drakglenn
Forumsvar skapade
-
Svar till:
Segel som Simmer Crossover kan kanske funka, men 42cm förlängning på 5.7:an och ”-5cm” på 4.2.
……………Hot Psyclone som jag själv kört mycket är ett annat tips där 4.2:an verkligen är designad för 400 och 5.9:an kan köras på 400 med 42cm förlängare (jag har kört denna kombo själv i två år).
………..
Gaastras Manic och Poison blir på gränsen ty deras 5.8:or behöver +46cm på papperet och jag har för mig några cm extra i verkligheten med RDM.
……….
Själv kommer jag till 2005 köra 6.3 på 400 mast (42cm förlängning), och då är det ”herr-varianten” av Hot Diva som gäller[/ QUOTE ]
Ah…. kan jag tolka det som att jag inte får smisk när jag ev. riggar stort på liten mast då självaste konfgurun riggar sina segel med icke rekommenderade master……..

vore roligt att höra hur du/ni tycker segel beter sig med mindre mast….Jag tolkar detta som att det är fullt möjligt men inte optimalt att rigga seglen med mindre master än rekommenderat.
Tanke: (nu blir jag djup, försök hänga med
)
Jag inbillar mig att det personens vikt spelar roll i detta samanhang, jag brukar jämföra mig med polarna som väger 15-20 kg mindre mig, vad jag erfar håller jag 4.2 i klart längre upp i vindstyrka en de gör, troligen för att jag har mer att sätta imot, det borde göra att när jag seglar på gränsen med 5.8 med rekommenderad mast borde det bli till det sämre då riggen kommer släppa ut ännu tidigare….eller?
Men om seglet (ex. 5.7) är sytt för en 400 mast har de väl förhoppningsvis tagit hänsyn till detta (eller?)Addes ide är inte dum men det känns ändå som att jag vill ha en hel våglinje, annars är man ju där igen med olika segel med olika egenskaper, känsla, riggning osv.
Jag måste säga att det gör mig glad att se att det börjat komma segel linjer som utgår från samma mast, ett steg för att undvika material hysterin som jag tycker vår sport drabbats av. Tyvärr gäller det nog bara oss ”medel” tunga grabbar då lättare killar måste ner i segelstorlek, dvs en mast till).
Ang: Små eller stora steg mellan seglen
(En teori till – nu sticker jag ut hakan)
Frågan är om inte vikten spelar viss roll här med….
Jag vill påstå att tyngre seglare är mindre känslig när det gäller att vara överriggad, gränsen för att vara överriggad är inte bara högre utan även området för att känna att man är över riggad är längre, vad jag menar är att en lättare seglare är känsligare för att vara överriggad, det i sin tur hänger nog ihop med att de vill ha tätare mellan seglen.Har ingen bra jämförelse men ta tex komforten (fjädringen) mellan en normal lastad buss resp. bil, båda är optimerade för sin vikt men ändå upplever vi komforten (eller för den delen sidvind) helt olika – skillnad – vikten
Jag tror det är denna skillnaden man kan ha i åtanke när man väljer segelstolekar, jag har seglat 4.2-5.0-5.9 i många år nu utan att känna att det skulle behöva något segel imellan MEN polaren på 65 kg gör det, något som han ideligen påpekar……
Nej jag tror inte heller man känner 0,1 kvm men det blir lätt 0.3 om man flyttar runt stolekarna lite.
Hade jag vägt 70 hade jag gjort samma val som Kongo 4.0-4.5-5.3 men eftersom jag är tyngre och seglar i samma vindar
vill jag börja med något större segel, kurvan mellan segelstorlekarna blir då lite konstig, troligen för att segelstorlekarna hänger i hop med klasiska
4.2-4.7-5.3= (0,5-0,6) eller
4.0-4.5-5.0= (0,5-0,5)Alternativet om man vill ha lite större glapp
4.2-5.0-5.7= (0,8-0,7) eller
4.2-4.7-5.7= (0,5-1,0), dock stor differens!Så lotten faller nog på 4.2-5.0-5.7 med rätt att ångra mig

Skulle verkligen vara roligt om någon en gång för alla kunde sätta spiken i den här frågan ang vindstyrka, vikt, storlek mellan segel ”teoretiskt”….

