dr-masse
Forumsvar skapade
-
En festival med tamfåglar i Kina kan ju bli intressant i dessa tider. Känns som en större utmaning för den moderna äventyraren än småsaker som att hoppa fallskärm från rymden, fridykning i 14 minuter eller göra båkåtvolt med rallybil.
’Vad gjorde du i helgen?’
’Umgicks med tamfåglar i Hong Kong.’
’Ooooh, respekt!’Niklas, det kanske finns någon i HK som behöver lite fenor? 😀
-
Ja, det funkade fin-fint kan man ju lugnt säga… 🙂
-
Jag åker ner för att få en kopp eftermiddagskaffe av Jesper i kurvan. Ser ev. vindsurf som en ren bonus.
-
Ja, det där är så ironiskt att man nästan (bara nästan) ger upp.
Den enda dag i veckan jag har som är helt ’upplåst’ är normalt sett måndagar. J-ar vad det blåste på måndagar hela förra året.
-
@ Jesper – du har sms som förklarar varför jag frågar om FL 5.7. :santa:
-
Att segla Firelight på Stenstranden räknas som eldfest. Väl?
-
Tisdag siktar jag på… plocka gärna me FL 5.7… 🙂
-
Någon som kan ge rapport i eftermiddag?
-
Har inte seglat brädan själv, men känner flera som har (och ett par som äger den). Och såklart skall man alltid, om möjligt, bilda sig en egen uppfattning om prylar. Den enes mirakel, den andres stolpskott.
Fast jag håller nog inte riktigt med dig i din tolkning av testet i tyska Surf? Har läst det och här finns det även online – http://www.robertoriccidesigns.com/blog/rrd-fire-move-100-ltd-score-great-test-in-surf-mag-3-2013/
Det kan vara bra att tänka på att den i det testet jämförs med brädor som är 5-7 cm smalare, och ändå får ett väldigt högt betyg på ’kontrollerbarhet’. Själv tycker jag väl att den kanske inte riktigt mäts mot rätt brädor, de har till och med en Fanatic FreeWave i testet. Surf skriver ju till och med ’redan efter några meter i fullplaning så förstår du varför FireMove är så omtyckt’ och lägger sedan till att ’trots hela 69 centimeters bredd låter sig ingen bräda i testet kontrolleras bättre även i mycket vind’. När jag läser testet tycker jag att den fått riktigt fina betyg med tanke på förutsättningarna och resten av brädorna som genomgående är såpass mycket smalare.
Men absolut, all hajp bör tas med förnuft och något bräda som är bästpåprecisallt kommer vi aldrig se, och inte heter den FireMove heller. Men att det är ett koncept som kommer (och redan har) påverka freeride-marknaden står väl redan rätt klart. Och vad man gillar beror ju så mycket på vad man vill ha för egenskaper från sin bräda och sitt segel, det är ju i slutändan personligt. Och sist men inte minst så måste man ju ta surftidningstest för vad de är – sällan (aldrig) neutrala och med en hel del brister. Men tyska Surf brukar vara helt okej.
-
Klart intressant läsning, kul att ni kom ihåg tråden och gav feedback. Det är inte ofta som man kan testa brädor på det där sättet, då blir skillnaderna väldigt tydliga.
-
Ja, han trillar ju mitt i vågen. Bedrövligt.
-
Nu vare ett tag sedan jag skrev det (kanske läge att uppdatera, ähum), men måhända kan en lätt ålderstigen prylguide fortfarande vara till hjälp?
http://0108dev.surfzone.se/forum/showthread.php?40528-Br%E4d-och-segelklasser-inom-vindsurfing
-
Du kommer att flyta som en kork på 110 liter.
Välj utifrån vad som är viktigast för dig. Fokus på lättvindsprestanda och större segel? 120.
Fint om den funkar även i lite mer vind och kanske liter roligare sväng å lek? 110.
Personligen tror jag att skillnaden i lättvind lär vara ganska liten mellan brädorna, men du får såklart en plattform som något lättare tar större segel med 120. Oavsett så tar 110 firemove 7.7 hur lätt som helst, med den bredden.
Och nej, jag har inte seglat brädorna… teori… men vågar skriva ovanstående utifrån erfarenhet och diskussioner med ett par som äger/har seglat just firemove. Lite test som du säkert redan har sett:
-
Har kört bägge varianterna
1. Av med nackstöd, ryggstöd bakåt
2. Fällbar passagerarstol fram1. har testats i diverse egna bilar (Audi A3, Golf, Renault Laguna), lånade och hyrda bilar genom åren. Funkar fint, i min nuvarande golf kan jag faktiskt klämma in fyra-fem segel och två brädor inne i bilen och fortfarande se ut skapligt bra. Kör alltid med freestyleplankan inne i bilen, tex.
2. har testats i Volvo V70 och VW Tiguan (egna) samt Opel Zafira, VW Touran och Renault Scénic (Grand?). Jag tycker det är asbra. Skönt att slippa veva ner sätet, hålla på med krånglande nackskydd. Bara att fälla så ere klart. I dessa bilar får jag in tre brädor (freestyle, två vågisar) och en hel hög med segel. Man kan faktiskt åka två vid behov, en bakom föraren. Så har det åkts till Lofoten tor, så det funkar.
Kan du tänka dig en längre kombi så är Audi A6 och Skoda Suberb så pass långa att man faktisk kan få in typ 220-225 brädor och fortfarande sitta två i framsätet… Även Ford S-max och nya VW Sharan tillåter detta, men då ere ju genast mer busskänsla.
Tre mindre MPV som jag åkt/lånat som sväljer en hel del är VW Touran, Opel Zafira och Renault Scenic (den större, Grand?). Samtliga finns med fällbart passagerarsäte fram.
Och ja, jag förbereder mig för nästa bil… 🙂
Bäst för surf är och förblir en buss, men jag har samma situation som dig och pendlar en del å då känns det snett att åka varje dag i en onödigt stor bil även om jag aldrig slutar titta på bussar och husbilar…
-
Ah, Toröromantik är alltid rätt. framförallt från den främste företrädaren av de alla!
Försökte locka ner fler även om jag själv inte kunde igår (dotter som tog bort halsmandlar), men icke. Hoppas på nya tillfällen snart, kanske med ett lätt segel i nävarna… 😉
