dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah, tack! Jag som brukar dutta med pensel när väven läggs på skall helt klart testa detta.
-
@andersbq 732733 wrote:
När krampen i bakbenet smyger sig på, efter några mils stampande, tänk att det är precis samma för minst 700 man till!
Är det positivt eller negativt att man seglar med minst 700 man i 40 knops vind där alla har smygande kramp i bakbenet? 😉
-
@Ola H. 732725 wrote:
Om det är en liten ding så slipar jag först ned lite + runt om, sedan lägger jag glas, som jag förväter på glasbord.
Förväter på glasbord? Nytt för mig. Varför gör du så, låter som ett typiskt bra knep?
Om det är en ojämnare ding brukar jag också lägga på ett tunt, tunnast möjligt, lager gelcoat på slutet för bättre ytfinish. Oftast blire bra, ibland inte. Har en del lärande kvar på lagningsfronten, min senaste snabbpaniklagning var ingen succé direkt…
-
Köper på Mekonomen, typ denna:
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/farg-och-lack/sprayfarg-multona
Har använt ett annat märke på Svennes rekommendation, Corrostabil, som blir lite hårdare.
-
Tror nog att fart på denna typ av bräda främst hänger på seglaren…
Och för ren fart kommer 1. Fenan och 2. Riggen att vara viktigare än 3. Brädan. I den ordningen.
Med allt annat lika; seglare, fena, rigg; så lär den absoluta fartskillnaden vara liten eller mycket liten. Tror det handlar betydligt mer om att välja bräda efter vilken seglingskänsla och karaktär man är ute efter.
Skulle själv gärna komplettera med en 100-liters F-move eller Atomiq, tycker denna typ av brädor verkar riktigt kul och ser de som ett lyckat inslag i vindsurfingvärlden.
-
Näe, det där är väl en sådan där cykelkärra som man kan sätta kidsen i?

-
@erree 732606 wrote:
Jag bara spekulerar, men kan det vara så att på björns bräda så finns det inte tillräckligt med tail för att plantera brädan i vattnet i relation till fenans lyft, dvs varje liten störning orsakar hela häcken att svaja?
Undra flundra om inte kombon svalhäck och en svept fena göra att känslan av spin-out uppstår. Skulle vara intressant att se om en rakare fena skulle kunna eliminera det.
tror inte det är fråga om ”tillräcklig med tail”, utan snarare att det dras ned lite luft i fenans bakkant som gör det lite instabilt.
Undrar om inte Björn upplever att det småsläpper en del lite då och då snarare än att det handlar om återkommande stora fetingsläpp?
Gillar din breiflabb mucho, alla som sätter sågen i brädan får pluspoäng i min bok. Även om det blir helt misslyckat. Våga såga.
-
Med den masten, brädan och bommen (och sannolikt även fenan) skulle även jag rekommendera 2XC framför SCR, även om det nu är ett tag sedan jag körde med denna typ av grejor. Försöker dock hålla mig någorlunda uppdaterad genom vänner som är bra mycket mer involverade i räjs, speed och freeride området.
Till SCR skulle iaf jag vilja ha bästa möjliga mast, dvs en SC 10 eller liknande.
-
Den som sitter i hamnen på Dalarö verkar vara rätt bra. Har funkat större delen av tiden, och det är en ganska utsatt plats den sitter på.
http://www.weatherlink.com/user/kitenation
Det verkar vara någon form av Davis station de valt:
http://www.davisnet.com/weather/how-to-choose-a-weather-station/index.asp -
Ett Simmer 2XC 8.5 borde ju funka bra med den masten? Och dessutom funka fint med brädan. Och bommen.
http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/vindsurfingsegel/freeridesegel/simmer-2xc-2014.html
-
Du kommer ju iofs få testa nyplankan i Kärringviken i eftermiddag. Bara det är väl värt åkturen?
-
Ingen vinkel på Stenstranden, men något läre bli.
Varifrån sker komptimmarna – inte värt att åka från Dalarna skulle jag säga.
-
Tycker det ser bra ut, fina grejor genomgående. Kommer du igång mer lär brädan bli det första du byter, men sådana där plankor brukar vara ”heta” på andrahandsmarknaden så inga problem alls.
Kanske att steget mellan 7.3 och 6.2 är lite litet. E-type 7.8 funkar ju också på 460 mast, du kan köra samma bom och det har en latta mer. Du är ganska tung, dessutom. Det kommer nog kännas lite stort i början, men så fort du är igång lär du uppskatta det. En idé är att börja med 6.2 och gnugga grunderna med det seglet, även i lite vind, och sedan skaffa det större när seglingen sitter lite bättre.
För över 10 år sedan så gick jag utan problem från 8.5 till 6.2, och moderna segel har ännu större vindregister…
-
Fint – så många bra byggtips och trix i denna tråd!
Såg just att Flikka säljer pads, förresten…
http://www.flikkaboards.com/files/5214/2961/5361/parts-pricelist-2015-4.pdf
-
Viral marketing… som vi hjälper just nu.
Styret – fördelen med blåställ är att våtdräkt kan bäras under hela arbetsdagen. En smula varmt, kanske. Och bökigt på muggen. Annars toppfint raktigenom.
Själv jobbar jag på att bli såpass osynlig i kontorslandskapet att det till slut inte kommer märkas om jag är på plats eller inte. Oavsett dagens klädval. Än så länge går det sådär, men ett par jätte-jättestora skärmar skulle kunna vara lösningen.
Eller så fåre bli den där neoprenkostymen.
