dude
Forumsvar skapade
-
Hej du, Tuttle funkar fint i deep tuttle. Möjligtvis blir vinkeln som skruvarna går in i fenan uppifrån lite annorlunda och då är det inte svårare än att fila lite för att skruven ska kunna löpa. Skaffa tillräckligt långa skruvar så att skruven går in i metallgängan och inte bara in i hålet som löper till metallgängan.
/Niklas
-
dude
Medlem13 juli, 2002 vid 22:10 som svar på: alla som kan kom ner till erstan imornn!!!!!!!!!!!!!!!!Jo men det måste vart stora segel ni planade med i onsdags? Jag hörde från Erstavikens Surfcenter att det inte blåst planingsvindar för dem på ett tag. Så hur stort kan ni ha haft ni som hade det så bra i onsdags?
/Nicke
-
dude
Medlem11 juli, 2002 vid 17:26 som svar på: nån som kommer ner till twc idag de e sw-s 7-10 m/s!!!HUR bra drag? :-/
-
dude
Medlem11 juli, 2002 vid 16:36 som svar på: nån som kommer ner till twc idag de e sw-s 7-10 m/s!!!jag undrade själv om det blåste någonting på erstaviken, men jag ville inte chansa med för mycket trubbel ivägen.
Så, vart det någonting på Erstan idag på morgonnen? I så fall är jag nyfiken på när det dog, 8, 9, 10, eller till och med klockan 12 kanske?
//N
-
dude
Medlem11 juli, 2002 vid 16:32 som svar på: alla som kan kom ner till erstan imornn!!!!!!!!!!!!!!!!tjenare där adam,
blev det något på erstaviken igår på onsdag då? Det var ju riktigt fint väder och blåste gjorde det i stan!
/N
-
*hmm* hub? *hrm*
-
Jag kör med en tuttle i en deep-tuttle-box och det fungerar bra. Det kan möjligtvis vara så att fen-skruvarna har en liten annan vinkel från ovansidan av brädan in i fenan. Dettan kan fixas genom att borra eller fila upp hålet som skruven går in i fenan genom, före skruven kommer till metalldelen som den ska skruvas in i.
-
Det verkar riktigt bra som du säger! Var fick du prognosen ifrån föresten?!
Om jag gissar rätt så gick det ju rätt så bra för dig i söndags på Fituna. Hur länge har du kört egentligen och hur gammal är du? (Det måste vara den här nya bra utrustningen som gör det så himla lätt att bli bra nuförtiden.)
Hare,
Niklas
-
Jo ”kine”, Lollo o jag åkte till Torö och var där vid sjutiden och körde med 6,2. Det var aningen lätt tryck i 6,2an men perfekt annars. Själv undrar jag om det inte vart bättre på Torö under dagen. Riktningen var dock SV så det kan ha varit sjöbrisen som hjälpt till/ställt till det med vinden generellt.
Fredan verkar vara en riktig rysare i att hitta rätt ställe för den vindriktningen som då bli av.
//Nicke
-
Baggen 4.7 88 liter
o lillbrorsan på 5.3 och 103 liter. -
Sjöbrisen har kickat in på Erstaviken och Baggensfrärden. På Erstan, lite längre ut, är det gäss på större delen och det betyder att det troligtvis är bra att gå ut längst ut från Tyresö, dvs från Dyviksudde. Baggensfjärden är det lite lite sämre och gäss på men inte lika mycket så 7-8 är det nog där och jag planar nog av och på med mitt 6.2.
Jag är mer intresserad av om det är skitbra på Björkvik eller Dalarö eller liknande.
Mvh,
Niklas
-
Jättebra att du tänker undersöka närmare!
(Det är många som har ventilerat sina åsikter och till synes förutfattade meningar om det som du nämner. Vad jag vet verkar ingen ha kommit fram till vad som verkligen gäller.)
Ser fram emot att höra vad du kommer fram till!
Mvh,
Niklas
-
Men frågan återstår: Var det vind på Torö stenstrand eller inte____________________?
….för inte fan har jag tid att ta färjan ut till Landsort för att vindsurfa färifrån!
//N
-
Ja då har sässongen äntligen börjat för en annan igen då. Det känns skönt att vara tillbaka igen

Jag var ute på Baggen och körde idag (söndag 12 maj). Det var ingenting lovat från någon prognos men brisen kickade in och var starkast mellan två och fyra-o-tretti. Det var stadigt 6.0-väder och jag körde med 6.2 och en flow 276 på 103 liter ( själv väger jag 70 kilo så så pjåkigt var det inte men ni tungviktare skulle nog ligga på den ena eller andra storleken större segel).
Testade 5.4 på en starboard formula 155 med en 54-fena på och det funkade bättre än jag trodde, det planade minst lika bra som 6.2 gjorde på flow-276an. Och den tar riktigt bra höjd också.
Brisen avtog vi halv-fem-tiden och jag har under de gånger jag seglat just baggensudden märkt att brisen där avtar just vid den tiden, så om ni funderar på att sticka ut så vet ni.
Grejen med prognoser om bris och så så tror jag att en sån här ”6.0-bris” inte är någonting som de bryr sig att uttala. Så det är bara att lita på din egen erfarenhet när brisen kommer.
Vi var och tog en titt på Erstaviken från saltissidan också, men det verkade vara för mycket ost i vinden där fast ett gäng på ett tiotal formulaseglare var ute och körde race ( såg riktigt kul ut, men än en gång, det såg ut att ta för lång tid att gå runt en sån lång I-bana för att vara kul för mig som hellre skulle kört slalombana eller en hälften så stor I-bana för som det var verkade det bara roligt för täten och de som ligger efter verkade ha det måttligt intressant – bara som info för er race-annordnare!).
Nån som körde nåt annat ställe idag Björkvik, Dalarö, Kappellskär, Brevik?
Hälsningar,
Niklas