dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det beror väl lite på hur kräsen man är… Och hur stort seglet är…
Men som helhet måste väl svaret på din fråga bli ”ja”. Den är skapligt viktigt för seglets egenskaper att inte uthalet kan röra sig alltför mycket i sidled, om seglet tillåts fara alltför mycket från sida till sida så blir det nog ganska så mycket mer ohanterligt än annars. Och så blir det om bommen är 30 cm för lång eftersom bommen helt enkelt är bredare där uthalet kommer att hamna. Dessutom så får du mer bom att hantera, vilket väl inte är så kul.
Så – 30 cm låter lite väl mycket i mina öron. Det finns ju sjyssta begagnade bommar att köpa för några hundralappar – kanske värt att fundera på?
Lycka till å Surfa På!
-
Nu du voodoo lär du slå klackarna i taket och springa ett varv i Västerås av ren glädje… I hög grad grundade jag min kritik på att andra märken, bland annat North (men även Ezzy å Sailworks) har bättre koll på detta… Norths voodoo-linje på fyrametersmast är ju ett favvo-exempel, OBEGRIPLIGT för mig att inte fler gör på detta sätt. I viss mån underligt att inte North själva jobbar mer på detta sätt…
Surfa På!
-
Vem är den där dr Masse? Han måste ha fått hjälp för att kunna skriva ett så krångligt inlägg, på utrikiska dessutom…
Surfa På!
-
Om du skall gå efter test, vilket väl alltid är tveksamt ;-), så har ju årets TwinTipar i mina ögon fått minst lika bra kritik som Starboard…
Om han inte är tokigt bra så tror jag inte att det spelar någon större roll vad det blir – köp den du ”känner” mest för! Man brukar ångra sig annars…
Surfa På!
(j-a bra råd där, ”ööööh, köp den du känner för, öööh” men jag menar att om han ändå har definierat vad han vill ha till två brädor så är det bara att lita på magen och vilken bräda man vill ha under sina fnossingar på vattnet snarare än att spana efter någon slags omöjlig objektivitet)
-
Kolla på http://www.windsurfpt.com.
Den, enligt mig, bästa shopen heter ”Equinócio” och ligger på något som kallas ”Verandas de Cascais” till höger på vägen mellan Guincho och Cascais Shopping (ligger ganska precis mitt emellan). Ingen höjdare, men helt OK. Nämnda Mistral shop i Carcavelos är också skaplig. Annars är är de som har shopen vid Guincho rätt sjyssta att ha å göra med, de har en lite större butik i Estoril.
Förr fanns det även en ett par mindre butiker i Birre, en NP-shop samt en Fanatic shop. De har aldrig varit något vidare och jag undrar hur de överlever… Nåja, om du skall till Guincho i juni så ses vi kanske där!
Surfa På!
-
Rätt och rätt… återger mest sån’t som jag läst, hört å klämt lite på…
Om masterna sedan håller är en helt annan sak!
Surfa På!
(saker som ”ser” hi-tech ut är ju sällan det, brukar ofta vara motsatsen…)
-
Min lilla fundering kring Simmer Onshore gäller mer 00 till 01, vet fler än du som gillar fjolårets Onshore skarpt. Fast man kan ju spekulera hur mycket som helst runt sån’t här, själv inser jag väl mer och mer att jag egentligen är för kass för att känna skillnad mellan olika årgångar av segel om det inte hinner gå några års utveckling under tiden… 😉
Surfa På!
-
Jo, jag också benägen att till del hålla med. Känns som om utvecklingen på mindre segel (våg och manöversegel) inte har tagit några större kliv de senaste två-tre åren. Jämför jag exempelvis mitt HeatWave 5.5 från 97 med mitt NR 2000 så är det skillnad, men inte alls lika stor som mellan mitt gamla OnShore från 95 och HeatWave 97. Kollar man på exempelvis på NP så tycker i alla fall inte jag att det är någon anmärkningsvärt stor skillnad på våglinjerna 99-00-01. Gäller väl även märken som Gaastra och Simmer. Vad gäller Simmer så har jag snudd på en känsla av att förra årets Onshore samt FreeZone är minst lika bra, om inte bättre, än årets? Detta grundar jag dock bara på andras åsikter och omdömen i några test…
North och Ezzy är väl nästan de enda som förändrat sina mindre våg- å manöversegel hyfsat mycket till årets och fjolårets säsong?
Det känns som om man arbetar mycket med förfiningar på våg- å manöversegel just nu. Fast det behöver ju inte bara vara dåligt. På något vis så verkar de flesta segel vara bra, det handlar idag kanske mer om att hitta en modell som passar en egen segling, förhållanden å smak.
Tyckte att det var intressant att notera hur Josh Angulo placerade sig mycket bra i några slalomräjs (kom sjua i racing till slut) på Världscupavslutningen (Maui) med ett två-tre år gammalt Ezzy-segel…
Dock går segelutvecklingen helt klart framåt vad gäller större räjs- och friåkningssegel! Här har väl både Formula samt möjligheterna och marknaden för att segla i allt mindre vindstyrkor bidragit till att fokus från segeltillverkarna hamnat här. Dagens segel mellan 8.5 – 11.0 är ju något helt annat än för bara ett par år sedan… Jämför jag mitt NP V8 8.5 från 1999 med mitt Gaastra 7.0 från 97 så är det en j-a skillnad.
Brukar grunna på en hemsnickrad liten teori om att utvecklingen i surfvärlden verkar gå i tre-års intervall på någe sätt. Typ segel:
84-87 = i med lattor å cambers
88-91 = monofilm och stabilare segel, mera cams
92-95 = mer nedhal å lösare akterlik, mer segel i mer vind
96-99 = kolmaster, olika ”topp tippar” dyker upp, kortare mastlängder, no-cam
00-02 = större segel, lättare segel, förfining och balansSå det kanske dyker upp någe kul i segelväg till nästa säsong… 😉 Ingen exakt vetenskap precis, men en liten spaning… Jag kommer inte att köpa ”årets” vågsegel i alla fall…Nästa år blir det istället ett sprillans STORT! Lägger pengarna där det utvecklas mest.
Surfa På!
-
Det har gjorts ett par försök med sån’t här på webben, det mest seriösa på sistone vad gäller vindsurfing är väl http://www.epinions.com/otdr-Watersports-Windsurfing. Kruxet är att folk inte går in å skriver tillräckligt för att det ska ”vara igång” samt att de som har sajten är för tröga på att upptadera å lägga in nya grejor. Även windsurfer.com har väl stannat av rätt rejält de senaste två åren efter att ha haft skaplig fart i början…
Kanske kan du göra en så’n sajt här på konfen eller hos surfblaskan? En liten ”folks egna åsikter” knapp och plats vore ju rätt mysigt här eller där! Tror mer på att tillföra befintliga svenska vindsurfingsajter så mycket som möjligt istället för att ha en massa småsajter överallt som startar ambitiöst men som sen har svårt att överleva… Det är inte lätt att hålla en bra sajt igång! (hej Surfblaskan!)
Ibland drömmer jag om en sajt som ”Mountainbike Review” för vindsurfare… Gå in på http://www.mtbr.com så får du se en grym sajt vad gäller folks erfarenheter om mtb-pryttlar. Exempelvis har en sadelstolpe (!!) fått 135 omdömen! Rock Shox Indy-dämpare har 225 pers haft åsikter om… Och så håller det på, sida upp å sida ner. En suverän ”community”, helt enkelt. Nåja, du kanske redan kände till denna men det är något att sikta på! 😉
Surfa På!
-
Du har rätt! Det var till å med lite bättre än så… Längst ned i navmenyn för boardsails fanns följande (vilket jag missat):
http://www.neilpryde.com/product/current2/sail/archive.html
Sträcker sig till 1996, så det var ju skapligt.
Surfa På!
-
Eftersom några i denna tråd fastnat i en märklig ”titanmastflingorviperkoldiskussion” tänkte jag, vild och vacker som jag är, ägna mig lite åt den ursprungliga frågan… 😉
Lägg i minne att jag inte är någon tekniker, så det kan bli lite lustiga ordval och begrepp här.
Jag förmodar att du tänker på den mer ”lindade” yta som NP kom med på sin RacePro mast till 2000? De kör vidare på det för X7, exempelvis.
”Off Axis Winding” har jag för mig att de kallar det. Tanken, om jag inte minns fel, är att få fram en mast med så lite ”bindmedel” (”resin”, vad blir det på svenska?) som möjligt i masten. Även i master som tidigare getts etiketten ”100% kolfiber” så har tillverkningsmetoderna tydligen ändå inneburit att en ”onödigt” hög mängd bindemedel i masten gett utrymme för förbättring. Då blir det så att bindemedlet tar upp en del av krafterna istället för kolfibern. Och det vill man ju inte eftersom kolfiber är bättre på det än epoxi (eller vad man nu plastar ihop kolpinnarna med). Man vill helt enkelt ha högsta möjliga kolfiberhalt eftersom masten får snabbare reflex och lägre vikt. Masterna, som inte görs av Fiberspar (är det Dornier, månne?), lindas på detta vis eftersom det är en metod som verkar medge mindre bindmedel och högre kolfiberhalt. Om detta sen är den bästa metoden har jag ingen aning om. Men min uppfattning är inte att tekniken går bakåt…Nåja, du verkar ju jobba en del med sån’t här så din koll är väl bättre än min… 😉 (det är nästan så att jag undrar varför du frågar om du nu jobbar med detta?)
Ytan blir minst lika tålig för camberslitage som tidigare, om inte bättre. Har kollat på en RacePro mast som använts flitigt under året och den såg faktiskt fräschare ut än min FreeRide Pro (som har en slätare yta).
Ovanstående är en liten sammanfattning av sånt som jag läst mig till på NP, rec.windsurfing å efter att ha klämt och seglat en sväng med en RacePro. Jag är ingen mastexpert, men det är kul med en ny teknik om grejorna blir bättre och hållbarare!
Nåja, hoppas att du fick något i alla fall… Det dök ju upp en teori här på konfen om att Chalmerister å annat löst folk (ingetgörer) är glada i vindsurfing, de borde väl kunna leverara ett rejält uttömmande svar på din fråga?
Surfa På!
-
Jag blir impad om du orkar!
Det finns några tillverkare som har rätt mycket info om tidigare modeller:
http://www.ezzy.com
http://www.sailworks.com
http://www.hotsailsmaui.com
http://www.simmersails.comSå slipper du extrajobb! Tushingham har lite grand, inte mycket. Lustigt nog så är de ”stora drakarna” NP, Gaastra och North sämst på info om äldre segel. Bryr de sig inte om sina tidigare kunder… 😉 NP hade en del förut, men på den nya sajten saknas det?
Måste faktiskt passa på att ge Sailworks å Ezzy en eloge här – Sailworks har info från -94 å framåt, Ezzy likaså! Hos exempelvis North får man nöja sig med en icke klickbar länk som det står ”2000” på… (Ah! den satt skönt, eller hur Voodoo? 😉
Surfa På!
-
Lite mer om Technon (från http://www.surfstore.co.uk):
BIC TECHNO 283 Tested Boards July 1999
The Techno is an innovative widestyle. The designer really went for it with many of the main parametres – it has the most vee, the most rocker throughout, has the widest tail and is one of the widest overall – and is one of the shortest! In thier advertising BIC have marketed the board as planing ’earlier than any other board’ – but the measurements indicate a rather more all-round aspect to its performance…
The board comes with an excellent Select 46cm fin. However, the fin is attached by an allen key. Bic boards used to have a bolt with a screw driver slot in the head, so you could change fin with either a socket spanner or a screwdriver. Where as a small allen key (it has to be exactly the right size to work) is a rather less common tool and is very easily lost..
On The Water: It’s a very uncomplicated, easy to sail design. Our intermediate tester found it the easiest to get going in a straight line and stay in control on. It offers a more balanced, stable ride than any of the other widestyles and despite being the widest on test doesn’t seem to overpower any earlier. It footstreers very well and is very positive in the gybe considering it’s width. It gets going more or less as early as any of the others and feels almost as fast and exciting, and although it isn’t actually among the quickest is certainly the easiest. It doesn’t suffer from the same railing off the fin that the others can, and has less need of a high lift fin to complement its style of performance (due in no little part to possessing so much Vee), so is very comfortable with smaller fins, right down to 38-39cm.
This board will greatly ease the introduction into planing windsurfing, compared with anything gone before. There is no reason why light-medium weight sailors who can sail the RYA level one triangle on a long board shouldn’t get straight on to one and crack at planing in a force 4; such is the stability of the platform. We were very impressed with its overall versatility as it really does perform well in winds from a Force 3 up to Force 5. It is not a high wind board per se, but it handles a blow and rough conditions surprisingly well and intermediates should be quite happy on it with sails down to 5.0m in relatively sheltered waters. When they are ready to progress to high winds or coastal waters it can remain in the quiver as a very crediable early planing board for use with rigs of up to 8.5m and beyond!
We must stress that it is a big board, and lighter sailors will find it less exciting and responsive than convertional Freeride 295s, so it is perhaps less relevant to more competent sailors, unless they are looking specifically for easy 8.0m+ sailing – or to try some racing. Bic have announced the formation of a one-design race fleet for the Techno, and its an absolutely ideal board for this purpose – it sails upwind really easily on its vee, is very controllable in a wide range of conditions, and not too technically demanding.
Overall: An excellent, very voluminous and extremely easy board to sail. For the less experienced sailor it’s an ideal tool for getting to grips with the planing windsurfing. For the more experienced it’s a very credible fun race board, a very serviceable early planer and teamed up with our 8.0m Tushingham Hekler sails gave thoroughly modern high-performance marginal-wind sailing, at as cheap a price as you can find good new windsurfing equipment of any persuasion.
Price £579 with Trim box Select 46cm fin.BIC TECHNO 283 Tested Windsurf March 2000
Launched at the beginning of last year, Bic were among the first to respond to the new widestyle concept with the Techno 283, and having managed to combine a very aesthetically pleasing design with an excellent price, their board sales shot to a level not seen for nearly ten years Wisely not changing it for 2000 but applying the concept to more sizes instead, the 283 Techno at 152 litres is likely to remain a very popular size, as its sail range is literally anything right up to about 9.0. I say ’anything’ because with nearly 69cms of width, plenty of mast track range and very evenly spread volume distribution The 283 Techno is so stable and easy to sail that many basic level 2 windsurfers are happily using it with tiny sails and developing short board skills at a very early stage.
The Techno’s thermo-formed construction with durable ASA outer skin also suits this level of sailor more than most as the board is inevitably going to take a few knocks and bangs during the learning process. The supplied 46cm BiC Freefoil Tnm Box fin made by Select is rather large though, and as such it is certainly catering more for the boards upper level ability range, so first time short boarders may want to purchase or swap it for the smaller versions in 40 or 36cm lengths. For better sailors with big sails in light to medium wind strengths though, the fin does suit the board perfectly and produces very satisfactory performance on all points of sailing. But the precise performance ratings as shown in the scores really don’t do it justice amd fails to emphasize its truly outstanding control and overall ease of use. Its ability to nde smoothly over the chop but stay fairly low in the water and not skiner or tail walk means it is not quite as fast as some, but it is alrnost effortless to trim and requires little change in stance through gusts or lulls This combined with its fairly large fin also means it can drive upwind very easily on flat or lumpy water, again perhaps not quite with the speed of say the Visions, but certainly with more ease and control, particularly in rougher seas. Whilst the Techno does sail controllably lower and flatter to the water than most, the nose does have a very reassuringly pronounced scoop nght at the tip, so it does in fact feel very comfortable and forgiving even in quite substantial chop. Whilst it is certainly not radical or snappy to turn, firm and constant pressure to the rail does make it gybe very gracefully. The Techno’s early planing potential is also very good, although its slight extra weight amd control bias characteristics means it’s perhaps not as early as some, but its stable and level platform means it is probably tbe easiest for basic levd sailors to get going. Again like most good widestyles, it also has a good variety of footstrap options for learning to get in them or higher performance and the mast track position easily allows the boom to rest on the back of the board for learning waterstarting.
Overall – Combining durable construction with an even volume distribution, the Techno 283 is without doubt one of the most stable and easiest boards to sail in the test for first time short boarders upwards. Its beautifully even widestyle outline also produces great light wind performance on all points of sailing, for the more experienced sailor.Vet många som är nöjda med Technon och haft mycket kul med den! Har dock ej seglat den själv, tänkte att det ändå kunde vara kul med lite testresultat, som i mina ögon verkar beskriva brädan rätt bra.
Lycka till å Surfa På!
-
Vi får väl se hur länge jag klarar av att köra med öppna kort… försökte härmosistens förklara varför man behöver en fyrmetersmast till vågsegel och hur det kommer sig att min sprillans språjtans Bee 84 inte va något för Guincho (vi skall dit) utan att jag ville byta den mot en ny vågis… Gick sådär halvbra kan vi väl säga… 😉
Surfa På!