Forumsvar skapade

Sida 2 av 5
  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 10:29 som svar på: Flytväst?

    Flytväst är ett måste i mitt tycke om man är nybörjare. Den är till stor nytta när man ska lära sig vattenstarta, då man flyter högre och då har lättare att få upp riggen ur vattnet.
    En mycket bra flytväst är NeilPrydes som SP har. Sitter skönt, har lagom stor flytkraft och inga lösa remmar och liknande som det går att fastna i, + en visselpipa.
    Västen sitter ochså kvar runt överkroppen och flyter inte upp runt huvudet som vanliga seglarväster gör när man ligger i vattnet, då behövs grenrem.
    På racing tävlingar i Sverige är flytväst ett måste, sunt tycker jag och rekomenderar dig att alltid ha flytväst, och även hjälm i hårta vindar, man vet aldrig vad som händer, det är lätt att slå sig illa om man får brädan i huvudet i man vurpar i en brytande våg eller skallar masten i ett brutalt kastfall.
    Set finns många cooola surfare som smakat både bräda, mast och bom till lunch blåsiga dagar.

    Better safe than sorry, 10 papp för nya tänder kunde ha varit en ny bräda.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 07:17 som svar på: Torrträning?

    Kolla in danska förbundets medlemstidning 01/2001 borta med blåsten http://www.dbo.dk den finns att ladda ner som pdf fil på deras hemsida. Där har de en bra vetenskaplig artikel om lämpliga typer av träning för surfare.

    Hoppas det hjälper dig.

    En anna superbra länk är även http://www.vind-surfing.dk med superbra nyheter om allt i surfvärlden, upddateras flera gånger i veckan

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    23 februari, 2001 vid 09:33 som svar på: Svenskar i PWA ?

    Ok Voodo, du har en del rätt i ditt resonomang. Publik behövs för att locka nya utövare och media, freestyle är ett föredömme i detta fall.
    Var och tittade på Freestyle tävlingen i Tylesand i somras och det var skoj med allt runt omkring och så, men !! Vart var seglarna ? 14 st anmälda, och de som seglade var så långt ut från stranden att det knappast gick att se tricken utan kikare, detta på grund av vindstyrka och riktning. så det är inte alltid nära publiken.

    Var även på SWT i Göteborg i September, lika bra kring arr med musik och så och mycket folk som var nere och tittade, tyvärr blåste det inte så mycket att vi kunde köra race, men ett fun race utlystes med start och mål mellan brygga och en boj, mycket publikvänligt. Det som var skillnaden var att vi var över 40 st på statlinjen, mycket skrik, kalabalik mm,= kul att titta på för publiken runt om på klipporna.
    Formula försöker verkligen att komma nära publik likt freestyle, jag tror ingen av seglarna har något emot att vara nära land och visa upp sig.
    Freestyle wave är vindsurfingen framtid ? kankse men inte i Sverige idag. Formula är nog ett steget före, men vem vet 2001 kanke är annorlunda.

    Vindsurfing är kul i alla former, ska bli kul i år med Formula och freestyle på samma ställe, Det kommer att rocka fett.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    9 februari, 2001 vid 09:36 som svar på: Större än 6.0 = Båt

    Hade jag bott på GC eller Maui hade jag hållt med dig till 100% men nu bor vi Sverige där vi inte har +10 m/s så många dagar i veckan, vill man surfa så mycket och ha bra teknik och ork det bralla i ordentligt måste man få tid på vattnet, och det innebär till mångas förtvivlan att man måste ha en större bräda och ett större segel, inte sagt att det måste vara race med sex cambers, finns mycket roliga free ride frestyle segel och brädor som är lätt och snabb riggade idag.
    Surfa är kul, och ju mer jag gör det desto roligare, men jag kan hålla med om att vissa dagar med mycket vind med små grejer är roligare än att segla sjöbris på sommaren.
    Tycker det är super bra med alla nya lättvinds prylar som mer än dubblat mina surfdagar och tagit min teknik och surf känsla till nya nivåer.

