

doffe
Forumsvar skapade
-
@Jesper_B 478929 wrote:
doffe,
ART var ju grymma kvalitetssegel på sin tid, inte ett ont ord om dom. Men, jag ser dock inte riktigt kopplingen till Fire. ART var ju ganska stumma medan Fire är smidigheten personlifierad, eller snarare segelifierad. Då tror jag Hotsailsmaui Liquid är mer likt det gamla ART. /JBHa Ha!
Jag bara retas lite med dig och min bror som är Hotfreak.
Fick punga ut med 5 papp på en NP x-combat nu pga att inte Gulftech needle rdm 400 finns att uppbringa de är ju ändå bäst!
/Doffe -
@Jesper_B 478556 wrote:
Eftersom länken redan är spridd, seglen färdiga och snacket om småsegel pågår för fullt. Här är länken till Hotsailsmauis 2009 års katalog. Som ni ser är allt mer, fler, bättre och coolare!!! Seglen finns för kläm i Svedala i mitten/slutet av augusti.
http://www.hotsailsmaui.com/2008/pdf/hsm2009book.pdf
Se det som en första uppdatering av Hotsailsmaui Sweden. ”Snart” finns prylarna på .se-hemsidan, på nya superheta aftnar ”in a town near you” mm.
/JB
Fire !!! öhhh! nyhet ???
-
@Lars_K 477718 wrote:
Har ju legat en hel del bilder ute från Dalen. Iaf på kite-konfen. Alltid feta vågor men dålig vinkel som fan. Kan det ens bli bra vinkel där? Iofs ett bra bildbevis kan ju räcka för att övertyga mej… 😉
det var optimal vinkel!
-
@bonasurf 477576 wrote:
Måndag tisdag bjöd ju på helt extraordinära förhållanden.
Är det så att alla som seglade i Dalen tyckte att det börjar bli lite väl crowded och inte vill uppmärksamma att det förmodligen är det fetaste vågridningsstället i Sverige? 😉
Det var ju flera som fotade och filmade?????
Ok!
En teaser. -
Snyggt!
och här är ett par från en fantastisk kväll på andra sidan bukten. -
@Goose 476288 wrote:
Låg vikt är nice, det går inte komma ifrån, men jag önskar att de istället fokuserar på att använda dyra material för att göra prylarna mer hållbara. Tänk om man kunde göra brädorna lika lätta som Pro-varianterna men lika hållbara som Tiga Wave, som var gjord i polyeten. Det skulle jag lätt ge 2000 extra för!
Håller med. Dagens limited brädor är ju egentligen bara design fejk. Man lackar ytterst lite så att det tunna kolfiberväven ska synas och eftersom alla vet att kolfiber är lätt och dyrt så räcker det för att motivera prisökning med flera tusen jämfört med standard. Brädorna skulle byggas i dubbelsandwich-PVC och med laminat av dynema/technora/kolfiber/kevlar/ – epoxi istället och lackas ordentligt så att den ljuskänsliga kolfiberväven skyddas från det nedbrytande skadliga soljuset. Självklart går detta men det är ju klart dyrare men inte för dyrt med tanke på vad övrigt material till en bräda kostar. EPS-kärnan av frigolit kostar ju t.ex. bara någon hundring.
/doffe
-
@RRD 476273 wrote:
Om det är låga priser man är ute efter ska man i första hand kolla begagnatmarknaden och kanske gå över till varumärken med riktigt låg efterfrågan.
Men det var ju skönt att Boards slagit fast att låg vikt som alla brädtillverkare strävat efter sedan surfingens barndom inte alls är så väsentligt som de trott!
Fan, detta är ju ironi på hög nivå!
Robert Gustafsson och Glenn Killing SLÄNG ER I VÄGGEN!!:laugh: -
Juli utgåvan redan!?
Köpte precis Boards mag juni på Pressbyrån (95 kr !!!) Bra reportage skrivet av Ola H i detta nummer om twin-fin wave boards. Kanske skulle prenumerera istället det verkar ju funka bra.Man undrar ju vilka som köper limited brädorna när inte ens sponsrade väljer dem utan föredrar standard brädorna som håller. Kolla bara på de svenska teamseglarna som kör standard vågisar istället för LTE.
/Doffe
-
@NLC 461806 wrote:
Tjenixen
Har tidigare kört runt med allt i bilen eller eventuellt med en bräda på taket, men nu har vi fått tillökning i familjen vilket medför krav på 2 passagerarplatser inne i bilen och slutpå segel- och mastmys vid långresor. Så min fråga till den samlade konfens kunnande är: Hur packar jag enklast och bäst 2 brädor (65-70 cm breda), 4 segel (4.7, 5.7, 6.7 och 8.0), två master (400, 460) samt två bommar på mitt vadderade takräck?
Jag har en segelbag som rymmer alla segel och master, men inte bommarna. Brädorna är för breda för att ligga brevid varandra och måste väl rimligtvis därför ligga dubbelt. Sökte runt lite här på konfen, och hittade två huvudalternativ:
- Brädorna på ena sidan, botten upp, nosen framåt, bommarna ovanpå. Segel och master i bag brevid.
