doc
Forumsvar skapade
-
Hmm. Ser ut som att en quad 2011 har parat sig med en AHD Seal 😉
-
Visst är det så. Och säkerligen viktberoende. Jag som väger 80+ kan köra med mindre nedhal på en viss segelstorlek, eftersom jag har mer kraft bakom och kan hålla emot mer medan en styvare topp flexar och kanske gillar den lilla extra kraften. En lättare seglare kan behöva en lite lösare topp på samma storlek, eftersom han/hon annars får svårt att hålla emot i byarna.
Men visst håller jag med Ola såtillvida att även Riot känns lättare i handen på vågen med mer nedhal. Men jag kör hellre en segelstorlek ned med lite nedhal än en storlek upp och mycket nedhal.
Återigen smaksak. -
Jag skulle tro att det kanske delvis beror på att du är en flugviktare och att jag väger 80+. Jag får ut mer av mina segel med lite mindre nedhal (vilket faktiskt även rekommenderas i rigginstruktionerna till Riot). Och kompisen som tyckte Blacktip var helt dött väger 87 och riggade det som han brukar, dvs med tokmycket nedhal.
-
Kolla på recensioner här på konfen. Jag kör på NahSkwell 7’8″ och har lyckats fånga en hel del vågor i Lejet. Tänkte sälja den när jag blev tyngre men nu har jag bantat 9 kilo så det blir nog till att paddla på med 7’8″ ett tag till. 🙂
-
Jag tror inte man kan generalisera, lika lite som 5-lattade vågsegel alla beter sig likadant. Mina Riot är t.ex. ganska platta på land, väldigt mjuka och neutrala på vågen och i manövrer. IQ av samma designer har mer preshape och klassiskt bottendrag. Kompisen testade nya Blacktip och tyckte att det inte funkade alls men jag tror att han bara drog för mycket i nedhalet. Klassisk fälla på 4-lattade segel.
Jag har inga som helst problem överriggad. Körde 4.0 utan besvär när jag kunde ha klarat mig med en klassisk 3.5a. Jag tycker mina Riot har ett större register än Manic hade, inte tvärtom.
Å andra sidan tycker jag att mina twinfins planar tidigt och tar bättre höjd än motsvarande singel, så du kanske inte ska lyssna på mig.
Du får gärna låna ett Riot o prova nästa gång vi ses. Du kör väl ändå storleken under den jag änvänder… -
Ola H.;646516 wrote:Men så är det närmast dagligen på Maui med, senast idag och jag menar ändå att 15liter plus räcker mycket långt
Jovisst. Väger du 95 betyder det ju 110 liter. (Fast det har du ju redan räknat ut i sömnen).
-
Nä, då är det ju ingen FSW. Gör en 100-liters vågis istället. Det blir den enda serietillverkade 100kg-vågisen i världen, efter att Albeaus Evo 100 togs ur produktion.
Jag hade inte backat för en twin FSW. Men då kan du lika gärna skippa mittenboxen, Man tar ju ändå lika bra eller oftast bättre höjd med två snabba fenor än med en större singel. (De flesta som hävdar motsatsen har knappt kört twin, o definitivt aldrig en twin med FSW-rocker.)
-
Haha. Nästan mer reklam för Ola än för brädorna…
-
dr Masse;645323 wrote:Ja, med lite tanke måste jag hålla med Robin. Skicka med rätt thrusters + blanks, en bra singelfena är mycket lättare att få tag i om man vill komplettera med en sådan.
Men vilka thrusters man ska ha beror ju på vilken centerfena man väljer… risken är att folk smäller på en för stor centerfena och inte alls får den så loose som Ola har tänkt sig.
-
På västkusten tror jag inte många vill ha den utan tre fenor. Det måste vara lätt att köpa till tre passande fenor om dom inte kommer med i standarduppsättningen. Om dom inte finns i samma butik som brädan och till ett bra pris är risken nog att man väljer en annan bräda.
-
Dan Kaseler är kvar som det verkar, Vandal satsar ganska stort och har en stor monter tillsammans med Gaastra och Tabou på båtmässa i Tyskland just nu, minns inte vilken stad. Lika mycket utrymme åt alla tre märken i reklamvideon på nätet. Jag har mailat lite med Dan och han utvecklar 2012-seglen, så någon akut kris verkar dom inte ha.
Enemy är helt förnyat till 2011, Riot ser likadant ut, vissa av de andra seglen har fått ny grafik (samma graffittiinfluenser som tidigare, vad man nu tycker om det).(Fast om han eller Gaastra har andra planer för Vandal eller Dans framtid på Vandal så lär han ju inte avslöja det för mig…)
-
Ola H.;644989 wrote:Doc: kul att det låter bra.
Jo. Då kan man ju puttra omkring i Kullavik med slalomgänget och ändå lattja i vågorna en lättvindsdag med trefenors-uppsättning. I believe!
-
Hmmm, efter att ha fått en förhandstitt på den superhemliga preliminärspecen kan jag bara säga att jag vill ha, vill ha, vill ha! Till att börja med en FSW 105. Skulle du råka ha tillgång till en sådan till våren vill jag gärna provsegla Ola! Jag tänkte beställa en trailer från Moo med nästan samma mått (kortare) men kanske måste köpa ”svenskt” istället 🙂
-
Ola H.;643630 wrote:SOm jag ser det är det dock egentligen enklare att designa en single+twin – det är helt enkelt enklare att få en twin att bli loose trots rätt så ”rak” design. Det är mycket svårare att få fram de intressanta kombinationen av egenskaper ur en thruster, men försök pågår.
Varför inte trailer? Då kan man ju välja på trailer, singel eller twin efter behag. Rod kör ju tri på sin Moo trailer med tre (ganska stora och flexiga) fenor vilket uppenbart funkar bra också. Nu tror jag iofs att han kommer att byta ner sig till mindre fenor när han vant sig vid brädan…
Själv kommer jag att köra 4×12 till våren.
-
surfmeister;643627 wrote:Goya’n däremot känns seg och ”tråkig” och behöver mer fart och storlek på vågorna för att bli rolig. Tycker också att den behöver mer framfot och rail för att svänga bra och verkar vara mer designad för ”seriösa” vågförhållanden.
Det där har jag hört om Goyan förut. Samma snack gick om Evon, jag var själv en av dom som (delvis av oförstånd) inte alls gillade första inkarnationen, mest för att den var rena motsatsen till de direkta, vassa och oförlåtande brädor jag kom ifrån.
Är det inte en subjektiv känsla pga att Goyan är så mjuk och förlåtande?Vill någon testa en magnifikt bra Sverigebräda så be om en tur på min Moo ”Pocket Rocket” Quad till våren. Snabb OCH svängig. Lite av det Ola beskriver. Platt rocker är nog fint till bump’n jump men faktum är att i slöa vågor håller man farten bättre med mer rocker. Den bromsar lite rakt fram, men i sväng bromsar en rak kurva mer än mycket rocker.
