Forumsvar skapade

Sida 53 av 78
  • doc

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 10:04 som svar på: "Sverige vågis"

    Det kan jag hålla med om. Utan kraft i seglet är det inget skoj på en PureAcid. Och de större Acid gillar jag inte alls. Men jag avråder bestämt alla nybörjare från FSW om dom vill lära sig vågridning. Precis som Ola är inne på är det ett jättebra sätt att aldrig få till toppsvängen. Vill man bara köra runt lite bland vågorna är det däremot en kul brädtyp.
    När man väl har lärt sig är säkert FSW okej beroende på stil.

    Svenne;559498 wrote:
    Det var just det som var min poäng, jag tycker inte den svänger. Med fart ja, utan fart inte alls. Det finns roligare brädor för vågsurf om jag får tycka.
  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 22:08 som svar på: "Sverige vågis"

    Jo, det var precis det som var min poäng – den svänger som bara det, pga sin Evo-outline gissar jag. 55 bred som går till pintail. Den svänger väldigt mycket bättre än de flesta FSW jag testat.
    Den kan testas mot annan bräda om intresse finns, för att lista ut vad du gillar. Skicka PM i så fall.

    Svenne;559455 wrote:
    Pure Acid är en ganska platt bräda, inte är den så svängig heller?
  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 19:03 som svar på: "Sverige vågis"

    Har du chans så testa!
    Jag är en av de få som verkligen inte gillar freestylewave för västkustsegling. Jag tycker det är en brädtyp som bara funkar på vägen ut men gör vågridning riktigt svårt för den som vill lära sig.
    Min gamla PureAcid 73 bygger på Evo i outlinen men har fått en snabb rocker. Jag blev positivt överraskad av hur bra den funkar i Apelvikens emellanåt mosiga vågor. Den har helt enkelt så mycket kurva i outline att den svänger på den, trots snabb rocker för vågis. Tidiga Evo gillade jag ine alls. För mycket tvålkopp. Senare versioner har mer V i bottenformen och sannolikt mer i min smak. Jag älskar mina twinfins, andra inte.
    Slutsats – du vet inte vad som känns bra innan du testat.
    Själv har jag också gått upp i brädstorlek och ned i segelstorlek för att slippa sjunka igenom i byiga vindar. Funkar kanon.

    Men om du hittar en snorbillig bräda så självklart – slå till. Man lär sig utnyttja den bräda man har efter ett tag och det är svårt att hitta riktigt dåliga brädor nuförtiden om man vet vad man letar efter.

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 12:17 som svar på: Varberg i helgen

    Om Windgurus utlovade 13 slår in på söndagen blir det ju tokigt najs, ofta blåser det lite mer i Varberg än vad WG lovar, men så här års och så många dagar i förväg är det nästan mer sannolikt med bomkörning.
    Windfinder siar också bra väder sön-mån
    http://www.windfinder.com/forecast/varberg-apelviken
    Vänta du en dag eller två med att bestämma dig.

  • doc

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 11:53 som svar på: Quadfin!!?

    Frågan är hur stor andel av världens totala försäljning av Evo som utgörs av B&J-seglare. Trots allt är det faktiskt en vågbräda vi pratar om, under vars utveckling man hela tiden har prioriterat just vågridningsegenskaperna som man velat få mer lika vågsurfarnas brädor i känslan. Nu har man tagit nästa steg.
    Jag förstår att man ur ett marknadsperspektiv kan ställa sig undrande till hur vissa konsumenter ska se på convertible eller quad men då kanske man fokuserar lite för mycket på singelfenan som det enda rätta?
    Kanske man skulle erbjuda en singelversion istället för en convertible ur marknadsperspektiv, men till slut blir det för många alternativ till och med för en stor brädtillverkare som SB. (Ochför mig är det lite som att sätta lågprofilsulor på en SUV och hävda att den är grym för att hantera fartguppen i Stockholms innerstad 🙂
    Är man så bekymrad över turbulens är det faktiskt bara att tejpa över eller t.o.m. spackla igen boxarna.

    Ska man jämföra med vågsurfingen så har det förekommit alla möjliga fenuppsättningar under decennier. Ingen tror väl på allvar att det ska dö ut och singelfenor ska bli de enda som blir kvar, eller?

    Det är fantastiskt kul att utvecklingen tagit nya skutt. Men visst, synd om Evo-B&J-åkarna, alla tre. 😉

  • doc

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 22:55 som svar på: MXT i vågor?

    Med rätt pin är det lugnt.
    Chinook rular.

  • doc

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 18:31 som svar på: Quadfin!!?

    Så här gick diskussionen när carvingskidorna kom.
    Och det finns fortfarande de som inte tror på framhjulsdrift på personbilar.

    Mest intressant är ändå att det på flera håll pratas om hur missnöjda alla som köpt ET borde vara, men jag hittills inte hört en enda person som faktiskt har en ET som är missnöjd. Men dom har kanske bara inte förstått ännu hur lurade dom är?
    😉

  • doc

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 09:19 som svar på: Quadfin!!?

    Vadå mardröm? Dom får ju plats i boardbag o bil. Mycket jobbigare med singelfenor som ska av o på.
    Och har man köpt en Evil o gillar den är man ju knappast lurad. Blir bara klurigare i valet av nästa bräda eftersom samma modell inte finns kvar.
    Jag är precis lika toknöjd med mina twins idag som för en månad sedan.
    Jag hade varit mer besviken om produkterna inte utvecklades.

  • doc

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 16:01 som svar på: Det var bättre förr

    Vulket musikaliskt och lyriskt mästerverk!
    🙂

  • doc

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 15:11 som svar på: Quadfin!!?

    Varför måste någon vinna?
    Och när släpper boardcorner första quad:en?
    När jag inte kan stå emot längre och beställer en kanske…

  • doc

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 19:08 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

    Har du alldeles rätt i. Jag har predikat bottenform framför antal fenor länge nu, men twinfin tillför något speciellt. Min 88a påminner en hel del om min gamla WaveCult 84a i outline och rockerkurva. Skillnaden är att min twin har kanske halva svängradien. Där jag tidigare hade för utdragen linje eller skar fast med railen för att jag försökte svänga snävare när jag hade dåligt tryck i grejorna så flyter allt nu bara på. Jag får utan vidare in 4 svängar med planing där jag tidigare fick max en cutback och sedan sjönk igenom. Visst har jag kanske blivit lite bättre surfare också, men framförallt slipper jag tänka på brädan och kan hålla mig koncentrerad på att titta på vågen och vart jag vill, brädan följer liksom bara med. Den snävare cutbacken utan att tappa planing är snudd på magisk!
    På min 77a är skillnaden inte lika extrem, kanske mest för att jag specifikt beställde den för att palla mycket vind, så den är lite mer klassisk i måtten, med lite mer V i pintail, men även den svänger oerhört mycket snävare än motsvarande singelfena och det blir mycket lättare att hitta precis rätt sektion på vågen. Som relativt medioker vågseglare är ju den största utmaningen placeringen på vågen och att hamna rätt i slutet av bottensvängen när man ska gå över i cutbacken. Där missade jag nästan alltid innan jag bytte bräda. Nu har jag i alla fall en hyfsad träffrekvens 🙂

  • doc

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 09:07 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

    Hehe!
    Jag vet inte. Men mer drive och skär låter i teorin bra. För mig faller det dock på en punkt – det bygger på att man är kapabel att utnyttja den egenskapen. Det är twinfinbrädornas fantastiskt förlåtande egenskaper som är den största fördelen för en medelklass-surfare som undertecknad. Innan jag ger mig på en quad ska jag nog provsegla för att se hur det känns.

  • doc

    Medlem
    5 juli, 2009 vid 21:04 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
    Lars_K;557134 wrote:
    Aha, jo jag förstår fördelarna med en sån lös och slajdig känsla, framför allt i bra vågor, vinkel och lagom tryck i riggen. Blir en väldig ”frihet” på vågen.
    Dock har min CA SCW en mer ”kontrollerad frihet”, med rejäl och kontinuerlig rocker kan man skära runt den i toppsvängen så den nästan slår knut på sej själv, utan att plötsligt tappa greppet. Och bottensvängen skär den runt lika kontrollerat och med bra grepp när man tajtar till det sista upp mot läppen. Så vill jag att en planka ska bete sej. Effektiva skär i vida eller tajta radier utan fartförlust. Om den har en, två, tre eller fyra fenor spelar mindre roll. Men det funkar ju utmärkt med endast en fena så varför krångla till det med flera stycken? 😉

    Jag ser twinfins som stödhjul. Ibland får jag för mig att jag är riktigt OK på att surfa vågor 🙂

  • doc

    Medlem
    4 juli, 2009 vid 10:59 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

    Det må så vara, men visst är Starfishen en stubby. Hade gärna haft en sådan själv för slö onshore, men begagnatmarknaden rosas inte direkt. Folk gillar dom kanske för mycket trots att dom är lite out of date?
    F.ö. tycker jag att den första inkarnationen av Evo suger. Tvålkopp! På den borde man nog ha behållit thrusters för att ge lite mer stabilitet och driv.

  • doc

    Medlem
    3 juli, 2009 vid 22:12 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?
    Lars_K;556802 wrote:
    Och som bekant så var AHD först på marknaden med stubbies år 2003 med Attitude-Wave brädorna!

    http://www.a-h-d.com/boards/windsurf/2003/attitude-wave/

    Hah! 🙂

    Näst först.
    Starfish kom 2002, och hade dessutom flera fenor 🙂

    http://2002.star-board.com/products/fish.asp

Sida 53 av 78
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications