Forumsvar skapade

Sida 43 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 15:20 som svar på: G-land, Torö?

    Det lär vara fler på Torö dessa dagar. Idag var kul, inte så stora vågor men skoj att äntligen få åka Stenstrand igen!

  • dr-masse

    Medlem
    18 oktober, 2013 vid 06:22 som svar på: Styr upp min segellinje

    Du kan ju lösa det här rätt fint.

    – Severne Gator 5.5, Gaastra Cross 6.4 på en Severne 430 mast (a la PG)
    eller
    – Gaastra Cross 5.6 och 6.4 på en Gaastra 430 mast

    8.0 – 8.5 kan du ju köpa valfritt segel och mast för, även om det mycket väl kan funka på någon av dina Simmer/Gun master. Dock tycker jag att i just större segel så bör man vara lite mer kräsen med mast.

    Även om du kan välja lite fritt här så är en fördel med att köra samma segelmärke i en linje att man, trotsallt, ofta får någon slags känsla för hur de funkar och riggas, även om det är helt olika modeller.

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 13:47 som svar på: Stockholm Fredag

    Görväln e inge bra på NV. Men då kan man ju åka till Lövsta.

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 11:38 som svar på: Stockholm Fredag

    Skall man åka till Salnö imorgon så bör man ha koll på grejorna. Kommer vara allt annat än varmt, mysigt och lättseglat.

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 11:36 som svar på: 2000-talets sämsta säsong?

    Japp, jag planar med 100 liter freestyle och 5.7 i de vindarna, så inge konstigt alls. Surfer är dessutom, om jag minns rätt, ingen tungviktare precis.

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 11:35 som svar på: Styr upp min segellinje

    Klart du skall ha ett större segel för fler sköna crusing-dagar med de där plankorna.

    1. Köp en ny mast till Severne S1 5.3 och Gaastra Cross 6.4. Det borde gå fint att köra bägge på en Gaastra eller Severne-mast. Neil Pryde mast är helt fel till de seglen. Men – är det inte 400 mast till Severne S1? Annars går ju båda på 430, om S1 är av lite äldre modell.

    2. Sälj Simmer och Gun, inklusive masterna. Skaffa ett nytt, stabilt, segel gärna med ett par cambers kring 8.0 med rätt mast. Ev. kan Gun-masten funka, men då måste du provrigga först. Ju större segel, desto viktigare med rätt mast (lite förenklat). Du kan lätt gå från en 8.0 – 8.5 med cambers till Gaastra cross 6.4.

    Tre segel, fin linje – 8.0+ – 6.4 – 5.3. Som dessutom funkar fint med dina befintliga plankor, större på stora brädan, mindre på lilla.

  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 12:46 som svar på: Robby gör comeback!

    Robby är och förblir Kungen. Visst, han har säkert en del politiska åsikter som inte alla gillar. Men det har jag också. Och du. Det kallas visst för ’demokrati’.

    Nåja, här är en rätt najs intervju med honom, som varit uppe förr, men är värd att se igen:

  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 08:03 som svar på: Robby gör comeback!

    Utan dravel inget samtal. Utan samtal ingen interaktion. Utan interaktion inga fler men. Eller män.

    Svår Toröabstinens.

  • dr-masse

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 07:43 som svar på: Robby gör comeback!

    män…

  • dr-masse

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 08:39 som svar på: Robby gör comeback!

    Jag tycker mig ana en gnutta ironi i Jespers inlägg…

    Kul som fasen, bara att få se US 1111 köra ett, eller förhoppningsvis en hel hög, heat i en PWA-tävling på Hookipa skulle kännas riktigt fin!

  • dr-masse

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 07:21 som svar på: Info Dakhla, Marocko

    Oj, det var en riktigt solid reserapport! Mycket intressant ställe, både våg och platt. :santa:

  • dr-masse

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 11:29 som svar på: Brädfrågor igen. Svår beslutsångest

    Näe, större volym mellan plankorna behövzs egentligen inte. En 110 freestyle seglar som en 120-130 liters freeride. Men jag skulle nog också rekommendera att kanske överväga ett snäpp mindre minsta-bräda.

    110 Skate fungerar fint för det du beskriver. Kanske att en ’freemove’ ur den nya generationen kan vara något för denna typ av segling, typ RRD Firemove/Fanatic Gecko/JP Magic Ride/Starboard Atomic och liknande? Fast de är ju nyare och kanske knepigare att hitta billigt. Då får du en bräda som funkar ännu bättre för sommarcruising, men som samtidigt verkar kul även för en del manövrar. Jag har dock själv inte kört en sådan här. Ännu. Men de som har, inklusive några jag känner väl, gillar brädtypen.

    Själv kör jag Skate 100 för det du beskriver och tycker det funkar toppbra.

    Ser att du bor i Hallsta, då förmodar jag att du emellanåt tar en tur ut mot Väddö, Öregrund och liknande ibland? Och du skriver ’förhoppningsvis mer vågsegling’. Då kanske det kan vara värt att kika på en FSW runt 85 liter. Skillnaden i tidig planing mot 95 liter kommer att vara liten och du får en bräda som funkar bättre i mer vind. Den kommer att vara grym med segel runt femhalv och fyrsju. Funkar fint med 4.2 vid behov. Och ibland drar ju nordan på rätt bra däruppe.

  • dr-masse

    Medlem
    7 oktober, 2013 vid 12:08 som svar på: Windsurfer-hit-by-kite-dies 🙁

    Jag är vindsurfare och seglade in i en kille (local, såklart…) rätt rejält på Guincho för ett par säsonger sedan. Som tur var inga personskador, men hans bräda fick lagas.

    Inte stolt över det och riktigt otäckt. Tycker jag normalt sett är bra på att visa hänsyn på vattnet och bjuda andra, oavsett redskap, på både utrymme och vågor. Men det räckte inte. Och uj, vad snabbt det hände och ja, jag fokuserade alldeles för mycket på min segling och våg och tänkte för lite på omgivningen. Har aldrig hänt tidigare och det var helt klart mitt fel, även om det handlade om att jag någon knapp halvsekund tittade åt fel håll, mot vågen och inte in i brytet. Mer behövdes inte.

    Den främsta risken med kite, som jag ser det, är att konsekvenserna kan bli betydligt värre. Eller, som det verkar i det fallet som inleder tråden, värsta tänkbara. Som alltid är det dock nog bra med viss försiktighet kring långtgående slutsatser av en händelse som vi läst om på nätet.

    Skulle mycket ogärna hamna i en spolning på Torö eller Guincho med både vindsurfprylar och draklinor…

    Jag tycker mig dock se att riskerna för kollisioner mellan kitesurfare och andra på vattnet har ökat på senare år, helt enkelt för att fler olika utövare (vindsurfare, surfare, SUP, kite…) nu kan vara på samma bryt och ofta kör med (för) små marginaler.

    Så att det bara skulle vara kitesurfare som krockar… nej. Det är dock helt andra krafter i en kite och utrymmet som en kraschad drake tar upp är klart mycket större, så om man kitesurfar, vilket många av mina vänner gör, så behövs lite mer tanke om hur man kör i vissa situationer. Tycker jag.

    Sen funkar det ju inte så bra med ett forum om man håller käft. Svårt med vettig diskussion då. 😉

  • dr-masse

    Medlem
    4 oktober, 2013 vid 09:37 som svar på: Stockholm

    12 sekundmeter SV på Dalarö nu enligt mätaren.

  • dr-masse

    Medlem
    3 oktober, 2013 vid 12:32 som svar på: Levi

    @Svenne 716847 wrote:

    Jag tror inte att han bryr sig så mycket utan bara köttar, liksom.

    Va?!? Du menar att han typ… litar på sin förmåga, begåvning och timing? Uh, hemska tanke.

Sida 43 av 427
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications