Forumsvar skapade

Sida 71 av 78
  • doc

    Medlem
    7 maj, 2008 vid 19:09 som svar på: Gunsails rdm master

    @Tejomonstamasta 463630 wrote:

    Huumm jaa det låter faktiskt inressant….men med frakt kommer man ändå upp i 4 lakan om man köper tushingham…även om masten kanske utgör en av de viktigaste sakerna i utrustningen…..kanske ska man satsa på att köpa en gunsails select rdm 400 och köra med en 30 cm mastextender för att få lite mjukare topp eller är det rent åt skogen tänkt?

    Ja. Att köpa en mast som inte passar och försöka modifiera den är kass.
    Köp hellre en begagnad Powerex t.ex. Det dyker upp med jämna mellanrum.

  • doc

    Medlem
    6 maj, 2008 vid 18:29 som svar på: Gunsails rdm master

    Snicksnack, Pryde funkar finfint på diverse andra master. Jag körde Powerex RDM till mina Zone. Det var avsevärt bättre än den SDM-mast (Pryde) som segled föreställde att vara designat för.
    Det man bör tänka på är att Pryde funkar bäst med en ganska toppmjuk mast. Gaastra är t.ex. toppstyv och funkar sämre, rimligen också MauiSails, som har ungefär samma böjkurva. Enligt Boards masttest är även Naish toppstyv 2008 och bör kanske undvikas därför.
    Powerex, Simmer och många andra har däremot lite mer flex i toppen. Även Fiberspar RDM har jag med framgång kört på Prydesegel.
    Bäst är ju om du kan ta med just ditt segel och provrigga innan du köper. Då ser du hur det verkar.
    Roterar lattorna fritt när det är lagom mycket fladder i akterliket? Ligger buken där den ska, osv.

  • doc

    Medlem
    25 april, 2008 vid 18:21 som svar på: hur få isär mast

    @Oregistrerad 460155 wrote:

    Bra idé- kanske? Detta är första gången jag hört någon föreslå denna metod. Har själv hållit på o meckat med gamla bilar och drog av ett hjulcentrum på en SAAB 99 med värme/kyl metod: Kylde axeln med is och värmde hjulcentrum. Drog sedan med en enkel mekanisk avdragare (som inte pallade när jag började rakt av att dra ). När jag sen skulle sätta ihop grejerna så påstod verkstadshandboken att det behövdes 3,5 tons presstryck för att få ihop prylarna…
    För en mast skulle man i så fall lägga i vattnet (just nu +6) samt värma ovanpå skarvhylsan med t ex kokande vatten, och sen dra fort som faan…
    Vad säger Svenne ang kolfiberlaminats förändring i värme??

    Precis. Ska något kylas är det innerdelen. Yttre ska värmas.
    Jag har med framgång tagit en garagesval mast, värmt utifrån med hårtork (Större diameter och varmare = vidgas mer). Sedan var det trädtricket som gällde. Funkade finemang. Med vanlig hårtork blir den bara 50 grader eller så, knappast ett problem för hållfastheten.

  • doc

    Medlem
    18 april, 2008 vid 19:24 som svar på: Surf & solbrillor?

    Spännande att alla länkar till kite/surfbrillor visar samma produkt men olika namn. Själv har jag köpt ett par SeaSpecs för 599 på SP. Funkar fint, skönt med polaroidglas. Hittade sedan exakt samma brillor på Shell i Särö för 299 spänn, NoName men fortfarande polariserade och hyfsade glas. Både jag och frugan använder dem.

    Dessutom har jag kontaktlinser med bättre UV-skydd än genomsnittet. Förhoppningsvis slipper jag grå starr på ålderns höst. (Sammanlagda solexponeringen under livet är en sannolik orsak)

  • doc

    Medlem
    3 april, 2008 vid 20:51 som svar på: Ny uppfinning från Naish

    @Blackadder 455551 wrote:

    200% depower… Måste betyde att kiten kommer farandes mot en när den aktiveras. Det är inga matematiker dom här kitetillverkarna. Eller ja, inte naish då iallafall.

    Hehe!

    Inte du heller, tydligen. Sov du på procentlektionen, eller? :-)))

  • doc

    Medlem
    2 april, 2008 vid 21:11 som svar på: Konas smarta brädor.

    Kan vi inte flytta denna tråd till off-topics? Den har ju för länge sedan ballat ur. Börjar mest likna verbalt sänka skepp, alltså meningslöst tidsfördriv.

  • doc

    Medlem
    19 mars, 2008 vid 19:55 som svar på: WTF?! Kono switch

    Kona switch? Jag misstänkte att nå’n skulle försöka sig på det 🙂

  • doc

    Medlem
    8 mars, 2008 vid 10:37 som svar på: Vilken RDM mast till Simmer CO/Icon?

