davven
Forumsvar skapade
-
HDTV;624432 wrote:Oj oj oj, känns som jag måste ge mig tillkänna 🙂 Det är delvis rätt som kinetic skriver körde på ett Point-7 Sado 4.5 vågsegel samt en OES XW 90 vågbräda den dagen och GPS:en visade 26.9. Men när jag kom hem och laddade den in i GPSResult visa den 22,7 på en 10 sek runda med max på 23.6 med standardinställningar. Slår jag av diverse ”On” och ”doppler” (vad nu allt det betyder) visa den 26.8. Inga toppfarter men jag var tvungen att test då jag hade lånat en GPS för att testa hur fort (sakta) man kör:blush:
Jo det där har man allt vart med om, det går inte och lita på det som står i display. iaf
inte på min GT 11, så ladda in och kolla fart över grund i datorn är alltid det enda rätta 🙂Håller nog med Gegga till rätt stor del, många som kör Freeride ligger säkert nånstans i spannet 15-23 knop Detta är min gissning och om man nu ska räkna den stora massan som ger sig ut och kör någon gång ibland, folk med mer erfarenhet kör givetvis fortare. Kör ofta med gps och brukar lägga mig en bit ifrån folk och logga hastighet i smyg. Dom som kör i 27 knop eller mer i chop är ofta riktigt vassa i seglare. :cool2:
-
Bästa sättet är nog att alltid utgå ifrån att man inte kommer få hjälp, jag upptäckte själv i början på säsongen att en 54l bräda är riktigt lurig och vattenstarta. Jag klev av på ett ställe där jag trodde jag skulle botta, så var dock inte fallet. Man måste i princip lyfta seglet i toppen, och är det riktigt mycket buk på seglet så stökar det till det extra. Sedan om det är en frånlandskuling och choppen välter brädan upp och ner hela tiden så är det inte kul. Jag fick lära mig den hårda vägen när det var mellan 4 och 6 grader i vattnet och det var bara nypa tag i nosen och ryggsimma som en idiot snett mot vågorna i ca 30 minuter. Jag hade en fem trea på mig och var inte kaxig när jag kom upp på land då fötterna börjat domna.
CVM handskar har dock en riktigt bra egenskap då man får lite fart när man simmar, det blir mer yta vid tassarna.
Simma mot en kuling som har över 13 m/s i medel är verkligen ingen lek. Jag är rätt övertygad om att man ska knäppa bort riggen och släppa den till havs bara man misstänker att man är påväg och bli kraftigt nedkyld.
Träna paddlingsteknik bara på brädan är inte fel heller, finns massor med tillfällen när det inte är vind.
Signaler har jag testat utan resultat, utgå ”alltid” ifrån att man kanske inte får hjälp. -
En variotamp som jag ger tummen ner för är Local Spirits, mina åkte av bommen illa kvickt
då dom måste modifieras för att fungera.Däremot tycker jag Neil Pryde har lyckats riktigt bra med sina vario, ska köpa ett par till
av dom när som helst. Sitter stenhårt på den inställningen man satt dom på.
Kör även med fast längd på ena bommen, ska nog plocka bort dom med.
Det kan vara bra och behöva justera in eller ut ngn cm beroende på vindstyrka, jag upplever att
det kan vara skillnad mot planing och icke planing ibland. Men det är så olika vad
man tycker. För ett segel runt 6 kvadrat kan du prova och flytta bak dom ca 6 normalstora
knytnävar från bommens framkant räknat, en knytnäves bredd brukar funka bra. Skulle gissa att du kommer få justera dom lite framåt sedan men det där är så olika. Du känner själv om du får problem/tungt och skota hem/täppa seglet eller så får du fenomenet mjölksyra i den främre underarmen. Då är det bara flytta tills du hittar rätt!Lycka till!
-
Den där frågan har nog rätt många svar, förra året såg jag formula-gobbar köra i vindbyar som låg mellan 14-15 m/s och då är det inga små segel. Så du måste testa dig fram, och vad anser man själv vara ”överiggat?” Frågan är lite diffus beroende på vem man frågar 😀
Om du seglade rätt mycket för många år sedan så har du kanske blivit lite hårdnackad också, ett gammalt omodernt segel är verkligen ingen kul upplevelse när man blir överiggad. Känns som seglet helt slutar att fungera då tryckpunkten börjar vandra. Men det gäller även vissa typer av moderna segel. Det går tighta till uthalet lite också när man kör i mycket vind, men drar man in för mycket så har jag hört att det blir ostabilt för den skull. Jag tror jag märkt av det fenomenet själv vid ett par tillfällen.
