Forumsvar skapade

Sida 13 av 46
  • drakglenn

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 08:13 som svar på: Headcam tillfälle ??

    @Lars_K 362316 wrote:

    Hjälmcäm bör kombineras med filmning från stranden, så man kan växla kameror i filmen.

    Skriver jag under på vilken dag som helst…

    Ett problem som kan uppstå med Mini DV på band är att man får myrornas krig när man landar hårt, ett problem jag inte sett på min ”disk-inspelare”,
    men håller med om att rå DV är roligere än mpeg:tongue:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 11:59 som svar på: Tabell över Dieselskatt?

    @Oscar 361690 wrote:

    När de 6000 kr är förbrukade betalar du skatt normalt.

    Aj fan, värre än vad jag väntat mig, riktigt kass!, enligt mig borde skatten sänkas alla år ….
    då finns det ingen anledning att köpa ny bil för den sakens skull:(

  • drakglenn

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 11:52 som svar på: Nytt åk!! Vad väljer du?

    Det här bygget diggar jag skarpt!, riktigt snyggt och praktiskt 🙂
    Hade gjort samma sak om jag hade haft/behövt mycket prylar…..

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 08:01 som svar på: Tabell över Dieselskatt?

    Tack för listan men jag var ute efter en lista där samtliga bilmodeller finns med reskpektive skatt, någon som sett någon sådan?

    En annan sak jag inte kopplar är varför det är sånt tjat om partikelfilter
    kollade upp en mängd bilar med partikelfilter på blocket och matade in deras reg.nummer på vv.se, såg inte någon större ”rabbat”….
    Är det någon som vet hur stor skattesänkningen blir mellan två lika bilar där är en har partikelfilter???

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 20:35 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @Svenne 361390 wrote:

    , en psi är inte ens ett hekto övertryck.

    Tankefel från mig, sorry

    @Svenne 361390 wrote:

    ,
    Den här snubben laddar mer: http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/ 🙂

    Nu börjar det likna något!

    6-700 hästar ut 1,8 liter är ju inte illa, finns potential då:wink:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 13:13 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    Låter för bra för att vara sant, hur får de upp 1 psi med ett så lågt varvtal som 25000 rpm, om det är så låter det fantastiskt…

    Hittade denna snutt där man testade att öka luftflödet med en lövblås, visst ökade effeketen, speciellt när de tillsatte gas men det är ju inte i närheten av vad jag söker, man kanske skulle ladda en eldriven kompressor i stället…

    En Partner-peppad bil kommer upp här…:wink:

    http://videos.streetfire.net/search/leaf/0/AB544E3B-5DFF-416D-9CFD-A1AD23CA9564.htm

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 12:23 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    Kan inte släppa det här med elektrisk turbo, måste vara en höjdare vid eftermontarge, borde vara tämligen enkel att installera….

    Är det någon som sett eller läst något om detta?

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 09:27 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @Svenne 361334 wrote:

    Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.

    Håller med dig, men detta till trots är det ju mängder med billar som åker omkring med stora motorer som de egentligen inte behöver stor del av tiden, hade jag haft möjligheten att knäppa av halva min raka 6a (och teoretiskt öka vikten med en person i bilen) hade jag gjort det direkt!, det bara man måste tjäna bränsle på…

    Men som du säger (och som jag inledde tråden med) måste en liten motor med rejält överladd vara den mest praktiska lösningen.

    Markforce, Ruskigt intressant, vad heter företaget?

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:32 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @Rasmus_W 361157 wrote:

    Enklaste förklaringen till att man inte gärna stoppar in flera motorer i en bil är att metaller är rätt dyra. Det går åt mindre material om man bygger en motor, och en motor kommer också väga mindre än två.

    Jag kanske var lite oklar, vad jag pratar ovan om är principer på hur det skulle kunna fungera, inte att det ska vara separata motorer, tänk dig en liten v8 motor och att vevstaken var delad i mitten på motorn, då har du två v4 motorer på längen, ingen större skilnad i material så när som på kamkedja och den mekaniska koppligen mellan motorerna, anledningen att det minst bör vara 6 cylindrar (gärna 8) är för att motorena i delat läge ska få en jämnare gång, stoleksmässigt skulle V8 motorn vara på omkring 2-3 liter, dvs. 1-1,5 liter vid singeldrift….

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:19 som svar på: Nytt åk!! Vad väljer du?

    Oj ett spännande ämne som helt hänger ihop med rådande livssituation

    Men om jag bara hade driftkostnaden att ta hänsyn till hade jag köpt en liten lastbilsregad dieselbil och haft brädorna på taket och resten i bilen i någon vattentät box/väska

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:09 som svar på: Takbox?

    Det är en bra ide som jag var inne på, tittade då på VVS rör av plast med slät plugg framtill och skruvlock på bakre änden, tanken var att ha ett rör per segel och ett för masterna.
    För mig föll iden på att jag även ville skydda bommarna (efter viss noja även brädorna)….:tongue:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    22 januari, 2007 vid 08:03 som svar på: Takbox?

    Det är en bra ide som jag var inne på, tittade då på VVS rör av plast med slät plugg framtill och skruvlock på bakre änden, tanken var att ha ett rör per segel och ett för masterna.
    För mig föll iden på att jag även ville skydda bommarna (efter viss noja även brädorna)….:tongue:

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    20 januari, 2007 vid 16:41 som svar på: Tabell över Dieselskatt?

    Dyrt skriver jag under på, ny bil är inget annat en kapitalförlust
    hur mer man lägger ju mer förlorar man, punkt slut
    De nya dieselbliarna kommer bli fint att äga om någre år:smirk:

    Blir rent av avundsjuk på polarens dieselförbrukning, 83 mil på 60 liter och han snålar inte på gasen om man säger så….
    Nya 535 d höjs tydligen till skyarna, även av trogna bensintrimmare men en 523 diesel ligger nog närmare till hands, ett hel rätt val enligt mig….

  • drakglenn

    Medlem
    20 januari, 2007 vid 15:50 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    @Judo-Freddan 360843 wrote:

    Prius fokuserar bara på att vara snål? 0-100 på 10,9s är väl ändå inte så pjåkigt. Motsvarar ju en helt normal 2,0-motor typ. En bra bit snabbare än vad min buss gör i alla fall..

    Har aldrig sagt att Prius är slö, vad jag sa är att målet med den bilen är att dra mindre soppa för samma strecka utan att dra ner på prestanda.

    Har en Prius som polbil och åkt den en hel del, den är utan tvekan den mest intressanta som hänt på bilmarknaden på många år, MEN den kan inte klämma fram en hög hästar vid pådrag, då skulle den kanske klocka 0 till100 på 7sek.

    [@Ian 360770 wrote:

    staying at highway speed (65 mph/97 kph or so) can often require less than 20 hp

    För en tegelsten till bil på 1,7 ton är detta mycket intressant tycker jag, hur många hästar krävs för en liten bil!, men åter igen bara på specialbilar.

    Har för mig att BMW 850 csi var tidigt framme med att stänga av halva motorn, om det var mekaniskt dock låter jag vara osagt.

    Saabmotorn var ju riktigt intressant, tyvärr hade den problem att hålla tätt vilket var synd eftersom den just bygger på variabel cylindervolym

    Jag har funderat en hel del på vad man kan göra själv, Jag häckar en del på Autopower.se och under trimsektionen hittar man en hel del intressant, läste bl.a. att man på en modern insprutnings bil kan plocka upp 25% mer häst bara genom att klämma på en turbo, tydligen kompenserar motorn själv den ökade luftmängden från turbon, vill man ha mer pulver (upp till 50%)är det i stort sett nya större spridare och chip-pill som gäller… tyvärr tar väl förmodligen snålsagan slut där…

    Alternativet med flera motorer som sitter ihop kan jag bara inte låta bli att fundera på, varför sattsar man inte på denna lösning, jag mena det är ju inte direkt raketforskning! vi snackar två motorer!!!, två små raka fyror placerade i som en v motor med just separata vevaxlar och med en koppling. Kanske rent av koppla ihop motorerna med en bakvänd differentialspärr (Var sin motor där hjulen normalt sitter) då skulle ju båda motorer kunna jobba individuellt för att driva kardanaxeln…..

    //Glenn

  • drakglenn

    Medlem
    19 januari, 2007 vid 12:10 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

    Nu hettade det till på motorsidan…. Härligt!!!:cool2:

    Nja Prius är inte vad jag talar om, och ja jag vet vad det är, är inte född igår om man säger så :smirk:
    Prius är en kanon bil men fokuserar endast på att dra lite soppa, jag vill ha kraft med..

    Elturbo låter som en kanon ide! dvs i kombination då med en liten dieselmotor, motorn laddar ett separat batteri och med ett litet kick får man hela den sparade energin på en gång!

    GetWet fångar min tanke direkt, frågan är varför tillverkare inte vill bygga en sådan bil, specen för den bilen skulle ju sälja som smör – 200hk och 0,4 milen

    //Glenn

Sida 13 av 46
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications