Forumsvar skapade

Sida 12 av 46
  • drakglenn

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:03 som svar på: Några Göteborgsfrågor till.
    gurra1978;371492 wrote:
    Jag fick jobbet idag. Arbetstiderna 07:00-15:30 borde innebära att jag kan åka bil utan att slippa några köer. Eller? Vilken väg är snabbast från Varberg?

    Var kan jag surfa bäst efter jobbet? Vill inte hoppa i från hamnen : )

    Grattis till jobbet Gurra!

    Bistår med lite information eftersom jag jobbat i Ryahamnen (vägg i vägg) det senaste året och kör samma väg som du.

    Älvsborgs bron fungerar fint, har flextid (Tack & lov) vilket gör att jag kör sträckan alla tider, krångnar bara när nån får stopp eller smäller, annars kan man ju försöka undvika 7-8 och 16-17, söderleden kan därimot korka till sig på hemvägen, ivärsta fall kan man ju ta 158an istället, på morgonnen kan det löna sig att köra av söderleden och köra mot bron via högsbo i stället, trafikradion är ett hett tips, bäst på 107.3….

    Någonting säger mig att du kommer fundera på ditt val när det gäller vad man ska penla till men man kan ju alltid ändra det ena när man tröttnar….

    Närhet till surf är inga problem, finns många fina platser i krokarna, några hittar du på GWC, är det vågor du vill ha ska du gasa hemåt i stället:wink:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    19 mars, 2007 vid 07:41 som svar på: … bästa bommen/pengar ratio!
    Quote:
    Själv har jag starka funderingar på Chinook. Varför föll denna bort i din ”analys”?

    Mina XTR kolegor har svarat på det mesta:wink:
    Föll främst på tjocka rör och att det inte var monocoque, fanns mer såsom undermåligt frontbeslag, irriterande glapp samt att jag snappat upp diverse reklamationer, satte spiken i kistan för min del….

    Nånting säger mig att jag kommer få på skallen av Cinokpattrullen 😀 (Adde, Basse och Ola P, som verkar nöjda med märket)….

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:23 som svar på: Gummi till mast/bomkopplingen till North/NP/Arrowsbommar?

    Jag har gett mina till surfpolaren, jag kan kolla med honom.

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 07:09 som svar på: Vart skall man bo i Göteborg med omnejd

    Längs kusten är tamej f-n ett måste för varje surfare 😉

    Ska man slå sig ner permanent måste man ställa sig frågan, Våg eller Chop!
    Söker du våger gäller Åsa och söder ut och då är det ju fördel att bo söder om Göteborg, ska du kajka omkring i Göteborg choppvatten spelar det ingen större roll så länge du håller dig till kusten (frustrerande köer och rödljus knäcka den bäste surfaren)…..

    Tyvärr sätter huspriserna många käppar i hjulen för nyinflyttade, speciellt i ett stråk från långedrag(centrum) till Särö söder om stan där det kostar pengar att slå sig ner om man säger så, men några kilometer inåt land eller Kungsbacka är helrätt tänk (som förövrigt är ett trevligt ställe att bo på), likaså på onsala halvön eller ännu bättre på insidan kungsbakafjorden i krokarna runt Torkelstorp

    Lycka till och välkommen!

  • drakglenn

    Medlem
    16 mars, 2007 vid 06:33 som svar på: … bästa bommen/pengar ratio!

    Hm hm, ser mig inte som en påläst skitsnackare men här kommer i varje fall en till åsikt om bommar som ämnet handlar om, ska vi nu ska snacka den bästa Bommen är dr masse rätt på spåren enligt mig

    Jag sniffade upp varenda bom som fans på marknaden för drygt ett år sen (tro mig, var på gränsen till manisk), efter det började jag gallra som en tok efter min spec och efter andras erfarenheter, tillslut fanns bara en bom kvar, TecnoLimits XTR.

    När det gäller kol Vs Alu är det enligt mig främst en anledning som gör att jag väljer kol….Den blir inte sämre med tiden!
    Jag sålde min F2 kolbom härom dagen, den såg oerhört fin ut och var fortfarande styv som f-n trots att jag haft den sen slutet på 90 talet, parallellt med den har jag kört slut på 2 nya Alu och en lätt begagnad, dvs 3 st alu!
    När det gäller bom ser jag det som en investering, lätt värt att lägga till för att slippa fundera och oroa sig för om ens bom håller nästa säsong

    Om vi nu ska diskutera bom är ju en spännande fråga varför det inte kommer ett frontbeslag till RDM??????

    Alla typer av scims inlägg ser jag som en kompromiss, fungerar säkert bra i det flesta fall men jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att ta fram en bom med ett rent RDM beslag, RDM masterna har ju funnits i hur många år som helst nu……….

    Jeppes Aronbom fanns inte tillgänglig när jag gjorde mitt val, om den hade varit det hade jag med stor sannolikhet valt mellan den och XTR bommen.
    Den är lite billigare och har infällt chims i frontbeslaget, frågan är ju om den kan mäta sig mot Tecno Limits när det gäller kvalite/hålbarhet, tiden får utvisa, jag tror på den och att den kommer sälja som smör!

    Där är mitt val när det gäller den bästa Bommen.

    Om jag skulle köpa billigare hade jag köpt kol, Kol, fin begagnad kol…..


    Vad jag kommer ihåg av min specifikation!

    -Kolfiber (blir inte sämre med åren till skillnad mot Alu)
    -Monocooq (äkta, inga skarvar o skit)
    -Lätt
    -Hållbar/styv som f-n!
    -Smala rör max 29mm med greppet! , (De flesta bommarna försvann här)
    -Smal bom, helst med raka rör med kraftig böj vid front beslaget
    -140+55cm (gärna ännu längre vilket nu är möjligt med de raka rören)
    -Push pin
    -Frontbeslagen synades noga, solid grov konstruktion favoriseras alltid!
    -Ledat beslag (helt otroligt att de gick i från det)
    -RDM beslag (fans inget, KÖPSIGNAL!!!!!!!!!)

    //Glenn – som säkert retat upp någon….gött 😉

  • drakglenn

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 09:41 som svar på: Ny Film : Oman

    Ahh tack

    Lyxade till livet genom att se rullen på morgonfikan,
    Fick ett gott skratt när en donna traskar på stranden och nästa sekvens se min brädlagare med kameran sitta och zomma 😀 Offer för klippning?

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 12:44 som svar på: Skydd mot brädstöld

    @mr_johan 369695 wrote:

    jag byggde några i slutet av förra året. känns stabila, inget man klipper av med tång iaf. man sätter ner dom i mastfotshållaren och ett hänglås genom hålet. går snabbt att fixa om man har tillgång till plåtbokningsmaskin.
    edit:
    det bästa är att det fungerar även om brädan ligger i bagen och på takräcket vilket blir svårt om man ska låsa i fenboxen.

    Nice work!

    Så ska det se ut, från en nyskapare till en annan…….:wink:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 08:13 som svar på: En era är över…

    @surfslusken 367982 wrote:

    hmmmm…… okej….och nu gäller de bara att hitta nån som bryr sej!???

    Alla vindsurfare borde bry sig, en shop mindre för väl knappast något bra med sig till vår sport……

    Jag tackar för de tillfällen jag var där och laddade upp och önskar A & A lycka till i fortsättningen….

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 07:19 som svar på: Bygg ett fototorn – the Tripodster

    Grymt initiativ!:smile:
    Skulle säkert kunna ”hota” till en och annan videosnutt

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 17:01 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @Svenne 363813 wrote:

    Har inte haft ett fel på min, och känner faktiskt ingen med större fel som inte har åtgärdats vid en service. MB däremot, köpvarning på den….

    Edit: (slätar över mitt något stödiga svar). Jag kan mina BMW om man säger så, är näst intill BMWfanatiker, med år på Autopower och meckande med antal BMW förbehåller jag mig rätten att säga…. att kvaliten gått ner:smirk:
    BMW gör fantastiskt bra, komfortabla roliga bilar att köra, men det väger inte upp alla skitfel de dras med,
    ärligt talat har jag ledsnat på att försvara märket……

    Om MB har samma nedgående trend i kvalitet som BMW låter jag vara osagt, men håller inte MB finns det ju inget märke kvar att köpa!!!!
    Har bara ägt en MB men familjen har haft många och använder dessa bilar som referens, att vito suger är en sak och att de uppenbarligen bomade rostskyddet mellan 98-02(?) känner jag till men finns det mer?, tänker då på nya C & E klassen. Faktum är att jag leter efter MB forumet, nått du känner till?

    @Svenne 363813 wrote:

    Nu är dieseln dyrare än när jag köpte den, men då räknade jag ut att driftskostnaden per mil hade en brytpunkt på 780 mil jämfört med bensinaren. Efter 780 blev det alltså billigare att köra diesel. Trots dyrare soppa idag tror jag inte att brytpunkten blir mer än 1500.

    Stämmer säkert, därav mina dieseltankar..

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 13:25 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @Svenne 363763 wrote:

    Men du glömmer det som de flesta gör, diesel har en helt annan momentkurva. Jag har en 320D, blygsamma 165 hk men 340 Nm. Det är inga problem att slänga i sexans växel i 90 km/h och bara glida på lågvarv. Vid omkörning är det bara att gasa lite.

    Sist jag körde Göteborg-Stockholm låg jag konstant 10-20 över hastighetsgränsen och landade på 0,55 milen.

    –S

    Låter som ljuv musik i mina öron (eh text i mina ögon:wink: )

    Häckar en del på Autopower.se där det är ett ständigt bråk om vad som är bäst när det gäller Bensin & Diesel, brukar sluta med att Nm aldrig kan ersätta hästkrafter, läs en riktigt underhållande sök en tråd på Auto (sök på 535d) .
    I europa tävlar man nu med diesel (tom vann mot bensinare i någon serie har jag för mig).

    Jag hade inte tvekat en sekund på Diesel om det inte vore för den höga skatten, faktum är tom beredd att ta den smällen för att få köra diesel, jag tittat en hel del på ditt motoralternativ (som många på forumet är nöjda med), tyvärr har jag tappat förtroendet för BMW, det är alldeles för mycket fel på de senare modellerna….en nyare MB ligger pyrt till.

    När det gäller slutklämmen på mitt förra inlägg menar jag att de små motorernas bränsleförbrukning ligger väl de stora i förhållande till vad man får ut i antal hästkrafter, dvs lockande att ta den större för den lilla besparingen i förbrukning, rätta mig gärna om jag har fel:smirk:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:16 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    Det verkar som det går åt rätt håll, frågan är varför det ska gå så många år:smirk:

    Jag kollade in BMWs dieselmotorer och utveklingen med antal hästkraften mot bränsleförbrukning är klart imponerande…

    År…….Modell….Hk….Cyl/Vol…Förbr………..0-100 km/h….Toppfart
    1996…525tds…143…6/2498…0,76 (0,87)…10,4 (11,0)….211*(205)
    1997…525tds…143…6/2498…0,81 (0,91)…10,4 (11,0)….211*(205)
    1999…530d…..184…6/2926…0,72 (0,83)….8,0 (8,4)……225*(225)
    2001…530d…..193…6/2926…0,71 (0,83)….7,8 (8,0)……230*(230)
    2003…530d…..218…6/2993…0,69 (0,78)….7,1 (7,3)……245 (243)
    2006…530xd… 231…6/2993 ..0,76 (0,82)….6,6 (6,8)……242 (238)
    2006…535d…..272…6/2933….0,8……………6,6…………..250*

    Finns även mindre dieselmotorer i programet men de har inte lika imponerande förhållande mellan häst & förbrukning (163hk mot 0,67), 200hk mot 0,5 hade varit nått!

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 07:37 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @ollefax 363187 wrote:

    Tror ni att man skulle kunna få den att göra någon nytta på min förgasar saab -87?

    Tyvärr inte, en förgasare arbetear med ett undertryck för att ”dra” med bensinen, däremot borde det fungera på alla moderna motoren med luftmängdsmätare (insprutning).

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    5 februari, 2007 vid 07:42 som svar på: Toilet Wind Surfer

    Haha skit, tog kort på den för att slänga in en tråd men du han före…..

    @Diil 363564 wrote:

    Påminn mig: Var i Sverige kan man köpa dessa?

    Finns även på COOP för 29 spänn, köpte ingen eftersom jag inte har hjärta att pissa på en surfpolare:grin:

  • drakglenn

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 09:28 som svar på: Headcam tillfälle ??

    @Lars_K 362415 wrote:

    Detta har jag också sett. Läshuvud etc är fjädrande upphängt och ”missar” antagligen bandet vid kraftiga stötar. Om DV-kameran tar stryk av detta i längden återstår att se… 😛
    Recorderns brist på rörliga delar är ju ett stort plus i detta avseende.
    Vilken disk-inspelare har du, Glenn?

    Som du vet har jag nästan samma prylar som du (Headcam & sonybandare),
    men i ett försök till att bli av med ryggsäcken inhandlades en portabel mediaspelare (Mp3-Video inspelare), tanken är att ha den innanför dräkten….
    Om det funkar får vi se, fick kommentaren att jag hade snygga fyrkantiga bröst:wink:

    http://www.mustek.de/eng_/html/produkte/pvrh140.htm

    (EDIT: svar till The Champ, har bestämt för mig att filena sparas som avi, 40 GB räcker lååååååååångt)

    //Glenn

Sida 12 av 46
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications