 
						 
			dude
Forumsvar skapade
- 
@mackee 730388 wrote: Handlar inte bara om en liten diameter ,nästan viktigare med formen typ AL 360 egg shape Undrar hur en AL 360 Carbon Slim med ovalt grepp skulle funka med vantar på vintern… 
- 
@dr Masse 730365 wrote: Yepp, lutar nog åt en Chinook twist on med tendon och euro pin nästa gång jag köper ny mastfot. Gillar pinne i ett stycke, är den främsta grej jag skulle vilja förbättra med Streamlined. Just grejor som kan gäna upp är väldigt onödigt. Dock föredrar jag Streamlineds mer slimmade platta/bas. Kanske skruva dit Chinooks pin i ett stycke på en Streamlined fot? 🙂 Varför en sån här? 
  
 Och varför inte en sån här?
  
 :confused:Jag ser bara fördelar med ”rubber joint” eller ”boge” som den verkar kallas för här: - Böjs lättare så brädan kantställer sig inte lika lätt i vattnet
- Behöver noll service (enligt egen erfarenhet)
 Vad ser du för fördelar? Tendon har ju alla nackdelar vi pratat om här i tråden…:frown: 
- 
@dr Masse 730363 wrote: Och själv tycker jag att Norths nya mastfot ser rätt intressant ut med integrerad säkerhetslina (skulle dock gärna ha en modell med fast platta):   Masse, tänkte bara höra med dig varför vill du ha en modell med fast platta. Jag tycker också de här North ser bra ut och verkar genomtänkta. 
- 
@Ola H. 730358 wrote: Personligen körde jag länge med boge och gillar det egentligen bättre ”rent känslomässigt” men det jag tröttnade på var att det ofta blev problem med locktite mm när man väl skulle byta. Personligen har jag aldrig känt att jag behöver byta ut en timglasjoint. Skulle jag se att den var skadad byter jag ut allt som sitter ihop mot nåt nytt. Min erfarenhet av att skruva på mastfötter säger att det är bäst att lita på något som sitter ihop från fabrik. :smirk: 
- 
@spinL 730319 wrote: Bra tråd! Som relativ nybörjare har jag aldrig funderat på att titta på skicket på min mastfot. Såg efter dagens surf att det var en spricka i gummit (har en tendon-konstruktion). Har fungerat bra i 3 år med en massa surf så man ska väl inte klaga allt för mycket. Efter snacket i tråden funderar jag på att beställa en sån här, borde passa med min nuvarande förlängare: http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_33_35&products_id=302 
  
 Någon som har erfarenheter av deras one-bolt mastfötter?För de som kör PIN skulle den här kunna vara ’the shit’, med tanke på att det är en hållbar timglasjoint (är det det här ni kallar för boge?:), att den bygger lite, alltså är så nära brädan som möjligt och att den är enkel genom att bara ha en bult i mitten in i mastskenan. Å andra sidan kan den va svår att skruva åt och skruva av med den lilla basplattan. Det har jag erfarenhet av och är nog den största risken med denna. Möjligtvis kan man akta sig för att skruva fast den för hårt, men jag vet inte. Och så spökar för mig gammal kännedom om att PIN i alla fall förut haft problem med att kunna gå av, men det kanske inte gäller denna om den är svetsad eller sitter ihop som en enhet. Så för mig är den inte ultimat. Letandet efter den bästa lösningen går vidare… 
- 
@Torvik 730316 wrote: skulle man inte kunna designa en ”plugg/bricka” som man stoppar i det fyrkantiga hålet i kassetten? så man kan ha mast foten längst bak utan att den hoppar ur.. tänkte att man drar i ngr. varv på foten, och sedan stoppar i pluggen, och flyttar sedan bak, och låser så den inte kan hoppa ur?? Det är ju klart att den kan gänga upp ändå…men det är ju lättare att skruva fast innan den poppat ut… Intressant, men det låter komplicerat. Har du en lösning klar så är jag på!! 🙂 
- 
@Ola H. 730358 wrote: Själva grejen med tendon är mycket riktigt att man byter den då och då, vilket är en operation på ca 3 minuter. Det handlar om att hitta en säljare av tendon, och då inte en tveksam sådan, köpa den, hitta rätt verktyg, göra det på flera mastfötter. Nej, jag avstår helst från detta! 
- 
- 
@dude 730301 wrote: Jag håller helt med. 
 Har själv en sån här:
 http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_34&products_id=111 
 Enda jag funderar över är att ha en med de två bultarna närmare mitten så att inte en så lång bit av mastskenan tas upp, för att kunna ha den längst bak i.
- 
@Lars_K 730257 wrote: Har kört med Chinooks US-kopp med BOGE joint i många år nu och har aldrig haft problem. Kör bara i vågor och de verkar hålla för allt. Det speciella är att det går en rostfri M8 upp i jointen samt en offsetad M8 ner i basplattan. Två separata skruvar med varsin uppgift. Blir hur starkt som helst. Och inget slår en fet naturgummi-joint när det gäller livslängd. Är också mjukare och mer dämpad än tendon vilket sänker lasterna och sparar brädan. En sån här alltså: 
 http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_32&products_id=106Jag håller helt med. 
 Har själv en sån här:
  
 http://www.chinooksailing.com/products/product_info.php?cPath=2_31_34&products_id=111
 som jag kört med sen 2009 utan att serva eller fixa med det minsta. Kör sommar som vinter.
- 
@M C 730228 wrote: Norrbaggen ovan måste ha haft otur… 
 Personligen har jag svårt att se några giltiga skäl att köpa någon annan mastfot än:
  
 http://streamlined.us/twist-on-tendon-joint-us-base-cup.html/Måns En anledning att inte köpa den är att du måste byta din ”tendon joint” en gång om året och hålla koll så den inte håller på att spricka för att den inte ska gå av ute på vattnet. Av erfarenhet kan det vara nog så jobbigt att den går av även om den hålls på plats av ”3 line Dyneema safety”. 
- 
dudeMedlem6 januari, 2015 vid 09:39 som svar på: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@jonteasu 730016 wrote: Jag upplever att den är lättare att hålla farten i bottensvängen på en våg som inte ger så mycket fart och att jag kan svänga tightare utan att tappa farten. Vilket gör att det blir lättare att lägga toppsvängen precis där jag vill och träffa läppen med mer fart. Så på ställen som tex Vilshärad passar den i alla fall min åkstil mycket bättre än min förra bräda som var Starboard Quad 82l 2014. Quaden har jag nu i Sydafrika och skulle säga att jag hade nog velat ha Koden här många gånger också. Vågorna här är snabba och ger bra fart på brädan, men tror jag hade varit lite mobilare med Koden när det är mindre vågor eftersom jag kan svänga tightare med den. Tack! Såna här berättelser är ovärderliga för alla oss som försöker förstå vilken bräda är bra på vad och för vilka förhållanden. 
- 
dudeMedlem29 december, 2014 vid 20:39 som svar på: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..Intressant att du säger att Kode 82 gett dig ett uppsving i vågridningen. Vad har det vart för egenskaper som gjort det? 🙂 @jonteasu 729866 wrote: Jag väger 75kg och har en Kode 72l(2014)/82l(2015). Använder 82l vid 5.2-4.0 och 72l 4.0-3.3. Av de brädorna jag har kört på så är Kode definitivt min favorit vågis i onshore. De brädorna jag kört på mest innan är Starboard Quad 82l(2014) och RRD Cult Quad 83l(2010). Koden tycker jag är bättre än ovan nämnda brädor på att hålla farten i bottensvängen när det är onshore och en lite slöare våg. Den planar även tidigt och är snabb, vilket underlättar hoppningen på vägen ut. Jag tycker min vågridning i Sverige fick ett litet hopp i utvecklingen när jag började köra på min Kode 82l. Så personligen hade jag valt 82l Kode om jag bara skulle ha en bräda i Sverige. P.S. 
 Vill tilläga att jag är super partisk och allt sånt, men detta är i alla fall mina erfarenheter inom ämnet.
- 
dudeMedlem29 december, 2014 vid 20:38 som svar på: Kode i dess alla vaianter quad vs twin vs single..@tws 729875 wrote: >> ha kort avstånd mellan mastfot och nos 
 Hei dude fjerning av nosen på et brett fjernes unødvendig vekt under rotasjon, men gjør det vanskeligere å slå (baute).Okay tws, det var ju en bra förklaring, men dock för en väldigt marginaliserad påverkan. Låt höra om dina andra idéer och teorier, det har ju vart några från förr som faktiskt vart riktigt praktiska, även om det inte medfört alla svävande fördelar du ibland lagt fram – men jag anar potential om att fler kan komma! 
- 
@Mag 729817 wrote: Det låter som ganska bra storlek för din vikt dude, men lite smalare i finvågor kan du ha. Ja, det kan jag säkert, för lite snabbare kant till kant, speciellt i lite högre farter. Får jag tag i en mindre nu till våren så får jag se! :santa: 


 
								
