Forumsvar skapade

Sida 23 av 78
  • doc

    Medlem
    2 december, 2011 vid 22:08 som svar på: Goya Banzai

    Hmm. Att trådar drar iväg får man nog räkna med. Men okej, jag flyttar mina inlägg till lättviktssegeltråden.
    Imorgon blir det Banzai 3.6. Whohoooo!

  • doc

    Medlem
    2 december, 2011 vid 22:03 som svar på: Sperlätta segel, riggar, mm

    Okej, jag flyttar poster från den andra tråden:

    TJa, vad ska man säga om 5Oceans? Det är ett litet loft som syr semi-custom och full-custom-segel. Matthew som syr seglen står bakom Demon sails om någon känner till dem? Man kan välja mellan ett fyrlattat och ett femlattat vågsegel (samt ett trelattat i pipeline, bilder på bloggen). Skärningen och buken varierar beroende på beställarens vikt och eventuella speciella önskemål. Det 5-lattade är ett stabilt segel, drag som ett powerwave men (nästan) helt neutralt på vågen. Ganska tydligt dragläge. Det 4-lattade är mjukare i känslan, har enligt utsago en fantastisk top-end, dvs kan seglas väldigt överriggat, utan att för den skull vara segt att gå igång. Blir verkligen löjligt neutralt och är fantastiskt lätt i handen även när man riggar det med tajt akterlik och mycket buk. Jag kände ingen instabilitet alls. Hög toppfart sägs det. Jag har bara testat min 4.6a en gång i underriggade förhållanden, så jag kan inte riktigt uttala mig om saken än.

    Min bekant Jeroen från Holland är dock gammal Hot-seglare. Han var med och utvecklade FirePower om jag förstår saken rätt, och har även kört en del prototyper av FireLight. Han menar att Fire har marginellt aningen mer top-end om man ska hårddra saken, men att det är hårfin skillnad. Han kör det 5-lattade 5Oceans i 4.2, 4.7 och 5.3 och 5.9 och kommer att klämma in en 4-lattad 5.0 i linjen också. Längst ner ligger en SuperFreak 3.7. Jag har kikat på 5-O i flera år och nu var det pundkursen och Jeroens omdöme som fick mig att beställa till slut.

    Min tanke är nu att köra 4.6 tills jag vet vad jag tycker. (Har inte ens lärt mig att rigga det optimalt ännu men första försöket kändes bra. Ska spänna lattor och trimma bort några veck bara.) Sen beställer jag fler segel, justerade utifrån hur jag gillar det första. Sannolikt 4.0, 4.6, 5.0 i 4-lattat och en 5-lattad 5.3 på topp. På sikt kanske en 3.4 också men Matthew som syr seglen betvivlade att jag kommer att behöva en 3.4, oavsett om Berit eller hennes polare kommer på besök. Vi får väl se. Skulle tro att jag så småningom skaffar en 3.4 men tills vidare har jag ju min Banzai 3.6… Jag kommer f.ö. att ha väldigt svårt att skiljas från mina Banzai. Bästa onshore- och clew first- seglet genom tiderna. De får nog stanna i garderoben.

    5-Oceans master är Kilwell, dvs samma som klassiska HotRod. Det finns en toppförstärkning på masten och en 15cm toppförstärkning går därför att köpa till. På det viset får man en lite mjukare och mer förlåtande topp och behöver inte köra med så lång förlängare på 5.3 till exempel. 4.0 kan även sys för att passa med 400-botten och 370-topp istället för 370 rakt över. På så sätt skulle jag kunna klara mig med två 400-master och en 370-topp till hela serien och ändå alltid kunna rigga två segel. (Man kan köpa halva master).

