drakglenn
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Sysslar ni med andra extremsporter? Vilka?
[/ QUOTE ]
Enduro är grymt kul och kan utövas i de flesta väder, perfekt enligt mig.
På vindstilla sommarkvällar får Wakeboarden vad den tål…öh tyvärr får även jag ”mer” än vad jag tål
.Annars är väl frågan vilken extrem/sport som är optimala kombinationen med vindsurfing…..
//Glenn
-
Svar till:
Som Dodge-van-ägare och heavy-duty-sucker får man ju gåshud av denna (som legat på Blocket ett bra tag..)
4WD Van[/ QUOTE ]
Klart manlig bil

Körde en liknande ett tag, b.la. en sväng till Tyskland och på autoban hör den då inte hemma, brände av båda tankarna innan jag kom upp i 130

Men att köra omkring i en halvmeter snö var ett mindre problem, till surfet njjjjaeäää skulle jag säga…..

//Glenn
-
När som helst förfasen, vore grymt kul att skaka ihop lite goa surfers, grilla & knäcka några öl
(öhh med rätt för att ångra mig, vill ju inte ha ett fylle slag hemma…..till
)Det råkar även vara den tilltänkta platsen för Göteborgs nya väderstation men realtidsvisning, graf osv., om jag bara får tid över nån gång….
//Glenn
-
Det var STOR skillnad på vindstyrkan efter det att solen damp ner, hittade dock lite trevliga bilder och text på Staffans gryma dagbok, du e Kung Stafan!!!

Här: http://www.surfdagboken.se/ram.staffan2005.html
Fler bilder här: http://www.baconman.nu/cc/*Ahh Christian, du hann före mig*
//Glenn
-
Svar till:
Jag håller på att titta på Onsala-Gottskär som tänkbar plats här på jorden att landa på med min familj och mina leksaker. Finns det några surfare i faggorna som är aktiva och finns det något spot på utsidan mot havet eller åker man till Åsa/Varberg?
[/ QUOTE ]
Väldigt fint där nere…
Du har inte funderat på andra sidan Kungsbackafjorden, då har du ju grymt utgångsläge till surf
Åsa Varberg osv….//Glenn
-
Här från väskusten är det kört, det värsta drog förbi vid 20.00 dvs. kolsvart ute

I Dammark kanske det finnas bilder då kulmen borde varit där tidigare…..//Glenn
-
Eller en villa söder om Gbg och relativt nära till vågorna

//Glenn – som är lite avundsjuk på Staffans fina bil….
-
Och där loggade jag in

//Glenn
-
Underbart!!!!
Nu blev jag imponerad, snyggt jobbat grabbar

Riktigt roligt att tidningen innehåller kända surfzone profiler

Här ska läsas…..
//Glenn
-
Ahh, ett till ämne som ligger mig nära

Här kommer lite råd, jag ska försöka ge några väldigt enkla tips, som fd. professionell bilstereobyggare tenderar man att lätt flippa ur …(hmhm, vadå har prylar för över hundratusen till nästa bygge)
Mitt råd till dig blir att inte sticka iväg i pris på en del utan att hålla en jämn nivå på sakerna,
”En bilstereo låter aldrig bättre än den sämsta länken”
Ett slutsteg till basen är dock ett måste, nyp ett med många kanaler så du kan hänga på resten av systemet (högtalarna)
Är det Vanen som ska upprustas?
Har för mig att jag installerade basar under förarstolarna på en sådan med bra resultat….Här kommer ett par tips vid köp….
1.Slutsteg:
Köp ett strömstarkt slutsteg MED steglöst delningsfilter (hög & låg), fundera på om ska hänga på framhögtalarna vilket ger en enorm skillnad (i mitt tycke helt avgörande), i så fall ska du beräkna antalet kanaler efter antal högtalare, 2 framhögtalare samt 2 basar = ett fyrkanalsteg….
Tips vid köp:
Svårt att ”enkelt” förklara hur du ska gå till väga, litar du inte på vad säljaren säger eller skriver kan du alltid
känna på vikten, tyngre desto bättre, kolla även kabelanslutningarna, fetakabelanslutningar för ström ingångar skvallrar i regel om kapaciteten på steget….2. Subbas:
Köp bas/ar som är anpassade för att sitta i SMÅ slutna lådor, detta ger enklast det bästa basljudet, (kan beskriva varför men det blir en bok)
Som tex mina 15 tummare som ska ha en låd volym på 15 liter st!
Alltså välj basar med så liten volym som möjligt och beräkna lådan därefter …..Tips vid köp:
Ett enkelt sätt att se vad du får för pengarna är att kolla in magneten, stor och tung magnet/subbas är det du vill ha, materialet i högtalaren bör vara hårt, kläm lite och känn efter….3. Kablar:
Som nämndes ovan är kablarna avgörande, i varje fall när det handlar om area, köp hellre för grova än för tunna.
Lågnivåkablarna ska vara skärmade, var de kommer ifrån spelar mindre roll i dessa sammanhang……Lycka till….

//Glenn – som måste jobba vidare….
-
Intressant ide att driva fläkten med värmen från ljusen,
fungerar väl som ett änglaspel (en plingande julprydnad).
Självcirkulation är alltid trevligt, jag tror att ett isolerat rör med vinkel upp till bilen får liknande effekt då den varma luften stiger.
En annan sak, tänk på att ytan där värmeväxlingen sker måste vara stor, annars eldar man för kråkorna…..//Glenn
-
Svar till:
Jag var helt inne på en 745/945 men min fru vägrar att köra runt i en sån.
[/ QUOTE ]
Smart fru, jag för står henne, det är ju i särklass den fulaste bilen som tillverkats

inte tala om 240….urk, (har ägt en sån, fattar inte vad jag höll på med) tur att man mognar….Skämtåsido men för 30-40 tusen finns det massor att välja på, hade vi snackat häften av pengarna kanske det hade varit ett alternativ….
Såja såja bli inte sura nu, ni vet att jag har rätt, om ni inte vet det än kommer ni inse det om par år……

//Glenn – som en gång i tiden var Volvo fanatiker….
-
HA…. den var uppe här för ett tagsen.
Då tände jag direkt på detta och sprang benen av mig till Biltema som har en billig cromspray.
Tyvärr sög min ide bigtime då färgen ej fick ha kontakt med vatten…., kändes som det skulle förekomma en del….
//Glenn
-
Svar till:
Grymt!!!!
Men jag måste bara fråga; har du kört filmen i slowmo eller gick vågorna sådär långsamt???/Fjant
[/ QUOTE ]
Nej, det är INTE mixtrat med hastigheten, de bröt i den hastigheten, vågorna känndes jäkligt stora på yttre, kanske ännu större vid inre faktiskt, hastigheten när de bryter talar också för det men som Rille säger ovan hade det varit klart lättare att bedöma höjden på vågen med ett segel i.
Yttre revet ligger egentligen 200 meter till höger i filmen, där var det extremt brutalt men dessvärre inga jämna vågor, den lilla ön som det normalt bryter runt låg under vattnet, då vinden låg på från en för brant vinkel bröt det över ön snarare en runt, att jag filmade i vinkeln som jag gjorde var att jag tog skydd bakom en stor sten, filmade då 90° mot vinden, när jag försökte filma mot yttre fick jag vinden rakt emot mig vilket gjorde att regnet blåste på kameran, förövrigt gick det knappt att filma, fast jag lutade axeln mot stenen ryckte vinden i mig så det knapp går att se vad jag filmade……
Jag lovar att vara bättre förberedd nästa gång, när det nu blir…..

//Glenn
-
Hahaha sköna svar….

//Glenn