Spana in slalom/race segel om du är ute efter fart och mycket vindrange, gärna så moderna som möjligt. Det har hänt en hel del dom sista åren förstår man när man pratar med folk och även när man testar nyare prylar.
-
Benke, på NO eller N klicka dig in här
http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1
Klicka götaland
klicka på förstorinngsglaset
skapa en kvadrat strax ovanför ölandsbron så att den zoomas in
klicka på medelvindDet har pumpat över 16 sekundmeter i medel ett bra tag där ute
idag. Jag vet sist det var styv kuling på no så låg medelvinden på 4 vid stugan,
på bron låg den på över 19. -
Om det är några kvar så ansluter jag gärna runt 18 hugget,
dra några repor efter jobbet. . . -
Helgen ser riktigt bra ut om man ska tro prognosen,
även grönhögen har en svullstig prognos på lördagen. -
Hade riktigt bra kvällssurf på öland igår, fick tillbaka 7 femman i skallen nga gånger vid beach start så överiggad var jag. Men det gick bra, lite dimmig surf med 100m sikt. Idag har det pumpat ordentligt hela dagen, helt sinnes att man ska behöva jobba en sånhär dag. Dessutom övertid till 21. . Men det lär bli lite nya försök i helgen!
Förstår inte varför det är så lite folk på stranden, det är verkligen pissljummet i vattnet nu!
-
Det var många som missade detta i fredags,
Lite svårt och bedömma höjden på den där, men det är en bra bit ut det bryter. Knäppte bilden med en 5 årig liten kompakt Ixus och på norra öland. Låg runt 19 i medel ett tag!
I lördags blåste det 13, hade en bra session med 5.4:an fast choppen låg på en vidrig vinkel så jag vågade inte gasa fullt. Visst är det en kul ö 😉
-
Riktigt otäckt och gå på, själv drog jag troligtvis för lite nedhal så det vart ingen camberrotation åt andra hållet vilket resulterade i ett mycket långt bad
då jag inte kunde vattestarta.54 litaren verkar dock helt gudomlig och åka på, inte alls stökig.
Ska blir riktigt intressant och se vad som händer när man
gasar med den där!Ska ni upp till norra öland på denna vindriktningen så hoa till, följer gärna med någon som vet hur det fungerar där uppe!
-
Jag var ut och rekade lite på norra udden, är det ngn som vet om det är åkbart på ena sidan om bron uppe vid långe erik. Kan posta ett par bilder, tokplatt var det, och vinden höll nästan på och välta mig i byarna.
Dvs överiggad i regnställ 😉Ankplatt, dvs stod och dreglade.
Ligger båtar runtomkring, fast man måste veta mer om botten/stenarBakom fyren såg det ut såhär
-
shit mannen ring nästa gång .. skullle inte du till Barclona :santa: Det var blåste bra idag!
-
Hehe, jag har faktiskt en ”hemlig” fanatic skate från 01 som jag köpte för 500:-
Ser bedrövlig ut, men riktigt go och köra samt man behöver inte vara rädd om den . .
Det kanske blir golf endå, jag har bara vatt där nere en gång och då rök en mast för mig rätt snabbt! 🙂 -
Det behöver inte vara svårt om du köper en bräda som är 77 bred, men det är lite ovanligt. Typ startboard hypersonic 105l, men det är nog endå inte lämpligt pga att den är så kort. Det är nästan bortkastad och köpa en för svår bräda i början, jag kan bara relatera till mig själv :tongue:.
En 133l freeride kan du lätt ha i 2 år eller mer i början, 150 låter lite väl stort för din vikt. Går du ner eller under 125 kan det bli knepigt!
Sedan kan du komplettera upp med något mindre för högre
vindregister när du bemästrar vattenstarter och använda den gamle för lågvind till större segel alt sälja den. -
Jag har aldrig heller tappat en lins när jag vindsurfat, och man har dratt i ansiktet många gånger mot vattnet. Däremot i simhallen när jag dök lite konstigt flög en lins ut. Men det var en äldre typ, focus nånting hette den. Dom moderna sitter som en sugkopp i ögat.
Skyddar mot uv också, rödheten i ögonen blir man iofs inte av med.
Får man komplettera med ett par solglas, men det har du säkert redan räknat ut!
