Forumsvar skapade

Sida 49 av 83
  • el_duderino

    Medlem
    13 april, 2006 vid 07:19 som svar på: Bensinkvalitet på olika mackar?!
    Surfridern wrote:
    men nu undrar jag faktiskt var nånstans jag ska tanka? jag vill ha mycket oktan åh mycket energi i såsen!! =) =)

    Du får göra en fältstudie, sen kan du återkomma med resultatet.
    Men som jag inledde tråden med så har jag åtminstone inbillat mig att jag rullar längre med Preem soppa! Vet inte vilka fler mackar som köper ”deras” soppa dock. Tror dom är störst inom petroleum industrin och har stora delar av raffinaderierna iaf, så chansen är stor att du får preem soppa när du tankar.
    Men sen är mina studier tyvärr inte vetenskapligt utförda! 😉 men det är en ”känsla” jag har fått genom att studera bränsleförbrukningen

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2006 vid 10:55 som svar på: Klagshamn!

    Finns, iaf fanns, vandrarhem i Hököpinge.
    Kan va värt att kolla upp…
    5-10 min till klagan!

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2006 vid 10:51 som svar på: Vill du att möjligheten att posta anonymt tas bort?

    Tycker det är färre och färre personer som postar på forumet +
    det blir tråkigare och tråkigare stämning här inne.

    In med folket, allt behöver inte va så jävla seriöst hela tiden!
    Det är ett vindsurfingforum, inte nån MENSA förening!

    –> Tillåt Anonymt

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2006 vid 08:35 som svar på: Drogden är död
    Lars_K wrote:
    Den visar UTC. Lägg på 2 timmar så har du svensk tid! 😉

    http://www.timeanddate.com/worldclock/converted.html?day=12&month=4&year=2006&hour=0&min=0&sec=0&p1=0&p2=239

    Cool dude!!

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2006 vid 08:06 som svar på: Drogden är död

    GYTT, verkar bara som DMI har tagit bort den från sitt sortiment.

    Tyvärr verkar denna länk ligga 2 timmar efter?????

  • el_duderino

    Medlem
    12 april, 2006 vid 06:52 som svar på: Bensinkvalitet på olika mackar?!
    Surfridern wrote:
    någon som kan bekräfta om shell V-power har 99 oktan som jag har hört rykten om?

    annars om ni vill höjja oktan halten så kan ni tanka en skvätt E85. för E85 har ju 104 oktan och det höjjer ju en hel del om man tankar 20% E85 på en bil med 98 oktan i tanken. anledningen till att man vill ha högre oktan är ju för att man har högre kompression än standard och kan ligga närmare spikningsgränsen för att få ut mer effekt på en trimmad motor. en vanlig standard motor i en standard bil går ju mjukare med högre oktan men man vinner nästan inget på det. energin är annars den samma i olika bensin oktan tal. dock så är energin 30% lägre i E85 men åh andra sidan så vinner man ändå på det då effekten blir 10% mer än vanlig bensin =) märkligt va? =)

    Sant, högre oktantal medför att man kan komprimera blandningen mer utan självantändning. Högre kompression innebär i sin tur högre temperatur vilket i sin tur innebär högre verkningsgrad (se def. på carnot verkningsgrad). Bilar är utrustade med s.k. knacksensorer som känner av om motorn knackar –> bränslet självantänder och ställer automatiskt in sig på en nivå under detta. Dvs motorn komprimerar till en gräns precis under självantändning.

    Värmevärdet i sin tur är, eller energin som du kallar det, är ett mått på hur många MJ man kan få ut per kg, [MJ/kg]. Detta mäts genom att 1kg av bränslet förbränns i en behållare nedsänkt i vatten, vart på temperaturökningen för vattnet mäts. Man kan antingen mäta det undre värmevärdet eller det övre. Det övre inkluderar ångbildningsvärmet för vattenångan i rökgaserna, vilket rent praktiskt innebär att man låter vattenångan i rökgaserna kondensera. Så det övre värmevärdet är alltså alltid högre än det undre.

    ”Vår vanliga ”mackbensin” är en mycket odefinierad produkt, vilket innebär att den innehållsmässigt ser olika ut beroende på när och var du köpt den. För att få sälja ett bränsle under namnet bensin så måste bränslet uppfylla några uppställda krav. Dessa krav är uppställda av SIS (svensk industristandard) i Sverige och CEN i Europa och består av några intervall och gränsvärden som innehållet i bensinen måste uppmätas till. I övrigt så spelar det inte så stor roll exakt vilka ämnen som är i bensinen.

    Bensin består i huvudsak av olika ämnen som är uppbyggda av kol- och väteatomer, s.k. kolväten. Om du skulle titta närmare på bensinen du köper på en vanlig bensinstation så innehåller den i genomsnitt 200 olika kolväten (det finns ca 1000 olika typer av kolväten som kan förekomma i bensin), alla med lite olika egenskaper. Vilket innehåll bensinen har den dagen du kommer och tankar beror främst på var råoljan kommer ifrån i världen, vilket raffinaderi som har ”tillverkat” (raffinerat) bensinen och vad världsmarknadspriset är på de olika ämnena vid tillverkningstillfället.

    Oljebolagen eftersträvar att kunna sälja så mycket som möjligt av sin oljeproduktion till så höga priser som möjligt. Detta innebär att de gärna blandar i lite billigare komponenter i bensinen, vilket är möjligt så länge de ligger inom de ovan nämnda gränsvärdena. Genom en process som kallas krackning har de möjligheten att omvandla tunga, billiga produkter, så som tjockolja, till komponenter som kan användas i bensin. Dessa billigare ämnen är tyngre kolväten, som alltså är uppbyggda av långa molekyler, som i en kracker ”slås sönder ” till kortare molekyler, och därmed har nya ämnen skapats (bl a olefiner).”

    Eftersom bensinen kan bestå av många olika föreningar, alla med olika egenskaper så kan värmevärdet i ALLRA HÖGSTA grad variera från bensin till bensin.

    Ju högre värmevärde dessto mindre bränsle behöver man använda sig av för att uppnå samma effekt. Därav ger bensin med högt värmevärde lägre förbrukning än bensin med ett lågt.

  • el_duderino

    Medlem
    11 april, 2006 vid 13:18 som svar på: Mera 2007

    JPs brädor är sjukt tråkiga…….. händer ingenting med deras design!
    inget vågat eller nyskapande direkt

  • el_duderino

    Medlem
    11 april, 2006 vid 12:56 som svar på: Drogden är död
    alexasu wrote:
    hm, har åsså märkt att min gamla drogden länk slutade funka för ett tag sedan. hittade dock en annan, som faktiskt verkar uppdateras: http://www.fomfrv.dk/ifm/oceanografi/oceandata/graphs/1040_dk.htm

    Fan innan tyckte jag att du va helt värdelös, men du bevisade mig precis motsatsen! 😉 tack!

  • el_duderino

    Medlem
    11 april, 2006 vid 12:11 som svar på: Drogden är död

    Jag vet inte var du hittar drogden,

    http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/borgervejr.htm?map=map15&param=wind

    Svårt att starta en station ute på en dansk fyr kanske? 😉

  • el_duderino

    Medlem
    11 april, 2006 vid 09:06 som svar på: Drogden är död

    Jag utlyser härmed landssorg,

    mellan klockan 12.00 och 16.00 vill jag ha 4 tysta timmar!

  • el_duderino

    Medlem
    9 april, 2006 vid 09:24 som svar på: Snälla fixa autologin!

    Bod-bögarna!

  • el_duderino

    Medlem
    9 april, 2006 vid 09:12 som svar på: Snälla fixa autologin!

    Dessutom är det inte bara ett problem med autologin,
    jag loggas ut varje gång jag trycker på något…
    så för att komma hit så jag kan skriva måste jag logga in ca 100 gånger

  • el_duderino

    Medlem
    9 april, 2006 vid 09:09 som svar på: Snälla fixa autologin!
    Oscar wrote:
    Min autologin funkar skitbra med Firefox. Tom din cash och ta bort sparade lösenord och försök igen så kanske det funkar.

    Jag e ingen rookie, men tack för tipset! 😉

    Det slutade att funka iom krashen,
    märker nu att det inte funkar med Explorer heller!

  • el_duderino

    Medlem
    9 april, 2006 vid 08:49 som svar på: Snälla fixa autologin!

    Kul för er

  • el_duderino

    Medlem
    8 april, 2006 vid 19:50 som svar på: Habo ljung
    alexasu wrote:
    imorgon drar jag nog direkt till habo med bilen, antar att det kommer fler, rätt schysst prognos!b

    För bra för habo! 😉

Sida 49 av 83
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications