dr-masse
Forumsvar skapade
-
-
dr-masse
Medlem17 maj, 2002 vid 11:48 som svar på: Dr Masse var är du ? ser du inte hur sidan blivit !Vi kanske skall nöja oss med att brädorna är flytande?
(nä, nu börjar det bli dååååååligt)
Surfa På!
-
att ens insinuera att jag skulle ha varit på en golbana i andra syften än att med en hårt åtspänd Fred Haywood Anatomic Snoppbuster sele speedsegla i de fina dammarna är ju ett tydligt tecken på att vi alla har okända bröder… 😉 (jfr Jaques Brels okände bror Kjell Brel…)
Det vore nästan lika dumt som att jag mitt under den allra bästa surfsäsongen skulle åka till Irland för att spela golf. Det händer ju inte. Öh.
Jag lägger hela min skål av framtida förhoppningar i visionen att min brorsdotter skall hedra hela sin familj med att om fjorton år sådär ställa släktens första klockrena Pushloop i Guincho med fullkoll på grejorna (och inte hålla på med moderatbandy).
Golf, nä, där blev det fel…&¤&& Surfa På!
-
dr-masse
Medlem17 maj, 2002 vid 11:27 som svar på: Dr Masse var är du ? ser du inte hur sidan blivit !Hmmm, lustigt nog så tycker jag att konfen varit rätt bra på sistone…
Att bli efterlyst är ju otroligt smickrande, men det finns ju många andra läsvärda inläggare här på konfen (och betydligt många fler som skulle kunna skriva om de bara orkade istället för att gnata om att konfen inte är någe att ha – jamen skriv lite själv… 😉
Just nu befinner jag mig lite i ett läge ”a la Mac Tungsurf”, dvs familj gör att ens tidigare så tydliga surfplaner och tid kräver viss, ähum, diplomatisk omdisponering för att upprätthålla surf/liv balansen. Så mina inlägg här samt krönikaskrivande i tidningen Vindsurfing kan nog komma att minska lite framåt.
Mindre dr Masse, helt enkelt.
Det känns ju lite skumt att kommentera sin favvosport om man inte kan lägga någorlunda med tid på själva utövandet (just nu överglänser min tid här på konfen min tid på vattnet med rätt så många timmar, öh, dagar…). Till och med mina närmast ohotade teoretiska färdigheter, i förhållande till förmåga på vattnet ;-), börjar bli skrala, har exempelvis inte koll på nya prylar längre (hårt men sant, insåg att jag knappt kunde nämna en enda F2 bräda häromdagen, visste inte ens skillnaden på Wizzard och öh, ja vad hette den nu igen…)
Jag skrev dock en lite längre harang om hängselar, du kanske missade det? Sökfunktionen på konfen är ju klart bra om man vill hitta något särskilt.
Det finns nästan alltid små guldkorn här på konfen som man missar, själv fick jag dagens smil när Adde undrade hur japanarna fick AB+ nya brädor att prata dålig engelska (läs under AB+ på formula konfen)…
Surfa På!
-
Det där var ju ruggigt tufft! Liiiiite svårare i vindsurfing, dock 😉
Surfa På!
(själv har jag vilda funderingar på att testa vindsurfingvarianten ”flickflack” http://www.surfersmag.de/cgi-bin/adframe/moves/09972_0.html?id=102162152062958846867, eftersom jag fegar ur på mina framåtförsök…)
-
Här är mitt försök till ”svar”, du får ta det som lite vägledning…
Vilken av brädorna är det lättast att gippa med tror ni? Á e det stor skillnad pá dom?
– Ja, det är skillnad men inte så stor. Det handlar snarare om teknik och eftersom du håller på att lära dig lär du inte märka några enorma olikheter.
Typ klart de e skillnad men tror ni att jag skulle märka sá mycke? Menar hur lätt dom planar á hur lättsvängda dom e!
– Planingsegenskaperna beror ju mest på brädans bredd, bottenkurva samt hur stor fena du kan köra eller kör med. En bred sak med lång och rak bottenkurva samt rejäl fena går igång ganska mycket tidigare än en mer manöverorienterad bräda i samma storleksklass som är smalare, mer sväng i bottenkurvan samt med mindre fena.
