doc
Forumsvar skapade
-
Mystiskt det där med kanter. Kanterna på min lilla twin är tjocka som en stångkorv, men inte blir brädan orolig trots det, ens när Åsa går av på mitten. Kanske för att dom är vassa trots tjockleken? Det är så många faktorer som spelar in så det är svårt att veta vad som är vad.
U-surf ser faktiskt ut som en kul liten skateboard. Det gick ju ett rykte för ett år sedan om att den skulle komma som twin, var det bara bovint bajs? -
Hmm. Jo, som vi snackade om i söndags…
Det är lite vanskligt att prata bara volym i dessa sammanhang. Det är ju en kombination av shape, volym, bredd och fenbestyckning som avgör hur brädan beter sig.
Jag har en 77-liters bräda (som kanske är närmare 80) som minsta bräda till mina 82kg. Den hanterade Åsa i söndags mycket bättre än jag gjorde om vi säger så.
Jag har beställt den specifikt för att hantera svenska byiga hårdvindsförhållanden. Tidigare körde jag en Acid 73 som är fantastisk på många sätt men vars tunna akter gjorde det lite jobbigt eftersom jag sjönk till knäna ibland när vinden punkade ur. Nu har jag en lika bred (55,5) bräda med pintail, twin (som är perfekt i hård vind) men mycket mer volym bakom mastfoten. Överriggad 3.7 är inget problem.
Tidigare har jag funderat på en 65-litare för sådana här dagar, men jag tror snarare att jag vill ha en 3.3a och samma bräda, alternativt en 75-litare med riktigt mycket rocker för nuke-dagar eftersom 77an är onödigt snabb. Då kan man plocka fram den i riktigt mycket vind och/eller riktigt stora vågor… -
Så kan det ha lite med det faktum att göra att Starboards twin har nästan samma fenyta som deras Quad. Ni skulle se vad höjd jag tar med ett par Evil Fin 16 på min twin. Nästan dubbla fenytan mot MFC…
-
Det blir säkert kul. Bra att ni håller låg profil.
Trist attityd dock. Det handlar inte om att vara fega. Du har uppenbarligen inte fattat ett skit.
Ingen snackar om olagligt eller ej, problemet är att de som är frekventa surfare får problem om konflikten blossar upp. Jag är inte i Åsa tillräckligt ofta för att kalla mig local ännu, men jag tycker ändå man kan visa lite hänsyn.
Visst kan man köra den hårda linjen, men det finns ingen vinnare då, det blir bara bråk för alla och jag kan inte för mitt liv begripa vad det skulle vara bra för. Då är det väl bättre att sköta sig och kanske hjälpa gubben med vägunderhållet framåt vårkanten?
Jag kan nästan garantera att om ni hade ett ställe i Norge där det var lagligt att surfa men ni var beroende av markägarens goda vilja för att kunna parkera och rigga på ett smidigt sätt så skulle ni också vara lite skeptiska om ett gäng svenskar tänkte köra SM.
Jag har tillbringat tillräckligt många år i Norge för att veta vad jag pratar om, så byt attityd nu istället för att spela tuff.Lycka till med tävlingen.
-
Inte en susning, men Tesaband tillverkar en transparent version av silvertejp, plast med textilrutnät, som ger den lite X-ply-utseende. Sitter som berget om man klipper hörnen lite runda. Finns i närmase välsorterade Järniabutik.
-
Min 7’8 är betald, väntar på leverans vilken dag som helst. Tänkte satsa på en 9’6 först men argumentet att den går in i bagaget gjorde att jag bytte ner mig. Bättre bärighet hjälper inte om brädan ligger hemma i garaget.
Tänkte testa den med rigg också. Återkommer med rapport. -
tws;578053 wrote:Ja det hadde vært en ide å kjøpe tilbake vestkysten av Sverige. Det var jo Norsk en gang i tiden.
Men helt alvorlig. Jeg sender en søknad til Kungsbacka kommune (adresse?) om en low-key, naturvennlig match race på seilbrett. Skal mye til å si nei til noe slikt. Ingen flagg, ingen bilder, ingen referat og ingen snakk. Bare steinhard seilling med mye gass. Det er på tide å tevla.
Det är inte kommunens mark. Det är privat mark. Hamnen och båtägarna arrenderar bara marken och egentligen är det inte tillåtet att ens köra ner till parkeringen där vi riggar heller. Det är därför vi är lite gnälliga.
Självklart får vi surfa var vi vill. Det är tillgången till vägen och parkeringen som är problemet och utan den är det ett elände att komma till vågorna. Att kryssa ut från viken längre in tar halva dagen.Kanske det gör det lite lättare att förstå att folk är tveksamma?
Om ni tycker att det verkar vara lite ”localism” beror det på att det bara är locals som drabbas om konflikten blossar upp igen. -
Kul! Hoppas markägaren håller med.
Snälla – informera alla om att inte köra ner till vattnet. Tack. -
Svenne;576378 wrote:Sluta tro att den lilla form på en surfbräda kan kontrollera flödet runt fenorna. Det är en myt, mest baserad på en dåligt skriven artikel. Den lilla skrovform vi studsar omkring med kan omöjligt påverka fenan mer än någon centimeter djupt.
Hmm, det har jag fakisk inte tänkt på, men det stämmer antagligen bra. Fast mer än någon centimeter är det nog, eftersom aktern sjunker ner lite mer än så även när du planar, och eftersom formen på brädan ser ut som den gör (avsmalnande), oavsett V eller konkaviteter så tränger den undan en del vatten åt sidorna, vilket tillsammans med hastigheten framåt ju ger illusionen av ett visst vattenflöde under brädan, även om det ur vattnets synvinkel snarare är en virvelrörelse på stället…
-
Men att dom funkar utan toe-in beror väl på monokonkaviteten i aktern som tillsammans med fenorna är tänkt att ”kanalisera” vattenflödet. Om man sätter fenorna likadant på en bräda med V i aktern kanske det är smartare att sätta några graders toe-in åtminstone på de yttre/främre fenorna för att matcha vattenflödet, eller?
Jag har t.ex. lite toe-in på mina twins, mer på 77-litaren som har mer V. Funkar perfekt, draggar inte alls… -
Jag kör konsekvent Bussgods med efterkrav och brukar serva mina köpare med nytagna bilder om dom vill, så dom vet vad dom köper. Samma sak känns rimligt att begära om man ska handla själv.
Sen kan man ju bli blåst ändå. Vet inte om man kan öppna och inspektera paketet innan man betalar? Tveksamt. -
Ola H.;575413 wrote:229*55.5, 33.7 OFO
Hmm, som min 77-liters Moo då. Med andra ord perfekt!
-
Dom är ju inte så lätta att hitta bara. Har sökt en Aero 117 ett tag utan framgång…
