endy
Forumsvar skapade
-
Oj, men det låter onekligen konstigt, i så fall förstår jag inte det stora vinsten med förlängningen, det låter aningen ologiskt.
Skall kolla detta och återkomma i ämnet, när jag vet mer. -
The_Novice wrote:Max rekommenderad förlängning var ju 15 cm och inte 40 cm när man använder mastdelen….
Nej det har du fått om bakfoten, max INSTICK är 15 cm alltså du kan inte förlänga så kort om du har en lång förlängare.
-
The_Novice wrote:Det blir väl inte ens lika långt…?
Har inte fattat vitsen med mastdelen, det enda den gör är väl att skapa en lång förlängare av en kort? Man sparar ju knappast in en mast utan möjligen en lång förlängare om man inte redan har en…Har du 400 metare med mastdelen plus en förlängare säg 40 cm kan du förlänga 400+30+30 = totalt 460 alltså samma som en 430 med 30 cm förlängning.
Har du tex ett segel med luff 437 kan du rigga detta med 400+30+10 istället för att köpa en 430 mast, det är tanken.
Enligt butiksägare på Maui använder många delade toppar och bottnar på rdm master tex botten 430 + topp 370 = 4 meters mast
Köper du en 370 och 430 har du alltså 4 master i två, master som ska fungera för detta är Simmer/Powerex/Ezzy/Goya (mfl?) -
Boxer är å andra sidan kanske inte referens seglet för denna uppsättning.
Ideén med förlängningen är ju i princip att få en lång förlängare och kunna använda masten i en fler segel.
Dessutom tror jag challengers master är något mjukare än snittet och det är ju inget bra när man trär in det i ett boxer.
Delen medföljer vid köp av mast och det är ingen dum idé, kan rädda dagen ifall man står där med en bruten mast.Likväl det bästa är ju att alltid ha rätt mast för givet segel, sen kan vissa kompossioner fungera mer eller mindre bra!
-
Den skall sättas längst ned, som en extra förlängning kort och gott, tänk dock att insticket i röret ej är så långt
-
Var någonstans befinner du dig?
Små dingar kan man oftast laga själv, hos ett ”proffs” kostar det kanske 5-6-7 hundra beronende på hur stort det är.
Är brädan några år gammal är det oftast inte värt att lägga pengar på att få den fin, utan att få en bra lagning. -
Oftast om det är vind ifrån Sydväst/Syd/Sydost ligger det mer vind längre upp, Varberg/Göteborg som t.ex. idag
Ligger det på Väst/Nordväst/Nord kommer vinden lite längre ner och det blåser mer i Varberg ner mot Halmstad.
Så till viss del stämmer det, men kanske inte alltid så stor skillnad.
Den enda prognosen som stämmer är DMI.DK, då en dag innan! -
RDM – Reduced diameter mast
En smalare mast, även skrivet som tidigare, hållbarare m.mSDS – Slim drop shape
En variant, samma diameter som standard mast i botten men med avsmalnande ifrån bom och uppåtSDM – Standard diameter mast
Standard mast, utgångspunktenFinns även mer att tillägga om den olika typerna, egenskaper etc.
-
Funderar ev på det!
Vart kör man ner för att gå i, Är det vid fiskarhamnen? -
Kunde vara kul att veta vilket märke det var på bommen, hur gammal den var, samt vad som hände.
Jag körde länge alu innan jag bytte till kol, mycket p.g.a kostnads fråga.
Att alu skulle hålla bättre än kol ger jag inte mycket för, jag krökte också ett par alu bommar, jag har kört av en kolbom ja, landade ett 5 m högt hopp rakt med ryggen ned på bomarmen, inte mycket som håller för det, tur det annars hade nog inte min rygg mått så bra idag.Visst finns det bra alubommar och det skiljer mycket mellan lågbudget och högkvalitativa diton, men då kostar det också mer.
Jag kör själv chinooks kolbom och är grymt nöjd med den, skulle aldrig gå tillbaka till alubom, hellre göra avkall på ett extra segel.
Har haft den i 2 år och den håller än! -
Surfjohan du verkar ju inte vara så intresserad av vad andra har för åsikter om brädor ändå, så varför fråga?
Du har väl en bra bräda i dagsläget, eller?! -
Surfjohan wrote:Endy wrote:den verkar lite seg i planing, jag skulle gissa att den är lite tung.
Jävligt vetenskaplig slutsats..
btw brädan som du håller upp på bilden ser som om någon lagt en spya på..Ja det brukar hänga ganska bra samman hur tidig en bräda är upp i planing och Shiften är väl tyngre än medel
L:253 | B:57 | V:99 | 7,1 Kg
Jag har nämligen ägt en bräda i linjen och den var oxå lite tyngre, jag gillade den inte speciellt bra.
Detta samt botten shapen avgör hur tidigt en bräda går upp i planing(m.m.)
Mistral som märke är det inget fel på, gillade min Razor och Twister skarpt så visst kan de göra brädor, men alla kanske inte blir lyckade.Hur brädan ser ut gör ju mindre skullnad om hur det seglar på vattnet så, håll dina SPYDIGA kommentarer åt dig själv 😉
-
Det låter bra med volym för dig, en bräda runt 80-85 skulle tom fungera men har du inte tänkt segla mindre än 4,7 gör det inte så stor skillnad.
Jag vill inte snacka ner någon bräda, men jag tror det finns betydligt bättre brädor än shiften, den verkar lite seg i planing, jag skulle gissa att den är lite tung.Satsa på en stor/större vågis, kommer vara guld i choppen för dig, hoppar bra och är snabb.
Med dagens prisbild på beggade vågisar i traditionell shape bör du kunna hitta något i mycket bra pris/skickEtt exempel, RRD brukar vara lättseglade
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8012&sort=1&cat=12&page=1
