dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah, jag såg bara summan 1000 sek. Sorry.
Men bjud 2500 för hela alltet. Är ju grymt mycket bättre än i prinicp vadshomhelst med mer än 5-6 år på nacken.
-
-
Ganska exakt samma fina down-the-line förhållanden som på PWA Teneriffa.
Eller kanske inte. Seglingen (och hoppen) från PWA är ju grymt imponerande, men varför varför kan de inte få till en tävling i sådana här förhållanden? AWT slår som sagt till igen och visar hur det skall göras.
-
@L3LL3 713945 wrote:
En novisfråga… Finns det några fördelar/nackdelar med en delbar mast kontra en ”hel” (förutom att det uppenbara att den delbara är lättare att frakta)?
En sak till… Kan det funka med ett nyare segel och bom (2006) på en mast från sent 90-tal?
– det har inte gjorts hela master sedan sent 80-tal…
– seglet kommer förmodligen inte att funka med masten, inte som det är tänkt i alla fall. Vad är det för mast och segel?
-
Hmmm… eftersom du har Futuran och söker något som du kan carva runt lite med… vad är det du vill förbättra med ditt köp? Är det något med Aeron som du skulle vilja var annorlunda?
Jag tycker att det luktar ’stor freestylewave’ lång väg här, även om jag själv kört freestyleplanka i vågor när det är halvdana förhållanden ibland.
-
Skön liten rulle. Någon eller några gånger varje år seglar jag där i krokarna, det är soft att vindsurfa i skärgården.
-
Jo, 4300 för en mast är dyrt. Och allt över det är jättedyrt.
Sedan kan det i längden vara ’prisvärt’, men det är ju en annan sak. ’Buy the best and cry once’ som jag, och många andra…, lärt mig den hårda vägen, typ. 4300 är och förblir en massa pengar för en mast, i mina ögon i alla fall.
Tänkt på att en mast med 50% kolfiberhalt mycket väl kan vara en bättre mast än en med 80% kol. Det handlar väldigt mycket om hur mast läggs upp, vilken byggteknik som används, kvalitet på fiber, epoxi etc. Och viktigast av allt är, naturligtvis, att masten har rätt prestanda och böjkurva för ditt segel.
Och även hållbarhet behöver inte alls hänga ihop med mastens kolfiberhalt, utan även här kommer ordet ’kvalitet’ in i bilden. Jag har sett enklare (och förmodat hållbarare) 30-40% master knäckas som tändstickor medans andra 100% master kan hålla oerhört bra. Vet ett märke där deras enklare RDM mast (60%) inte var (alls) lika hållbar som deras 75 och 100% versioner. Till saken hörde nog att 75% och 100% byggdes i en annan fabrik med annan byggmetod och därmed högre kvalitet.
Jag körde länge med en Simmer SC10 (SDM, dessutom) räjsmast i mitt freestylesegel och den fick följa med ut i vågorna lite mer än vad jag nog hade tänkt mig från början. Den höll fasiken för allt, trots att den nog inte var tänkt att användas som primitiv stavhoppspinne i brytet på Stenstranden… Jag har faktiskt (peppar, peppar…) ännu inte kört av någon 100% rdm mast… Något som är lite lustigt med master är att de har en tendens att antigen gå av ganska så direkt, eller så håller de bra länge.
Sedan håller jag helt med om att det är värt att kolla runt, men kom ihåg att a: det viktigaste är att masten passar ditt segel och b: hög kolhalt är inte alltid detsamma som hög kvalitet och prestanda.
Och för att svara på frågan….
För nybörjargrejer och inte alltför stora segel, under 6-7 kvadrat sisådär, så är en kolhalt på 30-50% normal. Dock tycker jag att även rena nybörjare har nytta av en lätt rigg och därmed lite bättre mast, även om man såklart inte behöver peta i en 100% räjsvärsting i seglet för det.
För lite större freeride-segel, över 6-7 kvadrat, är väl 75-80% kolhalt normalt. Det behövs eftersom masten annars blir lite väl tung och inte kan ge den prestanda som krävs i ett större segel. Börjar vi krypa upp över 9 kvadrat och kör lite cambers så är det 90-100% som gäller, tycker jag.
För mindre vågsegel, under femhalv, är 50-75% master vanliga, numera kör de allra flesta rdm (mindre diameter, tjockare gods, starkare mast) i sina vågsegel. De allra flesta mer dedikerade vågseglare har närmast garanterat en 90-100% rdm mast i sina vågsegel.