Freestyle brädor är ju väldigt lättsvängda och har skaplig fart (tillräcklig fart för många surfare). En stor freestyle kan bli lite knepig att hantera i mer vind då bred+kort bräda kan bli ganska ”studsig”.
Á om man skall köpa nágon begagnad, hur lángt tillbaka kan man gá i tiden eller när började dm bygga shyssta freestyle brädor som e lättsvängda!
– Köper man en bräda med ett par-tre år på nacken så tycker i alla fall jag att man kan hitta fina saker.
á e de stor skillnad mellan áren?
– Freestyle-brädor har väl utvecklats rätt mycket, men jag tycker att det verkar som om fjolårets och årets brädor inte är sådär våldsamt olika. Det finns några lite mer ”extrema” exempel som är kortare och bredare än tidigare (tänker på Naish Flying Pig och Mistral Twister, tex). Fast det är lite olika från märke till märke, årets Fanatic Skate lär vara ganska mycket bättre än tidigare version.
á hur mycke kan man ge för en begagnad freestyle utan att betala ett jäkla överpris!?
– Mellan fyra och sju-åtta tusen tror jag nog att du bör kunna hitta många beggade freestyle brädor för, det som styr är naturligtvis skick och ålder. Det finns ju några stycken att kolla in under ”säljes” här på konfen. Ett alternativ för dig kan ju oxå vara att köpa en ny ”fjolårsbräda” till reducerat pris i en lokal surfshop. Så brukar jag göra… 😉
oj de blev en massa frágor…!
– Vete fasen om du fick nåra svar, men kanske lite att tänka på.
Lycka till å Surfa På!
-
Hmmm, med tanke på hur du beskriver din nuvarande kunskapsnivå så tycker jag nog att en MP Style kan vara lite ”overkill”.
Det är ju rätt så vassa brädor, det här. Därmed inte sagt att inte du skulle uppskatta den lätta vikten, egenskaperna och att de är cooooola…
Men det låter dyrt, tycker jag.
Gippa och å hoppa omkringmedbrädor kan du hitta till lite lägre pris som du fortfarande kan utvecklas rejält på.
Brädor som jag tänker på är typ Fanatic Cross, AHD FreeDiamond, F2 Wizzard, RRD Avantride, Mistral Radar, Starboard Carve…
Ja, det finns mycket skoj. Nu är ju inte alla de här så värst mycket billigare, men tror att de kan passa dig och din nivå snäppet bättre.
Du lär knappast bli missnöjd med en MP Style (den skulle jag vilja ha oxå), men tror klart att en lite billigare bräda i samma klass lätt ger dig lika mycket att utvecklas och ha skoj på!
Lämplig storlek på brädan beror ju rätt mycket på dina segel och vad du vill ha för segling, men något runt 110 – 125 liter och 60-65 brett känns ju inte fel om du vill hoppa å gippa. Längden är inte så viktig. Borde funka med typ sjuhalv till femnoll, ungefär, så brädor i den här sizen har vanligtvis ett skapligt brett register och är kul även i mer vind.
Har du fett med pengar så är det bara å handla, men jag ser nog att det finns andra brädor som passar din kunskapsnivå bättre än MP Style.
Lycka till å Surfa På!
-
Hmmm, tycker mig minnas något reportage om riktigt heta vågspots i tyska Surf utanför Genoa, värt att kolla upp?
kolla http://web.infinito.it/utenti/g/gabri60/sito/sport/windsurf/spot/liguria/liguria.htm
iofs på italienska, men en massa spots i Liguria radas upp…
Gardasjön är ju dessutom inte sådär jättedåligt ändå…
Surfa På!
-
Alltså, att komma med ett generalsvar som löser det hela är ju inte lätt…
Så det blir lite lösryckta funderingar kring dina rader istället.
Kanske har du lite bråttom? Tror benhårt på att lära sig magin kring vindsurfing stegvis.
Dra ut i lite lättare vindar, bekanta dig med prylarna. Känn efter balans mellan rigg och bräda, hur grejorna beter sig helt enkelt. Träna enklare manövrar som slag och gippar, även om du inte planar.
Tänk på att grejerna skall jobba med dig och inte mot dig. Att ”hänga i seglet så att axlarna nästan slog i vattnet” är väl ett tecken på brottning snarare än segling. Vindsurfing är bra mycket mer en balans och tekniksport än styrka och nacksvingar (även om man åker på ett å annat kastfall då och då ;-).
När du skall träna på att plana, se till att skota in seglet långsamt, känn efter fartökningen och kliv stegvis längre bak på brädan. Pröva att segla sträckor med bara främre foten i stroppen och känn balansen. Du borde kunna plana runt hyfsat bra med lite övning utan att stå i stropparna. En klassisk miss är att vara lite ivrig, skota hem för mycket för tidigt och kasta sig bak i stropparna för det är ju där man vill vara. Då blir det mest sidlesplöjande surf i hastigheter som små ankungar lätt överträffar. Inge kul.
Lär dig att plana utan att stå i stropparna först. Sedan kan du börja med att koppla i sele och smyga dig bakåt mot stropparna. Utan tryck i segel, fart framåt och bra balans är det ingen idé att kroka i och kliva i stropparna, då blir det bara en massa plöjande och badande…
Talanglös är du knappast, kunde jag lära mig på fetpråmen Silja Europa med ett segel som mer påminde om en säck än något annat så skall nog du greja detta oxå!
Sist, men inte minst, fråga folk som kan! Be någon som verkar kunna segla någotsånär att kolla lite när du kör och komma med enkla tips!
Det bästa är förståss att sätta av lite tid på en surfkurs eller nå’t, men är du en envis fan (öh, typ som jag) som gillar att lära sig på egen hand så gäller det att spana in folk och ta lite bra intryck.
Några länkar att kolla på:
http://www.the-daily-dose.de finns under ”moves” lite nybörjar-videos med tips (dock på tyska).
http://www.windsurfingmag.com har en hel del tips under ”instruction”.
Sist, men inte minst, har Petter bra tips under http://www.sevenius.com/windsurf/!
Och det finns en massa mer att läsa, men bäst är att träna såklart! Så, ut på vattnet även de dagar det blåser sådär, det är mer lärorikt än man tror!
Hoppas det funkar och att du snart får smaka planingens obotliga gift!
Surfa På!
-
Kul! Skriv gärna några rader om vad det blev och hur du tyckte att det funkade – alltid kul med uppföljningar här på konfen!
Surfa På1
-
Joru, den där hypersonic är man bra nyfiken på…
-
Hmmm, om du inte absolut MÅSTE såga av nosen så gör inte det. Den lär, om inte annat, bli närmast osäljbar om du någon dag funderar på att byta bräda. Jag har sett väldigt röjda nosar byggas upp till klart bra skick. Du kan inte prata med någon affär som säljer brädan och höra vad de tycker?
Men visst, om du är orädd och inte vill ha nosen där så är det bara å kapa. Det funkar, men kanske inte så snyggt. Lite scoop försvinner ju, så du kanske kommer att ”fastna” med nosen i vågor lite oftare.
Surfa På!
-
Eftersom jag haft funderingar i samma linje så får du lite av mina tankar kring detta här, hoppas det ger något. Värt att veta är att jag bara testat formula några gånger och aldrig kört större än 90 cm + 9.9… (”småprylar” i Formula-världen, mao)
-Är det svårare att åka på en formula?
Det är definitivt ett annan teknik, i alla fall. Högre bom, annan balans, jobba med vaderna (mer än man tror!), spännande slörar (öh, jag vågade knappt satsa). Jag tycker att det ÄR svårare, men samtidigt så kan man ju komma igång och ta höjd på sätt som nästan är ruggiga.-Är en formula lika slagtålig som en freeride?
Nej, det är ju tävlingsprylar vi talar om här. Fast de håller bättre än de course-brädor man såg för några år sedan, så det har blivit bättre.-Är det lämligt för mig som åkt 10-15 dagar i planing att satsa på en formula?
Hmm, svår fråga. Jag tycker nog inte det, men du lär få andra åsikter här.-Måste man kunna vattenstarta eller kan man dra rigg på en formula med tanke på de stora seglena?
Att vattenstarta tio kvadrat segel och mer lär vara intressant. Själv skulle jag glömma det. När en sådan här rigg trillar i drickat gäller det att vara snabb, en maststrumpa fylld med vatten i den här sizen lär ta ett tag att få upp. Som alltid en teknikfråga, att jobba med vinden lär vara ett sätt.-Finns det några fördelar med en freeride?
Jag tycker det. Manövervänligare, lite mindre krävande för seglaren, finns att köpa i ”slagtåligare” konstruktion, smidigare att hålla på med. Fler placeringar för fotstropparna, vilken kan vara viktigt när man utvecklas.-Är tacksam för all övrig information som kan vara till hjälp vid mitt val…
Om jag vore dig skulle jag allvarligt kika på brädor som ”inspirerats” av Formula-utvecklingen, men som inte går hela vägen. Du får många av Formula-brädornas fördelar (tidig planing, bra höjdtagning, fart, kortare bräda, ”fri” känsla i planing) i ett lite användarvänligare paket.Brädor jag tänker på är skapelser som Fanatic Sting Ray 150/170 (även TT), AHD FreeDiamond 74/77/87, Exocet SpeedSlider 77/87 och Starboard FreeFormula 138/168/198 samt Carve 151.
Detta är exempel på brädor som ger dig många seglingsdagar till lägre pris med något smidigare utrustning än en fullfjädrad Formula-utrustning.
Om du har funderingar på att tävla så är naturligtvis Formula helrätt, men vill du mest dra fördelarna av formula-tanken så tror jag att de brädor jag nämnt ger i stort sett lika många seglingsdagar. Du tappar lite i fråga om höjd och djup på slörar, men behöver i gengäld inte lika ”maxad” utrustning (rigg och fena) för att få ut mycket av din segling.
Något som dock kan vara värt att tänka på är att de tidiga formula-brädorna inte var fullt så extrema i måtten som dagens och därmed lite ”snällare” för oss vanliga dödliga. Exempelvis kan en beggad Starboard 155 vara ett fynd för en vanlig seglare som har en nionolla eller lite större och mest vill bränna runt lite sköna lättvindsdagar.
Nåja, hoppas det gav något i alla fall, det lär komma fler svar.
Lycka till å Surfa På!
-
Hmmm, hade tänkt att inte svara eftersom jag inte kört seglen, men lite allmänna tankar från mitt håll blir det ändå…
– Vad har du för mast/master? North är ju lite petiga med att det ”ska” vara North-master och även om NP försöker med samma trick så uppfattar jag NP som lite mer kompatibla med andra tillverkares master
– Vilka övriga segel har du? (hur passar respektive modell in i din ”palett”)
– Vilken karaktär är du ute efter i ditt segel?
– Typ av bräda som skall användas?
– Vilken/vilka storlekar handlar det om?
– Eventuella prisskillnader?
– Vem och var vill du helst köpa seglet? (mao, var tror du att du får bäst service ifall något strular?)I övrigt är det två fin-fina vågsegel (de som kör med dessa segel verkar nöjda), det vanliga tipset är att välja det som man känner starkast för! Låter otroligt oseriöst, men brukar bli bra… 🙂
North kan ligga snäppet före NP i kvalitet, men den är inte dålig på något av dessa segel (OBS! tycker jag). Pratade med en kille som lagar surfsegel och han ansåg att North låg i framkant vad gäller kvalitet tillsammans med Gaastras senaste segel. NP tyckte han var bra, men snäppet under pga lite fler plastdetaljer. Intressant info tyckte jag.
Själv kör jag NP och tycker de håller bra, jag har även ägt North med det var ett tag sedan… (de höll iofs grymt bra, men det bästa jag haft i fråga om hållbarhet är Ezzy (som sys i samma fabrik som North))
Surfa På!
