Forumsvar skapade

Sida 24 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    22 januari, 2015 vid 08:42 som svar på: Bantat bygge

    Grymt och mycket intressant bygge. Hur tjock är HC:n, egentligen?

    Fingrade på en av Fischers värstingskidor för längd hos svågern (jag åker inte längd, men lätta kolprylar har alltid stark attraktionskraft…). Sjuk kombination av låg vikt, flex, vridstyvhet och styrka, man borde ju kunna föra över detta till vindsurf, vilket ju du är inne på.

    Minns de gamla goda Fanatic HC brädorna byggda i Tyskland (Schütz werke?). Lika låg eller lägre vikt än de flesta custombyggen idag och grymt hållbara.

  • dr-masse

    Medlem
    21 januari, 2015 vid 09:10 som svar på: Mest hållbara mastfoten?

    @erree 730404 wrote:

    Jag är inte övertygad, inget (vad jag kunde se) i jonteasus svar skulle påvisa tendon:s odisputabla fördelar framför boge:n? Ok, så tendon är lättare att byta, vilket iofs är bra, men om bogen inte blir urgängad så borde den vara starkare rent konstruktionsmässigt då den inte blir överbelastad vid upprepad böjning? Håller helt med dude i det här avseendet, på bogen ser man enkelt när sprickor uppkommer och kan då beställa en ny, när detta nu skulle inträffa, och ger f*n i att byta jointen själv för att inte förarga gängan :cool2:

    Starkast hade kanske varit en tendon med en aning större och tjockare och mer boge/timglass-formad joint, dock fortfarande med den genomgående pinnen?

    Det är väl inte odiskutabla fördelar, vi diskuterar ju rätt flitigt här, utan mer vilka fördelar man kan se. Och jag ser samma fördelar som Asu, därmed inte sagt att det är rätt.

    Jag håller med dig helt, en lite längre och mjukare tendon, timglasformad, med någon form av genomgående säkring och infästning mot bas och längare som är solida och kan inspekteras vore väl ”the shit”?

  • dr-masse

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 13:28 som svar på: Mest hållbara mastfoten?

    jonteasu gav svaret, så slapp jag – tack!

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 10:16 som svar på: Underarmsmuskler sökes

    Äntligen ett sätt att använda den hela halvan av min gamla HPL kolbom, tack Mackee! 😀

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 08:20 som svar på: Mest hållbara mastfoten?

    Yepp, lutar nog åt en Chinook twist on med tendon och euro pin nästa gång jag köper ny mastfot. Gillar pinne i ett stycke, är den främsta grej jag skulle vilja förbättra med Streamlined. Just grejor som kan gäna upp är väldigt onödigt. Dock föredrar jag Streamlineds mer slimmade platta/bas. Kanske skruva dit Chinooks pin i ett stycke på en Streamlined fot? 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    19 januari, 2015 vid 07:57 som svar på: Mest hållbara mastfoten?

    Som alltid har ju all design sina för- respektive nackdelar. Ere superstabilt så blir det tungt. Används värsta materialen så blir det dyrt. Är det lätt så går det sönder.

    Nackdelen med Boge är gängorna mellan jointen och pinne/kopp, både mot förlängare och nedtill i infästningen.

    Jag har kört med Chinook två-bult, men tyckte det var meckigt. Fick problem med att nyckeln i jointen som används för att flytta plattan blev sliten och gängade upp sig. Gillar inte kopplingen mellan joint och däckplattan, ytterligare något som kan gå sönder i min bok.

    Har haft säkert 10 Streamlined mastfötter nu, aldrig haft av en enda joint. Kanske tur. Dock har pinnen gängat upp sig efter några år, Detta skedde dock när jag kollade mastfoten inför säsongen, så inga problem med ny loctite men skulle helt klart föredra en konstruktion i ett stycke a la Chinook. Dessutom sliter hålen i Streamlined mycket på säkerhetslinorna för mastfoten, byter de två-tre ggr/säsong. Har försökt fila ner kanterna i hålen, som är för vassa, med ringa framgång. Behöver en bättre och mindre rundfil…

    Har haft av ett par Boge-mastfötter, med det var länge sedan nu, de verkar solida. Vad gäller tendon håller jag med Novice om att det inte är någe vidare att fästet är så svårt (omöjligt) att kolla under normal inspektion. Intressant observation med att längde och böj av tendon kanske inte är så väl utprovat, verkar ligga något i det.

