davids
Forumsvar skapade
-
Jag körde två ganska stora loggor, heat-transfer ”klibbor” förra året på mina kites.. Svårt att veta hur varmt strykjärnet skulle vara, om man skulle ha nån tygduk mellan klibban och strykjärnet som skydd så det inte smälte sönder skiten.. I slutändan fästa det ganska bra, men pealade av efter 5-6 sessions.. Ingen höjdare alltså..
-
Det är egentligen inte lönt att ”kämpa” för någon av områdena.. Man kan kita i båda.. Det till höger är ganska kass, mycket sten och ganska meningslöst att kita i. Det till vänster är däremot lite ”bättre” men fortfarande en del lömska stenar, man ”behöver” inte kita i det om man kör Farhult.. I NO går det utmärkt att köra i Jonstorp/Revet istället, dvs längre norrut och kör man Farhult går det att hålla sig framför ”main beach”.. Det händer ibland att man kör in i området tilfälligt, men det lär ju inte finnas exakta gränser så omöjligt att säga exakt var gränserna går..
-
Fast ingen av butikerna ni nämner, förutom Alpingaraget, ligger ju i Helsingborg.. Så svar på frågan är Alpingaraget..
-
Är på Maui just nu oc har varit här i januari tidigare.. Blåser absolut inte lika mycket dec-feb som det gör resten av året, så det är sällan man blir överriggad på en 9a men en 7a kan vara perfekt vissa dagar. 12a och 9a skulle jag rekomendera ta med, eller 12a 8a typ.. Det finns dagar då det är ganska klen vind och 12/14 behövs men den vanligaste storleken du kommer använda är runt 9.. Kolla prognosen på http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=53 och lägg på cirka 2-8 knop vind på dem siffrorna så brukar det stämma ganska bra.. Fläskar på ganska bra nu iaf:)
-
Hehe ja verkligen.. Men det går nästan alltid. Vågdelen av bandet är ju så liten att man måste ställa väskan upp, och den står inte av sig själv så man måste hålla i. Så det är bara att lyfta upp den nåt kg;)
-
Kom till Maui igår och hade packat allt jag behöver för 6 veckor i en NKB Combi Bag, 150 cm. Kiteutrustning, kläder, toalettgrejer, handduk, you name it. Två brädor plus fenor och ett par straps och pads, två bommar, två kites, sele, en pump, alla kläder och annat sånt också som sagt.. Tror det landade på 33 kg men fick ”väga om det” och då lyfte jag den lite så bara 27 kg. 40 pund med British Airways för bagage upp till 32 kg så inga problems. Helt ok tycker jag!
-
T_H_S;701329 wrote:LE är själva tuben av segelduk medan bladdern är plastpåsen som är innuti. Om LE har brustit i tex en söm så måste den såklart lagas genom att sy ihop den medans bladdern kan man laga själv eller byta mot en ny. Det är förresten inte svårt även med one-pump. Såvida vi inte pratar om Naish men det var det ju inte här.
Fel fel fel.. LE = Leading Edge dvs kanten mot vinden (motsatsen är trailing edge). Inte specifikt om det är innertuben eller yttertuben. Det är som att säga fram och bak på en bil. Bladder = ”påse/blåsa” dvs inte specifikt var den sitter. LE betyder absolut inte automatiskt att det är duken som gått sönder, det är bara som att säga att den är sönder fram. Gör det inte mer komplicerat än det är.
-
Har kört Vantage OT ett bra tag och aldrig haft problem med tång i velcron.. Visst, klart där sätter sig en del, men aldrig så det förhindrat att ”spänna på” bootsen.. Det är bara att riva bort det värsta efter varje session. Har ett par Shredtowns som väntar på mig på Maui som ska på när jag är tillbaka dig så då kan jag ge en åsikt om dem bootsen.. För övrigt förstår jag inte varför boots här i Sverige är så in i helvetes dyra! Vadå skulle det vara frakten från USA då eller?! Köp på typ eBay från USA eller England, mycket billigare och större utbud..
-
Hahaha neej den är heeelt sinnes!! Inte lika snygg som KGB 720n eller den stoooora 720n men nä den Osmosisen är riktigt läcker..
-
pjoter;699435 wrote:Haha, här kom ett sista inlägg..
Jag tror personligen kitesen har blivit lite för bra, spec ur marknadsföringssynpunkt.
När jag började så hade det redan hänt mkt på kiteutvecklingen men det var fortfarande sån kraft konstant att direkt jag tog upp kiten så kasade jag lite på land, gjorde jag inte det så hade jag för lite kraft för att köra. Alltså förstod jag att de här kan göra ont! Nuförtiden när jag plockar upp en 12a i 10m/s så kan jag lätt stå å knapra en giffel på stranden medans jag launchar. Alltså tror jag att de här är ju inte så farligt. Skulle jag däremot göra ett misstag så kommer jag få precis lika mkt stryk som med min första fuel13 som jag var tvungen att ha hållarhjälp i ryggen för att ens ta upp och komma ut i vattnet med i 10m/s, men att köra funkade ju fint med båda.
Hehe sant sant:) Minns själv när man launchade sin Rhino 16kvm. Helt omöjligt att göra om inte någon höll en i selen i ryggen!! Eller min goa Flexfoil Strike 12kvm.. Aldrig skrotat så mycket och så hårt som man gjorde med den. Släpp bommen för depower?! Forget about it, det var lika mycket kraft för det.. Sen kunde man köra, haha:) Och det ligger något i det. Trygghetskänslan är ”för stor”. Nybörjare förstår kanske inte riktigt hur illa det verkligen kan gå eftersom det känns tryggt och antagligen framhävs som säkert med alla depower, ”släpp bara bommen”, dra safety osv, när verkligheten egentligen är mycket tuffare än så.
-
Tycker det är märkligt att det händer så ”mycket” olyckor med dagens ”säkra” och nya kites med 200% depower och såvidare.. Tycker snarare det verkar som nybörjare inte har så bra koll på sin kite, kanske för att kurser går ut på att man ska upp på brädan efter 2 timmar snarare än att lära sig flyga kiten ordenligt.. När man lärde sig på skräpiga C-kites utan märkbar depower och ingen safety att snacka om för 10 år sedan gick det utmärkt och inga olyckor av denna magnituden vad jag vet om. Tror folk tar för lätt på det nu för tiden, kör 4 timmar kurs, kommer upp på brädan en gång, köper en kite och tror att de är proffs och kan köra i alla förhållanden.. Tråkigt när det sker såhär allvarliga olyckor. Det enda man kan göra som jag tycker är att hålla koll på stranden. Ser du nåt kook försöka launcha eller hålla på pumpa för stor kite i för mycket vind så fråga om de vet vad de håller på med. Oftast gör de ju inte det och då kommer de förstå allvaret samt antagligen ge upp. Hänt mig flera gånger med resultat att personen packat ihop och åkt hem eller väntat på att vinden skall lägga sig istället.
Håller inte med RRD_Zs argument alls, det är faktiskt inte alls samma sak. Klart dem får köra 120 direkt. Men kanske inte med sommardäck på vintern. Eller en bil med dåliga bromsar. Har dem en ny bil, med rätt däck och bromsar som funkar så självklart! Samma sak med kite. Har du en bra utrustning, där allt funkar och rätt storlek så självklart!
Tillägg: Och där bekfretades det jag skrev med från Pjoter.. Mer fokus på kitekontroll på kurser och mindre på ”upp på brädan”!! Kitekontroll är DET viktigaste och svåraste i början.
-
Dessutom har VIVA en klockren livemätare som ger väldigt bra och exakt mätning och indikation på om det går att köra eller inte. http://vivakarta.sjofartsverket.se/
-
Jag kör väldigt mycket i och kring Helsingborg beroende på vind. Bästa, centrala i Helsingborg är Vikingstrand. Det funkar (faktiskt) i allt från sydligt till nordligt! Det är ett bra spot om man inte har tid att köra så långt, som efter jobb nu på hösten när det blir mörkt. Det är även ett lite ”hemligt” ställe med många gånger mer vind än många andra ställen i närheten. Vid syd brukar ju LA vara bäst, men Vikingstrand kan funka också. Vid SV-NV är det klockrent, och vid NV kan det vara mer där än tex Höganäs eller längre norrut pga att vinden pressas in av danmark till dess smalaste punkt, precis där. Samma sak vid nordliga vindar. Kan också funka väldigt bra! Det är ett bra spot utan sten eller liknande, små vågor och lite plattvatten innanför ”bryggorna” vid S och N. Bra parkering precis bredvid launchen. Lätt att ta sa till med buss/cykel om man inte har bil. Även Fri bad och Gröningen funkar men sämre rigg och launch möjligheter. Många gånger launchar jag vid Vikingstrand och kör sen ner/upp till Fria där det kan vara väääldigt fina (men små) vågor vid hård V-NV. Gröningen kan ge lite mer vind ibland om det är för klent för att höjda på Vikingstrand. Det kan vara extra svårt vid Nordlig vind pga strömmen som tar dig söderut. Inget problem vid mycket vind men i lättvind får man i princip köra till Danmark för att höjda tillbaka ibland.. Jag kör de flesta dagar det är vind nu efter jobb och inte hinner köra iväg norrut eller söderut så är HBG absolut ett bra alternativ!
-
Tog det 12 timmar?! Motherfucker det är länge.. Men med pauser då antar jag?
