dr-masse
Forumsvar skapade
-
Kul att köra Sandarna i söndags, första repan där på många år… Blir fler besök!
Och tack för lån av skruvmejsel, svårt att köra utan fena är det.
-
Näe, det där är inte värt att laga. Du borde kunna hitta ett nytt 2015 eller 2016 segel i den storleken till bättre pris än 5500:- tycker jag.
En snabb sökning på segel som borde kunna funka för dig (utan att veta så mycket om din nivå…)
https://surfers.se/vindsurfing/vindsurfingsegel/freeridesegel/simmer-enduro-2014
http://www.surfspot.se/loftsails-advance-2016-freeride.htmlEller lägg upp en ”köpes” på köp&sälj här på surfzone?
-
September är nog den månad på året som har högst förväntningar och sämst leverans rent vindmässigt. Minns Wave Classic som alltid låg första helgen i september, det var inte ofta det blev bra tävlingsförhållanden… 2 gånger på 20 år, kanske? Just den här situationen vi har nu med högtrycksdominerade vindar från ost känns väldigt bekant. Ett år lyckades jag få hela september ledigt mellan två jobb. Förväntningarna på max. Tror jag var ute en enda gång, men fint sensommarväder var det i alla fall…
Brukar ordna upp sig mot oktober, hoppas på samma i år.
-
Det har definitivt varit olika. Jag har själv märkt skillnad mellan NP, Simmer, Cutre och DaKine.
Dels beror det nog på skillnader i hur/var man mäter, men även på att det blir olika vid fästen och hur tjocka tampar man har. I mitt fall var Simmers 30 linor i princip lika långa som DaKine 32.
Så, skall du byta märke och vill ha samma längd, om möjligt se till att jämföra linorna.
-
Har du ett mindre segel än 8.4?
-
Grymt! Ser själv mycket fram emot min nästa tur till Portugal, blir nog senare i höst.
-
Ere mjukt? Vatten när du trycker hårt på området?
Ser ut som föremål för lagning, men svårt med bara en bild. Betydligt bättre än ingen bild alls, dock. 😎
-
Klagotråden är bland det finaste som finns. Surt med nyckelbenet, hoppas du repar dig bra.
Själv har ett rätt knaggligt år gjort det knepigt att både komma ut på vattnet och, när det väl hänt, kunna njuta av det fullt ut. Dock har den goa känslan börjat smyga tillbaka och har haft några riktigt fina pass nu under senvåren/försommaren. Så – se fram emot första åket när du e tillbaka, kommer bli sweeet!
-
Det är en freestylewave och ingen räjsingspeedmaskin.
Ut år rippa å njut av en blank och fin botten.
-
Går att laga. Kolla med Crater (Björn Daniels) eller Svenne (om han nu gör sådant här längre, tror kanske inte det). Har för mig att det även finns någon i Varbergstrakterna som kan göra jobbet som även lagar typ kolfiberklubbor för hockey?
Errrr, vad hände – rejäl vurpa eller glömt på motorvägen?
-
Kör vidare med aquapack… gillar inte tanken på att ha bilnyckeln vid bilen…
https://www.youtube.com/watch?v=PFMLD6SonZg
Gillar annars hakunas förslag som är bäst.
-
Har kört med bilnyckeln i en Aquapac i många år nu. Aldrig haft några problem. Men modern fjärrnyckel är det dessutom sjukt bekvämt att kunna öppna bilen utan att ens behöva ta fram nyckeln… och dessutom enda alternativet eftersom att lämna en fjärrnyckel i närheten av bilen känns som en dålig idé.
-
Härligt klipp från ett ställe som verkar riktigt najs. Grattis till intervjun på C7, sköna svar.
En personlig favorit – ”I can manage a half decent conversation and even get through a successful windsurfing lesson with Stam’s and Anastasia’s 2- and 4-year-old sons. That should count for something, right?”
Faen va bra du kör.
-
Det här ämnet har det skrivits en hel del om… jag börjar med några slutsatser, både egna och ur minnet (hur tillförlitligt det nu är…) från diverse forum och diskussioner genom åren:
1. Häng inte upp dig på volym. En bräda på 87 liter kan mycket väl vara lättare att segla i mycket vind än en 78-liters planka. Bottenkurva, kanter, volymfördelning, fenor, fenplacering styr kontroll betydligt mer än vad volym gör.
2. Ja, en mindre bräda kommer att ge dig mer kontroll i mycket vind. Dock finns det nästan alltid en nedre gräns för när det inte ger något att gå ner i storlek, utan att det snarare skapar nya problem, även i mycket vind. Som att det blir svårare att ta sig ut genom vågorna på insidan, eller ta höjd i byig vind eller vad-det-nu-kan-vara.
3. Flerfenade brädor har helt klart gjort att man kan köra större, bredare och mer volym, vågbrädor i mer vind.
4. Försök att fokusera på vilka _egenskaper_ du är ute efter i brädan snarare än vilken _storlek_ den skall ha. Detta misstag har jag själv gjort lite för många gånger…Med mina 78-79 kilo är har min minsta bräda hamnat runt 57-58 bred med 83-84 liter på senare år. När det blåser mycket kör jag gärna quad, då det ger väldigt bra kontroll. Annars har jag blivit väldigt förtjust i tri-fin, nu när jag äntligen fått det att funka bra. Denna bräda funkar utmärkt för mig med maxtryck i 3.7. Dock har jag även kört 88-liters vågis med 3.7, vilket också gick över förväntan.
En fördel som du har som lättare seglare med dina 70 kg är att det finns flera fin-fina brädor runt 75-80 liter som du borde kunna hitta till bra pris. Som tidigare nämnts i denna tråd så borde det bli närmast perfekt om du behåller din 92-liters bräda för lättare vindar eller de dagar när det är lite mer upp-och-ner med vinden.
Varför inte något sådant här – http://0108dev.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/15198/quatro-quad-76-2012/
-
Mjäe…. även om jag bytt mycket prylar genom åren har jag aldrig SLÄNGT något…. slit och sälj däremot… och även skänkt. 😜
