Forumsvar skapade

Sida 410 av 427
  • dr-masse

Medlem
    20 februari, 2001 vid 12:28 som svar på: Stort segel, men hur stort?

Den här frågan har jag sett ett antal gånger på bland annat rec.windsurfing, men då för Techno 283. Utan att ha en Techno 273 själv så vet jag att 48-fenor körs i Techno 283 utan problem, där man även kör 50-52, så 46-48a fena (beror lite på fenans form och yta) borde funka fint till en 8.5a i en Techno 273.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 februari, 2001 vid 13:16 som svar på: Vilken våtdräkt

Kan utöver väst även varmt (he, he 😉 rekommendera ett par neopren-shorts! Det är så skönt att de sitter på nästan jämt…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 februari, 2001 vid 15:35 som svar på: Helgen Torö eller Rangsta kanske??

… he, he, kan inte du åka dit, svära som en borstbindare, vara allmänt otrevlig, klaga på folks utrustning, larva dig om ”dåktår Masse hi å dåktår Masse dit”, dra i dig ett helrör och köra som en galning ifrån platsen…

Skulle bygga på myten fint 😉

Eller så förstår folk direkt att det är Rektor Bengt som varit där 😀

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 februari, 2001 vid 14:56 som svar på: Helgen Torö eller Rangsta kanske??

…ofta brukar det vara värt att simma ut en liten bit innan man vattenstartar.

Mmmmmmmmmmm, mysigt! En härlig liten simtur såhär i februari! 😉

Skall dock kolla in stället när jag är i krokarna (Fituna) nästa gång!

Tack för info!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 februari, 2001 vid 13:35 som svar på: Helgen Torö eller Rangsta kanske??

Rangsta ligger här, om jag fattat rätt?

(ingen aning om bifogad karta funkar, men det vore kul! Ett litet test.)

Ser lovande ut på NV, men är inte detta ställe riktigt bra på rak nord? Nyfiken!

Surfa På!

(fast det skall nog krypa upp ett par grader till för att jag skall dyka upp ;-), kalla mig feg…

• dr-masse

Medlem
    16 februari, 2001 vid 10:15 som svar på: Helgen Torö eller Rangsta kanske??

Rangsta brygga? Var ligger det? Intressant!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 februari, 2001 vid 09:22 som svar på: Hängsele farlig?

Själv har jag ju lite svårt att se hur det skulle kunna hända om man kör med korta och ”helplastade” hängseltampar som de flesta gör idag. Tänker på den gamla goda tiden när man knöt klättertampar och diverse annat runt bommen och hängde ut på ett sätt som tillät lååååånga hängseletampar, då kunde det väl ha hänt att man lyckades vrida runt sig så att man fastnade.

Det är ju alltid j-igt trist när någon skön vindsmurfare råkar illa ut, men i det här fallet (från USA) så misstänker jag starkt att vi inte talar om en alltför rutinerad kille. Läste notisen i Windsurf Mag och fick klart intryck av att det var en olycklig kombo av orutin, ålder (otränad?) och otur som ledde till värsta tänkbara utgång.

Så, håll koll på prylarna (bra hängseltampar!), lär er hur selen snabbt kan kopplas ur innan ni kör och var i form. Då lär det aldrig bli något problem.

Håller däremot med om att hamna under seglet på grunt vatten i brytande vågor. Själv har jag legat och sprattlat precis i shorebräjket på Gunicho med vatten och sand i seglet utan att komma loss på en stund. Det var inge kul… Till saken hör att tio meter från platsen står ett antal vindsurfande brödet och rör inte ett finger… ”Låt pajasen ligga där och spolas lite, här står ju jag och ser cool ut. Hmm, undrar om jag behöver sola ryggen lite?”. Hå, hå, ja, ja… Nåja, lärde mig nå’t på kuppen, att vara försiktigare i shore-bräjket framöver.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 februari, 2001 vid 15:32 som svar på: En ny fin surfbutik i Göteborg!

Härligt med lite skönt agentur-stök i Götet! Håll oss informerade! Ännu bättre blir det av att F2 tillhör Boards and More som även äger Mistral, Fanatic, North å lite annat godis. Å vilka har de agenturerna… Det här kanske bara har börjat! 😉

Påminner mig, SNYFT!, om den gamla goa tiden här i Ståkhålm med klåparna i Hammarbyhamnen (Brädseglarskolan! säger jag bara! Med skidbacke inomhus! Livsfarlig!), en märklig butik på Söder (Erstagatan blir aldrig var den har varit), en superliten men lustig shop mitt i city (skid å bräddoktorn, cool logga i alla fall, ett stenkast från Stureplan!), västsverigemaffians etableringsförsök på Valhallavägen (började bra men sen…) och sist, men inte minst, Brädfixaren i Täby med mr Olander himself! Aaaah, när de flyttade upp en våning i nya lokaler! DET var flådigt! Där stod man minsann och pillade på de nya Klepper-brädorna som delaminerade lika snabbt som butiken…

Kvar finns Skidsport, som faktist nästan ser ut som en butik, och som dessutom flyttade ut ur lokaler mer värdiga en Mr Minit, Bunk/Beli/ja, har någon förstått vad de sysslar med, egentligen ;-), och lirarna i en bunker vid Hammarbyhamnen, outletsport heter det visst numera. Inte lätt att hänga med i svängarna där. Läget i närheten av grabbarna på gamla brädseglarskolan oroar lite… ;-). Wallén har visst skickat upp ett släp med lite gott å blandat som kuskar runt här i krokarna ibland. Kanske rör det om lite i grytan? Boysen med släpet kanske tar över Olanders gamla flådiga lokaler så småningom?

Vem vet, kanske är Götet snart det ställe som gäller i landet om man vill ta sig en skön ”endags-surf-butiks-sajt-seeing” som man faktist kunde göra här i stan under åttitalets sista flämtande år… Mysigt!

Alltid kul med ny shop – lycka till! Det verkar inte helt lätt alla gånger att vara surfhandlare i det lilla landet Sverige 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 februari, 2001 vid 15:00 som svar på: AIR TAKA

Njäe, lite mer än en misslyckad Goiter är det väl? Tycker att han, åtminstone i sekvens två, siktar på att landa i vågen och fortsätta. Så det är väl mer som en goiter med ett halvt varv till som landas i vågen? Eller?

Coooool är den i alla fall!

Å kom ihåg, många av de sjyrrigaste manövrarna kommer ur misslyckade andra, har hört mer än en gång att push-loopen (som ligger låååååååååååååångt utanför dr Masses kunskapsspektrum) blev till pga misslyckade bakåtloopar…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 februari, 2001 vid 13:32 som svar på: tips

”Lätt för att läsa, svårt för att skriva” tycks ibland känneteckna förvånansvärt många figurer här på konfen. Förslaget att låta två av de mest aktiva figurerna här på konfen glatt utvisas till sin egen lilla ruta i sajberspäjs känns ju skapligt kontraproduktivt. Visst, de kanske har bedrivit en intern liten diskussion, men ingen har väl tvingat dig att läsa? Och står ”voodoo” eller ”grinchen” som avsändare så – bara att hoppa över! Busenkelt!

Det finns ett tvärsäkert och hundraprocentigt legalt sätt att höja kvalisorten här om man tycker den är låg – skriv något själv. Typ ett bra inlägg. Om ditt senaste surf. Eller din nya fena. Eller varför mastförlängaren aldrig är rätt inställd när du skall använda den. Eller om din bakåtloopande mormor.

En konf är i mina ögon beroende av tre saker för att vara kul – många inlägg, många karaktärer och många åsikter. Då får man väl ta att några figurer ägnar sig åt lite navelskåderi då och då. Bättre än inget, eller hur?

