danielf
Forumsvar skapade
-
fenan wrote:4månader är inte så lång tid längs east coast. men tänkte stanna 3-5veckor vid byron med omgivning.
har förstått att du bott där i 3år, pluggade du eller hur spenderade du tiden? hade du några extra jobb under tiden?
/en tacksam erikJag pluggade på Griffith Uni och bodde i Surfers, Trickett St. beachfront. Så det blev mycket plugga på nätter och surfa på morgonen och då man började sent så körde vi ner till Greenmnt eller Currumbin.
Hade inga jobb, men i Byron finns det alltid slitjobb att få tag i, typ diskare, byta lakan på backpacker eller dylikt. 🙂
-
Vette fan, men kanske lika bra det, eftersom någon totalsänkt mig.
-
Jag känner lite folk som skall ner och inviga sin lägenhet i Surfers i den där stora nya skyskrapan, men några monstervågor blir det nog inte.
Det är ganska platt på sommaren där och har för mig att cyclon säsongen är på hösten, runt mars-april samt våren sep-okt. Kan ha fel, men att dec-jan är minst, stämmer.
Dra till Wategoes i Byron och Greenmount eller Currumbin på Gold Coast så får du fina enkla vågor. Även The Spit i slutet på stranden uppe förbi Sea-World i Surfers/Main Beach kan bli bra och rent för nybörjare. Varför inte testa det konstgjorda revet utanför Narrowneck, ligger i höjd med Marriot Hotel på gränsen till Main Beach.
Imho, så kan du lägga två dagar i Brisbane, sen åka vidare, tråkig stad. Missa dock inte Fraser Is, fast glöm surfen där, om du inte gillar Tigerhajar då…
Greenmount en pytteliten dag 1999:

Önskar jag vore där nere!
-
Nej, tog mig inte riktigt så långt som Vik, funkade det där idag, var det inte väl mycket väst på riktningen? Oavsett så fanns det skvalp kvar till mig vid halv-två, även om det såg riktigt dystert ut när jag kom ner. Var ensam i en timma, fick sen sällskap, trevligt.
Tack för stjärnorna! 😉
-
Vafan, nu har jag bara två stjärnor, och jag som bara delat ut femmor, nu sist till dig Stoney….BAH!

-
Damn, I had five yesterday, I might do a ”Yann” and give myself a handfull more stars.

-
Yup, det var jag, Susanna och Hampus (The One). Tänkte surfflexa kanske tisdag, i stort sett enda dagen jag kan, men vette fan om prognosen håller.
-
Jag var nere idag. Var sådär, har surfat sämre, men på 1½hr så fick man några korta rides, och det hjälpte mot abstinensen.

Klart jag bjussar tillbaks! Nu är det öl, mat och hopp om morgondagen, kanske dags för lite ”headhigh in ….”

-
du är en riktig web-nörd, men det var rätt fyndigt. Nej, nu sticker jag ner på vinst eller förlust. -
Det stämmer nog att vågperioden är mycke lägre här. I västerhavet så är den sällan mer än 5-6, att jämföra med norska havet och nordsjön där den kommer upp en bit över 15 ibland. Vad den är ute i Atlanten och Biscayabukten vet jag faktist inte, men kan väl tänka mig att det ligger mellan 10-20?!

-
Uhm. Enl. utsago är Lanzarote bäst, men Fuerte är nog mer chillat?! Du hittar den värsta localismen i Europa på Kanarieöarna.
Om du inte är rädd för våtdräkt, och vill ha lite utmaning, varför inte satsa på Portugal?
Well, du har två öar, fyra böcker att köpa, och skapa dig en egen uppfattning.
Jag har vart på Fuerte, utan att surfa, rätt kal ö (no shit), fish ’n chips bla bla. Alltså ganska trist, så är man där, så är det enbart för surf och då skall man vara ett gäng, anser jag.
Köp Stormrider Guid böckerna samt Footprint surfing Europe och läs själv om bryten.

-
Damn man. I have always been pondering about those stars and what they are for?! So five is good and one is poor? And I who thought it was the other way around?!

Cya down there.
-
Ähh!
Jag har surfat Noosa till Byron i tre år. Befann mig en morgon vid Narrowneck (bodde där ’97 innan revet var byggt), såg en skugga i morgonsolen i en våg som bröt, blev livrädd, vågen bröt och jag hördet ett ”squeeek”, delfin, puh!
En annan gång i Byron Bay, surfade hela helgen, var en kille med en giftgrön longboard på +10ft. Kom hem till Surfers, såg bilder på Channel Nine om vithaj i helgen i Byron, runt pointen där vi var, och samma kille med longboarden var med på teve.
snack om hammarhaj i Coolangatta och bla bla. Jag har surfat med delfiner i tre år, aldrig sett haj live i vattnet, sen att de vittjar några vithajar per år i Surfers nät, okey.
Chansen att åka på haj är bra mycket större i Florida, Californien eller Sydafrika (oavsett kust). Det som jag upplevde som mest härjat var Western Australia runt Perth, annars hörde jag aldrig talas om hajattacker i Oz.
U r safe dood! Gå inte ut innan solen gått upp, och gå upp innan den gått ner och undvik att surfa Fraser Is. så klarar du dig. 😉
-
Tror det faktist ligger mycket sanning i det du säger Yann, men mycket beror på karraktären på vågen. Jag har surfat i snart nio år, nästan uteslutande på en 7’6″ mal.
Ett snabbt beachbreak, då sliter man helt klart, och att klara droppen, precis som du säger, är inte helt lätt. Sen när det är stort, även i hamnens slöa vågor, så är man lite mindre trygg, tack vara att man inte kan duckdiva under monsterset om man ligger fel.
Det bästa är väl att hitta en mellanvariant som är lite fetare, typ 6’8″ och kanske runt 20″ bred och 2½” tjock, som kanske har lite mer rocker än en mal fast fortfarande tillräckligt med yta för att kunna få fart att komma med vågen.
-
Håll igång har jag inte koll på alls där, kan tänka mig att både Costa Rica och Barabados erbjuder en del där, nackdelen med CR är väl turistfällan det håller på att bli.
Visst är det som du säger, letar fortfarande en flygstol, hittar attans inget under 8 000:-, helt sjukt, kan lika gärna flyga till Oz och stanna på Bali därimellan.
