Forumsvar skapade

Sida 19 av 139
  • dude

    Medlem
    20 april, 2012 vid 06:59 som svar på: Bom: kolfiber eller aluminium

    Okay, det är så ni tänker… Jag tänker dock att det kan vara bra att bommen flexar något åt något håll vid vissa typer av ”impact”. …North har till exempel en bom med variabel flex. När jag klotar något trick så vill jag i alla fall att bommen flexar något där det är okay att det flexar i stället för att jag stukar min handled till exempel.

    Hur mycket väger till exempel Norths bom? Är det den enda som har inbyggd flex?

  • dude

    Medlem
    20 april, 2012 vid 05:35 som svar på: Bom: kolfiber eller aluminium

    Jag har idéen att en mjukare aluminium kan undvika att ge dig skador om eller när du klotar i vågor och ställer revbenen rakt på bommen eller handlederna för den delen.

    Därför undrar jag vad är de finaste lättaste i aluminium eller något annat flexigt material?

    På små vågsegel 5.0 och mindre är det ju faktiskt inte bara dåligt med flex. Eller? Vad tycker ni? Vad TROR ni?

  • dude

    Medlem
    17 april, 2012 vid 07:45 som svar på: Sperlätta segel, riggar, mm

    Av alla bommar så väger PX-bommen minst på 1840 gram där näst lättast väger ca 2100 gram har jag för mig. Beslaget med en sak att klämma över masten tycker jag ser intressant ut och skulle ju kunna vara det enklaste av alla att fästa på masten. Sen vet jag inte hur det sitter fast och om det är styvt, men det skulle jag anta med ett sånt pris. Lätt rigg är skönt när man står och guppar och vågseglar i lätt vind! Riktigt fin rigg du skaffat dig Mackan 🙂

  • dude

    Medlem
    16 april, 2012 vid 07:21 som svar på: Nio överraskningar i en? Är det en…

    Sure, det var ju lite nytt från det franska perspektivet. Helt okay 🙂

  • dude

    Medlem
    15 april, 2012 vid 00:10 som svar på: Quatro Quad Levi Siver 85
    Doc;685910 wrote:
    Köp min twin/quad 98 istället. Snabb waverocker, lös o slajdig, 64,5 bred och pallar stora segel. Det är fan lättvindsvågis som heter duga det! (Jag har en 62 bred också, lite för många brädor i bilen helt enkelt…)

    Säg mig, var hittar jag din säljesannons om du har en sådan. Jag har lite svårt att hitta nån annons alls från dig! 🙂

  • dude

    Medlem
    15 april, 2012 vid 00:07 som svar på: Quatro Quad Levi Siver 85
    stoorfaen;685881 wrote:
    jotack, djungel var det. Jag har testat både 85an och 95an de dagarna som var lite lugnare och jag gillade båda. Ähh va faen, man kan teoretisera hur mycket man vill men får jag syn på en bättre beggad så smäller det! 🙂 Om jag inte kan köra på den här hemma så är den i alla fall jävligt snygg och har som sagt v-botten under mastfoten! 😉

    Ja, vad vet jag om hur shaperna känns för någon som väger 85 kg och är 7 kg tyngre än vad jag var? Där är det jag som ”extrapolerar”. Andra som väger mer än jag har jag hört säga att de inte gillar den i så mycket plusvolym men det är inte upp till mig att referera vidare från. Om du skulle skaffa en 95a så skulle jag gärna läsa några rader om hur du gillar den!

  • dude

    Medlem
    14 april, 2012 vid 23:55 som svar på: Quatro Quad Levi Siver 85
    FastlandsGuten;685713 wrote:
    Blåser det inte på Maui längre? 🙂

    Hej Peter!

    Jo, visst blåser det. Man det är omöjligt att köra träningsläger i fem veckor utan att köra slut på sig själv, det kan flera här intyga – de som försökt – och det har nog nästan alla gjort 🙂

    Alltså måste man låta sig dras in i något annat för att inte bli galen just för att man inte går ut ännu en perfekt dag i paradiset. Vi som är så svältfödda på bra förhållanden har ju rätt svårt för att ta det lugnt när det finns fina förhållanden! Det finns dock en person jag skulle kunna tänka mig skulle klara av att köra varje dag utan att köra slut på sig…

    Resten av oss har en tendens att köra för hårt för länge, ja nästan alla som vart här har nog gjort det, även om det finns undantag. Calle S, du har väl vart bra på det? Och Calle N tror jag drar nytta av sin långa erfarenhet. Jesper B är annars det perfekta exemplet på en som inte kan hålla sig – sorry Jeppe, jag kunde inte hålla mig, det är så kul att höra dig dras med av ditt stoke 😀

  • dude

    Medlem
    14 april, 2012 vid 23:43 som svar på: Quatro Quad Levi Siver 85
    CharlieB;685712 wrote:
    Det finns bara en Dude!
    Vilken inventering!
    Frågan är om vi ska böja använda deciliter mått?

    C

    Tack Charlie!

    Men det där med decilitermått, jag förstår andemeningen 🙂 men inte om det var något mer du försökte säga…

  • dude

    Medlem
    14 april, 2012 vid 21:43 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!
    Doc;671187 wrote:
    Det märks att det varit en usel säsong. Nu har det äntligen börjat blåsa, men kanske för sent för jag har aldrig tidigare varit med om att det är så trögt på begagnatmarknaden. Förr om åren har man knappt hunnit lägga ut prylarna till försäljning innan telefonen börjat ringa. Nu är det väldigt få intressenter, på bommar master, segel osv. Och två gånger har nu folk dragit sig ur affären i sista stund, strax innan man beställt frakten. Är det lågkonjunkturen? Är vi på utdöende igen och bara entusiasterna kvar (som redan har en deal på 2012-stuff) eller är det bara ett utslag av många års effektiv marknadsföring som gör att alla ska ha Simmer?

    Märkligt. Jag tror jag tar en gravöl för mina begagnade grejor, gravsätter dom i garaget och sätter på en VHS med Aloha Classic från 80-talet 🙂

    Doc, hur gör jag för att enklast se de annonser du har? Jag var lite intresserad av det du sålde och tänkte gå in och se ifall du fortfarande hade kvar, men jag hittade ingenting från ditt användarnamn…

  • dude

    Medlem
    14 april, 2012 vid 21:42 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!
    hanlar;671192 wrote:
    Problemet är snarare att fel grejer kommer ut hela tiden. Jagar en Naish Force/boxer 6.2 2011 men inte ett napp. Fahlen har men knappt nån rea, annars inget.. Nån som har en – hör av dig!

    Jag återkopplar på diskussionen från tidigare i den här tråden om varför det är speciella prylar man vill ha.

    Jag upplever att inom vågsegling så har marknaden för både brädor och rigg nått en hög mognad. Och med det så följer att har bara en tillräckligt stor mängd av oss som kör kännedom om vad för egenskaper vi vill ha av utrustningen så är det möjligt för oss att byta grejer på andrahandsmarknaden. Jag upplever att en för stor del av kommersiella intressen gör mycket för att mer konfundera oss om vilka egenskaper deras produkter har och i stället gör allt för att hausa upp hype kring nya prylar för att vi ska pendla hit och dit mellan nya prylar varje år utan att få någon känsla av vad för egenskaper som gör att vi gillade det ena det ena året och det andra näst följande år. Det här skulle jag vilja förändra.

    Med det här menar jag inte att vi alla bara ska byta runt bland våra begagnade prylar, för det är klart att prylar slits. Så det är klart att det är najs med nytt nån gång då och då, men jag tycker definitivt att bara du och jag vet hur en inte helt ny bräda eller segel funkar för dig och mig så är det värt att kanske hellre laga och fixa till än att glömma och gå vidare med nytt!

  • dude

    Medlem
    12 april, 2012 vid 08:48 som svar på: Maui idag

    Christian, nu kan jag inte hålla mig längre. Jag vill se den lilla filmsnutten du fått ihop från vår första dag på Launiupoko igår. Det var ju igår ju! Jag orkar inte vänta, åååh 😐 Haha. Hoppas verkligen det blir vindstilla imorn vid soluppgången och att vi kommer upp för att köra Lanes, det måste verkligen bli av före vi åker hem!

  • dude

    Medlem
    12 april, 2012 vid 08:36 som svar på: Quatro Quad Levi Siver 85
    Doc;685929 wrote:
    Haha. Jag är helt lugn. Det var dessutom underhållande läsning. Fick mig att tänka på varför jag gillade min gamla Naish HybridWave 96 så mycket. V i häcken men platt fram, gick runt på en femöring i lätta vindar. Skulle aldrig ha sålt den.

    Du Doc, den skulle jag vilja ha en recension av!
    Jag tror att shaper börjar gå varvet runt nu och att det kan vara bra att känna till sina shaper för att faktiskt veta vad man gillar och skulle kunna vilja ha för olika förhållanden!

  • dude

    Medlem
    12 april, 2012 vid 04:56 som svar på: Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

    Fire 4.7, 4.2 och 3.7 4000 kr.

  • dude

    Medlem
    12 april, 2012 vid 04:34 som svar på: Maui idag

    Jag måste bara säga att Maui levererar verkligen i år och det känns som att jag kan ta det lugnt och som att vi själva kan bestämma vad vi vill göra, vågsegla något spot på North Shore, åka över mot Lahaina för att suppa eller bara ta det lugnt eller göra något annat. Idag hade jag en riktigt kul dag med 4.0 i vågor. Igår hade jag en hur skön dag som helst på SUP i Launiupoko. Men jag vet, jag är inge vidare på att ta bilder, tyvärr det är bara så 🙂
    Hälsningar,
    Niklas

  • dude

    Medlem
    11 april, 2012 vid 07:45 som svar på: Quatro Quad Levi Siver 85
    stoorfaen;685782 wrote:
    Riktigt intressant läsning Dude och jäkligt fina bilder! Jag har ju själv jagat denna brädan av 95l storleken länge nu och tror jag snackat med dig lite om den. Du nämner ett par ggr att den inte är en lättvindsbräda, men tror du inte att 95’an skulle funka fint med 5.7 ner till kanske 4.7 för 85 kg? Vad siktar du på i år på hemmaplan?

    Tja!

    Nej, jag tror att 95an är för de som väger 90 plus.

    Det blir ju samma effekt för dig med 95an som för mig med 85an att du bara använder en bråkdel av brädans potential, läs v-botten under mastfoten, och ändå får den senare planingen som v-botten ger.

    Jag skulle gärna ha den här v-botten på vilken hårdvindsbräda som helst jag hade, men inte på min lättvindsbräda.

    Jag hade en Starboard Pure Acid 74 från 2007 som också hade denna v-botten (för övrigt när Levi Siver körde Starboard 🙂 ) och den hade också grymt skön sväng. Den hade dock för mig och för detta exempel helt irrelevanta problemet att den hade för låg scoop (rocker i nosen) som jag catchade och gick över styret med ibland, men det kanske bara var för att jag gillade göra noslandningar 🙂

    Okay, jag vägde 78 och tyckte 75an var ca 4 liter för liten förra året och skulle alltså ha älskat en Quatro LS 79, ja det blir ju en 80, om det nu hade funnits en sådan.
    Anledningen att jag ville ha mer volym än Quatro LS 75an hade är att jag vill kunna guppa på den i nära ingen vind utan att ramla i för lätt.
    Nu väger du själv 85 och skulle du gå på samma volymkriterie som jag så skulle du vilja ha en Quatro LS 86 och det blir ju i praktiken en Quatro LS 85. Du får en grym endabräda för det är precis det man vill ha på Maui, en bräda som går att guppa på men ändå är grym att åka på i höga farter och hård vind.

    Om du nu ändå vill ha någonting med 95 liter för att den ska bära större segel så vet jag inte riktigt varför du vill extrapolera din känsla av att ha seglat 85an – för visst är det den du testat? – till ett helt annat ändamål, alltså en större bräda som ska hålla större segelstorlekar och användas i andra förhållanden.
    Ska du inte då titta på någon ny tri-fin som kanske har lite bättre släpp och mindre drag än en quad 😉 Observera att jag driver lite med dig här, för visst är det en djungel med alla olika shaper som man aldrig har fått prova och då inte har någon aning om hur de är att segla!

    // Niklas

Sida 19 av 139
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications