Forumsvar skapade

Sida 132 av 139
  • dude

Medlem
    7 april, 2001 vid 18:40 som svar på: Ni bara måste checka det här fladdermusseglet!!!!

spontant om konstruktionen. när masten böjs i en vindby så borde seglet bli plattare och gå snabbare – där tror jag naturen gett fåglar och fladdermöss något… jag är nog helt ointresserad av att segla runt med onödigt segeltyg när det blåser bra 🙂

• dude

Medlem
    6 april, 2001 vid 06:05 som svar på: Flow 2000 eller 2001?

om du funderar på FLOW 276 så är det den bästa brädan jag seglat. mvh

• dude

Medlem
    5 april, 2001 vid 15:40 som svar på: Nån som testat dessa eller vet var man kan få tag på?

Om det är nån som får tag på dom så är jag intresserad och även en polare. mvh niklas

• dude

Medlem
    4 april, 2001 vid 14:44 som svar på: Deviator!? Bra el. ej?

jag har alltid fått kastfall men det intressanta är att nu är jag i sämre form och bara det senaste året har jag pajjat nosen på min egen brorsans och senast uthyrningsbrädan på cabarete med kastfall. jag kan väl säga att jag höll upp i lite över ett år och förkovrade mig lite då också. som en annan talare sa så lönar det sig att hålla sig i form. före dessa bräder jag nämnt jag haft sönder har jag aldrig förut haft sönder nån bräda med kastfall. ja förut var jag bombsäker på att när jag fick kast så var det lätt att undvika nosen. nu gäller det bara att komma tillbaka dit ! mvh

• dude

Medlem
    4 april, 2001 vid 14:39 som svar på: Vilken bräda borde jag ha?

Håller helt med rian ! mvh

• dude

Medlem
    2 april, 2001 vid 21:30 som svar på: Mistral

Vad jag vet är SLE rena slalombrädor och inget att leka med föutom att åka fort och göra slalomgippar med. XLE var dyrast och lättaste konstruktionen för t ex freeridebräderna Screamer i olika längder…

• dude

Medlem
    2 april, 2001 vid 21:19 som svar på: ’01 Volcano 6.9 eller 6.4?

Jag skulle ta 6.9. Du planar tidigare o får mer tid på vattnet. Och så kommer du aldrig klandra dig för att ha valt det mindre seglet för att du inte har nog med tryck i seglet…

• dude

Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:55 som svar på: fransk sida med videosnuttar!!

Tackar. Windows Media Player hackar för det mesta. Real Player och QuickTime fungerar betydligt bättre.

Jag kan dock inte spara filmerna. Det är htm-sidor som spelar upp dom och jag kan inte hitta var dom ligger.

Mvh, Niklas

• dude

Medlem
    29 mars, 2001 vid 11:32 som svar på: Tarifa

Var i Tarifa i somras, väger 70 kg och skulle ta med mig en 88liters vågbräda som jag kan köra 6.0 som störst på. Har du bil kan du välja spot om det skulle blåsa för mycket på ett ställe nån gång. Mvh, Niklas

• dude

Medlem
    28 mars, 2001 vid 21:25 som svar på: fransk sida med videosnuttar!!

Jo, högsta kvalitén hackar när jag streamar… Finns det nåt sätt att ladda ner snuttarna sa nån? Tackar så mycket, Niklas

• dude

Medlem
    25 mars, 2001 vid 14:55 som svar på: Surfställen i sthlm-området

hur mycket kostar det att ringa dessa automatiska telefonsvar? mvh, niklas

• dude

Medlem
    25 mars, 2001 vid 14:43 som svar på: fransk sida med videosnuttar!!

JÄVLIGT sjyssta filmer! Synd bara att det inte går att undvika att de hackar då och då!

• dude

Medlem
    25 mars, 2001 vid 14:05 som svar på: segeldatabas

hot sails gridlock 1995 och art:s segel 1999 och 2000 fanns inte med. så där hade jag inget att lägga in… föresten skulle det behövts bilder på art:s vågsegel för att jag skulle kunna veta vilken årsmodell jag egentligen seglat på det center jag var på… mvh, niklas

• dude

Medlem
    24 mars, 2001 vid 16:40 som svar på: Fanatic Bee 260

körde på en Fanatic Bee 260 på Fanatic centret i cabarete förra veckan. jag väger 71 kg så brädan blir mer racig och styv för mig än dig på 80 kg skulle jag tro. den är i alla fall mer freeride än freestyle, inte så bred vad jag kommer ihåg. det som utmärkte den bland alla bräder var att den är snabb och gör slalomgippen bra.

mvh, niklas

• dude

Medlem
    23 mars, 2001 vid 00:25 som svar på: Dr. Masse regerar,läs här…

Det finns en tredje dimension till den tvådimensoinella diskussionen mellan dr Masse och Kevin om segelstorlek passande mastlängd indirekt maststyvhet.

Den tredje dimensionen är personvikt. Lättare seglare behöver mindre styv mast och kan då välja en kortare mast medan tyngre seglare behöver styvare mast och kan välja en längre mast.
    Exemplet är J.S. som är tyngre och använder längre och styvare mast medan Ola H. som är lättare använder kortare och mjukare mast. (Hoppas jag har rätt här.)

Efter att ha skrivit allt detta igen efter att ha råkat trycka på ”Clear Form” knappen kom jag på att master i säg tre olika styvheter är lösningen på problemet för oss enskilda konsumenter som köper segel för att passa just sig själv.

Här kommer dock problemet.
    Det finns en andra marknad förutom den som köper för att använda till sig själv. Det är uthyrningscentren runt världen. Mr Neil Pryde värderar denna marknad högt sedan en intervju jag läste ett tag sedan tillbaka. Jag tror han väderar den ännu högre nu! Själv tror jag Neil Pryde har säg 40 % av denna marknad och att den närmar sig den marknad den privata konsumenten representerar (allt enligt Mr Neil Prydes vision att åka på vindsurfingsemester likt andra åker på skidsemester).

En kund medveten om att han/hon ska ha en viss maststyvhet i sina segel skulle ställa högre krav på uthyrare. Att var segel skulle riggas med olika master skulle vara en stor påfrestning för uthyrningscenter som inte skulle klara av att tillgodose behovet. (Samma mönster finner vi med olika brädor för olika tunga seglare.)

Fan nu orkar jag inte skriva mer.. det skulle gå så jävla mycket enklare att säga ideerna som dom kommer.. men i all afall så har NP försökt lösa problemet med att ha specificerat bara en mast till varje segel. På det sättet kanske inte någon använder en helt fel mast. Motexemplet är North Voodoo. En 400 mast på ett 6.2a för en 90 likos person är nog alldeles för mjukt medan en 400 mast på ett 3.7 för en 60 likos person är alldeles för styvt.

Gonatt på er allihopa.

Mvh,
    en i alla fall j-ligt glad surfare just hemkommen från Cabarete med segling alla dagar hela veckan mellan 4.7 och 6.2.

Sida 132 av 139
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications