endy
Forumsvar skapade
-
Å andra sidan så kan man då inte bli positivt överraskad av att en prognos helt plöstligt höjdes 5 m/s men när hände det sist då???
Det är bara att inse att vintern är här ett tag till, fan, tur iaf att februari bara har 28 dagar iaf 😉 -
I små storlekar brukar en 65-70% vara bra, de flesta segeltillverkare brukar rekommendera detta.
Jag tror det kommer funka bra med Simmerseglen.
North brukar vara mer känsliga för master, speciellt om det är lite äldre.Skriv gärna exakt vilka segel och årsmodeller det gäller….
-
Gött o höra att ni kommer iväg!
Hoppas att ni laddar ordenligt i vågorna så man får se lite hardcore action!!!Hadeeee gött
//Andy -
dr Masse wrote:Alltså, jag har oxå spanat den här tråden ett tag, men inte gett mig in. Nu gör jag det. Tycker att boysen är ute å segler (hö, hö) lite här.
Klart att vi är, segla bör man annars dör man….
Jag tycker dock att jag poängterar att det är en öppen fråga, vem planar först av ett 5,9 med 100% kol mast och ett 6,5 med en 30% kol mast, samma bräda, seglare, jag skulle säga att det är ungefär samma sak, eller det är vad jag har kommit fram till efter egna erfarenheter, har själv ägt både freezone 7,1 och disco 6,9 så jag vet hur det är att ha stora segel, och då vägde jag 5 kg mindre än nu och hade större bräda 115 liter.
Sen gäller det att frågeställaren kommer in i tråden och lägger sin input, för vad vi vet kanske han bor i borås och seglar på vänern, stor skillnad mot att bo i Göteborg och enbart segla kust där vinden är mindre byig och oftast starkare.
Att råda någon annan om segelval kan vara knivigt, alla har inte samma vikt, längd, teknik samt kunskap.
Ifallet om att 6,5:an skulle behöva en 460 mast skulle JAG absolut rekommendera att lägga pengarna på en dyrare 430 mast och ta ett 5,9.
Allt beror på vad man vill ha ut av seglingen, bara bränna runt eller trixa t.ex stor skillnad är det där.Surf’s up
-
Det kommer inte fungera speciellt bra, är du dessutom lätt kommer det fungera ännu sämmre.
En 4 meters mast är helt klart att förderdra! -
Det finns många aspekter man kan ta in om man vill fundera över vad som är bäst för just sig själv.
Eftersom du bor vid kusten (antar jag) brukar vinden vara mindre byig än t.ex inland, där man ofta kör lite större storlek för att just plana genom vindhål.
Med den stora skaten du har fungerar 6,5 bra som en största storlek, frågan är dock om du kommer tjäna på det.Är man relativt lätt -70kg skulle jag rekomendera att du valde 5,9, du kommer ha mer glädje av den ökade kontrollen och känslan av ett mindre segel.
Som jag uplevt med lite större segel är det man vinner i segel kraft förlarar man i kontroll, dock allt relativt seglarens vikt och längd etc.
Man kan inte nog poängtera vikten av rätt mast i segel över 6 m2Som referens är min linje 4,1-4,7-5,3-5,9 Bash-06, bräda freestyle 109 liter, vikt CA 88kg
-
_Alexander wrote:Dr.Bombay/Dr.McDoo är dansk!
Åhh fy fan, bara ett äkta fan kan ha denna informationen haha
-
pröva att skriva ftp:// framför
Young genius ;I -
Hahaha
Körde ett tungt juggepass igår (bröst+biceps) så det måste varit det… -
Utan att vara någon Simmer expert vill jag nog påstå att ettt CO 5,3 mer än väl mostvarar XD 5,4 i segelpower, kikar man på måtten (CO 5.3 431 174 / XD 5.4 440 169 ) har CO 5 cm mer bomlängd, som simmer själv skriver ”CROSSOVER 2006 – ONSHORE WAVE POWERHOUSE”
Sen tänk till vad du ska segla med 5,3:an visst kommer du köra freestyle/ride på plattvatten med 5,3:an och visst där kanske XD har viss fördel men eftersom du själv säger att du inte någon freestyle fantom har nog 5,3:an större användningsområde med FW:en i vågor!
Bytte själv äntligen! till power segel och kommer aldrig ångra det, kan säga att nya 5,3:an (Challenger Bash -06) levererar mer power än förra K’onda 5,6 -05, saken till trots att det riggas på 400 mast samt min vikt 88kg
CO 5,3 har en luff på 430 vilket gör att du kan köra på 4m mast utifall mastbrott skulle ske, en fördel, kanske om du inte väger så mycket kan alltid köra på det, inte fel det heller.
Strunta i vad gamla storlekar säger dig, har själv seglat med 5,7 i 4 år tidigare men fick i år ge vika för nyansering! det tog emot men gick till slut 🙂
Jag kompenserar ju dock detta med ett nytt 5,9 istället som jag tror kommer vara klockrent med en lätt 430 mast.
Aldrig mer 460 mast i mitt quiver, heller en ny lätt 370 till minsta seglet!!!//Andy
-
Första valet skulle ju falla på alternativ 3, men varför köra ett XD 5,4 istället för CO 5,3?
Vad man ska fråga sig är: Var kommer jag segla? Våg/platt/chop? Vad vill jag utöva för segling?
Jag har i år lämnat min 4,0-4,5-5,0-5,6-6,0 linje till förmån för 4,1-4,7-5,3-5,9 min tunga vikt till trots (ca 87kg) väljer jag att köra 5,9 som störst, visst bor jag vid västkusten men genom att köra lätt rigg och med bra(host) teknik klarar jag mig fint på denna kombination, de dagar med 6,9 lär jag mig mer på att snurra segel.Välj hellre att köra 4 segels linje och satsa fett på en grym mast till största seglet, på den brädan du har vinner man inte så mycket att kasta på större segel än 6,0, har ju inte seglat brädan ifråga men haft en liknande Goya FW95.
Vill man docka bara bränna runt med största seglet och inte tricka eller flippa segel och dylikt kan man ju välja aningen större typ 6,4… -
Svar till:
Vad tror du om Goyan med 5.4 och 6.2 för mig som väger 72 kg?
[/ QUOTE ]
Hade det varit som ett rent vågkomplement till Evon har jag kanske föreslagigt 85:an eftersom du är tämligen lätt.
Ska du dock kunna använda 6,2:an till fullo och är 95:an helt klart att föredra, du kommer plana riktigt tidigt med detta kit.
Med 5,4 kan du svänga runt i vågorna riktigt tidigt utan att tappa fart och utnyttja förhållanden till fullo.
Jag körde med min 95:a som största bräda trots att jag vägde 90kg, det funkade grymt, visst saknade jag lite flythjällp i freestyle seglingen men brädan var verkligen guld alla de dagar med 5,6 och 1 meters vågor.Svar till:
Hemmavatten är mälaren + fituna med enstaka avstickare till Torö, Väddö, västkusten etc.
[/ QUOTE ]
Detta är vad brädan är gjord för freestyle/ride/wave!
Det är den perfekta brädan at plocka fram när vinden ligger något tveksam för vågis och det ändå är lite småvågor ->1,5 mtrPå med rätt fena för förhållanden bara, sen kör järnet!