    När jag hyrde på HiTech på Maui hade de endast två olika typer av längare och mastfötter – Chinook och Streamlined. Säger väl en del?

    Personligen tycker jag att det finns några områden inom vindsurfing som absolut borde kunna förbättras och som har ”single point of failure” design:

    – Bomfästet. Går denna tamp av blir det tråkigt. Varför inte dubbla tampar eller nåt?
    – Mastfoten. Skriver vi om här.
    – Förlängare, kanske framförallt RDM. Förlängare som går av är rysligt jobbigt.

    På mastfots-fronten finns ett par designer som jag själv tycker är lite intressanta. För länge sedan hade jag en mekanisk ART-joint, den var fan asbra. Chinook verkar ha någe liknande, mest riktad för nybörjare (?), men är det så dumt med en mekanisk joint:

    product_4b4488a1db7c5.jpg

    Och själv tycker jag att Norths nya mastfot ser rätt intressant ut med integrerad säkerhetslina (skulle dock gärna ha en modell med fast platta):

    northsails_20142663.jpg

    Nåja, jag kör vidare med mina Streamlined-fötter ett tag till.

    Och som alltid – allt går sönder. Förr eller senare.

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 08:17 som svar på: En till bräda kanske? Storlekstips

    Med tanke på din vikt skulle jag säga en fsw runt 85-90 liter. Kommer bli najs med 5.6 och 5.0, skaffa en 4.5 eller 4.2 för dagar med mer vind så eru ”all set” med dina brädor för ett bra tag och olika förhållanden.

    Du kommer att få jobba mer, men har den större brädan att träna teknik på och skillnaden i att lära sig segla 95 eller 85 liter är inte så stor ändå, med din vikt.

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 08:13 som svar på: Misstänkt rysk undervattensfarkost i Åsa

    Pinn-tail?

  • dr-masse

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 17:03 som svar på: Mogna män i Åsa

    Se där, två rövspröt bekräftade snabbt på varandra.

    Då måste det vara sant.

  • dr-masse

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 17:01 som svar på: Mogna män i Åsa

    De e väl en Quatro och Sinker som seglar.

    Det som hänger bakom misstänker jag är något som i finare rum kallas ”come along” som är en elegant lösning att med smart utformad kolkäpp få fina pix och bilder på segling och seglare i skön vinkel.

    Vi andra kallar det för rövspröt.

  • dr-masse

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 07:50 som svar på: Schysst vågsegling med Levi Siver

    Fint!

    Det där med Kahana och Kanaha misstänker jag enbart är skapat för att få nyanlända turister att köra fel. :smirk:

    Det har hänt.

  • dr-masse

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 07:39 som svar på: Mogna män i Åsa

    Uj, fint! Ser väldigt cleant ut med bra vinkel.

  • dr-masse

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 15:34 som svar på: Fredag blir hårt i Danmark

    Undrar hur vågmaskinen vid Hanstholm fixar detta? :tongue:
    Rejält svall. Rejäl vind.

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:45 som svar på: har jag köpt fel mast?

    Ja, samma kurva men olika flex (hårdhet).

    Att du har köpt en 430 tror jag dessvärre kan göra att masten inte kommer att funka så himla bra till ditt NP segel.

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:03 som svar på: Ny Freeride ca 120 ltr

    Inte så mycket ”jump”, mera ”bump” alltså?

    Jag tror du behöver bestämma dig. Vill du ha en bräda som ger mer i lättare vind eller en som klarar chop bättre? Slår du ihop bägge tror jag du riskerar få en lite tråkig kompromiss.

    Jag har inte seglat en freeride på ett tag nu, men mer välutvecklade brädor finns knappast. Har ett par kompisar som kör Firemove, och de är verkligen nöjda med den plankan.

Sida 24 av 427
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications