doc
Forumsvar skapade
-
Jag håller helt med dig om att man inte ska nedvärdera och kalla folk för nolla etc.
Du hade bra koll på vattnet igår Nicco, men det var det andra som inte hade. En del av problemet är att folk kollar vad dom andra kör och riggar detsamma själva.
Att killen (som inte förolyckades utan överlevde) hade koll tills det plötsligt gick åt h-vete ger ju bara stöd åt vad jag skrev ovan, att man inte hinner kompensera när något går fel. Jovisst kan samma sak hända i lägre vindstyrkor, men sannolikheten att man hinner reagera är större.Vi gillar nog alla att töja på gränserna. Problemet med kite är att konsekvenserna kan bli så stora när man passerat gränsen.
Vid olyckstillfället blåste det enligt Onsalamätaren och Kullaviksmätaren medelvind 16m/s med 21 i vindbyarna. Jag är inte alls säker på att det behövs mer förklaring än så till att en kille ”med koll” plötsligt får ett lyft.
Förhoppningsvis kan han själv tala om vad som hände så småningom. Vilken djäkla tur/skicklighet att han hade hjälm!Det enda som får stopp på skriverierna om kitesurfing som risksport eller extremsport är att folk slutar råka ut för allvarliga olyckor. Nästan alla olyckor händer på land, så det finns stor anledning att tänka sig för när vinden är byig vid stranden. Att vi hjälper varandra och t.ex. alltid hänger en extra gubbe i handtaget på ryggen när det ska startas eller landas kite är ett sätt att minska olycksrisken. Det finns säkert fler. Vi får hjälpas åt helt enkelt.
Och inget av detta är menat som direkt kritik åt gårdagens olycksfågel! God bättring åt dig och alla andra som råkat ill ut de senaste veckorna. -
Igen…
Kan inte folk lära sig att ha en gubbe extra i handtaget på ryggen när det blåser gamla tanter…
Och låta bli att ge sig ut om man inte har tillräckligt liten kite…
Suck.Kommer säkert pressmeddelande så småningom…
-
Han fick ju visst lyft när han launchade. Som vanligt sker olyckorna på stranden, inte i vattnet. Jag såg inte själva olyckan, kom dit samtidigt som ambulanspersonalen, men enligt andrahandsuppgifter lyfte han närmare 10 meter och gick hårt i backen på huvud och axlar.
Jag kan tyvärr inte i detalj kommentera skador osv pga tystnadsplikt, ingen idé att ni frågar, men enligt första rapporten var det lindrigare än jag först trodde. Håll tummarna för honom!
Apropå avråda – i ärlighetens namn var det väl riktigt korkat att vara ute med 7a vid lunchtid, oavsett hur säker man är? Jag såg att flera körde 7or, och begriper det inte. Byigt och eländigt, ryckte och slet i drakarna… Ett misstag och det är klippt. Draken blir ju så snabb att man inte hinner kompensera.
Jag var ju överriggad med 3.7 som vindsurfare för tusan! -
Konstig dag. Kort repa med 4.2 klockren babord i Lejet. Katapult i stormby, ont i skallen, riggade ner till 3.7. Fullt tryck och strålande vågridning. Så någon timmas sunk under vridet, sedan klockren styrbord med bra tryck i 5.0 och mitt livs bästa och längsta våg innan det vred till onshore igen.
-
doc
Medlem14 september, 2007 vid 22:21 som svar på: Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..Jag har kört en del med leash, både fast och modell hundkoppel från Lantmännen. Det senare funkar bäst. Hjälm har man ju ändå, bräda i huvet har inte vart ett problem. Däremot har jag hjälpt två kompisar leta bräda för att dom kört utan leash. I bägge fallen tog det timtal innan brädan drev iland, låååångt från där den tappats bort.
-
inom sjukvården jobbar vi med GCS eller RLS för att bedöma medvetandegrad:
http://www.anst.uu.se/hansbola/RLS/GCS.html
http://www.anst.uu.se/hansbola/RLS/RLS_85.htmlJag är riktigt less på att träffa skadade kitesurfare på akuten. Jag kitar själv, men idag, när jag har fullt tryck i 3.7 på lilla vågisen skulle jag banne mig aldrig komma på tanken, särskilt inte med stor drake.
Hoppas olycksfågeln hämtar sig utan bestående men.
-
Jag har ett billigt Crossover 4.2 till salu om han behöver ett nytt… http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15117
Jag blev påseglad bakifrån i Apelviken på det glada 90-talet. Har fortfarande en grop i vaden efter brädspetsen. Hela ekipaget fortsatte över min bräda, tvärs genom seglet och jag fick killens mast i huvudet. Tusan vet hur det hade gått om jag inte haft hjälm…
-
@argulander 413768 wrote:
Dum fråga förstås, N-SO funkar alltså inte någonstans i närheten av Varberg? Klas
Jodå. SO är helt OK i Olofsbo. Söderut mot Falkenberg.
* Lat: N 56º 55′ 0.4″
* Long: E 12º 23′ 33.1″
http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=17813572&search_word=OlofsboNord borde väl funka bortåt femtevik till? Har aldrig provat, men det är väl tillräckligt långt ut på Getterön? Nån som vet?
-
Om du tappar prylarna så att de spolas över en vågsurfare gissar jag att jag ser den killen/tjejen på akuten en timma senare. Att risken för allvarliga skador skulle vara liten håller jag inte med om alls. Kraften i en våg koncentrerad genom en brädkant kan nog vara ödesdiger om grejorna träffar olyckligt.
Hur när man kan gå är ju givetvis upp till en själv. Jag vet inte vad du menar med ”ovanför” men om dom befinner sig i vågdalen precis nedanför läppen låter det ju lite vardags-edge.
Den som simmar mitt i värsta vågtrafiken måste vara dum i huvudet och/eller självmordsbenägen.
-
Lite mer balanserat inlägg Olle. Tackar.
Tyvärr är det just så att det faktiskt är för mycket begärt att man ska kryssa ut. På gamla pråmar med centerbord hade man en makalös höjdtagningsförmåga, likaså på moderna banseglingsbrädor med riktigt djupa centerbord (som inte kan seglas på grunda vatten). På dagens småbrädor finns dock inga centerbord, bara en liten fena som kräver planingsfart för att behålla tillräckligt tryck för att alls ta sig högre i vind än halvvind (alltså vinkelrätt mot vinden). Man måste alltså fara av och an flera gånger för att vinns några fjuttiga meter i höjd. Verkar kanske helt vansinnigt för en icke invigd, men så är det.
Således är det dessvärre helt orealistiskt att tro att vindsurfarna ska kryssa sig ut.Dialog på plats i all ära, men att förebygga genom att skylta, lägga tydliga bojar och tala om för eleverna att hålla sig innanför bojarna om det blåser surfvind tror jag är det enda hållbara. Jag tror inte att 100% av surfarna på plats kommer att hålla låg fart 30m från flagg oavsett hur mkt man informerar. Och en fena i huvet i låg fart är nog inte helt ofarligt det heller…
-
@Oregistrerad 412518 wrote:
I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in seglingen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa.
Eller ställa in dykningen. Som instruktör har du dessutom ansvar för dina elever.
I linje med vad många andra sagt – släpp tangenterna, flagga noggrant, måla en stor skylt och tala med varandra på stranden så löser sig det här.
-
-
Ser ut som gamla Mistral Takeoff, med den kantiga aktern och de dubbla fenorna…
-
Nu har jag kört mina Manic2006 5.7 och 5.0 på Powerex RDM, funkar hur bra som helst! 4.2an riggade jag på min gamla Fiberspar RDM 370. Var lite skeptisk först men det handlade bara om att ha tillräckligt tryck i seglet. När vinden ökade kändes det kanon. Inga mastbyten för mig alltså. Kompisen jag köpte seglen av tyckte att dom riggade aningne bättre på Powerex än på Gaastras egna master. (Han körde båda).
Det här får mig att tänka på Neil Pryde. Dom hävdade ju för några år sedan envist att deras segel inte skulle funka på RDM. Så riggade jag mitt Zone 4.1 på RDM-mast och upptäckte att det funkade faktiskt bättre än min Pryde X5. Skrev ett inlägg på Prydekonfen angående saken och blev då officiellt avrådd från att använda RDM. Skrattretande!
Needless to say så bytte jag till RDM.Lärdomen är väl att man inte vet förrän man provar, oavsett vad som officiellt sägs.
