eddie
Forumsvar skapade
-
Tarifa är jäkligt läckert… Men det är rätt hardcore förhållanden… Man behöver en sjua + inte vara skraj för lite offshore

-
jag har en beg sittsele… Simmer. Lite sleten i ena bandet.. Annars bara använd i några månader. 150 spänn!
-
Vadå ändra kontroller… Har du ingen grön ruta?

-
Jag köpte den på JME Data i Malmö för 8500. Det är egentligen deras internet-pris, men jag fick detsamma i butiken. Jag är egentligen fel kille att fråga, eftersom jag är novis på fotografering. Men jag måste ju säga att den tar otroligt fina bilder. Dessutom är den i ett jäkligt smidigt format om man jämför med tex D70:an.
-
Kanske du kan modda din nya sele med en bål-platta från Mystic. Den håller ner din krok lite
-
Ta ngt annat än Karlssons… det bli liksom lite hårt… å så släpper det igen. Har provat nämlich
-
3-5 mil norr om Hurughada
-
Oj vad mycket vettig korrekt och detaljerad info.
Dock har du nog fel i att det skulle vara certifieringskostnade… Jag tror helt enkelt att det är FoU samt ganska låga serier. Då inga andra än vi själva ställer kraven… -
Jag är där… North kommer också… Han är 14. Hans brorsa kommer nog också med men sitter nog i bilen… Han är bara 10 nämligen
-
Svar till:
Svar till:
Med tanke på att felmarginalen på en sådan GPS är mellan 5 och 50m så måste ett rekord tas lite med en nypa salt.
Tycker jag iaf…[/ QUOTE ]
Du har nog missuppfattat hur GPS fungerar lite grann. Felmarginalen vid mätningen låg på +-3 meter. Dock gäller detta vid bestämning av postion för ett stillastående objekt. Så snart man rör sig ökar precisionen vid fartmätning. Dvs ju fortare du rör dig desto mer exakt blir hastigheten. Redan vid 20-30 km/h är precisionen uppe i cirka +-0.1 knops nogrannhet. Men då ska det mycket till för att det ska visa 0.1 knop fel, det handlar då om att satteliterna ligger olämpligt i förhållande till din postion just då eller att du har dålig täckning. I fallet då jag mätte och hade så pass liten felmarginal som +-3 meter så borde hastigheten stämma med bättre precision än +-0.1 knop.
För övrigt loggades hela körning i GPS’en så det handlar alltså inte om att titta efter en ”spik” på skärmen eller liknande. Jag hade en hel rad med loggingar över 79 km/h. 80.9 km/h var den högsta och det är även den man mäter efter på http://www.stormboarding.com vilket är den ”inofficiella” speed-listan för snö/is.
GPS’en jag använde är en Garmin GPSMAP 96C… det är mao ingen ”billigast-på-Hobbex-prylen” direkt.
Duger GPS till att navigera hangarfartyg och 747’or med så funkar det nog som fartmätare åt mig på snön också.

/Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Mycket möjligt att en GPS fungerar ”noggrannare” vid hastighetsmätning än vid positionering. Har eg aldrig funderat så mycket över det innan… Så mao borde jag kanske inte kommenterat ditt inlägg
.
Dock är jag ingen novis vad gäller GPS. Jag har just köpt en GPS till jobbet för 150 000 kr. Med den mäter vi ner till en noggrannhet på under 5 cm i plan. För att uppnå den kvaliteten på mätningen krävs en uppkoppling mot ett fast referens eller mot Lantmäteriets Swe-pos system. Jag har annars gjort en test på en fri mätning, utan referens, med en liknande utrustning. Med GPSen stående på samma ställe i över 24 timmar fick jag en variation på över 50m på punkten. Då pratar vi om en utrustning för 150 000.
Men det jag eg ville säga var att man inte kan titta på enskilda spikar… men du har ju också mycket riktigt tittat på ett längre förlopp. Så hastigheten stämmer säkert.
Annars om du tänker på hangarfartyg och Boings så behöver du ju inte en noggrannhet som överstiger kartans noggrannhet. Sjökort etc är sällan mer detaljerade. Det beror helt enkelt på att underlagen/mätningarna är utförda under en 100-års period. Använder inte flyg och fartyg (nära land) DGPS?
Jag har en GPS i bilen som man ibland fövånas över hur noggrann den är, speciellt i rondeller. Men det hindrar ju inte att den ibland är helt vimsig.
I vilket fall så är det hela ett mycket intressant ämne.
Peace! -
12… Jag har en Cab 12a Blacktip som är din komplett för 2950 spännisar
070-2196248