– Känns intuitivt, men ska man köra brädorna i eller utan boardbag? Hur minimerar man risken att bommarna gör skada på den översta brädan? - En bräda under, botten ner, nosen bakåt, en bom ovanpå, två segel däremellan, toppa med en bom och den andra brädan med botten upp och nosen framåt. Två segel och masterna brevid.
– Blir brädhögen stabil på detta sätt?
Tips, kommentarer, förslag?
- Brädorna på ena sidan, botten upp, nosen framåt, bommarna ovanpå. Segel och master i bag brevid.
-
@Robin 458504 wrote:
Kan vara samma lokal som Top12 hade surfbutik i i mitten på nittiotalet. Kul i så fall. Där köpte jag min första våtdräkt, en K2 med turkosa och rosa inslag. Den var ful redan då;-)
93-94 menar du säkert jag pluggade på konstfack då och ”passerade” butiken i stort sett varje dag. Undrar vad studiepengarna gick till ?!
okej jag ångrar inget idag tur att man prioriterade surfprylar.
Hoppas det funkar med butiken den här gången. Trenden med surf ”kläder och image” tycks ju hålla i sig men betänk att det i början på åttiotalet såldes runt 30.000 vindsurfingbrädor per år här i landet jämfrört med dagens ca 1.000 st !!! -
@Charlotta 450024 wrote:
Hej !
Sitter och försöker bestämma mig för var jag ska jobba i sommar .Vill verkligen utveckla min vindsurf lite och tittar lite på resturang jobb i bland annat varberg och haga park öland vill ha lite råd var är det bäst under sommaren .. ? Någon som har några tips ?Ett tips. Detta är trots allt no:1 både när det gäller surf och allt det andra som hör sommaren till.
-
@Ola H. 426133 wrote:
Bra vind och stora vågor sisådär 12 på natten, men vid soluppgången var det närmast vindstilla och bara mindre vågor kvar. Jag och Jesper fick dock en fin SUP-session i ca bröst/axel-högt.
Faktum är att jag släpat runt på min MEGA stora SUP (11’11” och jättebred) hela sommaren. Vissat har den varigt rolig att ha då och då, men det har inte riktigt ”lossnat”. Men Torö är ju ett ”perfekt” SUP-ställe. Även m Jeppe sa att det var ovanligt skvalpigt och svårt så var det jämfört med det jag kört tidigare en superrolig SUP-våg.
Så nu vet jag VERKLIGEN varför jag släpar runt på schabraket.
För er som seglar Torö regelbundet är det snudd på tjänstefel att inte ha en SUP. Dessutom är det ju varmare än både vindsurfing och vågsurfing, dvs perfekt för de lite kalare dagarna.
För er Toröfanatiker. Måste bara bifoga denna faksimil från Surf Sport nr 6 1985. ”En strand med fyrameters vågor knappt en timmes resa från Stockholm kan det vara möjligt ? Ja, och platsen heter Torö. Våga dig dit det lönar sig” inleder reportaget av Pelle Hjortblad. Imponerande Daredevil med trekant-segel i vågorna på bilden Respekt!!
-
@perkele 426675 wrote:
Halloj.
Ni som var med på 80-90 talet kommer säkert ihåg Radical Ronald och… ja, va hette den andra snubben det minns jag faktiskt inte. Rolig liten serie i vilket fall, var med i då tidens Surf Sport.– är det nån som har en strip scannad? Finns det kanske tom en sajt att kika på, hittar inget på goooogle…
(måndag…)
😉 T
Scannade strip från SurfSport nr 3/4 1988. Strandmodereportage i form av tecknad serie av Kent Nilsson. Kläderna gick ju faktiskt att köpa i butik 1988.
Nä nu ska jag läsa………… -
:santa:
Några bilder från Dalen. Optimalt med 4,7 idag. ”Någon” blev rejält spolad och fick transporteras tillbaka (ja jag oxå, surfade 30 min sen karvade fenan några snygga jack i högerhanden i tvättmaskinen) -
doffe
Medlem19 september, 2007 vid 21:15 som svar på: Försvunnen bräda vid Lagans mynning i halmstad@Progma 416163 wrote:
Hej! Var och kiteade vid lagans mynning i halmstad idag den 18e september. Tappade min bräda och strömmen drog den utåt och återfann den aldrig, trotts tappra försök att hitta den.
Jag gissar på att brädan kommer dyka upp på den sidan om lagans mynning som är mot mellbystrand då vindarna kom från nordväst.Info om brädan:
Märke: Airush
Modell: Protoy
Längd: 127 cm
Färg: Vit på ovansidan och blå på undersidan.Kontakta mig om ni hittar den:
mobil: 073 – 33 40 954
Hem: 0472-13162
email: niclas_magnusson84@hotmail.comHör av mig om jag ser till den.
Men Lagan rinner ju ut i Snapparp/Laholm !! och inte i H-stad det är Nissan
LagaNiÄtaVi