el_duderino
Forumsvar skapade
-
kommer ni inte ihåg snubben som försökte sälja ett kitt för typ 17.000 förra året… hahahah iofs va det väl två brädor.. men dock tidigt 80 tal båda två! 🙂 🙂
-
Oscar wrote:Det är alltså ca 18 grader i vattnet och 23 i luften och då är det inte skönt med shorts….
Sen kan det vara stekande sol på det.. då kan jag lova att man svettas som en gris!
-
körde januari och december 2004 i antingen shorts eller shorty.
Testade en gång med hel dräkt men höll på att dö av värmeslag -
Helt för sent enligt mig (typ sommar),
men jag har iofs inte betalt medlemsavgiften heller..
så jag har ingenting att säga till om där! 😉 -
och adressen till linus är:
-
Klassiskt med lite svensk musik,
NFAA rockar vidare! -
Local Spirit suger apa,
går sönder bara man tittar på det! -
Detta är det närmsta superman jag kommer i mitt googlande – Grubby!!
Kaulis försök inomhus senast va rätt fett med! -
Ja, Lupon va fan het.. tyvärr slutade dom tillverka den förra året.
Samma med Audi A2 som oxå hade en diesel som drog 0.3!
Lupon va nog lite före sin tid och Audin var förmodligen för dyr..
Men det går ju att göra RIKTIGT bränslesnåla bilar!Ang. 3 tonnaren:
Bara för att va riktigt dryg i kombination med att ha för lite att göra så tänkte jag rabbla lite ekvationer som i hög grad styr förbrukningen för en bil.
Att enbart ange vikt och sedan en förbrukning är en kraftig förenkling eftersom en stor faktor som påverkar är luftmotståndet, iaf i hastigheter över ~60 km/h.
Sen kommer man tyvärr inte undan att bilen ibland måste accelereras och då får man vända sig till Newtons andra lag F=m*a och ser då att massan spelar en betydande roll här.
Slutsats: Vikt spelar in när man accelererar + när man kör i t.ex. stadstrafik, men så fort man kommer ut på landsvägen eller motorvägen (surfvägen) så är det luftmotståndskoefficenten (Cd) som är den största boven av alla.
Den kompletta formeln (förutsatt plant underlag) för effektåtgången ges av:P=(m*g*Cr + ½*rho(a)*A*S^2*Cd))*S
där,
m = massa
g = tyngdaccelerationen
Cr = rullmotståndkoeff.
Rho(a) = luftdensitet
A = Frontarea
S = hastighet
Cd = luftmotståndskoeff.TADA! 😉
Här ser vi att vikten påverkar rullmotståndet eftersom den multipliceras med rullmotståndkoefficienten, som i sin tur bestäms till stor del av underlaget.
-
Eddie wrote:Jag är i alla fall mer imponerad av min bil som med en totalvikt på 3,2 ton drar 1,07 blandad körning.
Sant, räknar man per viktenhet så känner jag mig utklassad! 😉
-
Dakine Cold Water Mitt är att rekommendera ifall dom fortfarande tillverkas.
Greppet i handflatan ger inga som helst krampkänningar…
Måste dock köpas via t.ex. Norge eller USA
http://www.windance.com hade förrDom brukar hålla ung. en säsong sen går det hål.. beställ några stycken!
-
Come on now mrs. wind! Do your job and blow me!
-
tror jag drar ut vid lunch ungefär! Kan nog bli fet freestyle i Hölle!
-
fet superman!
har någon landat den förresten?
