davven
Forumsvar skapade
-
Skulle bara ner och köpa en av Jörgens 430 master, kom ner rätt sent.
Men det var ju bara och krypa i gummidräkten och kasta på den gamle riggen fort som ögat. Helt omöjligt och hålla sig när man ser 3 figurer fara omkring i planing framför solnedgången . . Riktigt skönt med kvällssurf!Men ni vart väl dopade alla tre om ni hållt igång hela helgen 😉
-
Det där med hålla i grejjerna i hela fallet tog jag fasta på tills tisdagen den 13: juni i år, kom in magiska 16-20 sekundmeter :tongue: Västliga vindar, jag hade köpt modern utrustning och var inte hajj på rigga grejjerna. Tror jag drog 5-6 cm för lite nedhal på mitt 5.7 kvadrats segel, sjukt mycket kraft uppe i seglet och svårt och hålla. Satte på en 40 cm fena på västlig, och låg och gasade mellan sandbankerna på Haga. Gissa om jag vart pryglad av moder natur :laugh: Kastfallen var inte och leka med . Dom värsta är nog när man sätter sig på en sanbank, då finns ingen möjlighet och planera fallet. . Ena stunden står man på brädan, andra sekunden ligger man och yrar i vattnet och undrar vad som hände 😉
Ett fall slutade med en svullen popeye arm och 3v vila, jag höll seglet hela vägen men när seglet la sig på vattnet så kommer kroppstyngden på armbågen och handen var fast i sitt grepp i bommen. Bommen höll, men handleden gjorde duktigt ont, stack till akuten vid 2 på natten då det inte gick och sova med det där. Som tur var så var det ingen fraktur. . Men jag brukar hålla i grejjerna lite kortare stund nu, ibland känns det som man får välja. Antingen är det brädan eller kroppen som får ta emot straffdomen efter misstaget. .
-
Har du tur så kommer vinden vrida dit, såg inte mkt sjögräs ute i vattnet
men sjögräsfena är mer regel än undantag på Haga såhär års. Det ligger tjog inne på stranden! Var där igår kväll, hade nog inte mer än 5-6/ms tyvärr.Det var ganska lustigt det såg ut och blåsa mer på norrsidan än sydsidan om bron när jag körde över igår. Ganska lustigt fenomen, precis som blåsten lågg still där och norrut! Kanske 10 ms eller strax över, så hade jag stannat i kalmar hade det blivit åka.
När det ligger ost inblandat så brukar folk prata om Bläsinge eller Ålebäck.
Har själv inte varit där än tyvärr! -
jonhand;498792 wrote:Jag undrar varför köper man ett billigt skitband för att säkra last för 10-tusentals kronor och riskerar att prylarna skall landa på motorvägen eller ännu värre på bilen bakom?
Hmm mkt bra point, jag köpte dock rätt många band för att säkra upp ordentligt med. Jag har i princip bara brädan på taket & resten i bilen, men att kvallen är såhär dålig. Det tror man ju verkligen inte, jag har dock ifxat nya band nu kan jag säga. Som ska stå pall för 400 kg styck enligt specifikationen 😛
Nä som konsument är det lite lurigt, säljs dom och marknasförs som lastsäkring så tror man att dom är testade och godkända. Mycket prylar kommer väl indrällandes från kina, och då får dom ner priset på produkterna. Det finns inget som säger att det måste vara dynga för den skull . .
Men visst, man får vad man betalar för. Det ska man nog egentligen ta fasta på. .
Det är klart, tar man Sverker på pluss. Han har ju slängt en hel del dyra produkter i soptunnan genom åren och lyft fram billigare alternativ. .
Undrar när han ska börja testa surfutrustning, han kanske pressar ner nån ny rigg i soptunnan rätt vad det är, ops där gick det visst off topic . . 😉 -
Jag har tänkt och ta en diskussion med Jula, men inte hunnit med detta.
Har glott runt på lite andra ställen efter band, har också sett att det står specificierat en vikt som bandet ska klara av, exempelvis 400 kg. Det är ju alltid bättre och ta något som ligger i överkant vad det gäller hållbarhet. Jag ska smyga in på Jula och läsa på paketet vad det står vid nästa besök, sedan ta en diskussion med dom.Men jag ska också förtydliga mig lite, tillvägagångssättet var följande.
Jag drog inte av dom när jag surrade brädan på taket, jag hade slarvat med och tejpa min gamla mast på mitten innan riggning. Följden blev att masten satte sig så hårt så vi inte kunde dela den på 2 man, troligtvis för att sand tatt sig in vid anslutningen. Jag surrade bandet flera varv runt masten nära botten så att den nöp fast runtom, sedan säkrade jag bandet i ett staket och sedan ställde jag mig och drog i toppen på masten. Sedan small bandet av på mitten, vi var ett par tre stycken som såg spektaklet och blev rätt förvånade.
Masten förblev odelad!Men kvaliteten är fortfarande illa får man säga, en person på 73 kilo som lutar sig bakåt och drar lite borde det stå pall för. . Men jag får nog glo efter ett band som har en specifikation som garanterar en viss vikt, overkill är nog alltid att eftersträva. Man kan själv tänka sig vilken lyftkraft det blir i grejjerna på taket när man ligger i 90 km/h på väg ut till älsklingstället. .
