Forumsvar skapade

Sida 23 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 08:47 som svar på: Val av freestyle bräda

    JP och Fanatic har ju länge varit kända för att bygga lite mer allround-orienterade freestyleplankor.

    Har själv haft en Skate 100 i flera år och varit mycket nöjd med den.

    Vad gäller tipset FSW så tycker jag att det är bättre att satsa på en ”riktig” freestyle om det är manövrar som gäller. Jag är själv rätt kass på freestyle, men tycker att bra freestylebrädor är riktigt kul att segla på och väldigt underskattade brädor för almänt plattvattenskul.

  • dr-masse

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 15:30 som svar på: Blocket Superstars

    Tcyker det var en bra idé, så jag slog ihop 2008, 10, 11, 13 och nu 14 till att börja med, hoppas det funkar.

    Rätt kul tråd, detta!

  • dr-masse

    Medlem
    12 mars, 2015 vid 07:04 som svar på: Bantat bygge

    Själv byggde jag en vågbräda ur ett block som ’råkade’ ha en slalomrocker typ -89. Snabb rakt fram – check. Svänga bra – nej.

  • dr-masse

    Medlem
    11 mars, 2015 vid 19:54 som svar på: Bantat bygge

    Alltså, 40 gram för en mastkassett är ju sjukt lätt. Riktigt kul att följa ditt bygge, igen. Är imponerad, mina egna tafatta bygg- (20+ år sedan…) och reparationsförsök (mest hela tiden) hamnar liksom lite i skuggan här…

  • dr-masse

    Medlem
    8 mars, 2015 vid 10:11 som svar på: AWT Kap Verde 2015

    Jädrigt fint klipp det där! Känns som om två brassar dominerade ganska hårt. Kauli och den vågen är som gjorda för varandra, tycker även Brawzinho körde riktigt bra. Fast även Josh fick ju till ett par skapliga svängar, trots viss (ähum) stelhet i jämförelse.

  • dr-masse

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 07:32 som svar på: Ezzy Elite & HSM Qu4d?

    Så, du startade hela den här tråden bara för att i slutändan skriva att ”jag är på Maui och nu kom tradevindarna tillbaka”. Fy på sig.

    :cool2:

  • dr-masse

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 07:45 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…

    Läste den på paddan, så den är nog på väg Raggis. Lugn å fin nu.

  • dr-masse

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 13:55 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…

    Ögnade igenom tyska Surfs test av lite olika trasor runt 5.3 i morse. Inga imaginära eller negativa lattor än, men väl tre, fyra eller fem.

    t_a6dda21575.jpg

    KS3 fick onekligen riktigt fin kritik, närmast lysande för vågsegling, och tyskarna har varit skapligt onådiga mot Hot förr.

    En lite kul grej att notera var när de lagt ett KS3 5.2 ovanpå Firelight 5.3 och det skiljer klart mer än 0.1 kvadratmeter…

    Annars småintressant med ett test där de jämförde flera tre-latt segel mot fyra och fem från samma och andra tillverkare. Exempelvis tyckte de att det tre-lattade NP Fly hade minst lika bra kontroll i mycket vind som Combat.

    Test Wavesegel 5,3
    Gaastra Poison 5,4
    Goya Banzai 5,3
    Gun Sails Transwave 5,3
    Hot Sails Maui Firelight 5,3
    Hot Sails Maui KS3 5,2
    MauiSails Ghost CS 5,3
    Naish Sails Force Five 5,3
    NeilPryde Atlas 5,4
    NeilPryde Combat 5,3
    NeilPryde The Fly 5,1
    North Sails Volt 5,3
    Point-7 Swag 5,1
    Point-7 Spy 5,4
    Severne Blade 5,3
    Vandal Enemy 5,3

    Extra bonus med vår egen Marcus Rydberg på en rejäl spread i inledningen av blaskan, najs!

    c_72d10b1661.jpeg

  • dr-masse

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 14:14 som svar på: Marocko på vintern, Essaouira/Moulay

    Detta lär ju ”bräjka the Internet” de närmaste dagarna!

    På ett lite allvarligare plan, grymt skoj att de kom iväg och Marocko på progg e ju en riktigt kul idé. Ser bra ut på proggarna…

  • dr-masse

    Medlem
    4 februari, 2015 vid 11:56 som svar på: har jag köpt fel mast?

    @sailortrash 730712 wrote:

    Helt klart är allafall att en viss del glasfiber ger mindre risk för mastbrott över tid.

    Njäe, det håller jag inte med om. Kvalitet i konstruktion och byggprocess är klart viktigare än om det är 60 eller 100% kol i en mast vad gäller hållbarhet. I princip har samtliga master jag kört av på senare år haft en kolhalt på 60 eller 80% kol, som jag köpt för att vara lite prismedveten. Har endast kört av en 100% kol RDM, och den spolningen tror jag nog hade knäckt vilken mast som helst eftersom masttoppen fastnade i botten.

    Det finns 100% kolmaster med oerhört bra hållbarhet. Och andra som går av betydligt enklare. Men ja, generellt sett så bör man vara lite extra uppmärksam på väldigt lätta master. Någonstans går gränsen mellan låg vikt och hållbarhet. Men 100% kol är inte samma sak som en mast med sämre hållbarhet än motsvarande mast med lägre kolhalt.

  • dr-masse

    Medlem
    2 februari, 2015 vid 08:37 som svar på: Snowboardfråga

    Gör som jag gjorde när jag plockade upp skidåkningen igen efter sisådär tio år. Hyr en dag eller två. En dag haschpulka (kunde inte undvika…) kostar väl typ 250 pengar.

    På skidfronten kan jag säga att skillnaden var riktigt stor, större än förväntat faktiskt. Och när jag hade hyrt några gånger visste jag bättre om det var värt och vad jag skulle köpa.

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2015 vid 09:29 som svar på: Beware of the marketing – Be real with yourself…

    Horses for courses. Don efter person. Gör din grej.

    Jag är dock benägen att hålla med om att KS3 är ett av få segel jag testat (3 ggr, 4.9) på senare år som jag verkligen upplevt som ett kliv i en ny riktning. Det är en kombination av egenskaper som i alla fall jag inte upplevt tidigare i ett vågsegel. Framförallt en kul trasa att segla med.

    Det andra seglet jag testat på senare år som jag verkligen upplevde som ett skapligt rejält utvecklingssteg var första generationen av Gaastra Pure. På sätt och vis påminner KS3 och Pure om varandra på ett område – förmågan att kombinera ordentligt drag (för segeltypen) med oväntat bra hanterbarhet och vindregister. Många freestyle-segel tog helt klart intryck av Pure, precis som verkar ske med KS3 inom vågsegel. Vad jag kan se.

    Det här med att ”köra in sig på sina grejor” håller jag både med och inte med om. Och jag tror det beror mycket på vad man är ute efter i sin segling. Och livet. Tup.

    Jag kan helt klart se värdet av att lära känna sina pryttlar ordentligt, det finns ju något speciellt i att ta fram den där brädan som man vet exakt hur den beter sig och som passar ens förmåga och stil (öh, om det nu finns i mitt fall) närmast perfekt. Samtidigt tycker jag det är grymt kul att testa nytt och vet att det många gånger har hjälpt mig att lösa delar av vågseglingen som jag haft knepigt med att få till tidigare.

    Som så många gånger förr är väl någon form av balans bra här. Jag har tenderat till att behålla mina segel längre och längre och bytt brädor lite oftare. Ibland har jag bytt för ofta, emellanåt har jag fått ut riktigt mycket av att våga byta och testa nytt. Fast just nu vill jag egentligen bara ha en lite lättare och rejält hållbar version av de plankor jag har. Börjar bli småtrött på att laga dings… 🙂

    Just utvecklingen på räjssidan, och större freeräjs, har jag i princip missat helt vad gäller egen erfarenhet eftersom jag inte kört sådant på typ 10 år nu… Har en stående inbjudan från västkusten att bränna runt lite i TT med moderna pryttlar, det kommer att ske i år hoppas jag.

  • dr-masse

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 22:01 som svar på: Brädlagning

    @snaffe 730622 wrote:

    Det var ju inte direkt i malmötrakten:)

    För 08-or som åker till Bravo och GH på progg… Jo, det är i Malmö-trakten. 😉

  • dr-masse

    Medlem
    29 januari, 2015 vid 13:29 som svar på: Brädlagning
  • dr-masse

    Medlem
    28 januari, 2015 vid 12:49 som svar på: JP Single Thruster?

    @Nachoman 730558 wrote:

    Har ännu inte hunnit prova den men funderar kring fenor. Någon som har erfarenhet från denna med single fin? Den medföljande setupen är för thruster med centerfenan på 22 cm. Rent spontant känns det som att den storleken på centerfenan borde räcka även för single fin trots att de rekommenderar en 24 cm.
    Någon som testat?

    Spontant känns ju 22 rätt stor som mittfena för thruster. Jag har kört 18 som mittfena med 10 sidfenor på min 100-liters, som en jämförelse, och inte känt mig ”underfenad” alls.

    22 borde gå fint som singel upp till typ femhalv och utan toktryck på bakfoten. Dock är det ju liiiiite (öh…) av en MUF kopia, och de seglar väl lite mindre än sin längd, om jag inte missminner mig.

    Tror förresten du kommer bli bra nöjd med plankan, jag har spanat på 83:an ett tag.

Sida 23 av 427
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications