dr-masse
Forumsvar skapade
-
Najs, tack! Såg riktigt fint ut, Bjäre är ett toppställe.
-
Ja, inom fler och fler ”sportprylsbranscher” så har det länge jobbats intensivt från både tillverkare (i Kina/Taiwan/Thailand etc.) att föra över lager, och därmed kapitalbindning, till de som äger varumärket. De för i sin tur över detta till generalagenter och, framförallt, butiker som måste lägga order av viss storlek och hålla viss storlek på lagret för att ens få lägga en beställning.
Alla vill undvika risk… och i en sådan här situation blir ju en modell där slutkund, en lite kunnigare sådan, och tillverkare kan mötas direkt, vilket blir allt vanligare, ett klart konkurrenskraftigt alternativ.
Skulle vara coolt som tusan med tillverkning i Sverige, men det blir nog svårt att hamna under 25 000 per bräda…
-
Ja, euro-zonen blir ju alltmer intressant ur detta perspektiv.
https://www.ecb.europa.eu/stats/exchange/eurofxref/html/eurofxref-graph-usd.en.html
Tror att Europa-baserade ”semi-custom” tillverkare kommer ta rejäla marknadsandelar de närmaste två-tre åren om detta håller i sig.
En ny Cobra-byggd vågbräda = 2200 EUR
En ny semi-custom byggd av Flikka/Moo/Killerfish/Tarifa/Whitchcraft etc. = 1600 – 2000 EURMed tanke på utvecklingen med CAD-fräsar (bättre precision även för små serier), enkla beställningar och leveranser direkt från producent så skulle jag bli förvånad om den nuvarande modellen med brädor byggda i Thailand baserat på USD priser kommer att vara lika konkurrenskraftig de närmaste åren.
-
Har du möjlighet att ha takbox på bilen?
-
@Herr Pelegrin 732066 wrote:
Björn – Det där med att inte tvätta med aceton var helt nytt för mig som använder epoxi en hel del när jag gör isbrädor. Jag har kört utan handskar men är väldigt snabb att torka bort ev epoxi på huden. Får jag lite på handen torkar jag bort kladdet, tar lite aceton och tvättar händerna i ljummet vatten. Det har inte varit några problem kopplade till denna hantering.
Yes, jag har fått reaktion på epoxi men det var på 80-talet när jag byggde brädor. Ett eksem som återkom årligen några år på våren under just den tid då jag tidigare byggt brädor. Jag har för mig att det var en klick på handleden som sedan resulterade i eksem på samma arm men det har försvunnit sedan många år. Iosf inget kul men i detta fall hade jag slarvat och inte fått bort epoxin innan den börjat härda.
Kan Du utveckla lite kring faran med att ta bort kletat med aceton, som ju är det lösningsmedel som funkar på epoxi?
Eh, inte hålla på alls med epoxi utan handskar skulle jag säga. Frågade Svenne en del om det och det slutade med att jag gör som Björn – alltid, alltid handskar och slänger direkt. Kör även med mask, helst jobbar jag utomhus med att laga plankan. När det inte går så fläktar jag på så bra det går i verkstan hemma.
-
Riktigt kul segling igår, även om det var smått så vare gott!
Även om det inte var premiär på Torö i år för min del, så kändes detta som den riktiga säsongstarten, extra kul med så många Stenstrandsprofiler på plats.
Öppna handskar gjorde livet klart enklare för min del. Måste börja träna mer styrka… :smirk:
-
Normalt har jag bättre koll på proggarna än inboxen… men kul idé, skall testas.
-
Nej, ingen sjöbris ännu. För kall luft. Om en några veckor, ifall det blir mer ihållande värme, kanske?
När du ser de första höga molnen skapade av stigande, fuktig varmluft börjar det bli dags.
-
Calle N., Calle S., Larry och Frippe är där nu.
-
Uj, va fint! Ostbricka på Torö e fina grejor.
-
Ja, riggfrågor är bland de allra vanligaste här på konfen och man får ju nästan alltid hjälp. Även jag frågar fortfarande, fullärd blir man aldrig när det gäller att rigga. Som när ett KS3 skulle riggas första gången av en surfkompis, det var ju lite annorlunda mot vad jag trodde mig kunna. Så – fråga på, som sagt.
När det gäller centimetrar och riggning så är väl en mer utförlig förklaring att dessvärre så stämmer inte alltid mått och sådant helt, kanske framförallt om man blandar lite olika märken på förlängare, mast och bom. Då är det bättre att lära sig hur det skall se ut och kännas snarare än att fokusera på ett visst mått. Fast som utgångspunkt funkar det ofta hyggligt, även med variotopp. 🙂
-
Ser helt OK ut. Du kan nog spänna nedersta lattan och den över bommen (latta 4 och 5) lite till så att de blir rynkfria.
Samma erfarenhet som Alex, körde mina CrossOver i ett nedhalsläge mest hela tiden och använde uthalet för fintrim.
Och att lägga lite tid på att lära sig rigga sina segel är som sagt en bra idé istället för att diskutera nåra centimetrar hit å dit med eller utan variotop.
-
Rush Randles signatur är ju värd 1500:- bara den. 😉
-
Burner into laydown med rejäl omkörning!
-
Som badleksak till hela familjen funkar det riktigt bra (även om jag sålde min…). Faktisk ett inte dumt sätt alls att bli introducerad till surf och vindsurf. Börja med lek, sluta med framåtloop.
Jag vindsurfade några gånger på den, men skall det vara för ovana vindsurfare så kan de vara lite instabila.