-
Hmm, undar om w-surf är så litet endå? Det var riktigt fullknökat med folk på Haga vid vissa tillfällen i somras, sedan om det skiljer sig kraftfullt åt rent geografiskt kan man förstå. Var nere i Prag i Helgen & testade bla forsränning, frågade en av vattensportkillarna om det fanns ngn bra surf där nere. Nej knappt inget alls, men det är en så fruktansvärt kul & vacker sport var svaret. Tror han han vart lite avis när jag drog upp det där..
Däremot hör man av kompisar argument som, hur orkar du konka omkring prylarna fram och tillbaka. För dom är det omständigt, för mig är det fullständigt transparant och bo på tredje våningen och förvara alla prylarna där. Särskillt när det börjar vispa i träden, eller när smhi drar ut en stensäker prognos. . Ett annat argument är att man förknippar sporten med fara, men det är väl mer äldre som man kan höra det ifrån. Svårt och lära sig? Har man också hört, kan jag hålla med om. Men samtdigt är det precis det som är lite av tjusningen, hela tiden prova nya inställningar körstilar mm .. . Planingsfart med gratis bränsle är också svårslaget . . Regeringen borde ge oss surfare bidrag vid inköp av ny bräda, vi är ju miljövänliga. . Tänk om allt fler tog surfbrädan till jobbet 😉
Skämt & sido, som sas tidiagre tror inte mer rutinerade surfare har något mot mindre rutinerade på vattnet, snarare tvärtom. Däremot så brukar jag hålla mig lite vid sidan av mainstream-gänget även om jag är rätt ny i sporten, men det har och göra med att jag var ca 1 dm från och få toppen av en annans mast i skallen vid ett tillfälle. Även med en hjälm hade det blivit en ordentlig smäll. . Men det där var off topic!
Har själv tidgare utövat sporter som är avsevärt mindre. .
-
Hmm hittade en skateboardhjälm i en av våra kända sportbutiker,
helt ok faktiskt. 200 spänn och jag fick pengar över till fena 😛Har redan vatt inne och vänt med skallen i masten en gång i år efter krash i full planing, och det är bara & konstatera att den fungerar.
5 av 5 solar ger vi den . . 😛 -
Grym otur, har själv inte varit med om det. Men sett 2 bommar gått av i sommar. . 1 styck LS G6, den har ju en svag punkt i framstycket där den är ledad, och därför är det logiskt att den går av där. . Stackarn fick simma en bra bit hem igen. . Såg en okänd bom som en herre körde av, men han tog fram bågfilen och lagade den på plats. . Fråga mig inte hur han fick fast framstycket igen, såg bara att han jobbade med filen. . En stund senare var han ute och gippade igen. . Det var coolt, ska nog själv dra med mig bågfil och div verktyg till stranden efter sett det spektaklet 😉 Slipper man gå miste om dyrbar vind!
Grym otur, hoppas en annan slipper det där . . Peppar peppar.
Ett tips är och inte slänga bommarna, borde kunna gå och laga dom på ngt sätt . . Fast jag vet inte, går det såga itu dom och förstärka dom från insidan och få fast det igen? Det är inte mycket material i dom där alu bommarna. . .
Men någon gubbe som stått och dammat på en industri borde kunna fixa det? -
Som sagt be ngn visa dig lite, vet inte hur högt du har bommen.
Men prova och höj den, märk placeringen som du trivs med när du hittat den, och det kan ta en bra stund och göra det. . Nästan en hel sommar tog det för mig 😉 jag har justerbara hängselor, upptäckte för ett tag sedan att jag hade problem med planing åt ena hållet i dåliga vindar, dvs allt under 8 ms för mig . . Lösningen var och tighta till hängselelinan med 1cm på ena sidan, det lilla gjorde susen. Vet inte vart du är och surfar, men finns det sjögräs är det mkt jobbigare och plana. . Byt fena till en weed om du inte redan har det isåfall .. Varför släpa runt på Bob Marleys frilla i onödan?Kolla trimmet, släpp ut nedhalet ngn futtig centimeter om du ska köra i så låga vindar. . Och tvärtom om det blåser på som tusan, spänn nedhalet lite extra. .
Men under 8 ms tror jag du kommer få stora problem och plana med din konfiguration, det går någon magisk gräns strax över tycker jag det känns som. . Man kan prova & slöra och försöka, men det lurigt med så lite tryck.
Är själv inte så kunnig på sånna här saker, men det gäller och prova sig fram som tusan . . Ibland får man till det!
Men svaret på din fråga, du har absolut ett för litet segel.
Tveklöst i den futtiga vinden! -
Hmm jag kör 6.0, nästa storlek jag köper kommer bli det minsta som går rigga på 430.
Jag upplever som nybörjare att jag är sugen på komma igång med och lalla runt på brädan och göra lite moves.Runt 15/16 ms har jag svårt och utnyttja all vind i mitt 6.0, klarar ej och täppa till det allra sista glappet mellan segel och bräda. Men man kanske behöver hänga på sig viktväst om man bara väger 73, inte en susning?
Som sagt beror på vad man är ute efter, för övrigt tycker jag man planar med rätt många segelstorlekar från 8 ms.
Så beror det givetvis på vart du bor, bor du nära ett blåshål kanske man inte behöver största storleken på segel? Bor du på ett ställe där det finns sjögräs, köp en sjögräsfena det första du gör, annars blir det vääldigt svårt och plana från och till. .
Fundera på vad du ska göra, ligga och freerida i fullt ös eller om du vill ha en snabb utvecklingskurva med manövrar & tricks. Då tycker jag det känns bättre med ett mindre segel iaf. Glo på denn länken http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=135
Där har du ett segel som har en bra segel range på en och samma mast, Neil pryde har en serie som heter Zen som är liknande har jag för mig. Kan vara värt och ha i åtanke för framtiden ..
Good Luck!
-
Hmm jag kör 6.0, nästa storlek jag köper kommer bli det minsta som går rigga på 430.
Jag upplever som nybörjare att jag är sugen på komma igång med och lalla runt på brädan och göra lite moves.Runt 15/16 ms har jag svårt och utnyttja all vind i mitt 6.0, klarar ej och täppa till det allra sista glappet mellan segel och bräda . Men man kanske behöver hänga på sig viktväst om man bara väger 73, inte en susning?
Som sagt beror på vad man är ute efter, för övrigt tycker jag man planar med rätt många segelstorlekar från 8 ms.
Så beror det givetvis på vart du bor, bor du nära ett blåshål kanske man inte behöver största storleken på segel? Bor du på ett ställe där det finns sjögräs, köp en sjögräsfena det första du gör, annars blir det vääldigt svårt och plana från och till. .
Fundera på vad du ska göra, ligga och freerida i fullt ös eller om du vill ha en snabb utvecklingskurva med manövrar & tricks. Då tycker jag det känns bättre med ett mindre segel iaf. Glo på denn länken http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=135
Där har du ett segel som har en bra segel range på en och samma mast, Neil pryde har en serie som heter Zen som är liknande har jag för mig.
/ Från en nybörjares perspektiv 🙂
Good Luck!
-
Håller med föregående talare, kör själv säsong ett på en 133 liters bräda.
Har kört en gammal bräda lite året innan. Men RRD Evo ASA S på 133l funkar bra för mig, kan fladdra och vika sig lite när vinden tar den när det trycker mot 16/ms och mer. Men det är sällan man är ute i sådanna förhållanden. Ett tips ”gör inte som jag.” Jag kör ett 6.0 kvadrats slalom segel i alla väder, när trycker mot kuling så är det extremt tufft och hålla ett sådant segel för en nybörjare. Efter 3 tim segling så är man inte så kaxig på ett par dagar 😉Så skaffar man en mindre rigg från början så har du igen det i slutet
genom att du kommer troligtvis kommer lära dig mkt snabbare.Mina prylar kostade under 8000 köpte en 2007:a bräda, köp helst ny mastfot och förlängare. Jag tycker det är en säkerhetsdetalj och ha fräsha sådanna prylar. Inge kul när riggen lossnar och det är kuling, man ska ligga och koppla på det där ibland vågorna. . Min mast som jag köpte beggad gick av efter ett tag. . Så det är inte fel & kanske satsa på en ny mast heller. . Och behandla den nästan lika försiktigt som ett sovande spädbarn, stå inte och tappa den. Carbon är tydligen rätt känsligt. . Just nu kör jag med en 90-tals rigg, men det funkar klock det med.. Men det är en annan diskussion & tricks för få det och funka 😛
Jag tycker 133 liter är en sjysst volym, har fortfarande rikigt kul på den även om jag har en 96l bräda som jag ska inviga vilken dag som helst nu . . .
Gå ner i liter volym när du är helt 100 på vattenstarter och ev gippar, även om jag inte gippar än haha** Evo brädan kommer bli lättsålld som sagt den dagen du tröttnar på den. . Om du inte dingar den för mkt 😉
Good Luck
-
Har en intakt överdel till en OXO mast eller vad den hette
430/21 55% kol, om någon har en underdel så är det suveränt. Jag köper!En våg på Grönhögen käkade upp min underdel 😉
-
Tackar Miracle för rådet, var ute på Haga och fick testade dina teorier.
Fungerade mkt bättre, dock har jag inte varit så överiggad någonsin under min ettåriga surfkarrieär, nån sa ngt om byar på 17 ms så 6.0 var stort för mig hehe**. Så det vart en del bada också 😉 . .. Fullt krig ute på Haga park & rullade lite vågor ibland av riktigt skön karaktär där som jag normalt inte brukar se där. . Söndertrasade underarmar & en helt underbar känsla för övrigt ..
Det här vart en perfekt nödlösning innan jag får fatt på en ny mast igen. .Tackar & bockar som sagt, ska även prova o skicka upp bommen lite till. .
/ Grymt tacksam