    Vad de 5-lattade i ”light”konstruktion väger vet jag inte. De anges ju bara som ”fkn light” men som jämförelse kan nämnas det här 7.0-seglet som väger 3.3 kilo (citatet från Matthew på Boards forum):

    ”This is a sail we just finished this morning, its a 7.0m sort of similar to the 5 batten wave sails we do but with a few little tweaks. Its 485 on the luff, 1.97 on the boom and weighs 3.3kg. If we were to get rid of the colours and have a plain Bainbridge fabric instead we could drop the weight to about 3kg fairly easily. High Denier Twaron ( like kevlar but better) leech tabling, aramid upper leech panels, aramid clew and tack reinforcing ( and plenty of it) Polyester scrimmed foot, clew, luff and head panels, aramid and pentex luff reinforcing . Allen screw tensioners, tensioner stitch protectors, tensioner cords from pure dyneema, sleeve internal reinforcement to protect stitching( you cant see it but its there) 1 piece sleeve, more difficult to fit but lighter and stronger. PU coated sleeve material means if you do get a whole or a nick in the sleeve it doesnt fray This one is for a customer but im going to build one for myself asap, perfect for my old jp freestyle board i reckon!”
    [img]http://www.5-oceans.com/images/20111105_005.JPG[/img]

  • doc

    Medlem
    1 december, 2011 vid 22:29 som svar på: Goya Banzai

    Haha!

    Bra där Endy! Du glömde säga att du har K4-fenor oxå. Grymma och billiga så man kan gnaga av några stycken mot stenarna i Åsa eller Torö utan ångest 😀

    Lördag-Söndag ser ju inte fel ut…

  • doc

    Medlem
    1 december, 2011 vid 20:48 som svar på: Goya Banzai

    Inlägg flyttat

    [ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84837″]Sperlätta segel, riggar, mm – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • doc

    Medlem
    1 december, 2011 vid 20:32 som svar på: Goya Banzai

    Inlägg flyttat

    [ame=”http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84837″]Sperlätta segel, riggar, mm – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • doc

    Medlem
    30 november, 2011 vid 20:40 som svar på: Goya Banzai
    alexasu;676507 wrote:
    Jag tycker också det är problematiskt att alla 4-lattade segel klumpas ihop till en grupp. Också säger många segelmakare att de ”passar för de moderna multifin-brädorna”… som om ett femlattad inte skulle göra det?
    Läste mini-test från boardseeker och fick lite vatten på min kvarn vad gällde mina funderingar om att det kanske inte ä optimalt för någon som mig som väger 90 kg och gillar bra drag. Hade aldrig vågat köpa fyrlattat utan att testa först, men hade egentligen gärna sett mig själv motbevisad!

    Jag har kört Riot när jag vägt 86-87. Inga problem. De större storlekarna har ju dessutom 5 lattor men samma kompakta shape. 4.8 är den kritiska storleken. Där använde jag 400-mast istället för 370 och det vann seglet på för mig. Vek sig inte i vindbyarna utan höll formen väl längre upp i registret. Du skulle utan vidare kunna köra Riot som 90-kg surfare men jag kan ju inte svara på om du föredrar ett 5-lattat eller ej. Banzai i övre uthalspositionen ger nog lite för mycket kraft för en lättviktare men jag gillar det, inte minst för att jag som 80+ lägger mer tryck i seglet och då kan akterliket öppna sig lite väl mycket när man blir överriggad tycker jag. Selget viker sig dock aldrig på mitten som jag sett vissa 4-lattade göra när dom blir överriggade. Till min 3.6 kör jag 370-mast istället för 340, också med tanken att min vikt passar bättre för den lite styvare masten. Vi får väl se.
    Men som du säger, test är bäst. Eget alltså.

  • doc

    Medlem
    30 november, 2011 vid 18:20 som svar på: Goya Banzai

    Firelight må vara det lättaste av de stora loftens serietillverkade segel, men inte lika lätt som 5 Oceans. Rätt ska va rätt. Jag har ett 4-lattat 4.6 som väger 2.6 kg och det 5-lattade i light-version är lättare än det 4-lattade.

    Min Banzaiserie är annars 3.6-4.3-4.9. Ganska minimalistisk alltså. Lagom stora hopp. Och bättre onshoresegel har jag svårt att tänka mig, just pga stabiliteten clew-first som Sinker nämnde. Jag skulle bara ha dom tills min serie 5oceans (semicustom) är klar nästa år men jag kommer nog att ha svårt att släppa. F.ö. väldigt annorlunda mot mina Vandal Riot. 4-lattat betyder bara att det är 4 lattor, säger ganska lite om kraft och känsla.