    Tycker det är patertiskt med de typer som kommer ner till stranden när det blåser 12 m/s och säger att det suger och åker hem igen, skön attityd ? NOT!
    Sluta tjata om små prylar och kom ut på vattnet och rippa istället med oss andra.

    Seglar 4.2, 4.5, 5.3, 6.0, 8.0, 10.0 och har otroligt kul oavsett vindstyrka.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    22 januari, 2001 vid 07:32 som svar på: 1m bred F2!!

    Saxat från NP Maui

    In Düsseldorf some new formula boards are presented:

    AHD Diamond Race 95, F2 T-Rex (85cm wide), 2 new Mistral boards (83 and 93cm) and the new RRD. I´ll send pictures of theses boards to Kevin, so he can post them…

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    2 januari, 2001 vid 09:54 som svar på: Ny intervju på surfblaskan

    Jag tycker att SBFs nye ordförande Per Svanberg SWE-16 skulle vara ett bra objekt. Vad har han för visioner och framtids planer med sitt eget tävlande och med förbundet.
    SBF som idag lever ett litet avsomnat liv i mitt tycke behövs. Svarar inte ens på e-mail från folk som vill gå med osv…. det är inte bra för sporten.

    Kul om vi med Per i spetsen återigen kunde få lite fart på förbundet.
    Kanke även med lite hjälp från surfblaskan.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    21 december, 2000 vid 12:02 som svar på: Formulafråga.

    Banan man seglar i formula består oftast av kryss, läns, kryss, läns, med lite olika varianter, ibland med en slör inlagd eller kombinerad slör halvind, slör. Beror på banområde, publikvänlighet osv. Tävlingsledningen bestämmer på plats. Tid för ett race 20-30 min.
    Små skift slår man inte på, tappar mer i slaget än vad man vinner i skiftet då vi seglar så snabbt. på kryssen och stannar nästan helt upp i slagen.
    Typ 3 slag per kryss om man ska vara med i toppen. På Läns är det fria gippar men man tappar även fart i dessa. Man känar nog mest på att leta byar och följa med i dessa.
    Stora skift slår man alltid på. kompass har jag aldrig sett någon använda, landmärken är det som gäller.
    Skillnaden mot jolle är att allt går mycket fortare, dålig teknik, fart, tappar man mer på än skift.

    Hoppas det blev lite klarare

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    21 december, 2000 vid 07:19 som svar på: Formula

    Formula Windsurfing rules set planing as soon as 7 knots of wind. Fabien Vollenweider and Fabien Pendle have designed the FV1.2 to plane as early as 6 knots of wind. This board is the absolute weapon to win a Formula Windsurfing race. Above its exceptional performances, the FV1.2 gives a brand new feeling. It’s sails high on the water and the contact area with water is very short. On all courses, the FV1.2 pushes further the limits of light wind sailing. It has no challenger today.

    Anatomy of an exceptionnal board

    Maximum width : 87,5 cm. With this very large width, sails up to 11 m2 and fins up to 60 cm can be used. Its planing ability and top speed potential downwind and up wind are unbeatatble today.

    Reduced width on top ends : at 60cm of the back, it is only 62 cm wide, so the FV1.2 is very fast and stays controlable even at the highest speed upwind and downwind, the decisive courses in Formula Windsurfing. High raised scoop. With such big dimensions, a very special scoop has been designed to keep control of this machine. The board is sailing high on the water and contact area with chop is very limited. An exceptionnal feeling.

    The accelerations are fantastic and control is perfect : when the board is planing, it reacts like a much narrower board. It’s 60 cm long fin provides a high upwind speed/angle ratio and it never looses speed even in the deepest lulls.

    6 mm x 16cm steps + flap : this appendice and shape parts reduce the water contact area and avoid the spinout.

    Concave deck : it creates of a Venturi effect which tackle the board on the water while going upwind. It does not fly anymore.

    Bevels on the front part : they lower shocks while overtaking the waves on the reaches.

    Specifications
    Program Formula Windsurfing
    Lenght 267 cm
    Width 87,5 cm
    Vol 160 l
       
    Technology Double Carbon sandwich
    Fin Race 60 cm
    Ideal sail from 7,5 to 11 m2
    Shaper Fabien Vollenweider

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    21 december, 2000 vid 07:09 som svar på: Formula

    FALCON RACEBOARDS 90

    Fanatic shaper Sebastian Wenzel, a leader in Raceboard design, in collaboration with Fanatic World Cup rider Steve Allen, has created a Raceboard line that will blast into the new millennium.

    Shape details such as the Efficient Outline Concept give the Falcon line incredible light wind performance through an increased mid section width, whilst the reduced tail area ensures perfect control and handling with minimal drag.

    The newest addition to the Falcon line is the Falcon 90, at 90cm wide and a 270cm length, one of the most innovative raceboards ever produced. The Dynamic Lift created through the large surface area/width, makes it possible to reduce the overall volume, thereby increasing both performance and control. Designed to dominate the Formula Racing format, the Falcon 90 planes and wins without a whitecap in sight!

    MODEL
      FALCON 90 CR
    Length (cm) 145
    Volume (ltr) 270
    Width (cm) 90
    Weight (kg) 7.8
    Technology Fittings Tuttle Box, 4 Fanatic Velcro Footstraps
    Sail 8.0 – 12.0

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    21 december, 2000 vid 07:07 som svar på: Formula

    Model 80

    2001 brings all new refinements to the most popular range of boards in the Seatrend line. The Seatrend AVS All Star with it’s wider waist and AVS redefines early planing and control. All levels of shortboard sailors will benefit from the AVS’s gutsy, low end for quick planing and the smooth, fast, ”point & shoot” afterburner mode. Changes for 2001 include the addition of the 65 All Star, a board that is slightly larger than the previous 62, for that extra oomph on the low end. All All Star’s have been updated with new tail shapes to protect the AVS flaps to make them ”no maintenance.” In addition, we have added ”external stringers” for added stifness and performance. Boards will feature double sandwich decks, Tuttle boxes, straps and fin.

    Length 281 cm

    Fin Box Tuttle

    Width 80 cm

    Volume 180 L

    Weight* 19.8 lbs.

    * weight given is bare hull weight

  • VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2000

    Styrelsen för Svenska brädseglarförbundet får härmed avlämna verksamhetsberättelse för 2000.

    Tävlingsverksamheten i racing har under det gångna året fått ett rejält uppsving och det känns att det drar positiva vindar genom Racingsverige. Under 2000 har det arrangerats 4 st välbesökta tävlingar i den nystartade klassen Formula Windsurfing. En femte var planerad men blev ej genomförd p g a för lite vind. Årets planerade riksmästerskap blev endast inofficiellt p g a att vi inte fick till mer än ett godkänt race. Två av årets tävlingar har arrangerats av SBF vilket tagit stor del av tid och engagemang. Deltagarantalet på tävlingarna har legat stabilt runt 40 vilket innebär att det totalt i cupen varit bättre uppslutning än på flera år. Dessutom har Wave/Freestyle-cupen rullat på som tidigare med Sveriges Television på plats på en av deltävlingarna.

    Årets planerade träningsläger som traditionsenligt brukat ligga på våren var under året planerat till augusti. Detta var något som tydligen inte var särskilt uppskattat eftersom det klena anmälningsintresset gjorde att lägret fick skjutas på framtiden. Nytt försök på försäsongen 2001 alltså!

    Sverige har representerats vid juniorVM i Funboard av Kristoffer Karlsson från Hönö som landade på en mycket hedrande fjärdeplats! Årets VM i den nya klassen Formula Windsurfing har då detta skrivs ännu inte gått av stapeln men Sverige representeras av tre herrar i Thailand i december.

    På OS i Sydney fanns Fredrik Palm på plats för att försöka upprepa sina bravader från tidigare internationella regattor men det gick för honom som för det övriga blå-gula seglingslandslaget inget vidare.

    I skrivande stund hålls ett internationellt möte där beslut ska tas avseende framtida OS-klass. SBF har uppvaktat Sveriges representant med en motion om att välja Formula Windsurfing i någon tappning som ny OS-klass inför Athen 2004.

    Förbundets medlemsantal har i år uppgått till 141 st.

    RIKTLINJER FÖR 2001

    *
    Arrangera fler gemensamma tävlingar med racing och freestyle på gemensamma datum.

    *
    Fortsätta att sprida tävlingsverksamheten i landet genom att hitta nya arrangörer till tävlingarna.

    *
    SBF har för avsikt att fortsätta och utöka satsningen på Svenska Cupen i Freestyle, vid sidan om Svenska Cupen i Racing.

    *
    Erbjuda ett större värde av att vara medlem i SBF även för de som inte tävlar.

    Valberedningens förslag till styrelse Svenska Brädseglarförbundet 2001
    Ordförande Nyval 1 år Per Svanberg
    Sekreterare 1 år kvar Pär Forsman
    Kassör 1 år kvar Folke Karlsson
    Freestyle/Våg Nyval 2 år Kristoffer Living
    Racing Nyval 2 år Daniel Schönemann
    Suppleant, Resultat Nyval 2 år Jonas Nilsson
    Suppleant, PR Nyval 2 år ?
    Revisorer Omval 1 år Bengt Karlsson
      Omval 1 år Fredrik Lööf
    Revisorssuppleanter Nyval Henrik Sköldengen
      Nyval  
    Valberedning Nyval Robert Åberg
      Nyval Kalle Sjöberg
      Nyval Christoffer Rappe

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    19 december, 2000 vid 07:11 som svar på: Surfarna kommer ikväll..

    Haben sie kefir ?

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    13 december, 2000 vid 12:56 som svar på: embalage runt bräda

    Först och främst en bra vadderad boardbag som sen ytterligga förstärks med att du köper ett par liggunderlag ca 12 mm som du klipper sönder likt brädformen, tejpar fast dessa på brädan innan du stoppar den i bagen. Var noga med att vika runt kanterna. Nos och tail är mest utsatta för slag och stötar.

    Men man vet aldig, har man otur så backar de över brädan med en truck och då hjälper det inte hur fint paket man än gjort.

    Lycka till och trevlig resa.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    13 december, 2000 vid 09:57 som svar på: OS??

    Ja
    Sorgligt nog blev det åter igen Mistral one Design, en stendöd uråldrig klass. Formula stöp på målinjen, inte pga att den var fel utan på grund av för lite annhängare i de viktiga organisationerna. Det handlar mer om politik och makt än om windsurfingen bästa. ex Argentina, Frankrike, Tyskland stödde mistral, medans alla Nordens förbund stödde Formula.

    Sök på konfen så hittar du mer info om du är intresserad.

  • dieter-mr-kefir

    Medlem
    12 december, 2000 vid 07:39 som svar på: STATISTIK FRÅN VM I THAILAND.

    Ok inte helt sant, topp fem körde Starboard, men man kan även konstatera att han som kom sist också körde på en Starboard då de var det klart mest representerade märket på VM.

    Om man roar sig, inte så vetenskapligt och tar placeringarna per märke och delar dem med antalet brädor får man fram ett bra jämförelsetal och ser vilket märke som placerade sig i förhållande till de andra. ex

    Mistral med placeringarna 62+71+74+90+98 / 5 ger snitt placering/index 79

    Och då blir det en lite annorlunda ranking med Fanatic på första plats.

    1. Fanatic: 50.3
    2. Starboard 60.76
    3. Drops 62
    4. RRD 63
    5. BIC 70.67
    6. F2 78.25
    7. Mistral 79

    Sen finns det mycket annat som spelar in på resultaten, seglarnas skicklighet, förhållanden, fenor, segel, master osv… Bara lite balans till den domineraden Starboard propagandan.
    Är tyvärr inte sponsrad av Fanatic än.

Sida 2 av 5

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dieter-mr-kefir

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.