dude
Forumsvar skapade
- 
synd bara att det tar så lång tid för Skidsport att ta in prylarna och packetera upp dem. de sa att jag skulle ringa tillbaka angående torris om en vecka och nu har jag redan vant mig vid min nio år gamla lite håliga torris och det blir bara varmare o dessutom verkar jag funnit andra grejer att lägga pengarna på. men det är klart att det vore gött med en my varm torris bara man kunde få den när man har behov av den… mvh niklas
 - 
håller med J.S. stockholm var suveränt igår!
 - 
men surfdanne, du måste ju säga var utrustningen finns för juniorer har ju inte så stora möjligheter att resa landet runt och det väl kul att sponsra nån i närheten… är det i stockholm så har jag en nybörjare som är intresserad. mvh niklas
 - 
säg så här. är man nybörjare så är det inte bästa brädan till att börja med. du måste lära dig falla av för att komma upp i planing och inte sätta för mycket tryck på fenan dvs trycka med o räta ut framfoten.
sen om du har en större fena kan ju det hjälpa dig att komma igång samtidigt som du kan ta längre tid på dig att fatta tekniken som jag precis beskrev ovan för att komma igång.
hur som helst. styr dig inte blind på prylarna som Bosse säger. släng i en fena och kör. sen kan du komma tillbaka med fler frågor.
mvh
 - 
Du Knatte så kinkit är det inte! Fenor till mellan femnoll o sexnoll är inte större än max 33 cm för att du ska ha nå kul å gippa o det är ingen fara för fenboxar skulle jag säga.
Föresten skulle du kunna ställa en mer specificerad fråga anders. När jag läser ditt inlägg igen antar jag att du vill veta att du ska ha freeride, slalom eller racefenor till en sån bräda, alltså inga bakåtsvepta vågfenor och den ska väl ligga mellan 28 o 32 cm. Större fena för lättare planing. Mindre fena om du är säker och om det blåser mycket o du ska åka fort. Sätter du på större fena går du utanför vad brädan är till för.
Skillnaden för denna bräda du har gentemot nya är att den går sämre i chopit vatten men minst lika bra på platt vatten. Den går sämre att hoppa med men ligger säkrare i vattnet med lite längre anläggningsyta. När du gippar krävs det mer mastfotstryck eftersom brädans kurva och scoop ligger längre fram.
Lycka till med fenan anders.
mvh - 
Salt verkar då bättre än socker så att det inte blir så himla vasst. Men menar ni inte grovkornigt salt?
Skulle vara trevligt med ett svar då jag ska tipsa en polare om just hur att sätta på nytt halkskydd på en hal Tiga 254. mvh
 - 
Haha.
Apropå ha sönder lite grejer.
Sist på D.R. i Cabarete katapultade jag sönder nosen på en Fanatic Skate 58, hade av en ART-bom i ett kast med hängselen i, krockade med en chilenare hade sönder hans segel och spräckte nosen på Skate 262an jag körde och halkade på en Fanatic Rip 268 och satte hängselekroken i brädan vars nos blev helt böjd.
Tur att jag tog försäkring!Nu tycker jag Fanatic gör sunkiga brädor som inte svänger och suger när det gäller att komma upp i planing o speeda. Och jag skulle inte köpa någon ARTbom.
Fanaticcentret tänker jag för övrigt inte återkomma till. Precis utanför hade det ett vindhål på hundra meter där man får sunka sig ut och in.
Det hänger på att ha respekt för sina grejer skulle jag säga. Själv har jag ingen respekt för Fanatic vars designs alltefter en Fanatic Skate jag hade (röd vågbräda från ’94 med fet häck) verkar lämpa sig bara för riktigt tunga personer. Tackar vet jag mina egna spröda brädor med bit i svängarna och pop i planing.
Fast det är klart, det är nog alltid sunkit att hyra …
Ciao
 - 
Min fundering är annars om det funkar med flygen att ta med sig en dubbel boardbag och en gearbag, om det aldrig blir några problem med mängden alltså.
niklas
 - 
En grej ni får akta er för grabbar med dubbelboardbagen är att den blir tung och då behövs det inte att någon tappar den från hög höjd för att den lilla brädan i botten ska pajja.
Jag skulle rekommendera att ha brädan för sig i en boardbag som J.S. sa med lite extra padding om det får plats och sen ha resten i en gearbag. Att dela upp grejerna i två tycker jag är bra med tanke på flyg – man säger att det ena är brädan och det andra är seglet.
En enorm gearbag kan man kanske till och med få problem att check in på ’excess baggage checkinen’. Det kan ju tyckas omständigt att bära två bagar men det gör bara gott att bära lite halvtunga grejer – särskilt på vardera axel i stället för på bara ena.
mvh
 - 
Det är klart att du ska tjacka ett mindre segel så du kommer ut men det kommer ju inte att funka optimal som sagt så det är ingen ide att lägga ut några pengar på det så köp ett riktigt billigt segel från några år tillbaka. mvh
 - 
Jag fick för mig det. Det sades att världscupseglarna körde excellerator 80 i stället för viper race för att ”flexkurvan passar bättre” eller närmare för att om masten går av så vinner du inga race.
Nu tror jag dock att dom har kommit över problemet med viperna konstruktion. Och dessutom har de ju nu viper wave, inte sant, som ska klara påfrestningarna i vågor. Men jag är fortfarade lite skeptisk att de håller lika bra. Min uppfattning är att 100% inte håller lika bra och att det bara är ett pris man får betala för att köra på en otroligt mycket lättare mast som har bättre flexegenskaper och känns väldigt bra att segla med.
Jag undrar bara vad som sägs allmänt om viper nu för tiden. Hur mycket används viper i race- o wavevärldscupen egentligen?
mvh
 - 
Apropå små segel på större bräda 🙂
Här är ett trevligt resultat från föregående diskussioner.
->Gammalt litet segel passar bra på stor bräda<- Äldre segel har tryckpunkten längre bak. Ett gammalt litet segel har alltså tryckpunkten på samma ställe som ett större modernt segel. Själv har jag haft kul när jag kört 5.9 Hot Sails Gridlock ’95 på en AHD 300 ’98 à 135 liter. Detta har kompisar som vill lära sig plana fått köra. Med en större bräda är det lättare att komma upp i planing. Det är också lättare att komma upp i planing med ett bukigare segel som har bottendrag. Vad sägs, är det inte ett bra koncept för att lära sig plana på? mvh
 - 
Tack för svaren.
UP’s kolmaster är det allmänt känt att de gick av som tändstickor.
Robert, kommer du ihåg vad det var för märke o år masten var från?
Jag själv köpte en North Viper (100%) 430 som gick av mitt emellan bommen och mastfoten i somras. Det är väl allmänt känt att Vipermaster går av som tändstickor vad jag kommer ihåg också.
Än så länge verkar det som om begagnade master i allmänhet klarar sig bra. Bara man håller sig borta från vissa 100%ar och ruttna egg från det förflutna.
mvh
 - 
Låter härligt! Vad gick du på för prognos John? Var det inte SV 5-8 m/s? mvh Niklas
 
