 
						 
			cosmo
Forumsvar skapade
- 
cosmoMedlem5 oktober, 2010 vid 08:24 som svar på: Uppdatering: Kiteboarding som "officiell" sport i SverigeTråkigt men jag håller med om att sporten bättre passar in i seglingsförbundet.. 
- 
Tycker inte artefakterna stör så mycket.. det ska ju synas att man lagt ett par tusen på en plugin 😉 Det är väl ganska ”i tiden” att ha den här effekt-aktiga looken? 
- 
Han var riktigt kvick på releasen där! Utom när egentligen hade behövt det… Hade gärna vetat vad han sade till damen på slutet, hon såg lagom trött ut på honom. 
- 
Den verkar ju gilla slo-mo…. 
- 
Jag skulle helt klart köra foil om jag skulle göra om valet! 
 Det har främst med enkeltheten i lättvind att göra. Jag blir oftast stående på stranden med lintrassel efter misslyckad vatten relaunch medan min vän med Speed2 15 är ute och zen-surfar.Självlaunch, liten packning och slippa pumpa är också starka argument. 
- 
Kaj har dessvärre rätt om punkt 1.. och förmodligen även punkt 3. Här i Nyköping kör vi en Speed2 15 och en Griffin 15 där piloten på den senare väger 10kg mer. Visst kan herr Speed2 köra tidigare men det skiljer faktiskt inte så mycket. Däremot måste jag jobba mycket mer med min Griffin för att hålla min flygande, och gör jag inte det kan jag lika gärna gå hem, vattenstart är inte att tänka på. Tror förresten hr Speed2 är inne på att sälja sin lättvindsplanka, som är riktigt bra. Coronation Industries – Big Mama för 2500:-. PM:a mig om du är intresserad! 
- 
Kaj har dessvärre rätt om punkt 1.. och förmodligen även punkt 3. Här i Nyköping kör vi en Speed2 15 och en Griffin 15 där piloten på den senare väger 10kg mer. Visst kan herr Speed2 köra tidigare men det skiljer faktiskt inte så mycket. Däremot måste jag jobba mycket mer med min Griffin för att hålla min flygande, och gör jag inte det kan jag lika gärna gå hem, vattenstart är inte att tänka på. Tror förresten hr Speed2 är inne på att sälja sin lättvindsplanka, som är riktigt bra. Coronation Industries – Big Mama för 2500:-. PM:a mig om du är intresserad! 
- 
Kaj har dessvärre rätt om punkt 1.. och förmodligen även punkt 3. Här i Nyköping kör vi en Speed2 15 och en Griffin 15 där piloten på den senare väger 10kg mer. Visst kan herr Speed2 köra tidigare men det skiljer faktiskt inte så mycket. Däremot måste jag jobba mycket mer med min Griffin för att hålla min flygande, och gör jag inte det kan jag lika gärna gå hem, vattenstart är inte att tänka på. Tror förresten hr Speed2 är inne på att sälja sin lättvindsplanka, som är riktigt bra. Coronation Industries – Big Mama för 2500:-. PM:a mig om du är intresserad! 
- 
Den största skillnaden är väl egentligen inte när draken väl är i luften utan hur villig den är att ta sig dit. 
 Min Griffin 15m drar bättre än min X-Box 12m när den väl är i luften, men 12:an är lättare att få upp i luften. Den är konstruerad bättre helt enkelt.Det är väl självklart att en billigare kite måste ta genvägar i form av material, sömmar och detaljkonstruktion och därmed kommer väga mer. Större bräda rekommenderas om du menar allvar. Stor fyrkantig…. 
- 
Bra grejer men inte för lättvind. Vikten blir för hög. När det gäller lättvind satsa på dyr skit, annars är det (nästan) lika bra att låta bli. 
- 
För övrigt, den tråden är ju helt fel ute. Exemplet med stötdämpare på bilen har ju fått det om bakfoten (ehrm). Hade en stötdämpare behållit sin mjukhet hela tiden hade ju bilen studsat fram! Precis som i en löparsko vill man inte att gel:en ska fungera som en dunkudde utan istället fördela kraften. För det måste materialet reagera på det sätt de beskriver, det upplevs som ”rock solid” 
- 
TobbeKite;617405 wrote:kul att få svar från någon som provat! landningar känns alltså mindre påfrestande med shockpadsen? vad kör du för straps till? hur sköna är de annars att åka med, bortsett från förmågan att absorbera landningar?Strapsen är gamla Nobile, är inga sandaler direkt men gör jobbet. Annars? Tja, vad ska man då bedömma? De är bekväma helt enkelt! Sen kan man säkert snacka känsla hit och dit med den är ju individuellt. Det enda jag kan säga är att de låter mig köra hårdare och längre. 
- 
Kör LF Luxury på min ena bräda och Shockpadsen på den andra och det är faktiskt skillnad. Hårda landningar känns inte lika skrämmande i Shockpadsen……även om de är ok även med LF-padsen. 
- 
Ge upp sessionen och låt tången torka på linorna så är det en enkel match att ta bort den! Trist att transportera hem 5 kg tång dock… 
- 
Dr. Barakat visade mig att det är enklare att hitta micro-hål under rinnande vatten än i såpa. Efter ihärdigt letande med såpavatten, på rätt ställe dessutom, kom han till undsättning och lät vatten från en slang rinna över blåsan. Vi hittade hålet på 10 sekunder. 

 
								
