

dberg
Forumsvar skapade
-
Störtskön säsongspremär med sol och överriggad 5.7 vid Getskär!
Nu är leendet klistrat på läpparna i en vecka, minst! :cool2:
-
Någon som är sugen på lunchsurf runt Stenungsund idag?
-
Ser helskönt ut!
Du råkar inte veta om det finns lediga jobb för en elektronikingenjör där uppe? (inte för att det skulle vara fel på seglingen på västkusten utan snarare avståndet till fjäll värda namnet)
-
najs!
Undrar om vi kommer att kräkas åt de där färgerna om 15 år? Idag skulle jag kunna tänka mig att ha en själv…
-
Måndag eftermiddag bjöd på pungdrag i 4.7 i Getskär! Skit bara att man skall få såna kramper i underarmarna… Hörde att någon även körde 4.0 och det verkade gå bra det med, hade nog tidvis varit bättre. Det var helt klart värt frugans vrede vid sen hemkomst… :crazy:
Synd bara att jag inte fick möjlighet att prova min splitternya 5.7:a.
-
Det är ju så man blir tårögd…
-
Fina bilder!
-
Låter ballt!
Till omväxling kan du prova passagen förbi Islandsberg (mellan Gullholmen och Lysekil) i styv sydvästlig kuling. 30-40m djupt hav går snett in i en lodrät bergvägg som ger oberäknelig korssjö. Rena berg- och dalbanan. Kan bli början på en svensk rallycross-klassiker? :tongue: -
För en 15 år sedan när jag seglade jolle hade jag en torrdräkt av billig modell; gjord i någon sorts galonliknande plast som tyvärr ständigt gick sönder pga låsringar och sprintar som repade hål i materialet.
Så jag har seglat runt med torrdräkter med hål och badat flitigt med dessa.
Det som händer när man får hål på en torrdräkt är att det naturligtvis läcker in vatten när man simmar runt, men i motsats till vad man kan tro så kommer det inte in mycket vatten. En repa på 1-2 cm på ett ben gör att det långsamt blir blött på benet, men värre är det inte. Vattentrycket gör ju att dräkten smiter åt längs kroppen och därför blir det inte någon fors genom hålet. Och nej, man sjunker inte fast man har ett jättehål, dräkten väger ju inte 10 kilo! Det jobbigaste om man har ett jättehål blir ju att vattenstarta eftersom man då kanske har ett par liter vatten i ett ben, men ett par kilo extra lär ju inte vara något egentligt problem.
Någon gång när vi seglade jolle funderade vi på vad som teoretiskt skulle hända om man seglade utan flytväst och fick sig ett dopp med huvudet före så att all luft i dräkten skulle hamna i benen. Skulle ju kunna bli en jobbig situation. Vi enades om att flytväst var en bra grej, men i praktiken verkar risken att det skulle hända vara försumbar. I synnerhet i vindsurfing när man har en tajt sele på halva kroppen. Och dessutom går man ju ner i vattnet och tömmer luften genom halsmudden innan man börjar segla…
-
Tycker att jag läst tipset här på konfen om att ha i stora PET-flaskor i armarna när dräkten inte används för att ”göra plats för mer muskler”, men jag kan ha missuppfattat det hela.
-
dr Masse;632692 wrote:Dessutom, hur många gånger har du upplevt att de faktiskt har mätt prylarna på flygplatsen? Just det. Så – ange ”2 meter” som längd och kör på säger jag helt vilt.
Hmm… Jag åkte till Island för några år sedan och hittade en billig flygbiljett från Kastrup. Jag hade visserligen inga surfprylar, men väl en massa bagage bl.a. i from av friluftsutrustning för två personer. Det hela blev lite väl tungt, men eftersom jag levde på hoppet att de inte skulle vara så petiga så hoppade jag på tåget Göteborg – Kastrup glad i hågen.
Vid incheckningen i Danmark gick det inte som planerat och det var bara att punga ut med nära lika mycket till i vikttillägg som biljetten kostade… :frown:Fast det är ju klart, vikten syns ju tydligt när man placerar sina väskor, längden kan ju lättare slinka igenom…
-
Tja, jag började med 6.5:a på västkusten och det kändes väldigt rätt; tillräckligt stort för att man skall få styrfart när det är ”nybörjarväder” och hyfsat lätt att hitta en dag med planingsvind när man kommit i stroppar och sele. (väger ca 70 kg)
-
Du kan även prova att såga med en tunn vire som glasmästar’n gör när du fått ett stenskott i framrutan på bilen.
-
Jag passar på att knycka tråden för en snarlik fråga; den nedersta lattan i min 6.5:a har gått igenom stoppet mot masten så att lattan inte längre kan hålla buken i nedre delen av seglet utan ett veck bildas i seglet på mitten. Är det någon som har erfarenhet av att laga denna typ av skada?