dr-masse
Forumsvar skapade
-
Låter rimligt, blir väl en tusing per bräda och tretusen för lite gott och blandat. Du kan få MYCKET för de pengarna på vattnet – där det räknas!
Surfa På!
-
Svag som man är för komplimanger så börjar man skriva… 😉
Eftersom fjolåret inte var någon vindsmurfingmässig höjdare för dr Masse så blev det inte så mycket seglat med NR. Har kört en del på 6.2 och ett par gånger med 5.4, båda anno 2000. 5.4 var lånad, numera köpt! 4.7 är även på gång…
Första gångerna körde jag helt klart med för lite nedhal, eftersom det var lättvind. Trodde att jag skulle få mer ”punch” i seglet på det viset, men istället blev det mest obekvämt. Har senare istället valt att i stort sett alltid rigga enligt instruktionerna, dvs att jag alltid kör med 25 cm förlängning för min 6.2:a. Spänner nedhalet tills toppen släpper och akterliket är löst till och lite förbi andra lattan från toppen. Låter faktiskt akterliket vara någorlunda tight från tredje lattan ned till bommen. Tycker det funkar.
Justerar därefter uthal efter vind. Lite vind = mindre uthal, mer vind = mer uthal. När det blåser bra så kör jag med skapligt mycket uthal och hyfsat plant segel, men det fylls fint väl på vattnet. Spelrummet för uthalet är väl en 3-4 cm för min del. Först när det trycker på ordentlig så ger jag nedhalet ytterligare lite mer tills akterliket börjar bli löst mellan tredje och fjärde lattan uppifrån. Då kan man köra i mycket vind. Mer nedhal tycker jag ”dödar” seglet helt, har testat… Tycker faktiskt att 5.4an verkar tåla mer nedhal bättre än 6.2an, men det är jag inte riktigt säker på ännu.
6.2an har jag kört med 29 och 24 fenor, funkat fint! 5.4an med 24 fena. Ganska stora fenor än så länge, blir mindre i år!
Men kom ihåg att jag inte kört seglet så där j-a mycket! Dessutom är jag inte någon elit-surfare! Räknar med att det egentligen blir först i vår som jag kommer att lära känna mina NR bättre och förstå hur jag vill ha de! Till saken hör att jag, i brist på $$$$ kör på en vanlig NP FreeRide mast. Funkar dock fint, även om en WavePro säkert är annorlunda och ger lite till.
Kollade lite på NPs site och läste lite i riggningsinstruktionerna:
When correctly rigged on the beach, the Neil Pryde Wave and Freestyle
sails will show little looseness in the upper leech. Modern wave and
freestyle sails require firm (although properly twisted) foil forms and
positive outhaul tension. It is a mistake to try to tune today’s wave and
freestyle sails with extremely loose leeches from extreme downhaul, and
negative outhaul.
First set the mast base to the setting printed at the sail tack. Then
follow the steps below to correctly fine tune your sail. Use a tape
measure to check and record your favorite trim settings.
Downhaul: until the tack pulley is within the prescribed setting and
the leech should just begin to appear loose in the area of the top
batten. Do not over downhaul.Outhaul: set the boom so the sail can be tensioned to the
recommended dimension with less than 2cm space between the clew
and the boom end. Using a tape measure will guarantee accuracy. Fine
tune the outhaul around the recommended dimension, using less when
you are looking for more power and more when you are fully powered.
At these settings, there will always be solid tension on the clew.Hmmmm, kanske skulle jag läst det ordentligt från början… 😉
Surfa På!
-
Letsbuyit anyone?
En bra idé – risig logistik…
Det finns några som gjort det, bland annat vid köp utomlands för några år sedan (mest Tyskland). De fick bättre pris å sparade pengar på frakten oxå – så visst går det! Lite pul, bara.
Surfa På!
-
Aaaah, det är precis en sån som jag hade!
Vilka minnen.
Idag snackas det mycket om mer och mer specialiserade brädor, men min gamla Screamer fick vara med om det mesta. Seglades glatt med allt från 4.2 till 7.0, på öppet hav, sjöar och till och med lite vågor i Danmark.
Några små nackdelar finnes dock:
– Race-modellen är lite skörare, fick ett veck i botten i min efter att en snäll kompis hoppat skiten ur den (han är känd för det…)
– Mastskenan kan sitta något långt fram för moderna segel, men det borde funka fint över 6.0 i alla fall
– Stropparna slits ut fort, mina såg ut som wettex-dukar…
– Obefintligt halkskydd efter någon säsongAnnars är det en kalasbräda att lära sig gippa, hoppa och ha kul på. Uppdaterad med nya stroppar och en modern fena är det en goding!
Surfa På!
(ett inlägg som kanske, kanske kan vara färgat av lite nostalgi 😉
-
Men det var då själva f-n, är du någon slags korrekturläsare idag 😉
SJÄLVKLART menar jag tryckpunkten längre FRAM! Tanken var att jag skulle skriva att det nog innebär att han får köra med mastfoten långt BAK men den slutsatsen lyckades jag endast formulerar i mitt lilla huvud och aldrig kommunicera till fingrar och tangentbord. Lustigt, så det kan bli.
Nu skall jag minsann lusläsa alla dina gamla mäjl… Kanske inte…
Surfa På!
-
Aaaah, det är ju 2001 numera… Lite jobbigt att vara seg i kolan…. Klart det var 1999!
Surfa På!
-
Ett svar från Barry Spanier på Gaastras forum (http://www.gaastra.com) som gör det ännu lite intressantare:
rai
i suggest the 9.3. you will have no problem with this sail on a board that size. get some big fins too. check the grotto for this.
i won’t be surprised at all if you can go from the 9.3 to the 6.3 pulse. especially at your weight.
aloha
barryHmmm, 9.3 till 6.3… Får till och med mig att tänka om lite…
Surfa På!
-
Jag kan hålla med om att det är rysligt ovanligt att bli överrriggad med 4.2, kanske framförallt i Sverige (själv kan jag inte komma ihåg sist det hände). Men visst kan man bli överriggad med 4.2, några kommentarer från världscuptävlingarna i Pozo förra året:
Scott McKercher
”I was on a 3.3m and I was still getting blown away. I saw a wind indicator go over 50 knots, it was stupid out there. Matt Pritchard was my toughest heat and obviously Josh Stone because he beat me! I am stoked to have done so well, for sure!”
Josh Stone
I was getting my ass blown away on a 3.3m man. The final was the windiest I have ever sailed in my life. I have no idea how many knots it was. It was so much fun to be out there in the final, in Gran Canaria against Dunkerbeck, it was like a dream come true. There is still a lot of competition to come, so I am not claiming second place yet, I am going to have to keep bustin’ ass just to stay where I am at!”
Scott Fenton
”Yesterday I was on a 2.9m and today I have been using a 3.3m. Today looks even windier so I might have to cut my 2.9 down to a 2.5m. It is smoking out there, out the back it could be sixty knots, smokin’ sixty! it is survival”
Nu var det lite småextremt kanske… Men blir ibland lite trött på kategoriska inlägg ;-). Själv lär jag nog aldrig köpa ett segel mindre än 4.2, vilket dessutom mest inhandlas för utlandssegling.
Surfa På!
-
Kul!
Snabb fråga för bra svar: Vet du vad det är för årsmodell på Screamern? Heter den möjligtvis Screamer II? Den ena är helt slät på ovansidan, den andra (nyare) har som en konkav urgröpning från stropparna och framåt.
Ultra Mosquito är en liten rackarns bräda som kräver en del vind. Väl igång är det en skojig liten sak! Dock har den rätt låg nos varför det är lätt hänt att ”köra fast” i vågor å dyning och så. Kanske, kanske sitter mastskenan lite långt fram för moderna segel som har tryckpunkten lite längre bak, men det lär du upptäcka.
en ett par gånger (tack, Johan!) och Oj! vad det gick. Fanatic-brädorna vid denna tid hade bra kvalitet, först lite senare fick man lite problem med sköra mega-versioner (äggtunna skal, även om själva brädan ofta höll).
Av Screamern (beroende på vilken) och Mosquito så är väl den senare den som känns lite mer udda och en produkt av sin tid.
Screamern kan jag skriva lite mer om när jag vet vilken av de det är (den första eller efterföljaren). Har ägt den första själv och hade MYCKET kul med den ända tills någon hoppade in ett veck i den… (tack Johan! igen…).
Surfa På!
-
Ibland är det skönt att läsa svar som är någorlunda genomtänkta och som bygger på erfarenhet. Och här var ett, minsann! Att du dessutom utgår från dig själv är helrätt!
Själv kör jag NR och håller med om att de är lite känsliga för riggning, dock tycker jag att när man väl hittat ”rätt” läge för nedhal så är det bara å köra… Numera justerar jag i stort sett enbart uthalet, drar lite mer när det blåser, släpper när det är mindre vind. För mig som gillar mer stabila vågsegel är de en höjdare, har dock ej provat Norths nya och tycker de ser fina ut! (till saken hör väl att jag ägt North för länge sedan och körde en del på gamla Zeta ett tag utan att komma överens… men det har väl hänt en del på fem-sex år!)
Surfa På!
-
J.S.,
Vad kan man säga? Vi ser VERKLIGEN fram emot filmen!
Dina vintersurf-inlägg är en verklig höjdare här på konfen!
Surfa På!
-
Ah! Ett intressant inlägg!
Tycker helt klart att det är värt en uppdatering. På fyra-fem år har det hänt tillräckligt mycket för att även såna som du och jag (är inte heller någe räjsfenomen) skall märka stor skillnad.
Jag har inte kört sådär jättemånga räjs-segel de senaste åren, men kan säga att efter mina erfarenheter av framförallt Gaastra och Neil Pryde från 98, 99 och 2000 så kommer du att märka stor skillnad i både top-end och low-end. Seglen har ett mycket större register, helt enkelt!
Vad du väljer för storlek på segel beror väldigt mycket på vilken bräda du har. Men skulle du exempelvis inhandla en sprillans 8.4 av snudd på valfritt märke (NP, Simmer, North, Gaastra eller nåt) så kommer du att märka rejäl skillnad mot ditt nuvarande segel. Framförallt så tror jag att du kommer att allvarligt fundera på att skaffa större, typ 9.0 – 9.5 eller nåt (åter beroende på bräda och budget…).
En annan intressant aspekt, om man inte är pojken med guldbyxorna, är att två moderna räjs-riggar täcker ett väldigt stort register, vilket är bra för budgeten. För din del så skulle nog typ 9.5 (+- halv kvadrat) å en 7.5 täcka nästan ALLT. Man kan, utan större problem, kliva ner från en räjsigare 7.5 till ett vågsegel på 5.0…
Att köra med räjssegel i mindre storlek än 7.5 finns det snudd på ingen anledning till, freeride segel mellan 6.0 – 7.5 är väldigt bra numera.
En nackdel med dagens räjssegel är att de är dyra. Går iofs att hitta fjolårs eller nyare begagnat till skapligt pris, framförallt när man ser nypriserna ;-). Men nackdelen kanske främst består i att det är väldigt skräddarsydda efter en 100% räjsmast à femtusen friska lusidorer… Det är dyrt. Jag skulle faktiskt gå så långt som att säga att om du inte har råd med eller råkar äga exakt rätt mast till ett räjssegel så kan du lika gärna köpa ett free-räjs segel (typ Neil Pryde V8, Gaastra GTX, North MatchRace, Simmer Freerace (eller vad det nu heter)) och köpa en billigare mer ”normal” mast. Inte nog med att du sparar några sköna tusenlappar, du får ett segel som är mer lätthanterat och vars prestanda med största sannolikhet väl räcker till.
Själv kör jag NP Diablo 7.2 2000 samt NP V8 8.5 -99 och är klart nöjd. Ibland önskar jag att de tog lite bättre höjd, men farten är det inget fel på… Visst, det händer att jag önskar att min V8a var en RX2 9.0 med senaste RacePro masten (har testat, det var kul!) men så tittar jag i plånboken och lugnar ner mig. Skillnaden på seglen är stor, men inte SÅ stor.
Så, hur skulle jag göra i dina kläder? Egentligen tycker jag nog att du skall satsa på större största egel, men om vi ”byter ut” det du har rakt av så skulle jag landa på någe sånt här:
8.5 – 9.0 Räjs (om pengarna finns) eller FreeRace-segel (9.5 är klart aktuellt!)
7.5 FreeRace (tycker att det är bättre att satsa $$$$ på största seglet)
6.0 FreeRide/Leksegel som är roligare men ända förvånansvärt snabba!En intressant ”jag har ändå en budget att tänka på” version kan vara:
9.0 Räjs eller 8.5 FreeRäjs (kan mycket väl plana lika tidigt som räjs-seglet!)
6.5 FreeRäjsTvå segel istället för tre. Bra, va? Dessutom får du mer fart, större register och roligare segling på köpet…
Mina funderingar kanske är inte helt rajt-on eftersom jag inte vet någe om din bräda/brädor, vikt, var du brukar segla och vad du är ute efter. Enbart speed? Eller lite hanterbarhet oxå? Men kanske fick du lite info i alla fall!
Surfa På!
-
Artikeln:
Surfade på
vintervindarEn märklig syn mötte de som sökte sig ut till Lillskärsudden, Sörmjöle i söndags. Trots att det är i mitten av februari hade Fredrik Carlsson och Dick Rylander från Umeå letat fram vindsurfingbrädan.
Bortanför den isvall som bildats ett par hundra meter ut från stranden provade de vintervindarna.
– Vi har försökt vara ute och surfa så tidigt som möjligt vare år, berättar Dick.
I fjol tog de med sig brädan ut på Nydalasjön den 1 maj. Precis när isen hade gått.
– Men i år har vi satt ett nytt rekord, säger Fredrik.
Redan i lördags var Fredrik och Dick ute för att se var man kunde surfa. De hade hört att vindarna var bra – det blåste kuling. De undersökte förhållandena både i Holmsund och vid Lillskärsudden.
– Här är fördelen att det är så långgrunt, säger Dick. Vi brukar vara här också på sommaren.
Då det är långgrunt är det lättare att ta sig upp på brädan igen om man faller i.
Iklädda enbart en våtdräkt med huva samt en extra väst surfade Fredrik och Dick ut på vågorna.
– Det var inte kallt. Det enda vi frös om var händerna.
För säkerhets skull hade de utrustat sig med en vindsurfingbräda med extra flytkraft. Så att det skulle bli lättare att ta sig in mot land om de seglat för långt ut.
När solen började dala valde Dick och Fredrik att söka sig in mot den isbelagda delen av viken.
– Det blev så mycket is i seglet och vi var rädd för att det skulle knäckas.
Väl uppe på isen, som havet format till ett frostigt landskap, konstaterade de att det hade varit som att vindsurfa i Antarktis.MONICA ENGSTRÖM
(från VKs webbsajt, http://www.vk.se/redaktion/tidigare/mandag/sidor/05.html)Kul! Surfa På!
-
Annars kan man ju montera en Volvo-motor i fronten på en folkabuss å sen glatt åka iväg till besiktningen å se hur det går…
En ultimat surfbuss blir det! Körförbud oxå… 😉
Mecka På!
(själv kör jag tjänstebil vilket är ungefär tremiljarderfemhundraåttimiljonertjugotre minuspoäng på surfcred-skalan… berätta aldrig detta för någon)