Själv tycker jag att konfen är en höjdare, särskilt såhär i vintertider då det helt enkelt blir mer tid till att tjabba, drömma och planera.

Bidra istället för att bränna 😀

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 februari, 2001 vid 13:10 som svar på: Krasch!!

Det blir fem veckor Guincho istället… Finns värre saker… Har fritt uppehälle där 😉 + utrymme till fru å liten flicka så att alla blir glada! 😀

Maui bidde lite dyrt… Men jag SKA åka!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 februari, 2001 vid 11:41 som svar på: Krasch!!

Är inne på ditt spår, tack för bra svar! Skulle vara kul att provsegla en 85 litets sak å en 75 liters samma dag med typ 5.0 å jämföra intryck!

Men det blir nog en 85 liters i alla fall för min del…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 februari, 2001 vid 11:07 som svar på: Krasch!!

Du är för skön, voodoo. Finns ingen som ”slåss” för sin övertygelse som du här, vilket alltid skapar lite fart.

Allt är ju subjektivt. Det jag kanske upplever som mycket north kanske du ser som sjysst info. Gjorde en liten sökning på ordet ”north” och av 100 relevanta inlägg så hade 25 en gemensam signatur… 😉

Nåja, det här ger ju inget så jag tänkte starta en lite seriösare diskussion istället:

Engelska Boards menar i sitt senaste nummer att det är mer eller mindre värdelöst för en surfare av normalvikt (typ mellan 70 å 80 kilo) att ha en modern vågis större än 75 liter typ 54 bred. De menar att det är denna storlek som gäller om man skall köra 4.5 – 5.3 vilket är de segelstorlekar som gäller för vågsegling, enligt Boards.

Eftersom jag är på gång till Guincho och hade spanat in en Fanatic Rip 258 som bräda att ta med blir jag nu lite tveksam. Skall jag satsa på en midre? Vill ju ändå att den skall funka hemma. Hur mycket seglat blir det för mig på en bräda som är ännu mindre? Eller är det kanske så att när det väl blåser en grundvind på minst 8-9 m/s, ja då kan man köra litet i alla fall.

Vad tror ni? Är det typ en Fanatic Rip 253 som gäller (eller annan liknande bräda)? Jag är INTE kung på vågsegling, men vill ogärna ha större bräda än nödvändigt.

(jag vet vad Ola H:s svar kommer att vara 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 februari, 2001 vid 07:22 som svar på: Krasch!!

Awright vodoo, kul med MPEGar här på konfen!

Men vad det gäller en liten detalj börjar till och med jag tröttna, även om det inte är fullt så animerat som andra här:

Din north-reklam.

Att bommen å grabben klarade sig är lite kul kuriosa info. Men att han körde på en north bom är ungefär lika intressant som att Kenny Bräck har en drinkmixer från World Import hemma.

Trots att du skriver en hel del kul här och helt klart bidrar till att konfen hålls igång (om inte annat med lite debatter 😉 så får din North-faiblesse närmast motsatt effekt… Man skulle ju kunna tro att du är med i någon slags sektliknande kult… 😉

Ta det här rätt nu, ville bara peka lite sådär i förbifarten på att när till och med jag börjar känna att ”nä, nu skrev han north utan att någon frågat eller undrat igen!” så börjar det upprepa sig och bli lite, lite trist…

Om inte annat framgår det skapligt tydligt av din användarinfo att du är 100% north-kompis.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 februari, 2001 vid 16:30 som svar på: Stockholm-Stora Värtan

Funkar fint! Inga gigantiska swells som dundrar in mot en söndersmulad strand, men ändå har man seglat en del på Värtan i sina dar…

Vid Näsbypark brukar de flesta kliva i, vi kanske ses där snart!

Surfkarta över Stockholm finns på http://www.algonet.se/~heb/surf/ (Stockholm Vindsurf) och på Skidsports hemsida (http://www.skidsport.nu).

Lycka till!

Sida 410 av 427
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications