dude
Forumsvar skapade
-
Tack för tipset om vulcanon Andreas O!
Även jag tycker Vulcan är ett lättare trick att komma igång med än willy skippern. Du har kontakt med brädan hela tiden och riskerar inte att ha sönder brädan lika mycket som vid en willy skipper. Men har du bra ”känsla i fötterna” och alltså bra fotarbete så är nog inte willy skippern svårare. Frågan är bara vad som kan hända de första gångerna du missar willy skippern.
Ta en titt på Colin Sifferlen:s sekvens av willyskippern på starboards hemsida och beskrivning av FreeSex-brädorna så får du ett hum om hur willy skippern går till:

(http://www.star-board.com/products/freesex.asp)
Jag tycker det ser ut som att det gäller att få den bakre foten att landa på brädans nos i landningen.Om man jämför med Colin:s sekvens så ser det dock ut som man skulle kunna ha mer framåtvikt i upphoppet så att man landar med mer vikten mer över brädan i landningen, fast då blir det nog tyngre för knäna i landningen och det gäller verkligen att fötterna hamnar rätt – annars kan det lätt blir som någon sa här att smalbenet fixar en juste spricka i brädan.
/Niklas
-
Jag kom dit samma dag, torsdag, klockan sex och då hade det mojnat och jag hade inte lust att köra ”ännu en 6.2-dag” så det var bara att åka hem igen. Man ska inte ha ett jobb helt enkelt…
-
Lillebrorsan riggade 4.5 klockan halv två på Dalaröbryggan idag. Han har i och för sig en lättpålanande freestyle men det är inte dåligt inte. Jag ser fram emot att komma dit efter jobbet. Hoppas det finns någon vind kvar!!!
-
Hur klickar du dig fra till Söderarmsutsikten på dmi:s hemsida Boman?
-
Det var bra 6.2segling på förmiddan. Sen avtog det, vred över till västligt och erstavikssyndrom, dvs någon bra by och sedan ingenting igen och igen. Uttröttande men det blev ju bra vinkel att göra ett och annat hopp när det vred över… jag vi stockholmare är inte så bortskämda inte!
-
Var ligger Tofta på Adelsön? I Stockholm???
-
Jag står än dock fortfarande fast vid min uppfattning att det är troligast att han slog i botten.
Att han slagit i brädan finns det ju inget bevis för. Däremot var det sagt att det var på grunt vatten. Möjligtvis har brädan slagit i botten och sedan har huvudet slagit i brädan i sin tur.
Niklas
-
Av informationen given finns inget belägg för att snubben inte slog huvudet i botten och det är precis vad jag tror hände. Att tricka på riktigt grunt vatten kan vara riktigt farligt. För vem av er vet inte att dyk i grunt vatten lett till både förlamning och död.
Jag gör loopförsök lite då och då och om fötterna åker ur stropparna kan du spätta vattenytan ungefär som i ett dyk.
Så jag kan bara råda er, håll inte på med trick som framåten på grunt vatten.
Att ha hjälm på sig hjälper, enligt min mening, inte i detta fall.
Niklas
-
Och de har byggt stängsel! Där man förut går igenom grinden i staketet för att komma till udden har de nu satt upp ett stängsel så att det blir väldigt, väldigt svårt att få med sig surfprylar till udden! Jag var där några veckor sen och vet inte om nåt hänt sen dess.
Niklas
-
Tack för infon adde!
Föresten, jag har för mig att du är rätt stor och därför undrar jag om inte du borde känna att en fyr-meters-mast är lite mjukt till ditt 6.2:a, även om det är ett Boxer?

/Niklas
-
Vad kör du på för master på dina segel adde? /N
-
Är det någon ide att satsa på ett Boxer 6.2 för att kunna köra på en fyr-noll-mast till alla segel? Är det beroende på hur mycket man väger? Eller är det futilt?
-
Hej Johan
Vill du att din tjej ska plana så rekommenderar jag mindre intervall mellan segelstorlekarna. Men om hon har en bredare bräda än vad du har så kan det funka. Kolla in inlägg från mig om segelstorlekar om du vill ha mer info.
Niklas
-
6 segel för två personer, Lollo på 60 o jag på 70 kg. Det har visat sig inte vara nog stor skillnad på oss i vikt för att köra med olika segelstorlek, ens med spannet vi har nu, t ex körde igår Lollo med 5.9an och jag med 5.4an och det funkade fint. Bredden på brädan har även med det att göra så att en bredare bräda gärna körs med mindre segel. Även erfarenhet skulle ju kunna spela in:)…
4.4 Core 02
4.7 NR 98
5.0 Search 02
5.4 NR 98
5.9 Jet 02
6.2 NR 98För övrigt är 5.9 Jet ett för platt segel för att ha som störstasegel för Lollo eftersom det har för lite ”lättvinds-punch”. Något mer lättplanande segel skulle kanske göra susen. 6.2an som jag använder mest är jag sugen på att byta ut.
-
Skjut fram mastfoten så blir det lättare att falla av. /Niklas