  • doc

    Medlem
    29 november, 2011 vid 22:23 som svar på: Goya Banzai

    Kul läsning. Jag upplever också nedre ringen som instabil i överriggade förhållanden. Jag föredrar övre läget och aningen mer nedhal istället. Man har iofs massor av kraft i seglet, men draget är framåt och seglet stabilt som bara det. Underriggat är det markant mycket mer drag i övre läget. Lite bättre höjdtagning också. Sammantaget: Nedre ringen när det är bra vinkel, för mjuk o go känsla, men rigga i så fall ner istället för att köra överriggad. Övre läget i onshore/cross-on och när du vill plana tidigt. 4.3 tycker jag är magisk. Jag går igång lika tidigt med 4.3 som andra powerwavesegel på 4.7 men det känns mycket lättare i handen. Grymt!

    Ovanstående gäller för 80+ kilo. Jag tror upplevelsen är en annan om man väger under 70, eftersom man håller samma storlek i lägre vindar och därmed inte deformerar seglet lika mycket i nedre uthalsringen.

    Och jodå, det är ett klockrent Sverigesegel. Det är som allra bäst när det är ojämna förhållanden, med punkahål mellan fronterna/byarna. Jag kör 4.9 som störstasegel. Funkar fint. Registret är lika stort som ett ”standard”-segel, men med ett större register uppåt, istället för neråt. Man kan alltså låta bli att rigga upp en stund, men i gengäld är det smart att rigga ner tidigare.

  • doc

    Medlem
    27 november, 2011 vid 08:47 som svar på: Bilder från Halmstad (lördag)

    Jag gillar dvärgen till vä som fascineras av hoppstilen på bild 11 🙂
    Kul perspektivfel det blev där.

  • doc

    Medlem
    25 november, 2011 vid 23:56 som svar på: Vad händer med BOARDS mag?

    Är det verkligen så ingående som dom har testat varje bräda tror du? Jag har mina tvivel. Vissa tester verkar vara genomförda i alla hast, minst sagt. Och dom kommer ju alltid fram till att alla brädor och segel passar till olika seglare i en rad olika förhållanden… Att dagens brädor är bra överlag är väl ingen nyhet direkt. Det man vill veta är ju mer hur dom är jämfört med varandra. Vad är egentligen skillnaden mellan en Simmer och en JP-quad? Det lägger dom alldeles för lite fokus på.
    Jag slutade läsa tester för några år sedan, när jag upptäckte att jag inte höll med om vad dom kom fram till. Och när man väl börjat köra custom så blir det ju helt meningslöst 😉

  • doc

    Medlem
    24 november, 2011 vid 19:25 som svar på: Vad händer med BOARDS mag?

    Varför inte testa den själv istället? Du har ju testbräda tillgänglig och vind på väg. Jämfört med vad du själv tycker är väl deras test helt rent ut sagt ointressant? Förutom att man önskar för Olas skull att hans brädor får ett gott omdöme, såklart.

  • doc

    Medlem
    19 november, 2011 vid 19:21 som svar på: No handed pushloop!

    Och karln surfar inte ens på heltid…

  • doc

    Medlem
    17 november, 2011 vid 20:08 som svar på: Portugal gick av…

    Jäjä. Det där missade jag visst. Jag konstaterade bara att det var ont om kommentarer på vågforumet 🙂
    Man kan ju inte vara på topp jämt

  • doc

    Medlem
    15 november, 2011 vid 18:15 som svar på: Portugal gick av…

    Jag ställer mig som en SAAB så kan ni köra mig hem. Men vissa saker ska inte ligga olästa i vågforumet 🙂

  • doc

    Medlem
    14 november, 2011 vid 15:57 som svar på: Garrett McNamara 90 foot wave…

    Lite mer video (och längre)
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=4yiGItYhOW8&feature=related”]Largest Wave Ever Ridden (World Record 90 Feet) (OFFICIAL) [HD] – YouTube[/ame]
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=hJzmScPGwvE”]Largest Wave Ever Surfed: 90 Ft – YouTube[/ame]

Sida 23 av 78
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications