dude
Forumsvar skapade
-
Du har en poäng där Drakglenn 🙂
Ska se om jag får kläm på att använda plastnyckeln utan elektronik. Lite jobbigt bara om man är två ute. Då måste vi fixa en till nyckel utan elektronik…
-
Intresserad 🙂
Men det är väl bara att beställa från någon webbutik i världen numera. Ett lås har diskuterats förut här. Tror att det var det här: Palmers Keypod Key Safe

Men det lät sist som att det var ett problem med det låset, att det var möjligt för vem som helst att ställa om koden då knappen/funktionen på för att återställa koden var tillgänglig även då den var låst. Vi kom aldrig fram till ett svar i den här frågan, kanske främst för att de som redan har en inte var så intresserade av att prata om just det här 😉
Sen finns det ju olika modeller, men det är ju just svårt att köpa en sån här pryl utan att se den och hålla i den, för får mina nycklar plats i den, är den lätt att använda och har den något säkerhetsbrist.
Så, varför inte Farking Car Key Safe

eller Surf Sail Australia Seacured Car Key Security

Niklas
-
Härliga bilder, igår var en bra dag.
Tack för bilderna Calle och tack för fotograferingen Malin!
-
Tack! 🙂 Det var på tiden…
-
Samma här Svenne. Men himlar va de regnar ikväll…
-
Lite mer teknisk data om DaCurve 73 2005 från länken http://www.surftribe.it/windsurf/catalogo_prodotto.php?id_prodotto=2500
”Based on the shape of the last years test winner, Tabou brings forward the evolution of the ‘classic wave’ board – Da Curve. The boards are shorter with a new tail rocker line, which gives the board a more reactive nature without loosing what made the previous years so easy and radical. Designed for sailors who want a carving board with lots of speed and control in the turns and especially down-the-line windsurfing, making it easy to draw powerful curves in medium to big waves with full speed. Da Curve has a super fast ‘rail to rail’ turn due to it’s narrow tail and fine details, giving you confidence off the bottom turn allowing you to set up for the big smack. The center section has a flat rocker designed for early planning and easy speed, which makes it an excellent jumping board and ideal for onshore conditions. Da Curve is an easy radical board.”
”Bottom> Double Sandwich S glass
Deck > Double sandwich Carbon Kevlar
DESIGN DETAILS
Triple curve rocker line speed easy planning, turning, forgiving on reentry Outline narrow power carving, control, fast rail to rail Shorter outline lighter nose = easy planning and well balanced board. V Double concave forgiving with lot of grip in the turn and smooth on chop Fin rails lot of grip and faster rail to rail Heavy duty construction free your mind from breaking the board” -
Här är mer information om brädan i form av ett test som jag tycker beskriver brädan bra. Länk till texten: http://www.deepfried.tv/news/default.cfm?Pg=1170&ID=432
Gear Preview – Tabou Da Curve 73
Furnished with more traditional style Tabou graphics (namely naked ladies), it uses a conventional pintail wave shape, but looks decidedly small and compact with a length of just 239cm.
03.12.04Straps are supportive and elasticated, being easy to adjust and holding their shape well, whilst the footpads have double density shockabsorbers, making them very comfortable and adhesive.
The board is extremely light, not just because of size but construction too, being made with extensive carbon Kevlar sandwich wraps on both the hull and deck.On the water the Da Curve produced an exceptional performance that stood it proud in the group of small, conventional high-wind wave boards to which it belongs. It has similar levels of bite and dedication to the other super small boards, but is tempered with a smooth progressive and useable character. It allows even the intermediate to make far more practical use of this level of performance on a more real world basis. Excelling when it is very windy and the swell builds, it is nonetheless a lot of fun in mediocre, everyday conditions. The Da Curves straight-line comfort is excellent, feeling very secure; there is no slap or bounce to the board, it remains poised whilst the pads effectively act as shock absorbers even the roughest chop passes by without notice. In the carve, there is positive feedback instantly provided to the rider.
The board feels compact, yet is smooth through less than perfect water and it holds speed well to make riding devastatingly precise and effective. If some boards have a super smooth, soft nature, take more power to get going, and offer little in terms of feedback, whilst others are sharp and nervous, the Da Curve has the best of both qualities. It is one of the easiest small boards to use effectively and has stunning potential. Highly recommended for the extreme wave-sailor and intermediate alike.
Verdict
A very usable extreme wave board that is highly effective whatever the conditions. Easy and forgiving, it has full-on performance that real world riders will be able to dial into.Intermediate: Small, but one of the most userfriendly boards in this size.
Expert: Fantastically easy to use for so much performance.
Plug and Play: Step on and go, it feels conventional and familiar under-foot, but offers a level of performance that will satisfy nyone, irrespective of wave-riding experience.
-
stefan_gbg;649711 wrote:En fundering efter att ha läst denna tråden; hur mycket resurser lägger tillverkarna ner på att få fler till sporten?
Det snackas bara twin, quad och stora vågor. Dom flesta åker inte 70 mil för att få 3 timmars surf efter jobbet, dom flesta träffar inte läppen på en masthög våg.
Det lär inte finnas mycket pengar att utveckla nya ideer om man inte har en hyfsad volym på försäljningen. Man borde sträva efter en större bredd på sporten.Jag ser samma problematik som du. Det pratas bara positivt om dessa nya skapelser som passar för att köra vågor som har driv och kraft, lättillgängligt på en handfull ställen i världen.
En nära vän, ska vi kalla denne för X, tycker till exempel att alla quaddar är sega att komma igång med. X vill ha den där lätta känslan när brädan bara sticker iväg och poppar upp i planing utan ansträngning. Och nu pratar vi för 3.7 till 5.3 och i 70 till 80litersklassen.
Jag kommer att tänka på Tabou DaCurve 73 2005 i och med det här. Superlätt upp i planing, v-botten gjorde den lätt att gå från kant till kant och lekfull. Det är också en superkul down-the-line-bräda för snabba vågor och de som kan läsa sådana vågor och rida dessa typer av vågor. Den är 238 lång, 52.5 bred, funkar faktiskt bra med 3.7 till 5.2. Det som utmärker den är ”Plug and Play: Step on and go, it feels conventional and familiar under-foot, but offers a level of performance that will satisfy anyone, irrespective of wave-riding experience.”
Frågan är vad vi idag har som skulle kunna göra en bräda ännu bättre. Finns detta eller är brädor bara annorlunda idag: twin, quad, thruster, kortare brädor, bredare brädor, mer rocker, …och vad mer som utvecklingen gett oss.
Vilken bräda finns det idag 2011 som erbjuder det som DaCurve 73 från 2005 har att erbjuda? Det finn i alla fall ingen bräda i Tabous sortiment som gör det, så med detta exempel tycker jag att stefan_gbg’s fråga ”Hur mycket resurser lägger tillverkarna ner på att få fler till sporten?” och påstående ”Man borde sträva efter en större bredd på sporten.” är legitima.
-
Jag tycker att det är ett generellt problem att de flesta (?alla?) quaddar sitter djupt i vattnet vilket gör att de kommer igång rätt sent. Kan man inte göra en quad som sitter högt i vattnet och ändå har nytta av de kortare men flera fenorna?
-
dr Masse;645705 wrote:Thommen. Och kanske Mistral numera?
Är det samma fabrik som Svenne kommer köra sina brädor i också?
-
Svenne;646547 wrote:Och vill man åka redan nu kan man beställa den här. 😉
Iron Board, det läste jag först nu. Trodde det skulle stå Boardcorner på den? Men det var riktigt snyggt tycker jag 🙂
-
Svenne;646547 wrote:Och vill man åka redan nu kan man beställa den här. 😉
Svenne, jag tycker den ser riktigt fin ut, faktiskt! Clean. Och jag gillar loggan också, även den cleanare 🙂
-
Mag;646375 wrote:Lite Konavind igår, vi seglade inte men såg R Swift på Lanes. Fin surf senaste dagarna, lätt offshorevind. Hoppas på lite trade idag o imorgon.
Största bummern hittills på Maui hände igår då någon snodde våra SUPar från taket i skymningen på den upplysta köpcenterparkeringen. Borders bookstore o Sports authority o Burger king pakeringen.
De skar av remmarna under de 20 min vi var borta. Surt sa räven. . . Passa er alltså, ni som är här och ni som kommer i vår. Ws är inte lika mycket hårdvaluta som surf o Sup.Aloha!
MagnusAjaj, tråkigt! Hoppas det löser sig för er.
Niklas
-
Tack för filmen Per. Vilken grym sväng på vågen! Gäller verkligen att ha farten o tajmingen. Nu ser jag fram emot nästa vågsession alltså!