    @RRD 450335 wrote:

    Då visste du nog fel…
    Mina Powerex har andra förstärkningar vid bommen än mina Simmermaster i alla fall.

    Tittar man noga på Simmermasterna så hittar man (i alla fall på de jag sett) föstärkningen, men svart istället för gul.

  • doc

    Medlem
    8 mars, 2008 vid 10:34 som svar på: Beli+tushingham?

    @Svenne 450437 wrote:

    Tushingham har gått att köpa i Sverige sen tidigare (Surfbaren). Jag tror inte att några tester i Windsurf och Boards ger något mätbart oavsett märke. Betygskalorna ligger alltid högt på alla segel med några procents avvikelser – och så får Tushingham alltid bäst i test. Det kan inte bero på att T-ham är engelskt, kanske?..

    Nä, brukar inte Naish ta hem spelet. Jag ar aldrig sett Tushingham vinna. Fast jag läser ju bara vågsegeltesten.

  • doc

    Medlem
    7 mars, 2008 vid 10:42 som svar på: Dollarn igen

    Nä, om du beställer till Sverige ska du lägga på svensk moms + tullavgift på det angivna priset. (+frakt)

  • doc

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 22:08 som svar på: Tyska Surf 1/2 någon?

    Jag har 2006 års Pure Acid 74 (eller var det 73?) skit samma. Jag håller i alla fall inte med om att den inte är bra i små vågor. Med lite underriggad 5,3 i Apel eller Lejet har jag fortfarande haft skitkul. Detta trots att överriggad 3,7 och masthögt på samma bräda är kanon. Otroligt brett register.
    Om man inte prioriterar 8m/s och skitvågor kan man nästan ha den som endabräda 3,7-5,3 – särskilt om man väger mindre än mina 80 kg.

    Självklart finns det en massa ursäkter att ha 3 brädor som jag har nu istället, men i princip alltså.
    (Berätta inte det för min fru 🙂

  • doc

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 17:27 som svar på: Ny papperstidning: Standup Surf & Sail Journal

    Hoppsan.
    Min dotter på 8 månader lyckades just skriva ett litterärt inlägg i debatten.

  • doc

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 17:26 som svar på: Ny papperstidning: Standup Surf & Sail Journal

    kpkolä,.kåo p-.
    opå-.

    löö
    .
    m-klöööl.
    ,öööö.-.-:.–_
    –Ä__ööööö Ä
    ölåååä-pö,,ö,ö
    ö -ääää ::::::-_hb äö

  • doc

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 17:36 som svar på: Surffordon och klimattankar??

    @getwet 442992 wrote:

    CNWs undersökning förkastas av bilbranschen självt. Man har helt andra mätmetoder än de branschen anser vara mest korrekt. Vilket som sedan är korrekt är oerhört svårt för oss lekmän att förstå.

    Märkligt nog förkastas resultatet endast av de märken som hamnar lägre än deras marknadsföring gör gällande. 🙂 Toyota är säkert inte så glada att hamna mitt i fältet med sin Prius.

    CNW redovisar åtminstone ungefär hur dom mäter. Hur övriga branschen räknar har åtminstone jag svårt att hitta.

  • doc

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 15:15 som svar på: Surffordon och klimattankar??

    @feg 442410 wrote:

    Att RME ger bättre förbrukningsvärden eller mer effekt beroende på gasfot och är en förnyelsebar energikälla bet inte riktigt på Mercafolket. Ej heller att Järfälla komun ”miljöanpassat” sina dieselbilar, VW, var någort som imponerade eller gav upphov till eftertanke.
    /Jocke

    Miljöanpassat och förnyelsebart i all ära, men miljövänligheten är ju ibland en sanning med modifikation. Att köra på etanol kan ibland släppa ut mer koldioxid än att köra på bensin, bl.a. pga att det tar 500 år att resorbera all den koldioxid som släpps ut momentant och inte samma mängd har gått minus i framställningen. Biltillverkarna vill gärna få det att framstå som att man tjänar in koldioxiden momentant, men enligt en bekant som jobbar just med dessa frågor är det ofta inte sant. Trist.

    Så hur är det egentligen med biodiesel? Hur förnyelsebar är den och vilka andra effekter får det runtom i världen? Jag tänker då till exempel på de höjda priserna på socker och spannmål till följd av etanolproduktionen, vilket börjar slå hårt på den fattiga befolkningen i sydamerika t.ex.

    Palmolja har visst nämnts i denna diskussion på andra fora som en inte helt lyckad råvara. Nå’n som är insatt?

    Jag förmodar att jag skulle kunna googla mig fram till detta men eftersom surfkontingenten verkar vara lite insatt tänkte jag höra här först innan jag börjar fundera på att tanka biodiesel.

Sida 71 av 78
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications