dude
Forumsvar skapade
-
Jag är ändå intresserad av att uttömma om det kanske är möjligt att få till en bra bräda av JP Freestyle 91 ´07 genom att sätta på två eller fyra fenor på den.
Två eller fyra fenor innebär fena närmare railen. Och precis som alla de bilder som Ola H och Lars K har visat kan det släppa upp häcken ur vattnet en bit med bibehållet grepp från den twin eller de två quads som sitter på railen.
Om jag ska försöka komma till vad jag tror det hela handlar om så är det att få ner nosens rail i vattnet och komma åt den sväng som finns där. På en brädan med liten rocker är det ju alltid större sväng på en brädas nos än på häcken. Jag antar att det är just det som Goya har upptäckt vilket fått honom att köra sina twins med mindre tail-rocker, eftersom de svänger mer på svängen i nosen som utan twins vart svår att komma åt (om man då inte är vågseglarproffs och kan trycka ner grymt mycket rail ändå).
Sen, om jag jämför vad twin vs quad skulle kunna ge att sätta på den här lilla freestyleplankan, så kan jag tänka mig att den – likt andra freestyleplankor – har sämre grepp väl i sväng med sina nästan genomtjocka rails. Därför får den lite mer distinkt grepp först när man närmar sig att lägga ner mer av nosens rail. Då behöver man styrka upp fästet av bakhjulen med ett par driviga quads. Slutändan blir driv (?grepp?) i bakvagnen, grepp i framvagnen och riktigt mycket slajd där emellan.
Okay, hur står sig det här regretionstestat mot era teorier. Det här är i alla fall inte redo att skickas ut för test i fält :tongue: än
-
Men Hallå, är det nån som tror på min idé eller är jag för mycket ute och cyklar för att ni ska ha något svar?
dude;604489 wrote:Just min JP Freestyle 91 ’07 tycker jag är riktigt kul i vågor, den ligger högt i vattnet, är otroligt lättseglad, hoppar superbra och svänger mjuka skärande svängar lätt som en plätt. Det är bara när jag pressar den för hårt och försöker få till riktigt tajta svängar som den tappar fästet med fenan och slajdar ut. Ett sätt att försöka lösa det är så klart att sätta på en riktigt stor (men kanske mjuk) vågfena, t ex en 24a eller 25a.Men jag undrar ändå hur det skulle funka om man satte dit två fenor vilket innebär en fena närmare railen som då släpper upp häcken ur vattnet och inte försöker hålla ner den hela den feta railen, på den feta häcken, i vattnet förgäves som den gör när den slajdar ut. Det borde då teoretiskt i alla fall tillåta mer längd av railen (mer rail närmare nosen) att läggas ner utan att behöva gräva ner halva brädan i vattnet.
Så även om den har fet häck och tjocka kanter så tror jag att skulle man få dit fenor närmare kanterna av häcken så skulle man behöva gräva ner betydligt mindre av de tjocka kanterna, i alla fall inte lika djupt som singlefinsetupen gör nu.
Faktiskt tror jag mer på quads än twins just för att kunna hålla kanterna nere i vattnet och behålla driv i tajtare svängar. Twins poppar nog upp ändå eftersom det bara är en mindre fena som skulle hjälpa till att behålla driv i sväng.
Vad tror ni andra, är jag ute och cyklar???
-
Ola H.;604794 wrote:Helt sant. Rent tekniskt har man ju absolut mest rail i vattnet om man står till knäna i sjunker. Om inte brädan är för kort man man nog komma upp i närmare fem meter rail då. DET kallar jag mycket rail! Och vem har egentligen rail-rekordet? Med lite barlast på en gammal 70-talspråm borde vi kunna snacka 8-9 meter rail i vattnet.
Nemen hej Ola, när du svarar så där är det svårt för en teoretiker som jag att veta om ditt och Sluskens inlägg är på allvar eller inte. Men eftersom du svarade så avvädjande så antar jag att det var ett rent insiderskämt mellan Slusken och dig…
-
dr Masse;603967 wrote:JP:n tror jag har helt fel kanter (för feta och raka) för att funka som en riktig vågis, oavsett hur många fenor du petar ner i den… fel outline oxå.
Just min JP Freestyle 91 ’07 tycker jag är riktigt kul i vågor, den ligger högt i vattnet, är otroligt lättseglad, hoppar superbra och svänger mjuka skärande svängar lätt som en plätt. Det är bara när jag pressar den för hårt och försöker få till riktigt tajta svängar som den tappar fästet med fenan och slajdar ut. Ett sätt att försöka lösa det är så klart att sätta på en riktigt stor (men kanske mjuk) vågfena, t ex en 24a eller 25a.
Men jag undrar ändå hur det skulle funka om man satte dit två fenor vilket innebär en fena närmare railen som då släpper upp brädan ur vattnet och inte försöker hålla ner den hela den feta railen, på den feta häcken, i vattnet förgäves som den gör när den slajdar ut. Det borde då teoretiskt i alla fall tillåta mer längd av railen (mer rail närmare nosen) att läggas ner utan att behöva gräva ner halva brädan i vattnet.
Så även om den har fet häck och tjocka kanter så tror jag att skulle man få dit fenor närmare kanterna av häcken så skulle man behöva gräva ner betydligt mindre av de tjocka kanterna, i alla fall inte lika djupt som singlefinsetupen gör nu.
Faktiskt tror jag mer på quads än twins just för att kunna hålla kanterna nere i vattnet och behålla driv i tajtare svängar. Twins poppar nog upp ändå eftersom det bara är en mindre fena som skulle hjälpa till att behålla driv i sväng.
Vad tror ni andra, är jag ute och cyklar???
-
Det här med toe-in, jag antar att det hjälper till att svänga brädan – likt ett roder så som Gurra drog det lite längre. Och då antar jag att det gör att man få i mer rail i framkant av brädan. Då har kanske hur mycket toe-in man har med att göra med på hur tjocka rails brädan har. Kan det stämma?
-
FastlandsGuten;604068 wrote:Det kanske är dags för svenne att sätta borren i min Goya one 105 🙂
Tror det här skulle kunna göra underverk för brädans toppsväng. Just att den har en vågbrädas scoop (rocker längre fram) och sen lite rakare rocker (där bak) skulle kunna göra den perfekt för ett twin-setup, quad kanske också men det vet jag inget om och tror jag blir ännu mer komplicerat att få till rätt och lätt att göra fel.
-
Just ja, jag har ju också en JP Freestyle 91 med alldeles för fet häck och tjocka kanter för att det ska gå att gräva ner railen med en liten fena på utan att fenan släpper och railen poppar upp och slajdar ut. Undrar hur denna skulle funka med twins eller quads på…
Och före jag sålde Goya One 85:an tänkte jag att just det som skulle kunna rädda toppsvängen på den (som för mig är hopplöst styv eftersom den har mindre tail-rocker än en vågbräda) var att sätta på två fenor i häcken (och det var ju just det som Goya själv pratade om – att en vågbräda kunde göras med betydligt mindre rocker i häcken och fortfarande vara loose).
-
Har idag en custom liknande F2’s Rebel 83 (med riktigt fet häck som är grym i onshore och mindre side-shore (alltså perfekt för Sverige)). Med två eller fyra fenor skulle det ju gå att svänga utan att behöva gräva ner hela den feta häcken som man behöver med en fena i mitten.
Jag skulle alltså tro att det är en ersättare till min F2 Rebel 83 custom som jag söker. Men samtidigt så är det intressant att höra tws:s ideer om att det inte alls är en helt ny shape som behövs, utan bara en stor kunskap om hur fenorna ska placeras. …även om det inte verkar göra det så mycket enklare, för som du tws säger, så handlar det om toe-in, vertikalvinkel, hur nära kanten eller långt fram man sätter fenorna, yta, bredd på basen av fenan, etc.
Edit: Det handlar egentligen bara om avstånd från kanterna, långt fram eller bak och toe-in för boxarna. Sen kan man experimentera med storlek, bredd på basen och flex för fenor. Men det blir mycket ändå!
-
Tack för länkningen till intervjuerna tws. Just det här tycker jag är speciellt intressant från intervjun med Teboul:
”1· The board feels so loose but at the same time you have an absolute feeling of control, I had the sensation it could hold a much wider tail without loosing control and maintaining most of its turning ability, do you think the quad could be the answer for a really good ultra light wind or big guy wave board? Are you going to shape anything bigger than the 85?
This I think is where the quad really excels, big volume wave boards and boards for bigger guys. In general with a Quad or twin you want to ride about 5 lts more than you would a single fin because than you have more range with the board and you don’t loose any performance because it is a quad and you have plenty of turn.”
-
Koolt stoorfaen! Jag trodde du skulle dra det ett steg längre och säga att vindsurfing är en burk som man ska öppna och stänga vid lämpliga tillfällen. Säg att man öppnar den under en lång tid av stiltje, då blir vindsurfingburken fylld av en massa dålig stämning och det kan vara svårt att få bort den känslan. Håll burken öppen under en period med pärlband av djupa lågtryck som passerar landet och burken blir välfylld av härliga positiva känslor. Man borde göra som man gör i större utsträckning när man är yngre och bara öppna burken när den kan fyllas av bra känslor, alltså när det går av! (Kan man med detta resonemang härleda att det är dåligt med klagotråden eller är det tvärt om ett svart hål att tömma all den negativa energi som annars skulle sudla ner vindsurfing med dåliga känslor?)…
-
Det här tested var ju på relativt små brädor. Ska bli kul att se vad som Boardseekermag säger om större brädor, säg i 80-85-litersklassen. Där tycker jag det ska bli mer intressant att höra vad de olika shaperna och fenuppsättningarna ger i år. Jag tror annars att nästa och nästnästa år kommer ge oss mycket i form av nya upptäckter av uppsättningar av shape och fenkonfiguration.
-
PGVirtual;602447 wrote:När jag tittar i kristallkulan så ser jag att Singlefin kommer att finnas kvar för att den är så allround, men att man under de två nästa åren kommer att fundera ut hur man får en Trifin / Thruster setup att fungera. Och sedan kommer många av brädorna att vara convertible single / trifin.
Få se vilken kvalitet min kristallkula har 🙂
Jag tror personligen på Patrick Diethems (eller hur det nu hans namn stavas) brädor, med samma namn som hans efternamn. Han lär ju ha shapeat för F2 och de brädorna har vart väl lämpade för våra ”europeiska” förhållanden. Speciellt rätt ute tror jag han är med sin ”trailer fin” fenuppsättning som även kan köras som singel eller twin. Att köra den twin kommer dock att bli med twins som sitter både längre fram och längre ifrån varandra och det återstår ju att se hur det skulle fungera, men det säger hans teamseglare ger ännu mer av det som twins ger, dvs pivotsvängar typ, som är perfekt när det är ännu lite segare vågor. Väldigt intressant att följa hans shapes ska det bli tycker jag i alla fall.
-
Goose;602492 wrote:Tycker personligen att det är löjligt hur SB försöker förklara bort det mindre bra resultatet.
Borde det inte vara bättre att acceptera ett sämre resultat istället för att hävda att man har problem med tillverkningen av brädorna? Det smittar liksom av sig på alla SB brädor….inte bra för varumärket. Hur ska den vanliga surfaren veta om det är brädan eller dålig teknik det hänger på?
Hur som helst, jag ser fram med stor förväntan att surfa med Tempo Twin 76 när väl isen har försvunnit….
Ja, vi får väl se om du har rätt när Boardseeker testar ersättningsbrädan. Tror du de har så hög integritet att de skulle säga det du säger om de tycker så? Annars kan jag mycket väl tänka mig att det kan bli liknande produktionsmissar med den större komplexiteten med fyra fenor i stället för en. Jag läste just en artikel om cykelproduktion i Asien och det som man överaskas av är att det är mer handarbete i tillverkning än man tror!
-
Jag ser ju på såna här filmer som möjlig inspiration, men för att man ska kunna ta till sig den här grymma åkningen gäller det att ha tillgång till justa stigar och ha en hel del erfarenhet. Så, även om jag kört en del mtb så fanns inte fullfjädrade cyklar under ’min tid’ och jag har ju inte heller investerat värst mycket tid till att söka upp downhillcykling i fjällen och alperna under sommarmånaderna, eller vilka andra ställen det finns.
Däremot har jag just rustat upp min med kort slaglängd men ändock fullfjädrade mtb för hemmabanorna och planerar en del stig och banfix hemmavid. De stora kickarna och äventyren är jag bekväm med och söker fortfarande inom vågseglingen, men det har vart dax nu ett tag att ta sig upp till backar och köra lite nerför med cykel – få se om det händer i år!
Tack för inspirationen alltså 🙂
