dr-masse
Forumsvar skapade
-
Det lär vara fler på Torö dessa dagar. Idag var kul, inte så stora vågor men skoj att äntligen få åka Stenstrand igen!
-
Du kan ju lösa det här rätt fint.
– Severne Gator 5.5, Gaastra Cross 6.4 på en Severne 430 mast (a la PG)
eller
– Gaastra Cross 5.6 och 6.4 på en Gaastra 430 mast8.0 – 8.5 kan du ju köpa valfritt segel och mast för, även om det mycket väl kan funka på någon av dina Simmer/Gun master. Dock tycker jag att i just större segel så bör man vara lite mer kräsen med mast.
Även om du kan välja lite fritt här så är en fördel med att köra samma segelmärke i en linje att man, trotsallt, ofta får någon slags känsla för hur de funkar och riggas, även om det är helt olika modeller.
-
Görväln e inge bra på NV. Men då kan man ju åka till Lövsta.
-
Skall man åka till Salnö imorgon så bör man ha koll på grejorna. Kommer vara allt annat än varmt, mysigt och lättseglat.
-
Japp, jag planar med 100 liter freestyle och 5.7 i de vindarna, så inge konstigt alls. Surfer är dessutom, om jag minns rätt, ingen tungviktare precis.
-
Klart du skall ha ett större segel för fler sköna crusing-dagar med de där plankorna.
1. Köp en ny mast till Severne S1 5.3 och Gaastra Cross 6.4. Det borde gå fint att köra bägge på en Gaastra eller Severne-mast. Neil Pryde mast är helt fel till de seglen. Men – är det inte 400 mast till Severne S1? Annars går ju båda på 430, om S1 är av lite äldre modell.
2. Sälj Simmer och Gun, inklusive masterna. Skaffa ett nytt, stabilt, segel gärna med ett par cambers kring 8.0 med rätt mast. Ev. kan Gun-masten funka, men då måste du provrigga först. Ju större segel, desto viktigare med rätt mast (lite förenklat). Du kan lätt gå från en 8.0 – 8.5 med cambers till Gaastra cross 6.4.
Tre segel, fin linje – 8.0+ – 6.4 – 5.3. Som dessutom funkar fint med dina befintliga plankor, större på stora brädan, mindre på lilla.
-
Robby är och förblir Kungen. Visst, han har säkert en del politiska åsikter som inte alla gillar. Men det har jag också. Och du. Det kallas visst för ’demokrati’.
Nåja, här är en rätt najs intervju med honom, som varit uppe förr, men är värd att se igen:
-
Utan dravel inget samtal. Utan samtal ingen interaktion. Utan interaktion inga fler men. Eller män.
Svår Toröabstinens.
-
Jag tycker mig ana en gnutta ironi i Jespers inlägg…
Kul som fasen, bara att få se US 1111 köra ett, eller förhoppningsvis en hel hög, heat i en PWA-tävling på Hookipa skulle kännas riktigt fin!
-
Oj, det var en riktigt solid reserapport! Mycket intressant ställe, både våg och platt. :santa:
-
Näe, större volym mellan plankorna behövzs egentligen inte. En 110 freestyle seglar som en 120-130 liters freeride. Men jag skulle nog också rekommendera att kanske överväga ett snäpp mindre minsta-bräda.
110 Skate fungerar fint för det du beskriver. Kanske att en ’freemove’ ur den nya generationen kan vara något för denna typ av segling, typ RRD Firemove/Fanatic Gecko/JP Magic Ride/Starboard Atomic och liknande? Fast de är ju nyare och kanske knepigare att hitta billigt. Då får du en bräda som funkar ännu bättre för sommarcruising, men som samtidigt verkar kul även för en del manövrar. Jag har dock själv inte kört en sådan här. Ännu. Men de som har, inklusive några jag känner väl, gillar brädtypen.
Själv kör jag Skate 100 för det du beskriver och tycker det funkar toppbra.
Ser att du bor i Hallsta, då förmodar jag att du emellanåt tar en tur ut mot Väddö, Öregrund och liknande ibland? Och du skriver ’förhoppningsvis mer vågsegling’. Då kanske det kan vara värt att kika på en FSW runt 85 liter. Skillnaden i tidig planing mot 95 liter kommer att vara liten och du får en bräda som funkar bättre i mer vind. Den kommer att vara grym med segel runt femhalv och fyrsju. Funkar fint med 4.2 vid behov. Och ibland drar ju nordan på rätt bra däruppe.
-
Jag är vindsurfare och seglade in i en kille (local, såklart…) rätt rejält på Guincho för ett par säsonger sedan. Som tur var inga personskador, men hans bräda fick lagas.
Inte stolt över det och riktigt otäckt. Tycker jag normalt sett är bra på att visa hänsyn på vattnet och bjuda andra, oavsett redskap, på både utrymme och vågor. Men det räckte inte. Och uj, vad snabbt det hände och ja, jag fokuserade alldeles för mycket på min segling och våg och tänkte för lite på omgivningen. Har aldrig hänt tidigare och det var helt klart mitt fel, även om det handlade om att jag någon knapp halvsekund tittade åt fel håll, mot vågen och inte in i brytet. Mer behövdes inte.
Den främsta risken med kite, som jag ser det, är att konsekvenserna kan bli betydligt värre. Eller, som det verkar i det fallet som inleder tråden, värsta tänkbara. Som alltid är det dock nog bra med viss försiktighet kring långtgående slutsatser av en händelse som vi läst om på nätet.
Skulle mycket ogärna hamna i en spolning på Torö eller Guincho med både vindsurfprylar och draklinor…
Jag tycker mig dock se att riskerna för kollisioner mellan kitesurfare och andra på vattnet har ökat på senare år, helt enkelt för att fler olika utövare (vindsurfare, surfare, SUP, kite…) nu kan vara på samma bryt och ofta kör med (för) små marginaler.
Så att det bara skulle vara kitesurfare som krockar… nej. Det är dock helt andra krafter i en kite och utrymmet som en kraschad drake tar upp är klart mycket större, så om man kitesurfar, vilket många av mina vänner gör, så behövs lite mer tanke om hur man kör i vissa situationer. Tycker jag.
Sen funkar det ju inte så bra med ett forum om man håller käft. Svårt med vettig diskussion då. 😉