Slutligen det finns nog inte ett enda räjs- eller speedsegel som riggas på annat än 100%. Det är endast vissa småstorlekar (under 6 kvadrat, typ) som möjligtvis riggas på 75-80% rdm. Den här typen av segel skall man endast skaffa om man kan köpa rätt (=dyr) mast, annars är det i princip bortkastade pengar.
För den som funderar på att köpa en ny mast och har som ambition att vindsurfa mer än endast några gånger om året och tänker hålla på ett tag så tycker i alla fall jag att en bra mast är värd att investera lite extra i. Det är en del av surfutrustningen som kan hänga med i många år om man gör rätt från början. Man behöver inte gå på det dyraste, men skillnaden mellan en enklare 30% mast och en 75% mer prestandaorienterad pinne känns direkt, även för en relativt ovan seglare. Därutöver blir skillnaderna mindre tydliga och vinsten i bättre och roligare segling per utlagd krona inte lika säker.
Själv väljer jag utan tvekan ett enklare segel med en bra mast före ett mer avancerat segel med sämre mast.
-
Spolar tillbaka bandet lite…
L3LL3 – var seglar du? Vad väger du? Hur lång är du? Har du några segel nu? Vilka segelstorlekar har du tänkt på, om några? Din nivå idag? Vilken del av din segling vill du utveckla? Vilka egenskaper är viktigast i en bräda för dig – fart, planing, hållbarhet, höjdtagning, lättsvängd etc?
Det går att få ihop ett bra freeride-kit för 6-7000 kronor (bräda och rigg), men då får man nog jaga en del och ha en smula tur. Större freeride-brädor är nog det mest eftertraktade och lättsålda som finns på beg. marknaden.
Några potentiella kandidater från köpåsälj finns ju, senast denna:
http://0108dev.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/2836/ahd-fast-forward-145/Även jag tycker att Fanatic Ray paketet ser bra ut, fina grejor om skicket är bra.
-
Den tillverkare i Kina som Simmer använder bygger även mer ’handbyggda’ prototyper/customs. Fråga Ola om du har någon idé du skulle vilja förverkliga. Priset skiljer sig inte alltför mycket från en standardplanka.
-
Det känns onekligen som om det dykt upp och dyker upp brädor i 95-110 liters klassen som verkligen fungerar i vågorna och samtidigt är all-round. Mina intryck från den Freegal 100 som nämns ovan finns här, om det är av intresse:
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?88432-Framtiden-%E4r-kort&p=713440#post713440
-
Jahapp, efter en hel del flyt med leverans, vind och vågor så dök en viss Freegal 100 (Simmer custom) upp under mina två veckor i Danmark.
Den här brädan är resultatet av rätt många års tankar kring vad för en ’storvågis’ jag egentligen vill ha. Inlägget är långt och kom ihåg att det är skrivet av en skapligt rutinerad vindsurfare och vågseglare som fortfarande, alltid, har en hel del kvar att lära… Jag har skrivit det här mest eftersom jag själv varit väldigt nyfiken på denna typ av kompaktkorta brädor som setts komma från flera håll på senare tid (Starboard, Flikka, Moo, Killerfish, Stone etc) och tänkte att det kanske kunde vara lite intressant som en uppföljning på den här tråden kring Olas och Simmers Frugal-plankor.
Första intryck:
– Verkligen kompakt! Samtidigt ser den för mig oväntat naturlig ut, både outline, kanter och formen som helhet sitter liksom ihop trots den lite annorlunda formen med en bredd på 64, längd på 217 och en skapligt rejäl squash-tail.
– Design, halkskydd, pads, boxar ser mycket bra ut och vikten känns rätt, 7.8 kg med stroppar utan fenor.
– Har kört den med K4 flex 16 bak + två K4 stubby 14 fram. Fler kombinationer kommer att testas, som twin, och med en lite längre bakfena, men den här setupen funkade fint.Har seglat den två gånger på Middles/Hanstholm i DK. Första gången 4.7 och gubbe+ vågor, ganska svajig vind med rejäla byar och stora vindhål, lite över en timme innan vinden tryckte på och Fly 85 åkte fram. Andra passet blev lite mer än tre timmar med HSM FL 5.7 och axelhöga vågor som bäst, borde riggat mindre segel sista timmen.
På vattnet:
– Med tanke på att många nog skulle betrakta shapen som rätt extrem så måste jag säga att jag upplevde den som väldigt lättseglad. Första repan ut kändes rätt direkt.
– Två saker överraskade mig verkligen. För det första är den väldigt lugn även med bra tryck i 4.7, inga problem alls. För det andra, oj!! vad bra den är på vågen, superlätt att initiera och driva in i bottensväng och även om storleken märks mer i toppsvängen så gjorde jag några riktiga (mina mått…) helrailsvängar med den. Hade faktiskt svårt att fatta hur en 64 bred bräda kan bli så lekfull på vågen.
– Den har inte lika tidig planing som min Fanatic Skate 100 och jag hade kanske förväntat mig att den skulle gå igång lite tidigare. Samtidigt svarar den väldigt bra på lite aktivare ’planingsjobb’ och jag tyckte mig riktigt kunna känna hur området under framfoten svarade riktigt bra på tryck och få driv i brädan. Jag tror att snäppet större och drivigare mittfena i viss mån råder bot på detta och behövs med lite större segel, kommer att skaffa en 17-18 fena för detta syfte.
– I riktigt gropig sjö kan den bli lite stampig, vore ju nästan konstigt annars, men som helhet är jag väldigt imponerad av hur lugn och lättkontrollerad den är med tanke på den ganska raka bottenkurvan. Det är som om den kompakta formen och avkapade häcken ger en bräda som man får lätt att kontrollera och hantera även med rakare bottenkurva.
– Farten är helt ok och med lite aktivare stance, mest att få upp den mer på fenorna, så är den faktiskt rätt kvick med bra höjdtagning. Den funkar absolut för hopp och jag upplevde den, för sin storlek, enkel att hantera i luft och landningar.Jag försökte faktiskt tänka bort ’100 liter och 64 bred’ när jag seglade utan mer fokusera på egenskaper och beteende i seglingen och göra mig någorlunda fördomsfri. Och helt ärligt är det snudd på obegripligt hur kul den här brädan är på vågen. En bättre vågseglare än jag skulle närmast garanterat uppleva den som onödigt stor och bred, men för min del var det bara så kul att en bräda i den här storleken alls kunde fungera så här bra på vågen. Min bästa toppsväng på resan gjorde jag med min Freegal och inte med Fly 85, vilket är ganska anmärkningsvärt tycker jag. Eller så säger det mer om seglarens förmåga.
Och till sist. Håller min/vår teori om att en större bräda med bra mobilitet som Freegal kan vara ett bra komplement till en ’riktig’ vågbräda, framförallt i lite sämre förhållanden?
Jag vill gärna få lite mer segling på Freegal först, helst på ett spot som jag känner bättre än Middles (typ Torö…), intrycket just nu är dock ’jomenvisst kan det vara så!’. Just dagen med en lätt och fin 5.7 rigg i händerna skulle jag säga att jag lätt var en av de som plockade mest vågor och kunde dessutom följa med de längre ner i lä för att sedan med ett enda ben utan att segla alltför långt ut vara på plats för nästa set. Jag upplevde det absolut som om att jag hade just väldigt bra mobilitet jämfört med de allra flesta andra seglarna. En av få som plockade fler vågor var en duktig kille som körde Fly 4.5 (!) och typ 80-liters, en sådan där irriterande Ola H. typ som även i fisvindar seglar och behärskar vågor på ett sätt som jag mest drömmer om…:-)
Otroligt bra timing och fint väder gav en mycket lyckad familj å surfresa till Danmark toppad med att få köra Freegal 100 första gångerna. Ett extra tack till Ola H. för allt tänk och input och som skapat den kanske bästa och roligaste lätt- och svajvindsbräda jag någonsin kört. Jag är väldigt nöjd och längtar nu rejält efter en riktig svajiig Torö-dag med halvdan vinkel, 5.3 och gubbhöga vågor.
Framtiden är kort.






-
Gjorde lite radbryt för att öka läsbarhet… OK, hoppas jag.
Intressant fråga. För vågridning i bra förhållanden, nej. För att ha ett alt i knepiga vindar å halvdana förhållandeb? Kanske det kanske. Har själv en Simmer custom på ingång för just den typen av segling… Av de brädorna du kikar på, fundera lite extra på vad du vill få ut av den. Tror inte att en ’riktig’ storvågis ger någe över din 88-liters.
Excess 6.9 är galet stort för vågåka. 5.6-5.7 max, mer behövs inte om brädan e stor å lite rakare i botten.
-
Det blir två bagar. Undvik över 32 kg. Visst, man kan ta mer men de kan bli dyyyyrt.
-
dr-masse
Medlem5 juli, 2013 vid 11:17 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!Eftersom köpåsälj numera funkar bra, så tar jag bort ’viktigt’ på den här tråden, men den lever såklart vidare om någon vill använda även denna.