//Glenn – F-n nu rök halva arbetsdagen för att tänka/reda ut
-
Underbart, tack

så nu kommer den outgrundliga frågan som jag fiskade efter

Vilka segel ska man ha som mellan segel om man vill ha 4.2 som minsta & 5.7 som största ?????
Size Luff Boom Head Recommended Mast
5.7 430 183 Fixed 400 S-Wave RDM
5.3 430 172 Fixed 400 S-Wave RDM
5.0 422 164 Fixed 400 S-Wave RDM
4.7 410 162 Fixed 400 S-Wave RDM
4.5 408 161 Adj 400 S-Wave RDM
4.2 392 153 Adj 400 S-Wave RDMVäljer man 4.7 möter det bättre upp 4.2 då det är viktigare med tätare på små segel, samtidigt känns en kvadratmeter jäkligt stort mellan 4.7 & 5.7 eller
Väljer man 5.0 som mellan segel retar det en att det är tätare steg mellan de två största seglen….Hmpf
Är det bara jag som retar mig på detta matematiska fenomen?

//Glenn
-
Svar till:
Jag tror att Stefan Axelsson nådde nästan 32 knop i en tävling i slutet av 80-talet i skanör. Samma kille som drakGlenn pratade om
[/ QUOTE ]
Japp han är det, han sitter på Volvo Lastvagnar i Lundby Gbg
han hade lagt ner surfingen men jag peppade honom så vi får väl se……Svar till:
Är inte 32 knop ganska dåligt egentligen? , eller?
[/ QUOTE ]
HALLÅ, i slutet på 80 talet, du skulle sett prylarna

//Glenn
-
Sprang på en kille på Volvo Lastvagnar, det visade sig att han hade svenska rekordet i Speed, tydligen seglade han bland det sista tävlingarna som genomfördes, har för mig att det var på 32 knop

Nej, en ny Speedtävlig för att få en ny svensk mästare är nog på sin plats, frågan är bara VAR denna tävling ska genomföras.
//Glenn – (som fortfarande letar efter ett ställe
) -
Svar till:
…..Nya segel garderoben hotsails 5,9 och ezzy 4,7 används 90 % av ggr. Bägge riggade på 400 90% RDM……
/Ola-Ronneby
[/ QUOTE ]
Hur fungerar 5.9 seglet på en 400 RDM?, låter väldigt stort segel på den masten, eller?
Vill själv ha så stort segel som möjligt på min 400 utan att nämnvärt göra avkall på prestanda.
//Glenn – som fortfarande söker nirvana

-
Mycket bra tråd men med en dålig rubrik, jag höll på att missa tråden…..

Svar till:
Om segel mast och brädor är så himla bra idag borde man ju klara sig på två segel, en mast och en bräda. Eller?
[/ QUOTE ]
Kan inte annat en hålla med, sitter ofta och funderar på hur det kommer gå med den här materialhysterisporten….
Det jag främst tycker är synd är att man begår så mycket misstag, inte nog med att det tar på år innan man vet på ett ungefär vad man ska ha, för när man vet det är det läge att börja om igen, dels för att man avancerar och blir vassare man går tex över till våg eller fresstyle, så börjas det om från början igen……..
Som dr Masse sa spelar många faktorer in här, det finns inga självklara regler vad man ska ha, ALLA har olika förutsättningar typ av seglig, sin vikt, var man ska segla är det första man måste reda ut (stor skillnad på att segla i Gbg mot Varberg).
Sen måste man veta inom vilket vindspann man har tänkt och segla, stort vindspann = många prylar = DYT!Sen var de det här med pengar, den nöten som tar knäcken på de flesta, jag menar hade seglen kostat 500:- nya är jag säker på att nästan alla hade haft 6-8 segel i bilen!!!
Det är hit jag vill komma för att svara på citatet,
Vill (!) jag släpa på allt detta och sitta och rigga mer än segla?!?
Jag hade hellre velat ha en sak av varje och justerat seglet efter vind styrkan, man måste nog inse att tekniken inte är så långt fram som vi tror, att det kommer är jag fullständigt över tygad om, frågan är bara när…..Tillbaks till nutid:
Jag själv sitter funderar på vad jag ska ha…..
under de senaste år en har jag insett att det är få dagar här som är riktigt kul, de tillfällen som inte varit bra har antingen berott på att jag varit missnöjd med någon pryl eller att jag helt enkelt åkt till fel ställe (lurad av prognosen)jag börjar med prognoserna……
Jag har plockat ihop en vindsida med de bästa prognoserna samt momentanmätarna på väst kusten, har även byggt en guide som automatiskt indikerar vilka spot som gäller under rådande förhållande, den fungerar förvånansvärt bra med tanke på hur simpel den är, har minimerat mina felval då jag blivigt påmind om spot
men visst en prognos kan slå fel, det är inte mycket vi kan gör något åt det
NU PRYLARNA!!!!
Fördelen med alla dessa prylar är att det omöjligt att veta vad som är bäst, taken att det kanske finns bättre prylar är där hela tiden

sen kan vi ju sitta här och diskutera (snacka skit) hela vintern…..
Inför mitt kommande köp är seglen i fokus
Då jag seglar mer & mer våg kommer det vara där jag lägger pengarnaJag kommer ha en segelinje – tre vågsegel, en mast, en bom, en vågbräda på 80-85 liter (Jag väger 85)
De dagar det blåser mindre kommer jag tillsvidare fisa omkring på min freeride 93 liter med tillhörande 7.0 rigg
såsmåning om byta detta mot freestyle alt freestylewawe
för att möta vågbrädan….
som ni ser tvekar man fortfarande efter 15 år
Glenn – som kommer närmare nirvana för varje år

-
Tänk på att vi losat en timme dagsljus nyss

Det är väl mörkt mellan 16-17 nu, ska man till Apel får man dra tidigt, alternativt segla med pannlampa eller ta en lååååååååååååååång lunch
//Glenn – som tycker sommaren är för kort.
-
Svar till:
Så att de sluter helt tätt runt om när man greppar bommen. Detta är ju rätt individuellt.
[/ QUOTE ]
Ett tips
för att klippa handskarna så täta mot bommen som möjligt…..Klä in en bit av bomröret med glapack/plastfolie, måla färg runt, ta på handskarna och greppa en gång på det färgade området på bomen, låt hanskarna torka & klipp sedan bort det färgade området i hansken.
Borde fungera finfint för alla bommar resp. hanskar & händer.
//Glenn
-
Svar till:
Vilka observationer kan man göra.
Några känner jag redan till men det borde väl finnas fler???
[/ QUOTE ]
Vad man vill ha är realtidsdata, alltså vad det blåser NU!

Här på västkusten finns det ytterst få på webben, mig veterligen bara en bra, Onsla mätaren (2 mil söder om Gbg).
http://www.oso.chalmers.se/~weather/Med den kan man komplettera med Elajmätaren norr om Gbg (Tjörn)
http://www.elji.se/tjornvader/index.htmloch Apelvikens vindgraf som komplement i söder
http://www.apelviken.nu/Tyvärr har jag dålig kläm på mätare vid sydkusen…..
//Glenn
-
Kan bara hålla med, sjukt bra film & en kanon samling av trick.

Från en som inte fattar hur ni kommer ihåg/håller isär alla trick

//Glenn
-
Svar till:
Gör jag något fel för jag har kört med samma mastfot sedan 97 en f2 variant som följde med brädan den är svart och med mycket tjockare gummiled.
[/ QUOTE ]
Har med en F2 mastfot som jag haft sen 97, nemas problemas,
(ingen fes segling här inte), är förvånad att den håller än….Jag kör med den tills den går av, då plockas reserven ut som ligger i surfbagen

För övrigt tycker jag kvaliten sviktar på många nya vindsurfing prylar, vad f-n är det som händer egentligen.
//Glenn
-
Svar till:
Ge mig feedback, kan man limma ihop en glasfiber takbox med plast PVC?
/Mats
[/ QUOTE ]
Epox borde fungera fint, men frågan är nog om man inte ska fästa röret med skruv el. nit på boxens insida.
Det var någon som gjort det här på konfen, sök lite….
Alternativ: En box för segel & bom och ett PVC rör i mastens längd bredvid, (mellan box & bräda).

//Glenn
-
å där loggade jag in

//Glenn
-

Det var någon gång i början av juni som det blåste finfint för morgon surf, stack iväg 06.00 & seglade som en dåre i 3 timmar, när jag till slut satte mig på jobbet (endast iförd en sliten surf T-shirt Jeans, öh vadå kalsonger & strumpor) störtar Chefen in,
– Där är du ju, du har väl inte glömt att vi ska ha ditt lönegrundande utvekling samtal nu…………
– Hm…(pause)… näääääädå hm hm
Skämdes en aning ska tilläggas, inte lätt att försöka se seriös ut i den utstyrseln, att man sen stank sunken gammal salt våtdräckt gav nog heller ingen bock i kanten

//Glenn…… Vadå löneförhöjning.
