Forumsvar skapade

Sida 57 av 78
  • doc

    Medlem
    2 maj, 2009 vid 17:15 som svar på: FILMPREMIÄR – Med speedos i Klagan

    Bodydrag i stropparna!!! Det rockar fettjockt…
    Riktigt kul liten rulle, tack!

  • doc

    Medlem
    29 april, 2009 vid 11:15 som svar på: Vilken Rdm-förlängare ska man ha!

    Det var inte så mycket tampen som blir över som det faktum att den skaver mellan förlängare och mastfot. Jag har Naishversionen. Funkar kanske med Naishfoten men inte med Chinook och så tappar den ringen stup i kvarten. Ser fram emot en ny utgåva.

  • doc

    Medlem
    28 april, 2009 vid 21:59 som svar på: Vilken Rdm-förlängare ska man ha!
    Jesper_B;543299 wrote:
    Min högst personliga åsikt är att den bästa aluförlängaren för kopp genom tiderna är Streamlines gamla silvriga svarvad och fräst ur ett stycke. Då den inte säljs längre skulle jag vilja peka ut Aerons nya, men som sagt hot kommer ställa skåpet totalt framåt sensomaren. /JB

    Har dom ett försänkt spår till linan i år? 2008 års RDMmodell hade det inte, så den skaver mot mastfoten. Pinsamt ogenomtänkt…

  • doc

    Medlem
    28 april, 2009 vid 06:59 som svar på: Assy/can opener Seatex på Hookipa den 31 mars…
    RRD;542953 wrote:
    Som serieproduktion hos Mistral eller ngt brittiskt custommärke?

    Känns väldigt tyskt – Copello är shaper, alla brädor 230 långa och hemsidan det värsta jag sett.
    http://www.htsboards.com/
    http://www.htsboarderdivision.com/boards-wr57-custom-carbon-p-50.html
    Och dom är otrooooooligt mycket bättre än twinfin också:
    http://www.htsboarderdivision.com/images/2009/HTS-Boards-2009-twinser-compare-chart.jpg
    Video på engelska längst ned:
    http://www.htsboarderdivision.com/info_pages.php?pages_id=10
    Tanken med flextail är ju rätt, men att få det att hålla o funka…

  • doc

    Medlem
    28 april, 2009 vid 06:54 som svar på: Vilken Rdm-förlängare ska man ha!

    Om du ska byta till pin – se till att skaffa en bra som inte kan gänga ur sig. Själv kör jag Chinook, som är fräst ur ett stycke, men den är lite tung. Jag bytte från kopp eftersom kompisarna kör pin. Smart att kunna byta med varandra och låna om nåt pajar. Annars är det väl enklast att köra kopp o använda dina gamla fötter som SWE 496 föreslår.

  • doc

    Medlem
    26 april, 2009 vid 19:12 som svar på: Assy/can opener Seatex på Hookipa den 31 mars…

    Flextail finns redan igen.

  • Det där var så fult att jag vill ha det!
    Kult!

  • doc

    Medlem
    26 april, 2009 vid 10:37 som svar på: Bortglömda med all rätt,vinta!

    Tiga 260, med RAF Speed köpt av Ekman. Fort rakt fram…
    Min tredje Tiga Wave försökte jag hoppa av en vinterdag. Plattlandning jämfota från 5 meter i 3 grader – böjde sig som en banan men inte ett märke…

  • doc

    Medlem
    22 april, 2009 vid 20:45 som svar på: Mast till Gaastra Poison

    Jag körde faktiskt Fiberspar RDM 370 ett tag. Funkade klart bättre än Powerex, men inte helt optimalt.

  • doc

    Medlem
    22 april, 2009 vid 12:48 som svar på: Mast till Gaastra Poison
    stefan_gbg;542084 wrote:
    Vilka köpte du från i tyskland? Hur mycket billigare blir det?

    Jag köpte Gaastra RDM 75 och 100% på vårrea. Sparade ca 1500 per mast efter frakt.
    Annars hade jag köpt Mauisails här i Sverige. De Gaastramaster jag ville ha fanns nämligen inte ens i landet och skulle dröja om jag beställde. Konstigt, eftersom man hade en hel del segel i lager. Märkligt hanterat av agenturen tyckte jag men man vill väl inte riskera att bli sittande med ett lager. Eller så hade dom inte heller koll på böjkurvorna, eftersom man föreslog att jag skulle köpa en helt annan mast som man hade inne.

    Så här ser det ut just nu, men euron är ju inget ball
    http://www.surfshop-keppler.de/Mastenliste.asp

  • doc

    Medlem
    21 april, 2009 vid 19:25 som svar på: Mast till Gaastra Poison

    Jag körde Powerex på mina 2006 Manic. Funkade någorlunda tyckte jag, ända tills jag bytte till Gaastra. Vilken skillnad!!!
    Glöm allt vad Powerex och Simmer heter. Gaastra eller Mauisails funkar fint. I teorin funkar Naish också, men jag provriggade en Naish Firestick och mina Manic funkade faktiskt inget vidare med den.
    Mauisails är billigare än Gaastra i Sverige. I mitt fall blev det tysk import av master. Skillnaden mellan 100% och 75% är inte jättestor men lite mer snärt och med direkt känsla blir det ju med högre kolhalt. På 5.0 och nedåt kör jag 75% av hållfasthetsskäl.

    Om du bor i närheten av Kullavik får du gärna titta förbi och provrigga seglet på en av mina Gaastramaster om du vill.

  • doc

    Medlem
    20 april, 2009 vid 08:46 som svar på: Surfbil modell mindre

    En av localgubbarna i Lejet kör ju med allt i takboxen, inklusive brädan. Han har sågat ut en öppning bak där brädan sticker ut, botten ner, aktern framåt. Bilen är en Lupo eller liknande. Genialiskt.

  • doc

    Medlem
    19 april, 2009 vid 08:26 som svar på: Assy/can opener Seatex på Hookipa den 31 mars…

    Det gör stor skillnad med fenor, ja. Mina 16cm MFC visade sig vara lite, lite små med 5,7 i byig vind men bra ner till 4,2. Nu kör jag 16,5cm customfenor med lite annan profil och har flyttat 16fenorna till min 75-litare. Man skulle kunna ha en mindre uppsättning till vardera brädan för de minsta seglen, mest för att göra den ännu mer loose och lätt att slajda i cutbacken, men eftersom jag har fenorna monterade i bilen blir det inte av. Bekvämlighetsfaktorn vinner. När det är dax att byta fenor byter jag bräda istället. Snacka om I-landsbeteende…

  • doc

    Medlem
    18 april, 2009 vid 18:53 som svar på: Mono harness lines

    Jag var på G att investera men blev faktiskt avrådd av försäljaren som sade att de ofta skruvar sig, så man inte kommer i med kroken utan att ta handen till hjälp. Det var Norths monolinor vill jag minnas.

  • doc

    Medlem
    16 april, 2009 vid 22:44 som svar på: Twinser 84L eller Real World Wave 82L
    pete;540879 wrote:
    Intressant, utveckla gärna! Tyska Surf hade ett läsvärt test (jan-numret möjligen) mellan olika vågis-kategorier där jag har för mig att de kom fram till det motsatta: att twinsern hade sämre höjdtagning, var lite långsammare och därför var sämre som bump’n’jump-bräda. Stora fördelarna var för duktiga vågridare med smak för snäva bottensvängar; eftersom den gick lite långsammare än en hard-core-wave åkte man inte ifrån vågen utan kunde hinna med att svänga 180° med bättre kontroll (alltid en fena i, snabbare rail-to-rail) och träffa läppen vertikalt (…detta är dock bara skön poesi för mig, harvar runt i vitvattnet med en gammal WaveCult55 efter bästa förmåga).

    Med tanke på att jag inte är vassaste surfaren på konfen kanske jag skulle vara tyst snarare än utveckla, men vafan:

    Det där med generellt sämre höjd och fart är ju skitsnack. Som vanligt beror planing och höjdtagning i första hand på brädan och i andra hand på hur många/stora/svepta fenor brädan har.
    Självklart kommer en Quatro med bananrocker och smal tail inte att ta jättebra höjd, särskilt inte om man har små fenor på den. RRD har ju däremot ganska bra rykte och den som har sett OlaH på en Evil Twin med originalfenor har nog inte mcket att anmärka på vad höjdtagningen beträffar.
    Samma sak med toppfart. Visst bromsar två fenor lite mer än en ensam på identiska brädor, men det är marginellt. Det handlar långt mer om bottenkurva.
    Jag har två twins (custom) där den större på 88 liter är lite plattare, bredare i häcken och påminner en del om en RRD WaveCult i outline. Den är gjord för europeiska onshoreförhållanden. Den planar tidigt, men kräver en helt annan teknik för att komma igång. Det handlar mycket om att hänga i riggen, lätta vikten från fötterna och pumpa igång på det viset, snarare än att pumpa med fenan som mothåll. Jag tar generellt grym höjd med den trots att den nog skulle kunna ha lite större fenor för 5.7-segling. Bättre än allt annat jag ägt. När man seglar av och an i viken upplever jag den aldrig som långsam, tvärtom rätt snabb och jag brukar hålla jämna steg med FSW-folket rakt fram. Däremot är den läskig på slör som jag skrev, eftersom man då får mer tryck på fenorna (framförallt med stort segel).
    Min andra bräda är däremot specad för hårdare vind och större vågor. Den har mer rocker och smalare häck. Mycket riktigt tar den sämre höjd och planar senare (inte bara pga att den är mindre) men tolererar att seglas överriggad på ett annat sätt.
    Bägge brädor trivs bäst med att seglas över framfoten och driver en del i sida när man inte planar.

    Vad försöker jag säga med detta då?
    Folk inbillar sig att man kan generalisera angående twinfinbrädors egenskaper. Samma människor skulle dock aldrig komma på tanken att påstå att alla singelfenade brädor uppträder på ett visst sätt.

    Brädans form avgör i första hand. En eller två (eller tre) fenor finjusterar sedan känslan i brädan. Att en del av generaliseringarna tycks stämma beror möjligen på att de flesta twins på marknaden är ganska renodlade vågbrädor och vissa av tillverkarna har fått för sig att twins ska vara smala i häcken och passar bäst till down-the-line och siktat in sig på den brädkategorin. Sedan är brädorna formade specifikt för att utnyttja twinfinegenskaperna och så sätter på så små fenor att dom ska kännas riktigt ”loose”.
    Kollar du på Boardseekers test kom dom till något annorlunda slutsatser än Surf (som bara testade två enskilda brädor mot varandra, som väl inte var samma modell heller om jag inte missminner mig? Eller var det ett annat nummer?)

Sida 57 av 78
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications