donpedro
Forumsvar skapade
-
Hmm, trots att jag har quicktime och slutat dricka T-sprit så får jag bara en kritvit bild och ljud. Vafan ere för fel?
-
Varför kan jag inte se den? hör bara ljudet…
-
Finns det någon kamera som tar sjyssta bilder utan att man måste va proffs och kunna byta objektiv hit å dit med olika mm ochc så vidare. Klart att bilderna kanske inte blir lika proffsiga men kanske iaf OK?? nån som vet nån kamera som är bra, billig och enkel.
-
Vaför inte flyga? De blir bra mycke billigare att flyga än att åka bil om du tar nån reststol ner. Jag flög för 350:- med sterling i vintras.
-
Rasmus_W wrote:På vilken plats på listan över risker kommer snodd bil? Såvitt jag förstått saken så är stulna bilar kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.
Vidare så vill jag minnas att när det gäller dödsolyckor så är det några procent som hinner skriva avskedsbrev innan ”olyckan”.
Och att fart dödar har ju trummats in i åratal men det är bara sant i vissa avseenden. Rent energimässigt så är det sant. Ingen bil håller för en kollision i 70 km/h och häller inte bilen så håller inte de åkande, men för det mesta hinner de inblandade bromsa såpass att krocken äger rum i mindre än 50 km/h.
Däremot är det absolut inte självklart att det är bara farten som orsakar olyckan. Det är en jävla skillnad på att köra 150 på en bra motorväg och på att göra det på en gata i stan, eller för den delen att hålla exakt den fart som står på skyltarna fast vägen är krokig och det ösregnar eller är halt. Kör jag 70 genom en skarp kurva utan att röra bromsen på en 70-väg kramar ofta eventuella passagerare armstöden hårt, trots att en modern bil grejar en sån sak lekande lätt. Folk upplever det helt enkelt som läskigt. Blir sen väglaget sämre blir det plötsligt svårt och efterhand väldigt olämpligt att göra samma sak på allmän väg.
Och det här är trots allt Sverige. I Norge är det vad jag förstått inte ovanligt med vägar som är så krokiga att det kan vara rätt svårt att stanna kvar på vägen om man försöker hålla den fart som står på skyltarna i bra körförhållanden.
Men skyltarna e ju faktiskt bara till föra tt berätta att det är den HÖGSTA HASTIGHETEN MAN FÅR KÖRA PÅ VÄGEN. Inte den hastighet du måste hålla!!!!! Sen är det väl självklart att olyckorna ökar med farten rent logiskt sätt. Om alla skulle köra runt hela tiden i 30 så skulle dödsolyckorna nog vara ganska sällsynta. Du säger att en som kör i 150 hinner bromsa så att själva olyckan igentligen sker i 50 visst, men om han istället hade kört långsammare är väl risken ännu mindre att det skulle hända något. För visst är det väl ändå ganska stor risk att råka ut för en olycka även om du hinner bromsa till 50 visst du kanske inte dör, men har du otur skadar du dig rätt bra iaf.
Jag vet själv av personig erfarenhet att det gör förbannat ont och man får skador som stannar kvar resten av livet även vid lägre hastigheter. Jag blev påkörd av en jätte jeep för 5 år sedan, hade den personen kört långsammare och haft en mindre bil hade jag sluppit alla dom skador som jag fortfarande får kämpa med! Dels för att en mindre bil inte e lika hög och robust och dels för att det blir bra mycket enklare för den som sitter i en liten bil att se personer som går eller cyklar då man e på samma nivå.
-
Haha lite klassiska sjöbenssymptom.
-
Några som körde över hit till gotland i sommras, men de finns säker dom som seglat ännu längre. MEn jäkligt omponerande att segla 10 mil!
-
Hahaha ja herre gud vad ska man säga till den texten ”Använd runt 5 gånger, ser ut som ny. Allt nödvändigt ingår. Plus en våtdräkt, flytväst och skor. Slumpas bort för 1500:-”
Ser ut som ny, ja kanske i skicket men inte på nått annat sätt.
Slumpas bort för 1500:- menar han att man får 1500:- för å hämta skiten? -
Troligtvis kommer du behöva en 400 oxå kolla på spec på seglet du tänkte köpa. Oftast finns det variotop så det går att köra med 430 men då blir seglet troligen väldigt styvt och kanske inte så kul att köra med.
-
Ja det är väl mer eller mindre fram och bort plockare skulle jag tro, dom som jobbar på dom där ställena i början och inte kunnat visa vad dom går för än. Jag tror att dom har råd med det eftersom lönen e en fralla om dan. Så en sak ska du veta, du kommer inte bli rik på att jobba som vindsurfing instruktör. Det kommer nog gå cirka jämt med hyra, mat och lite kalas och så om du har tur. Sen ska du veta att de flesta ställen har 7 dagars arbetsvecka! Visserligen kanske du börjar vid 10 och slutar vid 15 men ändå.
-
Just det om du vill vara instruktör i stockholm finns möjlighet att söka det här http://www.vindsurfingskolan.se/ dom leter ibland efter instruktörer.
-
Till att börja med är det väl bra att man e rätt vass på att segla, sen ska absolut kunna prata tyska om du vill till nått exåtiskt land. Om du sedan har dessa kreterier så ere helt klart en bra idé att ta ett RYA certifikat. Men om du har tur kan det gå ändå, men då kanske du får börja på en mindre attraktiv plats mer som riggare och fram och bort plockare av grejjer, för att sedan kunna visa vad du går för. Ett hett tipps är att maila alla dom som har surfskolor utomlans ex club mistral, club vass mfl skriv gärna på tyska och berätta att du kan tyska, engelska, spanska och svenska och är väldigt duktig på att surfa och att instruera. Då ska du nog kunna få jobb. Du måste nog skicka din ansökan omgående eftersom dom ofta söker instruktörer årsvis.
-
Men kan det inta vara så att det är många yngre som satsar just på freestajl och därför får de äldre gardet fortsätta regera på vågscenen. Campello var väl inte många år när han vann WC i freestajl där ligger väl dom äldre snarare lite efter. Men sen kommer det väl upstickare även på vågsenen finns väl en tråd om det på freestyle/våg om kai Lenny som slog ut ?? grabben e väl bara runt 14.
