • cortex

Medlem
    4 september, 2003 vid 10:33 som svar på: Supit bort min Naish-pump i Skåne…

Ummmff, nix jag är oskyldig till de siterna. smile.gif

Synd att ingen kitare har hittat pumpen… den gör säkert god tjänst hemma hos någon agronom-kleptoman (eller bonntjuv på ren svenska) så att han slipper blåsa upp sin latex-respektive med munnen. Urk!

Då blir det väl till att uppsöka närmaste Jysk och försöka hitta en grå pump…

/Kaj

• cortex

Medlem
    1 september, 2003 vid 12:53 som svar på: Stora kitar?

När det gäller lättvind så väljer iaf jag alltid en stor FS Titan istället för en stor Naish (säljer ju bägge smile.gif). Den lättvindskite jag kört mest med är Titan 15.5 som motsvarar ungefär 18-20 kvm LEI i bottendrag. Det går dessutom att hålla den i 10 m/s utan problem. Just rangen och att den är så lätt att få upp ur vattnet även när det blåser lite gör att den är go att åka med. Dessutom är den snabb för sin storlek och det är lätt att få till rejäla hopp med den (som dessutom är höga).

Jag har inte haft möjlighet att testa Titan 18.5 och 21.5 ännu, men dessa monster funkar ju i ännu mindre vind. Däremot så går det ju inte att
    hålla dem lika långt upp i vindregistret…

/Kaj

• cortex

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 19:21 som svar på: Stubbie

Ehh, jag kör också på en Stubbie 127… och jag vill nog påstå att det är busenkelt att komma över till toeside (och tillbaka igen) utan att hoppa runt den. Det är ju bara att trycka sig runt med fötterna. Den är lika lätt att komma runt med som med min andra bräda, en Vari Pro 138.

Faktum är att jag knappt har rört min Vari Pro sedan jag fick min Stubbie. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 10:04 som svar på: HugO upp med lite schyssta bilder….

Jorå, jag drar ner på torsdag kväll. Så det är nästan hel vecka med arbeit innan jag joinar på i vårt vita väckelse-tält. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    23 augusti, 2003 vid 09:15 som svar på: HugO upp med lite schyssta bilder….

Fanken Hugge, såg att din bild på Tuva utgjorde Takoons-reklamsida i senaste Kiteboarding Magazine. Värsta hot-shot fotografen! 🙂
    Coolt! Hoppas du fick bra pröjs för bilden för den är riktigt läcker…

/Kaj

• cortex

Medlem
    21 augusti, 2003 vid 08:36 som svar på: PLOCKA NER KITE SJÄLV…….

Hundkoppel-varianten funkar säkert… men annars kan man ju skaffa sig en Flysurfer Titan. Den tar du enkelt ner själv även om det blåser en hel del, utan särskilt mycket drag i linorna eller något lintrassel. Det enda som krävs är väl en del plats downwind. smile.gif

Se inte detta som reklam utan bara som information. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 10:18 som svar på: När kommer -04’orna

Annars funkar ju Naish Aero II 16 eller Flysurfer Titan 12,5 (eller 15,5) utmärkt.
    Jag har nu en Aero II 16 kvar på lager (troligtvis den sista i Sverige, alla lager är tomma så vitt jag vet). Titanerna får jag hem på en vecka eller två, Aero II 16 är slut för i år.

Bägge dessa drakar är suveräna, välj Aero II om du vill köra inflato och Titan om du vill köra foil.
    Tror inte att det finns någon som kör dessa kites som är missnöjd… (rätta mig gärna om jag har fel smile.gif)

Titta på http://www.kajtech.nu för mer information, slå mig gärna en signal så kan vi diskutera pris o annat om du är intresserad. Du hittar mitt nummer under ”Contact”.

/Kaj

• cortex

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 20:49 som svar på: Tips till ny bräda

Tjena!

Tja, som alla andra här så har jag ju en liten kitebutik. 🙂 🙂
    Kolla på http://www.kajtech.nu

Annars borde de ha hemma/kunna ta hem rätt snabbt på MegMax i Göteborg också… Om inte annat kan du ju få klämma och känna lite på den där.

Givetvis så får du ju testa min bräda också om du kommer upp till Uppsala/Stockholm. Annars kommer jag ner till Mega Kite Showdown och plockar med mig min Stubbie dit.

Det är lätt att ta ordentlig höjd med brädan, så det behöver du inte oroa dig för.

Kan ju bara som referens nämna vilka andra brädor jag har i min ”quiver”. Stubbie 127 är den bräda jag använder mest, sedan har jag även en Cabrinha Vari Pro 138 (också helmysig bräda BTW). Som lättvindsbräda pråmar jag runt på en Wipika Switcher 175. Inte så kul men det funkar. smile.gif Innan Naish släppte sina Stubbies så körde jag till 99% på min Vari Pro. När jag fick min Stubbie 127:a (det tog ju ett tag innan de kom till Sverige, grrr) så blev det den som tog över favvo-titeln. smile.gif

/Kaj

• cortex

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 08:53 som svar på: Tips till ny bräda

Tja, kan ju bara säga att Naish Stubbie 127 är fetkul. Den går dessutom att köra i förvånandsvärt lätta vindar trots sin litenhet.
    Om du är ute efter att ha absolut stenkul i hårda vindar så ska du ta en Stubbie 115. Den är mycket mindre än 127:an (och troligtvis roligare i hårda vindar, det har inte blåst tillräckligt för att jag ska kunna testa).

Kör nu själv med Stubbie 127 som min ”primära” bräda. Fanken vad kul den är!

/Kaj

• cortex

Medlem
    2 augusti, 2003 vid 22:00 som svar på: Spots runt Hudiksvall/Söderhamn/Gnarp…

Efter lite research på nätet så har jag hittat mängder med potentiella spots inom en 6 mils radie från Hudiksvall. Exempelvis har vi följande stränder norr om Hudik som ser bra ut på bilder jag hittat: Hårte i Jättendal, Norrfjärden i Gnarp, Sörfjärden i Gnarp.
    Och söder om Hudik: Stenö Havsbad, Vallviksbadet, Skärså, Storsand.
    I Hudik så verkar ju Malnbadet vara rätt schysst med en sandstrand på 450 meter (enligt Campingens hemsida).

Kom igen nu, är det ingen som vet om någon av dessa platser funkar och i vilka vindriktningar?

Sedan är ju frågan hur mycket folk det finns där också, fast det lär ju inte vara lika packad med folk som alla stränder i Sthm. smile.gif

Det måste ju finnas någon som kite’ar där uppe????

/Kaj

• cortex

Medlem
    26 juli, 2003 vid 20:18 som svar på: Större kite…men vilken?….

Ähh, kan inte hålla tyst jag heller (och sällar mig då till den fina gruppen ”vi-som-kränger-prylar-och-tycker-att-just-våra-prylar-är-bäst”). smile.gif
    Naish Aero II 16 är inte det minsta ”ohanterbar” i luften och på vattnet. Mycket lätthanterlig och snabb.
    Om du däremot vill kunna surfa ”seriöst” vid 4 m/s så är det Flysurfer Titan 15.5 eller 18.5 som regerar (enligt mig).
    Dessa foilar har väldigt stor depower-range så du kan hålla dem upp till runt 10 m/s med en liten bräda.
    Min ”hemmaquiver” består just nu av en Titan 15.5 som lättvindskite, Naish Aero II 12 som medium-vind kite och Psycho 6.5 som hårdvindskite.
    Testa en Titan 15.5 så får du bilda en egen uppfattning men hittils har alla som testat den tyckt att den är grym.

/Kaj

• cortex

Medlem
    23 juli, 2003 vid 20:37 som svar på: X3:or se hit

Du måste ha något annat skumt med dina linor, jag kör på medium-setting och det fungerar fint. Vilken knop/ögla fäster du i uppe i kiten?

• cortex

Medlem
    16 juli, 2003 vid 13:14 som svar på: Vädjan! Läs detta!!!!!!!!

Henke, jodå vi fick en jättesöt liten dotter 23.13 i måndags. Så nu är jag farsa också! 🙂
    Både dotter och mor mår jättebra och vi åkte hem bara 18 h efter vi åkt in till förlossningen.

Så nu är jag LYYYYYCKLIG!!! 🙂 🙂

/Kaj

(Nu förstår jag också helt klart hur besyddande man blir över sina barn, jag skulle dräpa den som gör min lilla dotter illa)

• cortex

Medlem
    16 juli, 2003 vid 12:02 som svar på: Vädjan! Läs detta!!!!!!!!

Visst borde badgäster fatta bättre, men även oklyftiga männsikor går på stranden och blir nyfikna ibland. smile.gif
    Jag lovar att det inte görs något IQ-test på offret vid en ny olycka så den ursäkten lär vi ju knappast kunna använda.
    Sedan är det ju så också att om du aldrig hållit på med vind-relaterade sporter så har du nog inte en susning om vart det är farligt att stå och inte, fanken, de flesta landkrabbor vet inte vilket håll det blåser från om man frågar dem.
    Vår sport är och ser verkligen annorlunda ut och väcker mycket nyfikenhet, det är en av dess stora attraktioner men också en del av dess problem.
    Så vi får nog så lov att försöka få nyfikna att hålla sig undan. Vråla till ordentligt om så behövs så att vederbörande flyttar på sig, landa kiten och gå fram och förklara varför det var så viktigt att de flyttade på sig snabbt (och be om ursäkt om de tyckte att du var otrevlig).
    Kan kännas lite ”oschysst” att folk kommer fram och nästan ber om att få en kite i skallen (enligt oss som vet riskerna) och sedan gnäller om de får det; men vi måste inse att folk är nyfikna och att de aldrig hade ställt sig ”ivägen” om de visste hur de skulle stå på ett säkert sätt.
    Vi får väl se det som ytterligare än utmaning med vår sport att informera nyfiken publik så att de håller sig på säkert avstånd. 🙂

/Kaj

• cortex

Medlem
    12 juli, 2003 vid 14:40 som svar på: schakel var i göteborg

Jo just det glömde skriva priset. smile.gif
    Jag tar 400 kr för Wicharden, de övriga delarna får man skaffa själv (ca 50 spänn på en båtaffär).

Skickar med en ännu mer inzoomad bild när jag ändå håller på.

Sida 113 av 114
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications