dr-masse
Forumsvar skapade
-
Tror minsann att jag oxå skall köra lite retro-surf med brorsan, kul idé!
Det innebär att combat wave 4.0 (ah, underbart kamouflage-mönster, skulle faktiskt matcha en sådan där Exocet Universal Wave 68 2003, som smygvisats av en snurrande holländare här på konfen, alldeles otäckt bra), Garda cut-away, supertung North Heavy Duty mast (bokstavligen!), en lagom ranglig ART-bom med snabbkoppling – första modellen! – samt att en feteklassisk Tiga Wave 250 åker fram ur gömmorna. För att knäcka totalt skulle man ju kunna leta fram sitt första fat-head segel oxå… 🙂
Bilderna på Jason Prior när han retrosurfade Hookipa var ju för sköna.
retroSurfa På!
-
Måste ju faktiskt säga att måtten är något extra – 226 x 76… Tänk om man hade sett (eller sagt) någe liknande för 4-5 år sedan och dessutom påpekat att man nog kunde köra tio kvadrat på den. Tjena.
Skall bli intressant att se vad det här leder till, något lär väl hända. (dock har jag lär mig den hårda, eh – dyra, vägen att vara lite försiktig i början när sånt här dyker upp… cut-away, no-nose, diverse roliga segeltoppskonstruktioner någon som minns?)
Surfa På!
-
Med tanke på att du kan få en helt NY Fanatic eRay för 7999:- så måste jag hålla med. Ett enkelt sätt att kolla prisläget är ju att söka på lite jämförbara brädor under ”säljes” här på konfen samt kollat nytt, fjolårs och beggat på några sajter på nätet (surfers paradise och surfcompaniet, t ex).
Glasfibermasten är inte mycket att ha, men om han mer eller mindre ger bort den kan den ju användas tills du hittar något bättre.
Du borde kunna hitta en jämförbar bräda för 4-5000 tusen (om han inte går ner i pris) och därmed kunna handla en skaplig rigg för runt tretusen till, tror jag.
Alternativet är ju att lägga till lite och handla nästan eller helt nya grejor i en butik.
Lycka till å Surfa På!
-
Den här frågan har ju varit uppe några gånger…
Generellt sett är väl rekommendationen att undvika å kapa om man kan. Dock hamnar man ju ibland i sådana situationer då det inte kan undvikas (ekonomisk ebb, mastbrott utan surfshop i närheten, kul å såga lite med den där nya, fina bågfilen).
Då är det kapa i botten som gäller. Kapa i toppen påverkar mastens egenskaper mer negativt. Själv skulle jag ogärna kapa mer än 10-15 centimeter eftersom masten är förstärkt i botten och i själva ”bomområdet”, kapar man mer så ökas nog riskerna för mastbrott. Dessutom blir ju egenskaperna förändrade, böjkurvan flyttas och masten kommer att få en annan styvhet. Kapar man exempelvis ner en 460 mast till 430 så får man iofs en mast i rätt längd, men en ganska dålig mast om man jämför med en ”riktig” 430 mast (fel styvhet, högre risk för mastbrott). Dessutom blir den närmast osäljbar.
Så – innan du kapar, kan du sälja eller byta din nuvarande mast? Försök att hitta rätt mast begagnad istället för att kapa den du har, tycker jag.
Surfa På!
-
Inte nog med att jag är närmast mästerlig på att få mig själv att svikta när det närmar sig köpbeslut, nu lyckas jag dessutom sprida mitt virus här på konfen… 😉
Själv var jag MYCKET nära att handla Cross 120 som komplement till min vågbräda. Har spanat in den och läst en del tester. Även Cross 140 är en bräda som väckt min nyfikenhet. Intressant shape, bra konstruktion (verkar det som) och vettigt pris är ju alltid svårt att värja sig mot. Att jag dessutom själv har klart bra erfarenheter av Fanatic gjorde inte det hela mindre oemotståndligt. Men som alltid när jag väl steppar in i shoppen så bidde det inte riktigt som jag tänkt mig… (åkte ut med en JP FS 115 under armen, värre saker har ju hänt).
Nu tror ju även jag att CarbonTechnon är en bra bräda, men att den skulle vara värd typ femtonhundra mer än en Cross är jag mer osäker på.
Nåja, i slutändan handlar det om vad du vill få ut av din bräda och hur bra du tror att den passar dig, dina förhållanden, segel och gardiner. Framförallt det sista är viktigt.
Ser fram emot Oscars tankar kring detta.
Surfa På!
Ett litet test på Cross 120 (test är test, men kul läsning):
FANATIC CROSS 120 Test Windsurf April 2002
The Fanatic Cross sits in between their freeride X-Ray series boards and the freestyle Skate series. As its name suggests the Cross is designed to be a real compromise between freeride, freestyle, wave and what they call the ’cruising’ discipline. Like all the Fanatic series boards they are very well finished with impressive new foot straps and thick contoured pads.On The Water
This board was a real test favourite. For its size it not only had the capacity to hold a very big sail but also had a quick, sharp and very loose feel underfoot : It rapidly jumps onto the plane considering the relatively small fin provided. and once up is no slouch to accelerate. It has a real appetite for power and greedily converts it all into speed. making the top end hard to reach, as it will take a sail right to the upper ranges of its ability before the board shows much sign of reaching terminal velocity. Despite the rapidity of this board there is a fantastic amount of control; Even in the rough waters out to sea there is no sign of nervousness, spin out or lifting; it is supremely composed. For such a quick board it is also remarkably manoeuvrable, creating no problems when doing tricks such as 360’s, even with an 8.0m rig! It is very rare to find a board like this. having such a balanced combination of speed, manoeuvrability and control. They are the three magic ingredients that make for a truly awesome freeride board. Gybing is easy, and such is the bite of this board that you have to be careful not to overcook the turn and leave yourself with a big rig that won’t keep up. The Cross 120 finds itself more at home with lighter no cam rigs than the harder; induced foils. The rig needs to be light and manoeuvrable in order to keep up with the lively nature of the board. Upwind ability is good when powered, but with the 34cm fin its capacity to point soon decreases as the wind becomes more marginal. All in all this board has a staggering amount of performance but one last consideration is the price. A board of this calibre would normally sit in the market place for around £800 minimum, but this year’s Cross retails for just £699. which is just awesome value.Verdict
An stunning board for ambitious entry level intermediates right up to the pro rider: It has an unbelievable balance between speed, stability, control and manoeuvrability. Very responsive, most appreciated in the hands of experienced riders. A real test favourite and very highly recommended. -
F-n vet om inte du har lyckats sopa in en sån där omöjligt närmast filosofisk fråga här på konfen… 😉
Hmmm, det är ju en ganska redig prisskillnad, måste jag säga. Jag gick in på Surfbutikens hemsida och spanade in att en Techo E medium tung kostar 8899:- medan en carbonare kräver 11 499 hårt intjänade mynt med Kalle Sexton Gurra på.
8899:- är ju skapligt för en ny bräda, inte sådär jättemånga nybrädor i den prisklassen. 11 499 gör att den hamnar i en lite, ähum, intressantare konkurrenssituation, då finns ju nästan alla marknadens brädor att välja på (JP, AHD, RRD, Exocet, Naish…) å då vete fasen om jag skulle välja Bic:en… (med varning för mina sköna fördomar)
1 kilo är skapligt mycket på en bräda. Kan dock vara värt att kolla så att det VERKLIGEN skiljer 1 kg. Carbonversionen lär dessutom vara styvare och ge en mer ”direkt” känsla på vattnet. Vet inte, men det brukar vara så. Kanske kan du påpeka för shoppen där du tänker handla att du väljer mellan just dessa två alternativ? Kanhända åker priset på carbon-bicen ner lite då…
Fast till sist handlar det ju om hur rik du känner dig just nu. Finns pengarna å du misstänker att du kommer att bli fett ångerfull om det inte finns en carbonbräda i ditt liv så är det bara å slanta upp. Annars tror jag nog att den lite ”tyngre” versionen är helt OK. (Fast jag skulle nog även spana in en Fanatic Cross i ditt läge, nu krånglade jag till det igen)
Surfa På!
-
Håller med de som skrivit innan. Mellan 5.5 – 6.0 borde funka utan problem, runt 6.0 och kanske lite över (6.2 – 6.3) kan vara värt att testa.
Det beror ju på en del faktorer, som redan nämnts. Dock tycker jag att det verkar som om lättare personer kan köra större segel på småbrädor? Ola H. verkar ju ha framgång med det (dock misstänker jag starkt att han har väldigt bra teknik…)?
Jag kör med 6.2 på min RRD WaveCult 55a utan problem, en bräda som i storlek väl är skapligt jämförbar med din Naish?
Surfa På!
-
pröva http://www.surfstore.co.uk under ”test”, http://www.windsurfingmag.com kan kanske ha nåt oxå…
Lycka till!
-
Efter lite letande (öh, fredag eftermiddag…)
http://www.gul.com/beach/bornhoft.html
Resa med en liten funkar fint. Dock skulle jag nog rekommendera er att välja ett par-tre väl valda ställen och stanna lite längre. Det är flygresorna som är jobbigast för hela familjen… 🙂 Tidsomställningar är oxå, låt oss säga, intressanta… Har dels vuxit upp i familj som kört långresor med barn, dels flugit med egna lilla dottern (då fem månader) till Portugal för lite relax å surf. Även om det gick bra så kan jag ju inte direkt påstå att jag var sådär fruktansvärt missnöjd när planet väl landade. När vi klev ut hyfsat försenade i en stekhet natt på Lissabons flygplats och ALLT vårt bagage låg kvar i London så fick man ett sådan där oförglömlig upplevelse. Hade inte allt med hyrbilen funkat hur smidigt som helst, vilket är en enorm högoddsare i Portugal, så hade jag nog strypt någon. En flygbolagsrepresentant, kanske. En typ tio-tolv timmars flight är något att bita i med småbarn.
Så Sverige – Thailand – Bali – Aussie – NZ – Hawaii – Karibien – Sverige kan bli tufft, tror jag. Jag skulle nog rekommendera er att stryka ett par stopp, faktiskt. Tror att knodden gillar er ännu lite bättre då. Vill inte på något vis avskräcka – ÅK! – men tänk på att ni är tre och en liten som inte kan säga vad den vill sådär jättebra. 😉
Lycka till å Surfa På!
-
Ah, detta kan man diskutera länge och väl… (handlar ju till sist om pengar och utrymme…:-).
Vi utgår från ditt ZeroFive 7.5.
Du kan lugnt kliva ned på 6.0 från det.
Pratar vi Simmer så handlar det om Onshore 6.2, FreeZone 6.0 eller 6.3. Att lägga märke till är att FreeZone 6.3 helst vill ha en 460 mast, de andra funkar på 430, vilket som passar dig bäst beror ju på.
Nästa steg är något kring 5.0 – 5.5. 6.2 – 5.0 funkar, men är ett stort kliv.
Personligen tror jag att FreeZone kan funka lite bättre på din Flow 76 (eller varför inte ett Simmer Fly 6.3 eller ZeroFive 5.9?) än Onshore i en storlek runt 6.0.
Så, några alternativ att välja mellan
1. ZeroFive 7.5 – FreeZone 6.3 eller 6.0 – FreeZone 5.3
2. ZeroFive 7.5 – ZeroFive 5.9 – Onshore 5.0
3. ZeroFive 7.5 – FreeZone 6.0 – Onshore 5.0
4. ZeroFive 7.5 – FreeZone 6.3 – Onshore 5.3
5. ZeroFive 7.5 – Onshore 6.2 – Onshore 5.3
Hur f-n blev det fem (5!) alternativ?!? Nåja. Kul med teori!
Om du letar beggat är väl 3 och 4 de mest realistiska alternativen. Kom ihåg att en Onshore 5.3 lär du kunna hålla i ganska mycket mer vind än din gamla femnolla. Om du skall köpa en freestyle nästa år kan det ju vara kul att ha ett FreeZone i 6.0 eller 6.3 när det köpet blir av.
Tänk på att det kan finnas en fördel i att köra samma segel i flera storlekar. Därför tror jag att ett ZeroFive i 5.9 kan vara ett bra köp till din bräda, den passar nog en Flow 76 fint och funkar även till Freestyle (om man nu inte är någon vulcanspockgoitergrubby kung, förståss). Man lär känna karaktär och trim och de ”överlappar” varandra bättre. Exempelvis kan Simmer Onshore 6.2 och FreeZone 6.3 ha ganska olika vindregister, trots att storleksskillnaden är försumbar, eftersom de har lite olika ”uppgifter”.
Fast jag tror nog att alla alternativen blir fin-fint och bättre än det du har idag.
Lycka till å Surfa På!
-
ett MYCKET trevlig resereportage finns att läsa på:
http://www.apelviken.nu/resor/marocko2001.html
Kolla även in dagboken, blir man sugen eller…
Surfa På!
-
Jag har absolut ingenting emot att distributörer/surfshopägare seglar på egna grejor och skriver om det här på konfen, snarare tvärtom. Det vore faktiskt KUL om Surfers, Skidsport, Uniue, Surfcompaniet, Helgasjön, Surfbutiken å andra (nu har jag glömt ett antal igen… 😉 skrev om nya grejor som testats här då och då.
Tror fullt och fast att de flesta av oss kan bedöma om ”erfarenheterna” är trovärdiga eller ej.
Inlägg som ”bästa brädan jag någonsin kört, planade först, gick snabbast, tog höjd som en gud, hoppade så att jag fick ta flygcert, manövrerabar så in i h-e, lättast, hållbarast, snyggast och skönaste fotstropparna” lär inte tas seriöst efter ett tag…
Det enda jag begär är att man tydligt i avsändaren visar vad man representerar och/eller är sponsrad av.
I mitt fall är det ju enkelt:
dr Masse
sponsrad av: sin motvilliga familj och Trisslotter (inte ännu, men snart…)Ett bra exempel är rec.windsurfing där exempelvis Bruce Peterson (Sailworks) skriver om sina segel när det dyker upp frågor eller han upptäckt någe kul. Sedan får man ju själv bedöma hurpass trovärdig informationen är, men man vet klart och tydligt vem det är som skriver.
Eller titta på Gaastras eller Starboards forum där man bemöter det mesta.
Tänk om exempelvis Tomas Persson kunde skriva lite om Simmer här då och då, jag skulle i alla fall uppskatta det mycket (man får väldigt bra svar av honom på mail, t ex.).
Jag har länge inte förstått, och förstår fortfarande inte, varför så många av de som jobbar inom sporten eller är verkligt duktiga seglare lyser med sin frånvaro här på konfen. Jag vet inget bättre forum i Sverige där man kan få ut lite nyheter och snabb feedback i alla fall. Vad är det som är så farligt?
Hmmm, kanske är det för larvigt att synas här. Ajaj, snacka om att sänka sin egen cred… 😉
Det som är minst värdefullt är ju om någon importör skriver anonymt om den/de märken som importeras och vurmar för dessa. Nu vet inte jag om inlägget ovan kring Airinside är skrivet av importören, men trovärdigheten sjunker ju ganska så dramatiskt om så skulle vara fallet. All info om Airinside är kul (det är ju rätt så udda brädor), men det ger mer om man vet lite om vem som skrivit.
En lite utförligare rapport vore inte fel. Gärna med avsändare.
Killen som skriver om Naish fördelar och glatt sågar JP i ett inlägg längre fram är ju intressant. Det kan väl aldrig vara så att han, som äger två Naish-brädor, har ett litet, litet intresse av ett bra andrahands-värde på just Naish-brädor? Nejdå. Jag har inte någon anledning att försvara JP, men att hänga ut märken för bristande kvalitet i ett publikt forum kräver lite eftertanke. Om man kört sönder sin egen bräda är det intressant, men att säga att ett märke generellt sett har allvarliga kvalitetsproblem är ju lite mer vågat.
Hur många brädor har gått sönder? Har tilverkaren åtgärdat problemen? Har garantivillkoren fungerat? Vilka brädor har gått sönder? Vissa serienummer? Hur har de gått sönder? Samma ställe allihop? Ja, det blir en del frågor…
Mig veterligen tillverkas Naish och JP i samma fabrik (Cobra), så hur stora kvalitetsskillnader kan det vara fråga om? Snarare någon hanterbar konstruktionsmiss, skulle jag misstänka.
Hmmm, blev lite långt detta…
Surfa På!
